Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Fikk litt bindedilla igjen etter å ha sett bla. Robbans paliminomygg-video og litt youtube. Noen av de beste fiskefluene jeg veit om - F-flys. Forskjellige kontraster, forskjellige situasjoner og utforming, men egentlig samma ulla... Dratt over i litt Sephia pga av fæle farger, dårlig lys og et kjapt og småelendig mobilbilde <<l Uansett da - godt å være tilbake på tørrfluene, etter et par måneders tørrflueknytetørke. Alle fluer på 2488 #14

post-1215-0-59179000-1448755673_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mini Zonker Boobie  mmmoose 



Prototyphjørnet: 

Lagd meg noen minizonkervarianter med boobie eyes. 
En liten polyleader sink på 4'r stanga så blir det nok en testrunde til våren.
Hi hi hi blir gøy. Har ikke alverdens erfaring med boobie, men fått noen fisk på sånne, dog litt større en denne. 

Krok: Gammagatsu F314 ( Den minste) Lett og fin.
Ekorn zonker strips. 
Ice dub golden brown
5 mm Veniard Black Foam sylinder. 
3 mm super pearl øyne. 


post-925-0-12257800-1450462123_thumb.jpg

 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini Zonker Boobie  mmmoose 

Prototyphjørnet: 

Lagd meg noen minizonkervarianter med boobie eyes. 

En liten polyleader sink på 4'r stanga så blir det nok en testrunde til våren.

Hi hi hi blir gøy. Har ikke alverdens erfaring med boobie, men fått noen fisk på sånne, dog litt større en denne. 

Krok: Gammagatsu F314 ( Den minste) Lett og fin.

Ekorn zonker strips. 

Ice dub golden brown

5 mm Veniard Black Foam sylinder. 

3 mm super pearl øyne. 

attachicon.gifMinzonker-boobie.jpg

Kult robban. Jeg har rotet litt med slikt. Det virker som man må ha større flytevest en jeg har trodd når jeg har bindt dem.

Det kommer sikkert an på hvor dypt man sender de ned og hva slags foam man bruker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo samme erfaringer her Ruffen. Nå er denne flua veldig liten, og foamøynene 1 cm brede på tvers. Kommer ikke frem av bildet. 
Min erfaringer er at tynn fortom som ikke er tapert har funket best for meg. Det er jo tross alt litt vekt i en fortom i vannet, og man oppnår ihvertfall ikke tiltenkt effekt hvis denne er for tykk. Nå snakker jeg egentlig litt utenfor hva jeg kan bevise og erfaring slike fluer og fiske, men jeg trur jeg tenker riktig :) :) :) 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo samme erfaringer her Ruffen. Nå er denne flua veldig liten, og foamøynene 1 cm brede på tvers. Kommer ikke frem av bildet. 

Min erfaringer er at tynn fortom som ikke er tapert har funket best for meg. Det er jo tross alt litt vekt i en fortom i vannet, og man oppnår ihvertfall ikke tiltenkt effekt hvis denne er for tykk. Nå snakker jeg egentlig litt utenfor hva jeg kan bevise og erfaring slike fluer og fiske, men jeg trur jeg tenker riktig :) :) :)

Du tenker som vanlig lengre en meg. Utapert fortom er nok ikke så dumt nei.

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo samme erfaringer her Ruffen. Nå er denne flua veldig liten, og foamøynene 1 cm brede på tvers. Kommer ikke frem av bildet. 

Min erfaringer er at tynn fortom som ikke er tapert har funket best for meg. Det er jo tross alt litt vekt i en fortom i vannet, og man oppnår ihvertfall ikke tiltenkt effekt hvis denne er for tykk. Nå snakker jeg egentlig litt utenfor hva jeg kan bevise og erfaring slike fluer og fiske, men jeg trur jeg tenker riktig :) :) :)

 

Du tenker riktig som vanlig :) . Brukt den teknikken noen ganger og kan fungere veldig bra, jeg har brukt rein synkeline og level tynn fortom på ca 1-1,5 meter . Med nok oppdrift fungerer det bra med en opphenger(under) også.

Hadde ett par magiske stunder på NZ med slikt i stille vann ved kalde bekkeutløp.

9504823254_98cc1aaa02_b.jpg

 

Det geniale med slike fluer er at man kan fiske ekstremt sakte

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mini Zonker Boobie  mmmoose 

Prototyphjørnet: 

Lagd meg noen minizonkervarianter med boobie eyes. 

En liten polyleader sink på 4'r stanga så blir det nok en testrunde til våren.

Hi hi hi blir gøy. Har ikke alverdens erfaring med boobie, men fått noen fisk på sånne, dog litt større en denne. 

attachicon.gifMinzonker-boobie.jpg

 

 

Jeg har fisket en del med streamere med boobie eyes, sensommer og varmt vann, og det er skikkelig effektivt. Fast sink-line, og lette streamere. Jeg har imidlertid en variant der jeg bruker boobie eyes'ene på langs, hvor jeg skjærer et spor halvmidt igjennom, trer den ned på krokskaftet med superlim, en hale med marabou og superlimer et par øyne frampå flua. Dødelig  <<l  De fiskescenene der kommer på neste filmen Ørretboms 5 - fjærmygg og streamere. Moro  <<l  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har imidlertid en variant der jeg bruker boobie eyes'ene på langs, hvor jeg skjærer et spor halvmidt igjennom, trer den ned på krokskaftet med superlim, en hale med marabou og superlimer et par øyne frampå flua.   <<l  :D

Hørtes ut som en skikkelig rakker av ei flue. Tror jeg må kopiere den til å brukes på kysten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

He he he, ble litt dårlige bilder , men sølv icedubb et eller annet i kroppen her.Mulig det er ice wing fibre sølv, måtte klippe og rive litt før dubbingløkka :) Jeg får vel binde noen til da ;):) 
Vi deler på det som funker, gammelt jungelord ;)
Skal lage flere av den med fishmask :)

Endret av Robban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Long time ago fisket jeg mye med streamere som kun hadde marabou i halen, og 3 stk gummibein bindt med åttetallssurringer( 3 på hver side flott fordelt he he he), og litt dubbing på krokskaftet. Gjerne helt sorte med hvite gummibein. En gammel kompis som het Alexander Eriksen var inspirasjonen, og forbilde den gangen på det mønsteret. De funket veldig godt i ferskvann, men var killere i sjøen også.
Men, som mye annet gått i glemmeboka :) .

I kveld ble ordene fra hva en hvis man sa engang til meg (Lars Ninive) plutselig gjeldene. " Hvis du hører på Queen, og surrer fluer samtidig, da går enten alt til helvete Robban, eller så vil du minnes en svunnen tid ".
Vær forsiktig var hans siste ord, du kan havne på gummitripp. Vel ikveld så dukket plutselig " to much love will kill you" opp i youtubefeeden................
Sorry Lars, kunne ikke noe for det ;)


Små fjærlette streamere for 4'rn med Wiggle Dub he he he he. 
Må lage flere av disse i flere str og varianter. 
Takk til vise menn :blink:  :blink: 



post-925-0-36713600-1454622594_thumb.jpg
 

Endret av Robban
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...