Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Skulle vært ute og fiska i dag, men vakt og kinck i ryggen gjorde det umulig  :-[ :-[. Benyttet dagen til å binde litt fluer. Det gikk i små reker og noe muddler\zonker lignende, litt inspirert av Marbakkens beskrivelse av en flue.

 

Rekefluer:

Bindetråd: Danevilles monofilament Fine (elsker den tråden)

Krok: Mustad C47S D Schrimp #6

Antenner: CdC + Hviting Spey hackle + 2 tråder rosa glitter

Kropp: Ice dubb

Bein: CdC spunnet i løkke

Øyne: Smeltet monofil

 

Zoddler:

Bindetråd: Danevilles monofilament Fine

Krok: Mustad S74S SS Streamer #6

Butt: Litt sølv flashabou

Ving: Naturell kanin remse

Kropp: Ice dubb sølv

Øyne: Kulelenke

Hode: Rådyrhår, bundet inn som muddlerhode

 

Aldri prøv før, tenker Toggi lærer den å svømme  ;D ;D

 

bjorni

 

 

 

post-1017-13949860220733_thumb.jpg

post-1017-13949860221221_thumb.jpg

post-1017-13949860221583_thumb.jpg

post-1017-13949860222063_thumb.jpg

post-1017-13949860222653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de børstissene laget av Lasse? :)

 

 

de er laget av woolly chenille, fargen heter rusty brown....

 

1. fest en krok i stikka

2. fest chenillen

3. bind fireline i kroken

4. fest inn en ny krok

5. surr chenillen freover og fest

 

 

enkel og genialt ;)

 

 

de kan være veldig vanskelig og binde etter som du må surre chenillen over firelinen osv,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

div... lopper.... :)

 

bruker du bare dubbing, ribber og til slutt legger et lag epoxy over ryggen?

 

 

 

når jeg binder lopper binder jeg de på !!MANGE!! forskjellige måter.

 

en måte er at du kan binde en uten rygg skjold, da fester du bare inn tråden også en kobbertråd bak. Så dubber du deg helt frem til krokøyen med fargen  du har valgt.

 

en annen måte er at du kan gjøre akkuratt de sammen også legge på epoxy.. husk og legge på i to omganger.

 

flash som rygg skjold går også... den er fin den flashen bjørni bruker i loppa si..fordi den er flat.

 

 

du kan også binde inn rygg skjold.... det finnes mye du kan bruke da... noe av det jeg bruker er plastik poser og svarte søppelsekker.

 

enda en måte er og bruke smeltelim.. dette er ikke noe jeg amblefaler viss man ikke har bundet en stund...

det er vanskelig å unngå store kuler og at kobbertrådden skjærer i stykker limet eller smelter inn sammen med limet.

men jeg har eksprimentert mye og kommet frem til min egen bindeteknikk som gjør at jeg får ett fint resultat hver gang.

 

ett tips viss du tenker og prøve deg på denne måten er og legge på limet, også venter du neon sekunder slik at limet har herdet litt. så surrer du kobbertråden over. MEN ikke for stramt!!

 

bein lager du ved og børste kroppen godt før du binder fast ryggskjoldet, legger på epoxy eller smeltelimet.

 

bein kan også lages ved og lage en løkke som du kan legge inn mye rart i. for eksempel cdc, rabbit stripes osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de børstissene laget av Lasse? :)

 

 

de er laget av woolly chenille, fargen heter rusty brown....

 

1. fest en krok i stikka

2. fest chenillen

3. bind fireline i kroken

4. fest inn en ny krok

5. surr chenillen freover og fest

 

 

enkel og genialt ;)

 

 

de kan være veldig vanskelig og binde etter som du må surre chenillen over firelinen osv,...

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte ålage børstemarken på er denne: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=14

Min absolutte favoritt ved siden av store "Woolly Bugger'e"

 

 

 

 

har ikke sett bedre børstis enn denne. eneste børstemark imitasjonen jeg har (tar ikke med WB), eneste er litt forskjellig size og farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

div... lopper.... :)

 

bruker du bare dubbing, ribber og til slutt legger et lag epoxy over ryggen?

 

 

 

når jeg binder lopper binder jeg de på !!MANGE!! forskjellige måter.

 

en måte er at du kan binde en uten rygg skjold, da fester du bare inn tråden også en kobbertråd bak. Så dubber du deg helt frem til krokøyen med fargen  du har valgt.

 

en annen måte er at du kan gjøre akkuratt de sammen også legge på epoxy.. husk og legge på i to omganger.

 

flash som rygg skjold går også... den er fin den flashen bjørni bruker i loppa si..fordi den er flat.

 

 

du kan også binde inn rygg skjold.... det finnes mye du kan bruke da... noe av det jeg bruker er plastik poser og svarte søppelsekker.

 

enda en måte er og bruke smeltelim.. dette er ikke noe jeg amblefaler viss man ikke har bundet en stund...

det er vanskelig å unngå store kuler og at kobbertrådden skjærer i stykker limet eller smelter inn sammen med limet.

men jeg har eksprimentert mye og kommet frem til min egen bindeteknikk som gjør at jeg får ett fint resultat hver gang.

 

ett tips viss du tenker og prøve deg på denne måten er og legge på limet, også venter du neon sekunder slik at limet har herdet litt. så surrer du kobbertråden over. MEN ikke for stramt!!

 

bein lager du ved og børste kroppen godt før du binder fast ryggskjoldet, legger på epoxy eller smeltelimet.

 

bein kan også lages ved og lage en løkke som du kan legge inn mye rart i. for eksempel cdc, rabbit stripes osv...

 

hvorfor gjør du en så enkel flue så vanskelig lasse?

 

dubbing, skjold (hvis ønskelig) og ribb, trenger ikke være verre enn det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes mine lopper er rimelig lette å lage:

dubb først 70/30 hare og flash-dubbing i ei løkke og surr helt til krokøyet.

Så lag en knute og kutt tråden.

børst derretter alle fibrene ned, og legg på et lag med epoksy, jeg legger laget helt frem til hodet, slik at det ikke blir behov for noe lakk el. til hodet.

 

Egentlig ganske lettvint det og...

 

P.S. hvis du gjør klar f. eks. ti lopper ferdig dubbet, er det mye enklere å bare legge epoksy over dem til slutt, i stedet for å surre med epoksyen etter hvert som du binder ;)

Du kan gjerne legge på et ekstra lag, så det holder litt bedre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...