Gå til innhold

inspirasjonstråd: laksefluer krok/tube


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Vingen kan være ganske lang og fisken sitter for det, men særlig laksen kan av og til på vanskelige dager være lurere å forsøke seg på med en kortere vinge.

 

 

I Eira har jeg hatt mye fisk som napper i vingen til Sunrayen min. Skal prøve det jeg gjorde på Kola etter brunørret.

Der satt jeg en Mustad R90 krok helt bakerst i vingen etter å ha sett ørretten nappe i den.

 

Det ga resultater umiddelbart  :D

 

Men som du sier Marbakken så kan den nok ta hele flua.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er det litt frustrerende å gamble på dette, si man får det ene hugget....Like greit å kroke den!

 

Min oppskrift er etter endel forskjellige erfaringer uten tvil en tubeflue med en løsthengende Kamzan 10 eller 12 treble.

 

Sjøørreten er ofte ikke noe problem å kroke med lang vinge.

 

Jeg syntes det er litt lenge til neste sesong nå jeg. :'( ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lar treblen henge bak tuben, trer den ikke inn. Kan henge seg opp litt oftere, men som regel ikke noe problem.

Men det viser seg hvor bra disse små treblene er. De sitter ofte med en krok i første gjellebue....Og løsner svært sjelden.

Trær man kroken inn i tuben så står den rett ut på et vis og det kan bli en ørliten brekkstangeffekt. Jeg bruker løsthengende trrebler når jeg fisker med tube i sjøen etter sjøørreten også og det kroker kanonbra.

Jeg tror at nettopp fordi kroken henger sånn bak så har den mye lettere for å kroke, den trenger ikke å dras ut av tuben, den blir frigjort med engang fisken er der.

En tysker jeg guida og ble kjent med i sommer, han brukte løkkeknute og så tredde han knuten inn i tuben. På dette vis henger kroken (som er liten!) bak og svaier frem og tilbake.......

Spennende vri syntes jeg!

Av en eller annen årsak så får jeg flere hugg når jeg bruker Kamazan, jeg har ihvertfall altid troa når jeg har den på.

Prøvde dobbel tubekrok, men ikke helt førnøyd.

Ved hjelp av løkkeknute kan du altså få kroken til å henge litt lenger bak, tenker du vil kroke mange flere da!

:)

Og ja det er bare å vente..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å binde egne laksefluer også.Dette er min første Green Highlander ;).

Har nok sett dem penere ja :-\.

 

Fanger fisk den!

 

Men ikke kall den for Green Highlander, til det er den altfor forskjellig.

 

Har selv en som likner litt på den du har der som jeg bare kaller Black & Green (enkelt navn fordi sikkert 100 andre har laget et liknende mønster før meg) http://www.flytying.no/black&green_stepbystep/black&green.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes den også er veldig på kanten om å kunne kalles Green Highlander. Men den har ihvertfall korrekt kropp selv om tag, hale, hackel og vinge er forskjellig. Hvis dette er en Green Highlander så finnes det egentlig forferdelig få fluemønstre. Da blir alle fluer som har litt gult og grønt i seg en Green Highlander. (Tenk om man skulle satt de samme kriteriene på en Jock Scott eller Black Doctor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes den også er veldig på kanten om å kunne kalles Green Highlander. Men den har ihvertfall korrekt kropp selv om tag, hale, hackel og vinge er forskjellig. Hvis dette er en Green Highlander så finnes det egentlig forferdelig få fluemønstre. Da blir alle fluer som har litt gult og grønt i seg en Green Highlander. (Tenk om man skulle satt de samme kriteriene på en Jock Scott eller Black Doctor).

Har søkt igjennom det som er,men finner ingen bindebeskrivelser av G.Highlander >:(.Oddbjørn...du som har litt over snittet peiling på binding av slikt(har sett mange av fluene dine og du er jo helt konge!!!! 8));,Har du noen steg for steg?Er det noen som har,så er det bare og komme med det.

 

Marbakken:Takker så mye og håper fisken mener det samme som deg ;)!!Det finner vi jo ut om bare 8-9 mnd.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min enkle lille svarte

 

Du trenger :

 

Liten dobbel krok, svart eller mørk.

Kropp:  svart floss

Rib:     tynn gull rib

Vinge:  svart ekorn.

 

Fest tråd, floss og rib.

Start bakerst på kroppen med flossen og lag en jevn tynn kropp.

Rib med jevne tørn. Trenger ikke mange runder, ca 3.

Lag en tynn vinge av svart ekornhale.

 

Jeg fisker denne flua sakte og jevnt, nesten handtvist.

