Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

prøvde meg på en "Igor reke" ;D  ble kanskje litt tykk og skulle nok brukt litt tjukkere sene til øyne, men jeg ble litt fornøyd med denne..  takker for superfin video Igor :)

 

edit: ja jeg la inn litt pink shrimp ice dub i blandinga og to gold flash følehorn i front, ellers er den vel ganske lik kanskje bare litt tjukkere i kroppen

post-2768-13949861747249_thumb.jpg

post-2768-13949861747743_thumb.jpg

post-2768-13949861753115_thumb.jpg

post-2768-13949861753403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin reke det der Rhodani mannen ;)

 

Takk Igor for alle dine flotte bidrag, jeg har sjekka dine videoer.

Håper dere kan få fisket litt SØ snart der oppe.

 

Denne minner meg om glimmerreken, ei reke jeg dessverre ikke bruker mye lengre.

Men gjorde det mye før, og med god uttelling. Den har ikke tråder og stæsj som marbakken ikke

er svoren fan av.

 

Det morsomme med denne reka var at den funket så utrolig bra på skumring og til nattfiske.

Den må jo gi en god silhuett. Husker denne redda flere turer på Ivarsand i skumringa, en vakker plass i Bamble(Telemark) Den jeg brukte mest var rosa med orange hale. En killer som jeg skal begynne å bruke igjen. Takket være inspirasjonstråden.

 

Problemet til nå er at bjorni og Rune bossen binder så utrolig fine reke. Må ikke glemme Micke`s Francis sak for all del! ;)

 

Takk for inspirasjon!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mener er at når ørreten vil ha smått så må det være smått. Haler og sånn gjør jo flua STOR! Og da kan man like gjerne bruke en streamer............

 

For mye detaljer er med på "stive" opp flua, de på bildene her er flotte absolutt. Personlig syntes det er for mye ice dub..På sjøørretfluer så er ikke det bindetekniske så viktig, men det er meget pent bundet.  :)

 

En ekte reke er jækla gjennomsiktig og fisken ser ikke etter om rekene den spiser ser "riktige" ut, den tar alt. Igjen må jeg bare nevne det med detaljer, i og med at det ikke har noe å si. Hvorfor fortsetter man å vektlegge det? Tror siden så mange fluebindere som får mye oppmerksomhet bruker fotogene detaljer i fluene så blir folk påvirket. Lurt å tenke gjennom hvorfor en flue er god, ikke bare hoppe på en eller annen trend. Trendfluer er det mange av, som Pattegrisen osv. Sier ikke at det er dårlige fluer, men at folk blir lurt ti å tro at det er noe helt spesielt med disse poppisfluene. Pattegrisen fks er godt markedsført og krever en helt spesiell babygrisfarge! Tror mange tror at den MÅ ha denne fargen......Liker fargen selv he he.

 

Det er bare det at ørreten har en forkjærlighet for fluer som nesten ikke sees, derfor er det mange som sier fluene deres blir bedre jo mer slitt de blir.

 

Lag de slitt på forhånd.

 

Mener ikke å være en gledesdreper her på tråden, er bare interessant å løse gåtene, vi vil jo alle ha best mulig fluer.

 

Det virker ihvertfall for sånn at jo mer fornøyd jeg var med reka når jeg lagde den jo mindre troa får jeg ¨på den når jeg er ved kysten og fisker. Dette gjelder de fluene som har antenner bak, øyner, ryggskjol. Uff av meg..Se på de nedenifra, ikke stort annet enn en tynnhåret streamer.......See?

 

Som regel ender jeg opp med å få troa og fisken på de litt "kjedelige" rekene med relativt lite dubbing.

 

Tror det skyldes alle de resultatløse forsøkene med "pene reker" jeg lagde før.

 

Her er en enkel rekeoppskrift fra en artikke i Villmarksliv en gang på 90 tallet.

 

Husker den ikke helt etter originalen, men den ble den første rekeflua som fungerte. Den er impresjonistisk og fan den var god.

 

Krok: Originalt en standard streamer krok 8 eller en annen str. Nå ville jeg brukt en annen krok med videre gap.

 

Kropp: En eller annen type brun.

 

Palmerhackle: Brunt.

 

Ribb: Kobbertråd. Det liker jeg.

 

Vinge: Ekorn naturell.

 

Følehorn(disse har effekt og er ikke bare pynt!): Gummistrikk som peker i en V.

 

Øyne(ikke for syns skyld men fortynging!: Vanlig kjøkkenlenketype.

 

Det artige er at den beveger seg veldig flott, bedre enn fyggi syntes jeg. Den synker i stoppen og når du trekker så beveger strikken seg på en måte som gjør at jeg kan innbille meg at det er en reke/tangloppe. Det interessante er at den er kort, men har en spennende oppførsel. Vingen er der for å stabillisere.

 

Har ikke brukt den særlig de siste årene fordi den tar litt tid å lage.

 

Men tror jeg vil teste den litt igjen, kanskje modernisere den litt.  :)

 

Hvis dere ikke har prøvd den så bind den og se den i vann!

 

Den er antakeligvis en kjempegod nattflue også...

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig mener er at når ørreten vil ha smått så må det være smått. Haler og sånn gjør jo flua STOR! Og da kan man like gjerne bruke en streamer............

