Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Var innom Nordisk her forrige dagen og raska med meg noen sånn pattegrisnakker. Aldri bundet sånne ekte pattegriser før og ser det er en evig debatt om dressing.

Har ihvertfall bygd noen så jeg har til de neste turer. Er de for dresset så napper vi bare av litt. Kom gjerne med noen synspunkter.

Har brukt 2 stk fjær i kroppen her , for mye?

Den fargen på nakken i bakgrunnen var ihvertfall kuul, digga den. ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-982-13949885293075_thumb.jpg

post-982-13949885293796_thumb.jpg

post-982-13949885294517_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de så veldig flotte ut Robban. Testen blir vel om kjølvirkningen av kroken er god nok til at flua går riktig i vannet. Er jo mye smak og behag dette og jeg er vel av dem som mener det nesten ikke kan bli for lite "dressing". Fluer av denne typen, med ryggskjold, vil ofte tippe over om de er for hardt dresset. Ikke det at jeg tror fisken bryr seg så veldig, men da forsvinner jo litt av vitsen med å binde dem så naturtro.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Nordisk her forrige dagen og raska med meg noen sånn pattegrisnakker. Aldri bundet sånne ekte pattegriser før og ser det er en evig debatt om dressing.

Har ihvertfall bygd noen så jeg har til de neste turer. Er de for dresset så napper vi bare av litt. Kom gjerne med noen synspunkter.

Har brukt 2 stk fjær i kroppen her , for mye?

Den fargen på nakken i bakgrunnen var ihvertfall kuul, digga den. ;D

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Disse var utrolig lekre Rob! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok :)

Bruker man speynakker så er også fiberne så bevegelige at de legger seg tett på krokskaftet når man trekker inn for så å ekspandere når man stopper. Har noen varianter med clear cure goo på ryggskjoldet og de snur seg fortsatt ikke feil vei. Kliner man på marabou eller noe annet som skaper mer friksjon i vannet så kan det kanskje få et annet utfall, men har tross en del eksperimentering enda ikke hatt problemer med at grisene snur seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkne fluer. Om de ikke går "riktig vei" så har jeg hatt hell med å øke mengden oppdrift på oversiden av kroken, altså Antrongarn. Enkel fysikk. Har mye mer å si enn bly på undersiden.

Det har jeg ikke tenkt på før , thx :D. Vi får teste disse og se. Har bundet en del craftfurgriser som er mye mere dresset enn disse og de går fint i vannet, . Binder alltid streamere med tanke på at det er lettere å fjerne ting, nappa av og gjøre de mere lettdresset i en fiskesituasjon. Vanskelig å legge til ting når stikka er hjemme ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og noen reker.

Dæven, du er jo like kokko som meg du, me like ;D ;D, Kuult bilde og fine fluer, den siste åsså da ;D.

Hvor blei det av bildet? samme det, du vet jo hva jeg sikter til. Tiurbildet

Hehe, godt det er flere av oss ;D  har litt sykiske problemer nå på vinteren, så det blir fort til att jeg ramler ned foran bindestikka ;D (2 timer om dagen er vel normalt) :-X .  

Det er vel det livet går ut på: binde om vinteren, fiske om våren\sommeren, sanke fluebindematriale på høsten, og så er man i gang igen. det ender i en ond eller god sirkel alt etter som hvordan du vrir og vender på det ;D

matrialesanking: 

[attachimg=1]

post-4210-13949885299987_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban de fluene der var jo helt supre!

Som alltid fra din hånd :)

Min favoritt fluebinder!!

Men jeg syns du skulle hatt det første hacklet du binder inn, lengere enn det andre..

Flua får bedre flyt i vannet da..

Jeg lager de også lengre, ikke det at min versjon er noen fasit, men syns de fisker bedre da :-\

Sage har jo noen meget fine fluer, og liker at du gir sjøfiske så mye tid!

Dette er en mann som vi kommer til å høre mye fra i årene som kommer!

Legger ut min pattegris variant :)

Dette er de fargene jeg bruker, men den grizzly saken din Robban skulle jeg hatt tak i ;D

post-3402-13949885300351_thumb.jpg

post-3402-13949885300717_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns du skulle hatt det første hacklet du binder inn, lengere enn det andre..

Flua får bedre flyt i vannet da..

