Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Her er en flua jeg har brukt litt på de siste sjø-ørrettura som har funka. Denne fargekomboen her, og samme med orange overving har levert.

Krok: Owner mosqito

Resten er bare Sf blend. Ser kanskje litt stiv ut, men Tony sa at dette materiale blir litt mykere ved bruk og det stemmer. Uansett den funker. :D

[attachimg=1]

post-982-13949885872239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har litt peil på poppere?

Satt meg ned i går for å lage noen foam poppere, men ser det er rom for forbedringer. Men de flyter fint om ikke annet  ;D

Litt rufsete i formen, men det får stå til. Ser jeg med fordel sikkert kunne tusjet dem enda lenger ned på siden også  :P

[attachimg=1]

post-3598-13949885907355_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har litt peil på poppere?

Satt meg ned i går for å lage noen foam poppere, men ser det er rom for forbedringer. Men de flyter fint om ikke annet  ;D

Litt rufsete i formen, men det får stå til. Ser jeg med fordel sikkert kunne tusjet dem enda lenger ned på siden også  :P

[attachimg=1]

Knallfine de der :)

Vet ikke om du har gjort det, da det ikke syntes på bildet, men det er lurt å lage et hulrom foran i foamen rett bak krokøyet sånn at popperen lager litt mer leven og plasker ordentlig og skyver luft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har litt peil på poppere?

Satt meg ned i går for å lage noen foam poppere, men ser det er rom for forbedringer. Men de flyter fint om ikke annet  ;D

Litt rufsete i formen, men det får stå til. Ser jeg med fordel sikkert kunne tusjet dem enda lenger ned på siden også  :P

[attachimg=1]

Knallfine de der :)

Vet ikke om du har gjort det, da det ikke syntes på bildet, men det er lurt å lage et hulrom foran i foamen rett bak krokøyet sånn at popperen lager litt mer leven og plasker ordentlig og skyver luft :)

Har brettet foamen og limt den sammen under "buken" slik at det er hulrom eller tunnel om du vil bak krokøyet ja :) Har også lagt noe mer foam bak i hulrommet, men den er åpen ca. til midten av kroppen. Ser jeg kanskje burde bruke noen andre kroker, evt. også gjøre kroppen litt kortere. Dro en mylarstrømpe over som ble tusjet og avsluttet med clearcure goo og neglelakk (ikke fått testet dem i fiske enda, kun i et vannglass. Mulig det blir litt tungt?). Ser også noen som bruker et plastikkrør som går fra krokøyet og ut midt på ryggen for å lage bobler, men det droppet jeg. Er lite info om poppere generelt her inne, så alle kommentarer mottas med takk :) Dette er mine to første poppere, så det er nok en del å hente enda  (alltid kjøpt disse tidligere) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Robban :)

Ser det er mye som kan gjøres bedre, men tør ikke binde opp flere før jeg får testet dem først :)

Nå skal jeg for engangs skyld kverulere med noen ;D. Ser ingen grunn til å forbedre disse, de er jo helt topp. ;D

Greit å teste ting ja , men disse var fine. Gi en tilbakemelding så kopierer vi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D Greit det er fredag, men makan til kosekommentarer fra en perfeksjonist som du er bak stikka vitner om at du har kommet lenger ned i flaska enn meg i kveld  :D

Kroppene fungerer nok fint, men kan vel i ærlighetens ånd få på andre øyne som i første gjør sitt til at jeg får spart litt clearcure goo og få ned vekten litt på dem :) Men for alt jeg vet kan det være at de fungerer fin-fint. "brisling popperen" bandt jeg på en Owner 2/0 som gjør at krokbøyen kommer for langt under kroppen i mine øyne. Scierra sin tactical trout fungerer bedre (som er på den andre varianten), men moro å lage poppere og dessuten mye enklere enn hva jeg trodde. Har til gode å ta SØ eller bass på hjemmelaget popper, så jeg må gi det en sjanse denne sesongen  8) Men takk for skryten Robban  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Sage :)

Skjønner at flyndre på tørt er noe jeg også må få til  ;D Har riktignok ikke fisket mye med tørt i saltvann, så vi får se om det er noen pannekaker som finner popperne fristende, men håper da inderlig at en bass eller blankis som gir meg litt ekstra action når kulda slipper taket  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars, hvis du skal lage noen poppere med foam som er litt lengre og ønsker litt mere form i front, sånn at den skvaler litt mere, så har jeg et lite tips.

Dette er ræva 1-2-3 bilder bare for å illustrere.

Etter at hale og sånn er på plass så binder jeg inn en sylinderfoam for å lage en base. Du ser på bildet hvordan. Jeg former med hvor hardt jeg surrer tråden. Dette skal jo limes etterpå så det sitter godt.

Bare en metode for å få litt rundere shape på flua.

Sorry for crappy bilder.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-982-1394988591224_thumb.jpg

post-982-1394988591263_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...