Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Hei Arild20.

 

Jeg låser fast fjæra bak og stikker inn den tjukke enden inn i mylaren foran og legger en dråpe Super Attack lynlim der.Skal du lage svømme finner så stikker du bare fjær inn i siden på mylaren og legger på en dråpe superlim og former finnene.

Denne teknikken min heter Over/Under og har brukt den til mange fluer.

På Marabou Spesial kan du også legge 2 stk kulehode i buken og da får flua lyd.

Har også hatt Tran i mylar strømpen,da tok jeg superlim over hele kroppen men lot det være en liten åpning slik at Tranen kunne sive ut. Har tatt SØ med Tran ja :)

 

Mvh

Larsa

 

Mønster Marabou Spesial

Marabou Spesial er en silde imitasjon som jeg bruker mest vinter / sommer men den fungerer hele året også. Dette mønsteret er opphavet til teknikken min over/under som jeg bruker b.la til Little Trout. Fiskes med intermediate line og med denne flua så har man 2 muligheter først så flyter den og etter noen inndragninger så synker den under vannflaten, flyt/synk. Jeg har også brukt tran i mylar slangen som vil sive ut i sjøen med bra resultat, så dette er en flue med mange muligheter.

 

Mønster :

KROK : Tmc 300 str 4 - 6 streamer 6x lang.

TRÅD : Uni str 6/0 farge hvit.

HALE : Hvit marabou + sølv flash og svart marabou.

VEKT : Bly.

KROPP : Pearl mylar slange.

OVER/UNDER : Pearl mylar slange.

ØYNE : 3mm Doll Eyes.

 

Bindebeskrivelse :

Bind inn tråden på vanlig måte.

Ta og bind inn ved bøyen en bunt hvit marabou + sølv flash + svart marabou, gå frem igjen med tråden til krokøyet og legg litt bly bak krokøyet. Ta en bit med mylar slange og tre den inn over krokøyet og fest den der, gå tilbake med tråden til krokbøyen. Ta mylar slangen og vreng den inn over krokstammen mot bøyen. Tre en ny lengde med mylar slange inn mot krokøyet slik at krokøyet stikker ut av bredden på mylar slangen. Legg den ene delen av mylaren over ryggen og den andre under og lås dem ved bøyen.Klipp bort mylar som stikker ut.

Lim fast øynene med superlim.

Farg ryggen svart/blå med vannfast tusj og under buken hvit med lakkpenn.

For at flua skal bli mere holdbar så legg superlim over hele kroppen, da varer fargene også lenger.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Takk :)

 

Her er noen til:

[/img]

Orki Salt.

Laget kun av Orkide garn som er viklet rundt og klippet under.

 

Sea-Worm.

Børstemark imitasjon som ble laget i 1999. Første gang jeg lagde dette mønsteret så brukte jeg lange hanenakke fjær som jeg trer inn i skolissen slik at fjær fibrene stakk ut på sidene slik at det ble børster som børstemarken har. Nå bruker jeg Fantasia garn til dette mønsteret som gjør at flua blir mykere og får en buktende bevegelse med vaskelenke øyne

 

Mønster :

Krok: Tmc 300, str 4, 6x lang.

Tråd: Uni str 6/0, Svart.

Kropp: Skolisse/snor + Oliven farget Fantasia garn som sys inn på hver side av lissen/snora med en nål.

Øyne: Messing farget vaskelenke.

 

Bindebeskrivelse:

Ta en bit av en skolisse/snor, ta fantasia garnet gjennom nåløyet og begynn og tre garnet ut og inn gjennom siden på lissen/snora. Når du har gjort det til ønsket lengde, tre fantasia garnet tilbake igjen i de samme hullene som du gjorde første gangen slik at du kommer tilbake til startpunktet igjen. La noe av garnet stikke ut bak og legg litt lyn lim i snor enden.

Pirk ut garnfiber på sidene og klipp dem slik at de stikker ut 1-1,5 cm.

Ta kroken og tre den inn i snora med krokøyet først slik at bare krokbøyen synes ut av snora og la krokøyet stikke ut av snora foran.

