Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Ikke skjevere enn at jeg ikke er så nøye med å få de helt rett. Flua får en fin uryddig gange egentlig uansett. Kroken går ned, og jeg forsikrer meg om det ved å binde inn halen fremover først, og tvinger den bakover med bindetråden. Det hjelper også til så man unngår litt vikling rundt kroken.

Skal man gå litt "naturtro" til verks, så svømmer kutlingen ofte rykkvis, i ett og ett rykk med en ganske lang pause i mellom. den går ganske rett men vipper litt fremover når den stopper opp Når den flykter piler den avgårde, med korte pauser i mellom før den stopper og lar seg dale ned i sanden, eller blant tang/ålegress.

Veldig gøy egentlig, å trekke den på den måten. Fisket mye sånn før, og det strammer opp på en veeeldig deilig måte i pausen... Burde prøve det igjen kjenner jeg. Hadde en periode hvor jeg skulle trekke inn mest mulig naturtro. Ganske gøy det

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilsendt en nydelig nakke i barred ginger, egentlig med tanke på vinger på daddyer. Litt inspirasjon kommer veldig godt med, og de større fjærene på nakken gå meg lyst til å binde noen varianter av vaskebjørn, med orange og kropp av uv-cinnamon i kroppen. Disse ga meg umiddelbart litt troen.

Ps, stor takk Pål!!

 

20181101_191410.jpg

20181101_191222.jpg

Endret av Truls
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på våren så har jeg hatt godt hell med slike i hel-orange, og ser man i vannkanten og klaringene i tangen så ser man at mange av de småfiskene har ulike farger. Virker som det ikke er feil å bruke en tone som nærmer seg bunnens. Mange fiskearter skifter farge med omgivelsene, og det virker som ørreten lett får øye på de, og kanskje det virker mer naturlig..?

Mulig en tanke man burde eksperimentere med.

Orange er forøvrig en fin trigger i tiden med iskaldt vann, og frem til nereisen tar til å sverme.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått tak i en halv nakke Whiting spey i salomon pink og en i grå, så nå er produksjonen av Pattegrisen i gang her. Morsom flue å binde! Jeg har valgt å ikke fortynge disse, da tanken er å bruke intermediateline eller synk. Har prøvd å binde de naturgrå litt mer sparsomme enn de lakserosa :-)

Krok: Ahrex NS156 #6
Tråd: Rusty dun uni 6/0 eller UTC 140 Shell Pink
Munndel: Mallard fjær
Følehorn: Super hair - grå eller peach
Øyne: 0,55mm mono, lakk og uv-lim (hjemmelaget)
Kropp: SLF Saltwater mix av pearly gray og watery olive, eller fluo shell pink
Ryggsjold: EP fiber 3D i fargen Pinfish eller EP fiber i fargen Pink
Rib: 020 mono
Hackle: Whiting Spey grå eller salmon pink

PG3.thumb.jpg.e72ba3147e2e3f8ca8e7b0481acb6c6a.jpg

PG2.thumb.jpg.151c171f5bc932e3c419dbff6321082a.jpg

PG1.thumb.jpg.656b0ae42e46beafbe6433734b668b71.jpg

PG4.thumb.jpg.6cd105e4d88dab813ff0d6a789118064.jpg

 

Endret av Jarle TL
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truls skrev:

Merkelig nok så er dette en av de få fluene jeg aldri har fått sjøørret på 

Takk for det Truls! Ja flua har jo et potent rykte, og jeg er spent på om sjøørreten i indre Oslofjord vil ha den. Skal prøve flua til helga så får vi se :-)

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet meg en lodott. Ofte trengs ikke mer enn det...

Jeg har sikkert norges kjedeligste sjøørretboks, men de funker da, tross alt.

Nesten flaut å legge ut sånt, men mer effektiv kutlingimitasjon har jeg ennå ikke funnet.

20181123_231038.jpg

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er noen poppere jeg lagde til gjedde. Jan ingvar tipset om knebeskyttelse til materiale, dette er kjøpt inn - men ikke brukt enda. Kroppen på disse er av grønt sitteunderlag fra europris, beina driver jeg å prøver meg frem på. Må nok innrømme at øyene er kun for morroskyld:-) har på forhånd laget en mal i papp som brukes for å klippe ut kroppen. Delen den i to (som et rundtstykke) og binder disse fra oven og bunn, med krok i midten. Billig og effektiv!

Det siste bildet er noen flashfluer som er bindet skikkelig lette med "soft flash" og plastøyer. Fine å bruke med synkesnøre og "snille" aftm klasser som f.eks #6 eller #7.

20181206_125231.jpg

20181206_125316.jpg

20181206_125354.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flua di er flott jeg. Jeg har brukt en lignende, men med brunt hackle og gul kropp. 

Fanger bra den, spesielt senvinter og vår.

Børsten har jo et godt ry fra andre land. Neppe uten grunn. 

Mange fluer ligner hverandre, dette er en vaskebjørnlignende sak uten kulelenke, eller vaskebjørn er en grå variant av omøbørsten, bare med kulelenke som fortynging 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...