I strøm så lar jeg strømmen gjøre jobben. I rolige partier fisker jeg den ofte oppstrøms.

Den tar både laks og sjøørret, i lyset og på natta.

Det er som de sier på Rema, det enkle er ofte det beste  ;)

 

IMG_5113.jpg

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt igjennom det som er,men finner ingen bindebeskrivelser av G.Highlander >:(.Oddbjørn...du som har litt over snittet peiling på binding av slikt(har sett mange av fluene dine og du er jo helt konge!!!! 8));,Har du noen steg for steg?Er det noen som har,så er det bare og komme med det.

 

 

Regner med du tenker på en hårvingevariant. Har dessverre ingen steg for steg, men du kan få et mønster. Er jo ingen "offisielle" hårvinge mønster av Green Higlander da det er en fjærvinge, men denne bør holde seg innenfor "konverteringsreglene" for å kunne kalles en Green Highlander.

 

Tag: Sølv tinsel og gul silke (eller kun sølvtinsel)

Hale: Gul crest, marabou, slf hanks eller fluoro fibre (litt sånn etter eget ønske)

Butt: Sort struts eller sort dubbing

Kropp: 1/5 gul silke, resten grønn dubbing (originalt selull, men bruk gjerne en flashdubbing for en moderne variant)

Ribb: Oval sølvtinsel

Hackel: Grønt hackel over dubbingen.

Fronthackel: Gult hackel (jeg foretrekker hønehackel)

Vinge: Orange, gul, grøn og brun rev. Litt flash om en ønsker. (andre hårtyper kan selvsagt også brukes)

Sider: Jungelcock

 

Mærk at blant de beskrevne variantene av fjærvingen er det også endel forskjeller. Den originale hadde f.eks kun grønt i vingen blandet med naturfargede fjær (alle brunlige) sammen med orange undervinge (tippet). Originalen var også uten jungelcock.

 

Her er forresten originalen som gjengitt i Kelson (1895):

THE GREEN HIGHLANDER. G.S.

(GRANT.)

TAG. Silver twist and canary silk.

TAIL. A topping and Teal.

BUTT. Black herl.

BODY. Two turns of yellow silk and green Seal's fur.

RIBS. Silver tinsel.

HACKLE. Green from yellow silk.

THROAT. A yellow hackle.

WINGS. Two tippets (back to back) veiled with light and dark Bustard,

Golden Pheasant tail, dark mottled Turkey, Swan dyed green,

Mallard and a topping.

HORNS. Blue Macaw.

 

Og her er Pryce-Tannat sin versjon som er bedre kjent i dag (bortsett fra at de fleste oppgir selull i stedet for silke i framkroppen):

 

Green Highlander (hook, 1 J to 2 inches) :

Tag : Silver tinsel.

Tail : A topping and barred Summer Duck

in strands.

Butt: Black herl.

Body : First quarter, golden yellow floss ;

remainder, bright green floss.

Ribs : Oval silver tinsel.

Hackle : A grass-green hackle.

Throat : A lemon hackle.

Wings : Mixed tippet in strands; "married"

strands of yellow, orange, and green Swan,

Florican, Peacock wing and Golden

Pheasant tail; "married" narrow strips

of Teal and barred Summer Duck ; narrowstrips

of brown Mallard over.

Sides : Jungle Cock.

Cheeks : Indian Crow ; a topping over all.

Horns : Blue and Yellow Macaw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ikke noe på denne lille dobbellakseflua og det er utrolig facinerende.

Tenk hvordan den ser u for fisken om vi kan det da!

Jeg er overbeviskt om at man vil kunne få de på bare kroken også.

Det er uten tvil en slags nymfe denne flua her.

Klart laksene ute i elva får med seg hva som skjer, tror nok vi av og til ikke stoler nok på småfluene.

Jeg er første til å innrømme at på Sørlandslaksen så går jeg fort for fluer med litt størrelse.

Men tror nok at jeg går glipp av noen fisker også da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er nesten ikke noe på denne lille dobbellakseflua og det er utrolig facinerende.

Tenk hvordan den ser u for fisken om vi kan det da!

Jeg er overbeviskt om at man vil kunne få de på bare kroken også.

Det er uten tvil en slags nymfe denne flua her.

Klart laksene ute i elva får med seg hva som skjer, tror nok vi av og til ikke stoler nok på småfluene.

Jeg er første til å innrømme at på Sørlandslaksen så går jeg fort for fluer med litt størrelse.

Men tror nok at jeg går glipp av noen fisker også da.

 

 

Det kan jo nevnes at det taes fisk på superpuppa i denne elva også.

Jeg fikk på en i krok 14 i år  ;)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...