Gå til innhold

inspirasjonstråd: laksefluer krok/tube


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Siden dama kjøpte meg et fluebindesett for laks begynte jeg hobbyen med disse. Vingene/halene kan se litt deformert ut siden de har ligget i en nedstøvet flueboks i to år.

Tror neppe en laks kommer til å se disse siden jeg er ørretfrelst. :)

 

Legger ved noen av de første jeg bandt

Laksefluer er veldig greie å starte med om man er ny innen fluebinding.. :)

post-0-13949857315861_thumb.jpg

post-0-13949857316362_thumb.jpg

post-0-13949857316961_thumb.jpg

post-0-1394985731734_thumb.jpg

post-0-13949857317832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen micro Hitch tuber ;D

Lengde på tube 1,5cm

 

Fått laks på disse?

 

Synes selv denne fungerer meget bra til riffling: http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/riffling-hitch.html (se nederst til høyre) Særdeles enkel, men fungerer bra.

 

Nope :( :( :(Ikke fått laks på disse :'(

 

Skal gjøre en lang historie kort :)

En fiskekompis som er litt hekta på laksefiske ville absolutt ha meg med opp til Nausta ;D. For min del var dette første gang jeg var på laksefiske i elv.

Og etter å ha drevet litt research måtte jeg jo ha noen fluer å ha med. Ble litt fasinert av RifflingHitch, så dette måtte jeg jo prøve. Laget noen fluer, fant riktig lengde på fortom(etter litt om og men) til denne type fiske. Testet ut i en liten elv for å lære teknikken med å få flua til å "ploge" skikkelig etc. Godt utrustet med div fluer og klar som et egg, mente jeg selv at dette skulle bli en opplevelse :D

Og det ble det :(, fisket i en lakseelv som var tom for laks >:( Kom frem i ettertid at laksen ikke var begynt å gå opp i elva, sto å stanga i nederste fossen. :rolleyes: Og vi hadde til og med Guide der oppe :rolleyes:. Vet ikke om dette er vanlig i lakseelver, men følte meg litt snytt kan man si (blir liksom som å selge en vare som ikke er tilgjengelig, hvis du skjønner hva jeg mener):-\ Kosta jo tross alt noen kroner :'(

Men turmessig en fin opplevelse som jeg gjerne vil prøve igjen ;D

 

Hadde med denne også på turen, men var ikke mye vits i som du sikkert skjønner :(

post-2790-13949857334972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen fra meg

 

flom, farget vann

 

 

laksezonker, (med driva i tankene)

 

 

Likte den øverste jysla godt ;), skikkelig flotte fluer synes jeg ;D Kan tenke meg de har noen blanke på samvittigheten ;)

 

Når det gjelder laksezonker'n, når bruker du den? Kvelds/nattestid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen har noen på samvittigheten enda, har ikke truffet skikkelig farget vann i driva enda og zonkeren har jeg bundet for denne sesongen, men har ikke fisket i driva hittil i år....

tanken er å bruke zonkeren på kvelden og når elva går skikkelig grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skal en først fiske laks, så kan en i det minste gjøre det skikkelig 8)

 

 

Snasne fluer Spenolsen :D Vet at du kan fiske mere en Laks med den øverste der..., test SØ til helgen, er du forresten med på Søndag? ;) (ligner litt en Fire Butt Bomber?)

 

Hehe har fått brunørret på den under sø/laksefiske. Hvor skal dere søndag?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en først fiske laks, så kan en i det minste gjøre det skikkelig 8)

 

 

Snasne fluer Spenolsen :D Vet at du kan fiske mere en Laks med den øverste der..., test SØ til helgen, er du forresten med på Søndag? ;) (ligner litt en Fire Butt Bomber?)

 

Hehe har fått brunørret på den under sø/laksefiske. Hvor skal dere søndag?  :)

 

Stig har lagt ut her http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9581.0 Få med en gjeng og så blir dere med, kan bli gøy dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en først fiske laks, så kan en i det minste gjøre det skikkelig 8)

 

 

Snasne fluer Spenolsen :D Vet at du kan fiske mere en Laks med den øverste der..., test SØ til helgen, er du forresten med på Søndag? ;) (ligner litt en Fire Butt Bomber?)

 

Hehe har fått brunørret på den under sø/laksefiske. Hvor skal dere søndag?  :)

 

Stig har lagt ut her http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9581.0 Få med en gjeng og så blir dere med, kan bli gøy dette ;)

 

OI! Ser man det!  :D Har veldig mye å skolearbeid å få gjort, men dette burde jeg få med meg! Bare synd jeg ikke har verken pontong eller kajakk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en først fiske laks, så kan en i det minste gjøre det skikkelig 8)

 

 

Snasne fluer Spenolsen :D Vet at du kan fiske mere en Laks med den øverste der..., test SØ til helgen, er du forresten med på Søndag? ;) (ligner litt en Fire Butt Bomber?)

 

Hehe har fått brunørret på den under sø/laksefiske. Hvor skal dere søndag?  :)

 

Stig har lagt ut her http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9581.0 Få med en gjeng og så blir dere med, kan bli gøy dette ;)

 

OI! Ser man det!  :D Har veldig mye å skolearbeid å få gjort, men dette burde jeg få med meg! Bare synd jeg ikke har verken pontong eller kajakk :(

 

Jeg skal leie på Aktiv Florvåg, og de har masse å velge i :D Skal innom i morgen og hente kajakk samt nyinnkjøpt stang Redington CPS 9' #8 til SØ bruk mm ;D Ta en snartur over brua så ordner det seg skal du se ;) Hadde vært kjekt jo flere vi ble, kanskje en årlig happening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er nesten flaut å legge ut laksefluer nå siden jeg ikke har vært alt for aktiv med ørretfluer i det siste. Men det reflekterer litt hva jeg gjør om dagen... Binder svært få fluer. Disse to laget jeg over et par kaffekopper i forrige uke. Jeg er svak for myke naturmaterialer til ørretfluer. Hvorfor ikke lage et par tuber? Jeg synes det er moro å prøve det litt fra tid til annen. Jeg får kalle det prøve, jeg har nok ikke laget mer enn 10 tuber totalt.

 

Fluene er en slags personlig tolkning av godt kjente mønstre. Nå må det også sies at jeg ikke besitter alt som skal til for å lage slike fargerike fluer, eh! Fugler  ;D Jeg har kalt de for turboshrimps. Ørretfiskere! Slapp av! Dette er bare en forbigående fase, jeg har kutta røyken for halvannen uke siden... er smårar i knotten. Om ikke lenge kommer de små søte jordfargede tilbake  ;)

 

Jeg kan komme tilbake med materialliste hvis noen finner det interessant.

 

 

Los Turbos .jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer! Må da være lov til å hente seg en laks i blandt...gjør det selv èn gang i året, og later som jeg kjører min livs brunørret når den tradisjonelle årlige 5 kilosen tar fluen ;D At jeg tok den på tørrflue i år, gjorde det ikke vanskeligere å lure meg selv til å tro på ørret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...