Jeg lager de også lengre, ikke det at min versjon er noen fasit, men syns de fisker bedre da :-\

Legger ut min pattegris variant :)

Dette er de fargene jeg bruker, men den grizzly saken din Robban skulle jeg hatt tak i ;D

Notert Tony. Takker og bukker.  ;)

Binder opp flere, starter i morra ;D Får aldri nok fluer vet du ;D ;D

Var så heldig at det hang en halv en på Nordisk, dyr faen det der. Kjøpte åsså en hel sånn billigere sak , men hvis jeg får valget om igjen så hadde jeg heller kjøpt en halv dyr en av den fragen åsså. Dette med litt tanke på hva du rådet meg til. Sabla mye fine fjær på den dyre saken, mere enn nok til at jeg råtner bort av kreft på gangen på et falleferdig norsk sykehus.

Vet ikke om det er praksis å selge halve nakker , men må jo være mere genialt. se på meg , jeg er ganske lur og jeg lot meg friste  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns du skulle hatt det første hacklet du binder inn, lengere enn det andre..

Flua får bedre flyt i vannet da..

Jeg lager de også lengre, ikke det at min versjon er noen fasit, men syns de fisker bedre da :-\

Legger ut min pattegris variant :)

Dette er de fargene jeg bruker, men den grizzly saken din Robban skulle jeg hatt tak i ;D

Notert Tony. Takker og bukker.  ;)

Binder opp flere, starter i morra ;D Får aldri nok fluer vet du ;D ;D

Men det føles så rart å skulle rettlede deg på noen måte, men du er kul og tåler det 8);D

Hvilken krok er det du bruker?

Ellers så er bindejobben helt perfekt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns du skulle hatt det første hacklet du binder inn, lengere enn det andre..

Flua får bedre flyt i vannet da..

Jeg lager de også lengre, ikke det at min versjon er noen fasit, men syns de fisker bedre da :-\

Legger ut min pattegris variant :)

Dette er de fargene jeg bruker, men den grizzly saken din Robban skulle jeg hatt tak i ;D

Notert Tony. Takker og bukker.  ;)

Binder opp flere, starter i morra ;D Får aldri nok fluer vet du ;D ;D

Men det føles så rart å skulle rettlede deg på noen måte, men du er kul og tåler det 8);D

Hvilken krok er det du bruker?

Ellers så er bindejobben helt perfekt  :)

Rettlede meg, hallo, jeg spør jo for å bli rettledet jo ;D ;D ;D Jeg bor på ferskvann med is, du bor ved sjøen, du er sjef, jeg hater pilking, skål. ;D

Kroken er forøvrig en Mustad stinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns du skulle hatt det første hacklet du binder inn, lengere enn det andre..

Flua får bedre flyt i vannet da..

Jeg lager de også lengre, ikke det at min versjon er noen fasit, men syns de fisker bedre da :-\

Legger ut min pattegris variant :)

Dette er de fargene jeg bruker, men den grizzly saken din Robban skulle jeg hatt tak i ;D

Notert Tony. Takker og bukker.  ;)

Binder opp flere, starter i morra ;D Får aldri nok fluer vet du ;D ;D

Men det føles så rart å skulle rettlede deg på noen måte, men du er kul og tåler det 8);D

Hvilken krok er det du bruker?

Ellers så er bindejobben helt perfekt  :)

Rettlede meg, hallo, jeg spør jo for å bli rettledet jo ;D ;D ;D Jeg bor på ferskvann med is, du bor ved sjøen, du er sjef, jeg hater pilking, skål. ;D

Kroken er forøvrig en Mustad stinger.

Tenkte meg det! Mustad ja, fine kroker ;D

Noen av de da :P

Skål ja!!

Med på en tlf samtale eller? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns du skulle hatt det første hacklet du binder inn, lengere enn det andre..

Flua får bedre flyt i vannet da..

Jeg lager de også lengre, ikke det at min versjon er noen fasit, men syns de fisker bedre da :-\

Legger ut min pattegris variant :)

Dette er de fargene jeg bruker, men den grizzly saken din Robban skulle jeg hatt tak i ;D

Notert Tony. Takker og bukker.  ;)

Binder opp flere, starter i morra ;D Får aldri nok fluer vet du ;D ;D

Men det føles så rart å skulle rettlede deg på noen måte, men du er kul og tåler det 8);D

Hvilken krok er det du bruker?

Ellers så er bindejobben helt perfekt  :)

Rettlede meg, hallo, jeg spør jo for å bli rettledet jo ;D ;D ;D Jeg bor på ferskvann med is, du bor ved sjøen, du er sjef, jeg hater pilking, skål. ;D

Kroken er forøvrig en Mustad stinger.

Tenkte meg det! Mustad ja, fine kroker ;D

Noen av de da :P

Skål ja!!

Med på en tlf samtale eller? ;D ;D

Yeppers jeg plinger deg nå jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...