Gå til innhold

inspirasjonstråd: attraktor/ streamer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Veldig flott Royal Wulff fluehue. Litt OT men kan jeg spørre i hvilke situasjoner dere bruker denne fluen og hvordan fisker dere den? DeadDrift eller stripende?

 

Jeg har hørt at dette skal være en storfiskfanger. Har selv brukt den lite. Som regel når ingen ting annet fungerer får den sjangsen. Har tatt fisk på den i slike situasjoner men da ved at jeg har stripet flua som en vårflue. Har jo tenkt da at jeg like gjerne kunne fisket med en Streaking Caddis.

 

 

 

 

Hei, SteinarFiske. 

Her er en liten fluesak, som jeg skrev i Jakt & Fiske for mange år siden, som omhandler Royal Wulff   <<l

 

Jeg prøvde å finne igjen bladet det stod i så jeg kunne scanne det. Jeg har tatt vare på alle blad jeg har skrevet noe i siden midt på 1990-tallet, men de usystematiserte bunkene hadde jeg bare ikke guts til å gå på nå. Så her er selve artikkelen som stod i bladet (uten bilde da). 

 

 

----ARTIKKEL----

 

 

 

ROYAL WULFF

- en olding med draget på vanskelig fisk

 

Av André Brun

Royal Wulff er en gammel klassiker som har blitt glemt bort av mange norske fluefiskere. Ørretfiske handler for mange om imitasjonsfiske, og da er det mindre rom for slik fluer som denne. Dagens virkelig unge fluefiskere har knapt nok hørt om denne flua, og de som forsøker å fiske den mislykkes ofte i å forstå når den skal brukes. I likhet med imitasjoner, så krever også attraktorer som Royal Wulff en forståelse for tidspunkt, størrelse og måte.

 

Royal Wulff er ei attraktorflue, og fungerer absolutt best mellom klekkingene, eller når det ikke skjer noe særlig av aktivitet i elva. Og i stedet for å sette på ei stor attraktorflue på fortommen når ørreten ikke er villig, er det ofte lurerer å sette på en liten utgave som matcher de vanlige insektene i størrelse. Ørreten har jo ikke problemer med å se et ekte insekt som kommer flytende nedover elvestrømmen, og da har den i hvert fall ikke problemer med å se denne flua. En liten Royal Wulff kan pirre nysgjerrigheten til ørret og harr, og får de ofte til å stige opp og ta flua.

 

MATERIALER 

Jeg har fisket Royal Wulff med vinge av hvitt polygarn, origami- fjærvinge som vist på bildet her, og originalen med hvit kalvehale. Sistnevnte er det absolutt mest vanlige. Binder du vingen på vårfluevis - liggende over bakkroppen - blir det ei flue som er mer effektiv på rifflestrøm, og da heter den Royal Trude.

 

Hacklet er originalt den brunfargen vi kaller «Coachman brown». Hele poenget med denne fargen er at den har en hel del rødt i seg. Altså en rødbrun farge, i stedet for en kald brun farge. Royal Wulff er egentlig ikke ei glorete flue. Alt ettersom sollyset er rødlig varmt eller grønnaktig, som når det skinner gjennom overhengende busker, vil også Royal Wulff skinne halvveis i grønt eller rødt. Og her ligger hemmeligheten til suksessen med denne flua: Den skinner bare halvveis glorete, og akkurat så mye at ørreten blir nysgjerrig, men ikke så mye at den skjønner at det er lureri. Av samme grunn fungerer ikke denne flua bra når det er overskyet himmel med høye skyer som sprer lysspekteret jevnt. For da oppstår nemlig den eneste situasjonen hvor hele flua lyser opp - både det grønne og det røde, og da blir det for mye for fisken som gjennomskuer bedraget. 

 

 

ROYAL WULFF 

Krok: TMC 100, #12-16 (eller TMC 102y)

Hale: Brunt hjortehår

Kropp: Påfuglherl foran og bak, rød floss i midten

Vinge: Hvit kalvehale originalt

Hackle: Coachman brun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "juksetriks" jeg har benyttet i minste størrelsene er å binde med rød bindetråd og lage midtpartiet med denne, før jeg bytter til sort tråd før jeg binder inn hackelt. Klassisk flossilke kan være litt tykk og vanskelig å få til pene overganger. 

Endret av Knut R. S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "juksetriks" jeg har benyttet i minste størrelsene er å binde med rød bindetråd og lage midtpartiet med denne, før jeg bytter til sort tråd før jeg binder inn hackelt. Klassisk flossilke kan være litt tykk og vanskelig å få til pene overganger. 

 

Jepp, det gjør jeg også. Noen ganger med bugbond på det røde partiet (av bindetråd)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og flott artikkel Andre. Veldig lærerikt! Men et siste spørsmål. Jeg tolker det slik at den vanligvis fiskes DeadDrift. Er det riktig? kan man ike legge inn noe bevegelse i den hvis man ikke får noe respons på flua etter flere flyt?

Takk :-) Det er ikke noe i veien for å prøve litt "dirring" på den sikkert, men som du sier; det absolutt mest vanlige er å fiske den fritt drivende nedover elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen streamer-tips for storørreten i Gudbrandsdalslågen?  :)

Jeg vet ikke om det står spesifikt om G'lågen, men her er en bra tråd om streamerfiske etter ørret. http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/20525-hvilken-flue-er-din-favoritt-streamer-til-ørretfiske/

Etter storørret funker div. laks/SØ fluer/tuber også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En merkelig sak som har fungert veldig godt for meg i sjøen etter ørret. Skulle ikke forundre meg om den ferske, brune kan like den slags heller :) Fy søren, de bildene blei knallbra ;D insta-saks(anbefales altså ikke, særlig ikke etter ei runde i "Photoresizer" for Android)

post-1215-0-65338400-1415306509_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, THJ. Litt vanskelig å svare på da jeg bruker veldig mye variert inntrekk, også på denna. Men jeg vil være litt kjapp og bestemt med den. Så det blir ofte markerte drag på ca 30-50cm med tydelige korte stopp, slik at sporde/bakkroppsmaterialet poffer/ekspolderer litt i trynet på fisken. Jeg synes at omtrent all slags fisk i sjøen virker til å like denna... Jeg rømmer vekk fra plasser med mye småsei og lyr iaf :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...