 

For mye detaljer er med på "stive" opp flua, de på bildene her er flotte absolutt. Personlig syntes det er for mye ice dub..På sjøørretfluer så er ikke det bindetekniske så viktig, men det er meget pent bundet.  :)

 

En ekte reke er jækla gjennomsiktig og fisken ser ikke etter om rekene den spiser ser "riktige" ut, den tar alt. Igjen må jeg bare nevne det med detaljer, i og med at det ikke har noe å si. Hvorfor fortsetter man å vektlegge det? Tror siden så mange fluebindere som får mye oppmerksomhet bruker fotogene detaljer i fluene så blir folk påvirket. Lurt å tenke gjennom hvorfor en flue er god, ikke bare hoppe på en eller annen trend. Trendfluer er det mange av, som Pattegrisen osv. Sier ikke at det er dårlige fluer, men at folk blir lurt ti å tro at det er noe helt spesielt med disse poppisfluene. Pattegrisen fks er godt markedsført og krever en helt spesiell babygrisfarge! Tror mange tror at den MÅ ha denne fargen......Liker fargen selv he he.

 

Det er bare det at ørreten har en forkjærlighet for fluer som nesten ikke sees, derfor er det mange som sier fluene deres blir bedre jo mer slitt de blir.

 

Lag de slitt på forhånd.

 

Mener ikke å være en gledesdreper her på tråden, er bare interessant å løse gåtene, vi vil jo alle ha best mulig fluer.

 

Det virker ihvertfall for sånn at jo mer fornøyd jeg var med reka når jeg lagde den jo mindre troa får jeg ¨på den når jeg er ved kysten og fisker. Dette gjelder de fluene som har antenner bak, øyner, ryggskjol. Uff av meg..Se på de nedenifra, ikke stort annet enn en tynnhåret streamer.......See?

 

Som regel ender jeg opp med å få troa og fisken på de litt "kjedelige" rekene med relativt lite dubbing.

 

Tror det skyldes alle de resultatløse forsøkene med "pene reker" jeg lagde før.

 

Her er en enkel rekeoppskrift fra en artikke i Villmarksliv en gang på 90 tallet.

 

Husker den ikke helt etter originalen, men den ble den første rekeflua som fungerte. Den er impresjonistisk og fan den var god.

 

Krok: Originalt en standard streamer krok 8 eller en annen str. Nå ville jeg brukt en annen krok med videre gap.

 

Kropp: En eller annen type brun.

 

Palmerhackle: Brunt.

 

Ribb: Kobbertråd. Det liker jeg.

 

Vinge: Ekorn naturell.

 

Følehorn(disse har effekt og er ikke bare pynt!): Gummistrikk som peker i en V.

 

Øyne(ikke for syns skyld men fortynging!: Vanlig kjøkkenlenketype.

 

Det artige er at den beveger seg veldig flott, bedre enn fyggi syntes jeg. Den synker i stoppen og når du trekker så beveger strikken seg på en måte som gjør at jeg kan innbille meg at det er en reke/tangloppe. Det interessante er at den er kort, men har en spennende oppførsel. Vingen er der for å stabillisere.

 

Har ikke brukt den særlig de siste årene fordi den tar litt tid å lage.

 

Men tror jeg vil teste den litt igjen, kanskje modernisere den litt.  :)

 

Hvis dere ikke har prøvd den så bind den og se den i vann!

 

Den er antakeligvis en kjempegod nattflue også...

 

;)

 

Her var det mye bra sjøørreterfaring  ;). Flua du beskriver mistenker jeg er Niels Vestergaard sin Shrimp Slammer....ei knallflue og jeg har laget mange varianter av denne etter at jeg så den første gang tidlig på 90-tallet.

 

Mvh

RolfJF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode tilbakemeldinger gutter.

 

baetis: fine reker ja. kommer til å bli sklanere etter noen fisk, og øyne spiller liten rolle. de er der mest for min egen del, har fått sø på samme flua der øyne var blitt borte etter lang bruk.

 

claus: den er effektiv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt nydelig! Flott farge også på den der!

 

Jeg må bare si at jeg IKKE har noen som helst fasit, jeg lærer kjempemasse nytt hele tiden og veldig mye lærer jeg av dere her på forumet. Digger at dere legger ut gode bilder og videoer. Jeg er langt etter på den fronten :(

 

 

Tror det var shrimp slammer ja! Niels Vestergaard, glemmer ikke den artikkelen, så overbevisende skrevet. Husker ennå fargen på artikkelen- brun og med han poserende med en tokilos med flua i kjeften! Fanatiker jeg? ;D

 

Er to for kroker jeg :'(

 

Men! Jeg skal ribbe noen fluer bundet på noen dyre shrimp kroker. Da kan jeg lage Shrimp Slammer!

 

Vi trenger et bilde av den Shrimp slammer flua...... Mulig jeg må se om jeg fikser det, eller har du mulighet Osprey?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte prøve å binde en Igor-reke ;) Bandt den uten øyne, har fått mange SØ på den type reke, bare at da hadde jeg tvinna dubbingen rett på tråden.

 

Blir moro å prøve denne reka på Ivarsand og mange andre fine plasser her i Bamble  ;)

 

post-3219-13949861763058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott flue, jeg legger merke til at min orange ikke er like sterk i fargen som Igor sin, min er mer golden..  sikkert mye rart som stappes i de boksene man kjøper.. skal begynne å kjøpe kun på pose heretter ;D

 

det har jeg lagt merke til og....

 

like greit med poser, da får man det man vil ha av farger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...