Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt noen boobie flies i boksen min, brukt et par ganger med varierende resultat etter ørret. Men ettersom gjeddefiske medfører mange muligheter etter ande arter som svømmer i sjokkovann, så har jeg bindi en hel haug idag i forskjellige farger og str, noen som er to-delte åsså. Har laget disse først og fremst med abbor i tankene.

 

Noen som har noen killertips til fisketeknikk osv til alle arter???

 

[attachimg=1]

post-982-13949862347318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har fiska med boobies??

 

Nope... Men hadde vært gøy å prøvd noen i litt duse farger etter ørret...

 

He he  ja har noen i olive osv og brun. Jeg har kun brukt disse fluene som et suplement til vanlig streamerfiske.

Jeg fisker de helst med synkesnøre eller sink tippet på streamerstanga med løkkeknute,de har en ganske viglete gange i vannet med synk.

Med flytefiske så er det nogenlunde nytt for meg, de lager ihvertfall mye bråk på overflaten. ;) Derfor jeg har tatt de i bruk igjen da Asp og abbor gjerne jager bytedyr i overflata, fordel for meg som liker det visulle fiske det gir. Men som sagt lest mye om boobies etter ørret men der er jeg helt blank når det gjelder praktisk fiske :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann !

Har fiska litt med boobies i sjøen. Synes de funka best på synk- eller intermediateline med noen raske trekk som trekker dem mot bunnen så får de stige sakte mot overflata før man igjen trekker dem ned mot bunnen. Funka innimellom bra, men om de var bedre enn andre fluer er jeg noe usikker på. Sjøørreten spiser jo som regel hva det skal være ;)

 

Mvh

Rolf J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robban.

Har brukt Boobies mye i England.  Der benyttes de først og fremst for å holde de andre fluene på riggen i riktig vannsjikt.  Særlig når man fisker myggklekkere og supergluebuzzere.  Her hjemme bruker jeg dem ofte under myggfiske på samme maner som i England.  Har også brukt dem på fjorden etter sjøørret for å holde tangloppene høyt i vannet lenge.

Men å bruke boobies i kombinasjon med synkesnøre kan også være dødelig under vanskelige forhold. 

Jeg skjønner at du fisker endel gjedde og da har du muligens prøvd Allan Hannah sin Ballydoolagh Bomber?  Hans fiskemetode med denne flua bygger på samme ide som Booby fiske gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt bundet og tatt bilde av som vanlig Aurivilli! Er dette fluer fra eget hode, eller kjente mønstre? Jeg kjenner ikke til dem, men har sett dem i bilde av flueboksene dine tidligere.  Bruker du dem til både røye og ørret? Fungerer de like godt i stillevann som i elv. I det hele har du litt mere info om dem?

Jeg er litt nyskjerrig på dem skjønner du  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1) Doubble Legs Flott flue til elvefiske etter harr. Funker også utmerket til sjørøye i rolige, dype strømpartier fisket med "Leisering Lift"
  • 2) Yuk Bug Storørretflue! Fungerer i både elv og stille vann hele sesongen.
  • 3) Rubber Leg BH Prince Suveren harrflue som også fanger ørret og røye. Hovedsaklig i elv.
  • 4) Copper John, Green Knallflue til ørret og røye. Fiskes dypt. Fanger godt med sjørøye, når røya ligger å trykker dypere. Brukes både i stille og rennende vann.
    Finnes i mange fargevarianter.
  • 5) PTN, Variant. En variant av fasanhalenymfa. Funker utmerket på forsommer og høst når ørreten er treg.
    Sikker fargekombinasjon til røye.
  • 6) Copper John, Red

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

  • 1) Doubble Legs Flott flue til elvefiske etter harr. Funker også utmerket til sjørøye i rolige, dype strømpartier fisket med "Leisering Lift"
  • 2) Yuk Bug Storørretflue! Fungerer i både elv og stille vann hele sesongen.
  • 3) Rubber Leg BH Prince Suveren harrflue som også fanger ørret og røye. Hovedsaklig i elv.
  • 4) Copper John, Green Knallflue til ørret og røye. Fiskes dypt. Fanger godt med sjørøye, når røya ligger å trykker dypere. Brukes både i stille og rennende vann.
    Finnes i mange fargevarianter.
  • 5) PTN, Variant. En variant av fasanhalenymfa. Funker utmerket på forsommer og høst når ørreten er treg.
    Sikker fargekombinasjon til røye.
  • 6) Copper John, Red

 

 

Må si at den Princenymfa er en favoritt i denne gruppen med fluer. Veldig tøff med gummibein! Har du egentlig et liv utenom bindestikka?

Har en versjon som bare kalles "Nuffa", og som er basert på en Prince laget med brune goose biots og kropp av rødbrun engelsk cocker spaniel.

Eller som steinfluenymfe i svart, med svart kuppelhue.

Tøffe fluer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Princenymfa er absolutt ei tøff flue. Undervurdert til ørret og røye...

I denne gruppa er nok "Yuk Bug" min favoritt, helt enkelt fordi den er en racer etter større fisk.

 

Har et tilnærmet "normalt" liv ved siden av bindestikka. Den har samlet støv i halvannen måned nå...

Begynner å haste litt... SØ-boksen og døgnflueboksen er noe slanke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...