Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Det enkle er ofte det desidert beste når det kommer til sjøørretfluer!

Flott flue, men for egen del ville jeg kalt den ferdig 10 min. og 12 sek ut i filmen ;-)

 

Det er sånn jeg normalt fisker den Truls. uten øyne :) 

 

Men var for folk som ønskes å se med øyne jeg laget den slik. Jeg bruker KUN chenillen og angel hair, + tusj, thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fluer fra over dammen har alltid vært inspirerende. De ligger ofte milevis foran oss her på berget når det gjelder materialer osv osv, av naturlige grunner . Pakket ut noen kuule fluer her om dagen på jobben fra Umpqua til salt/trope/all purpose saltwater, og vips der var det noe som inspirerte. Det tar jo ikke mange minutta å spinne litt på insp så da ble det noen fluer. 
Ikke så ulik alt man har bundet oppigjennom, men man blir minnet på gammelt glemt. 
Fant frem noe gammel rev her også som har ligget urørt i sikkert 25 år, den var ikke hvit lenger men hadde gulnet litt kan man si he he he. 
Mange varianter av denne, og tonnevis med materialvalg. Synes disse får en sjangse selv sitt stive utseende osv osv , fikk brukt opp litt materialer som har ligget lenge i samme slengen. 
Funka på Snook, funker sikkert på sjø-ørret :) 
Små raske kjappe streamere i dobbel forstand he he he

post-925-0-31324900-1456522518_thumb.jpg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Mulig noen har postet denne før, har ikke helt oversikt over denne tråden.....

 

Har testet vaskebjørn mønsteret litt siste sesong for å se hva alt oppstyret rundt denne fluen egentlig er, og må si at den har levert varene.

 

Satte meg ned ved bindestikken i dag og bandt en vaskebjørn variant med cdc i stedenfor hackle, noen som har prøvd det før? Byttet også ut halepartiet med en hvit zonkerstripe.....ser giftig ut.........

 

post-2498-0-32712000-1457042141_thumb.png

 

Gard

 

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pungrottegrisen  ssscared 

Samme som en million andre rekesaker, men fikk takk i et fett pungrotteskin( Light pink) her med kuult fargespill. Kommer kanskje ikke helt frem på bildet , men shit au .
Spinning i løkke som Craftgrisen, så blir det reker av dette også :) 
Fint spenn i fibrene når man napper ut underulla. 
Litt billigere en spey er det også, men dyrere enn craft fur  ttongue  ttongue 
Ny uprøvd krok, Arex shrimp et eller annet. 


post-925-0-94221700-1457720198_thumb.jpg

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pungrottegrisen  ssscared 

Samme som en million andre rekesaker, men fikk takk i et fett pungrotteskin( Light pink) her med kuult fargespill. Kommer kanskje ikke helt frem på bildet , men shit au .

Spinning i løkke som Craftgrisen, så blir det reker av dette også :) 

Fint spenn i fibrene når man napper ut underulla. 

Litt billigere en spey er det også, men dyrere enn craft fur  ttongue  ttongue 

Ny uprøvd krok, Arex shrimp et eller annet. 

attachicon.gifFuturefly-pungrotta.jpg

Null tro på. Er nok for mye pungsvette i de hårene. Kommer til å skremme krabbene på land.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig rekesalat Robert, men er kroken litt buket i krokstammen eller er det bare en synsbedrag pga foto vinkelen?

Jo hei mr Bean. 

Er den nye rekekroken fra Arex. Er noe greier fra Flyco/flyfisheurope(mulig det er feil, men orker ikke følge med på alt)  Er visst han dansken som "oppfant" pattegrisen som er med i utviklingen av den kroken.  Har så mye kroker, men må teste noe nytt. Denne gangen var det en gratispose( takk for den gesten) i en str. Har den ikke i butikken, så dette er ikke reklame for min signatur.

Må testes først så kanskje man finner plass til en rad til  :) 

Time will show :) 

Fin krok, og den skal ha den bøyen der fremme :)

Edit: ( takk for den gesten) Den var ikke ment til stiller av spørsmålet :) , men som bare takk for en gratis prøve. 

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagd noen ordentlige slafser til en felles tur Ruffen ;) Store "just in case bigassmotherfuckingtroutfood" i zonkerstil, med pungrottesperm og svette ;)
Ikke for 5'r stang greier he he he he he ;) 
En til deg og en til meg he he he

Edit: Jammen må jeg inn og rette her også he he . Tallet 1 er jo ikke parrtall. To til meg og to til deg. 
Sånn, nå får jeg sove i kveld også ;)   Phuuuu...... ppcrazyeyes

Endret av Robban
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei noen fluer her i kveld også :) 
Av en eller annen grunn så kvier jeg meg ofte for å legge ut litt større fluer av hår og sånn, fordi uten å rigge fotostudie, som forøvrig samler støv langskapet til guttungen, så blir det bra , men det ser alltid så overdresset ut på bilder.  Jeg kan love dere at disse ikke er overdresset, ikke at det har så mye å si heller hvis man på død og liv skal legge vekt på det.
Et gammelt mønster med nye materialer. Før Craft Fur, så var det Artic fox, men nå er det Opossum he he he. 
Jepp vi ler, og koser oss, men ganske nytt materiale for meg egentlig. Fine lette, tynne fibre, med enorm glans og det virker utrolig solid. 

post-925-0-71773200-1458247486_thumb.jpg
 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei noen fluer her i kveld også :) 

Av en eller annen grunn så kvier jeg meg ofte for å legge ut litt større fluer av hår og sånn, fordi uten å rigge fotostudie, som forøvrig samler støv langskapet til guttungen, så blir det bra , men det ser alltid så overdresset ut på bilder.  Jeg kan love dere at disse ikke er overdresset, ikke at det har så mye å si heller hvis man på død og liv skal legge vekt på det.

Et gammelt mønster med nye materialer. Før Craft Fur, så var det Artic fox, men nå er det Opossum he he he. 

Jepp vi ler, og koser oss, men ganske nytt materiale for meg egentlig. Fine lette, tynne fibre, med enorm glans og det virker utrolig solid. 

attachicon.gifPungdejevelen.jpg

Aiaiai. Lekkert utført som alltid. Synes den lette dressingen vises igjen i bindinga og bildene jeg. Likte godt de naturlige materialene det er brukt her. Litt mer "spekled" og naturlig effekt som flere andre fluer i rosareke segmentet mangler en del av imo.

Er forholdene noe røffere, men jeg har trua på mønsteret velger jeg heller bytte til en større lik flue, men holder den ICC fortsatt lettdresset.

Kip'em coming Robert :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...