Ta snora og før den litt bakover slik at du kan binde inn bindetråden bak krokøyet, ta snora frem igjen og fest snora der og klipp av snora som stikker ut.

Bind inn vaskelenke øyne oppå kroken bak krokøyet med 8 talls surring, lås og legg lyn lim over bindetråden.

 

Legg lyn lim under kroppen fra krokbøyen til øynene. Det er bare bakre del av snora som skal være bevegelig.

 

Fisk denne flua med sakte inndragninger og mend (slipp ut litt snøre for hver inndragning)da vil flua få en buktende gange i vannet som ikke fisken kan motstå.

 

Fantasia garn finnes i mange farger + skolisser/snorer.

 

Tobis Snora

Krok: TMC 300,str 4-6, 6x lang.

 

Tråd: Uni 6/0, farge grønn eller hvit som du farger grønn med vannfast tusj når du lager hodet.

 

Kropp: Hvit oval sko snor som farges oliven eller grønn på ryggen.

 

Hode: Bindetråden.

 

Denne flua trenger ikke noen form for vekt (bly) da vannet trekker inn i snora.

 

 

Red Tail Flymf

God Høstflue.

 

Krok: Størrelse 8, streamer krok.

 

Tråd: Uni 6/0, farge svart.

 

Hale: Rødt Akrylgarn eller rød floss

 

Kropp: Gull tinsel (flat) eller gull farget julebånd ,som jeg har brukt.

 

Hackle: Brun høne fjær.

 

Hode: Bindetråden.

 

Keep Tying

Mvh

Larsa

 

post-3045-13949858546015_thumb.jpg

post-3045-13949858546476_thumb.jpg

post-3045-13949858546745_thumb.jpg

post-3045-13949858547008_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som binder fluer?

ryddet i sjøflueboksene mine og "resirkulerte" en del kroker fra fluer som har sett alt for mange fisketenner og de som ikke har sett fisketenner i det hele tatt.

 

det gikk i zonkere (de er avbildet i tråden her før)

og WB i svart og oliven

 

[attach=1]

 

vet ikke om dere ser det, men jeg bruker ice dub (kan bruke annet flashdubbing) i fronten for mere bling. om det har noe å si? tja, fikk 99% av alle fisk som ble tatt på WB på de fluene som har dubbing foran....

 

[attach=2]

post-2543-13949858660615_thumb.jpg

post-2543-1394985866102_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen som binder fluer?

ryddet i sjøflueboksene mine og "resirkulerte" en del kroker fra fluer som har sett alt for mange fisketenner og de som ikke har sett fisketenner i det hele tatt.

det gikk i zonkere (de er avbildet i tråden her før)

og WB i svart og oliven

vet ikke om dere ser det, men jeg bruker ice dub (kan bruke annet flashdubbing) i fronten for mere bling. om det har noe å si? tja, fikk 99% av alle fisk som ble tatt på WB på de fluene som har dubbing foran....

 

Giftige saker det der Igor :D Flotte fluer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde min aller første epoxy streamer, viste seg å bli ett problem å forme hodet, jeg ventet kanskje ikke lenge nok før jeg hadde gugga på kroken, det rant godt og resultatet ble deformert hode.. men men, morro flue å binde, sikkert ganske effektiv også

 

edit:

    krok: Mustad C745 SS str #4

    kropp: hvit ICE dubbing under en brun minnow body strømpe

    Hale: Gary Lafontaine Sparkle Yarn 2 deler white og 1 del Pink

post-2768-13949858666394_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for den. kortere fortom ja, det er ikke dumt det nei.

 

skal prøve den ogsp med synke snøret for den "døende-fisk-svømme-ned-gi-opp-flyte-oppover" stilen   :-\ eller?

Med denne flua kan du trygt fiske langs bunnen skulle jeg tro, selve flua vil vel være like langt over bunnen som fortomen er lang ca (med den oppdriften som den flua har) ;) Forutsetning er sef rolige korte intrekk (10-15cm), da tror jeg ikke du vil sette deg noe særlig fast :) Men fare for Torsk vil være formidabel skulle jeg tro ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...