Gå til innhold

inspirasjonstråd: laksefluer krok/tube


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Utrolig flotte fluer! Jeg er veldig imponert av det spekteret av forskjellige typer fluer du binder. Ser ut som om du liker utfordringer rett og slett! Og som du håndterer serdeles godt. Kan du dele med oss hvilke(n) bindetråd(er) du foretrekker? Og i hvilke situasjoner evt.?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flotte fluer! Jeg er veldig imponert av det spekteret av forskjellige typer fluer du binder. Ser ut som om du liker utfordringer rett og slett! Og som du håndterer serdeles godt. Kan du dele med oss hvilke(n) bindetråd(er) du foretrekker? Og i hvilke situasjoner evt.?

Takk for det! Du har nok veldig rett i at eg likar utfordringar - prøvar meg på dei fleste stilartar for å utforske dei og lære meir :)

 

Når det gjeld bindetråd så er det litt avhengig av kva type flue: for alt av tørrfluer/små nymfer brukar eg Sheer 14/0 i forskjellege fargar, men har kjøpt inn litt Veevus i 14/0 for å sjå nærmare på den.

For #26 -> #32 brukar eg UNI 17/0 Trico (kvit) eller TMC 16/0 (svart), men her eksperimenterar eg med UNI-Caenis 20 Den, som treng god trådkontroll :)

For SØ, tuber og laksefluer på krok brukar eg helst UNI 6/0 som har god styrke til å binde inn bla ekornhale til vinge og som eg synst er god til dubbing av bla. selull. UNI 6/0 er og det eg brukar til bombers og innbinding av rådyr/hjortehår for å få det til å sitte ordentleg. 

På klassisk laks (presentasjon) brukar eg masse sheer 14/0 for innbinding av tag og andre delar der eg treng ei god (og tynn/jevn) overflate å binde inn material på. Dette gjeld og når eg nærmar meg innbinding på haudet for å få eit så lite eit som mulig. 

 

Det var vel litt om bindetråd eg brukar, har testa masse forskjelleg, men sheer + UNI + veevus så er iallefall eg dekka til dagleg bruk.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Supert at du deler av erfaringene dine - meget nyttig for min del! Selv bruker jeg stort sett godt vokset UNI 8/0 til innbinding av ekorn, rev og annet hårmateriale + superlim. Da sitter det som F#%& til Dovre faller.

 

- Eneste uheldige med lynlim er at det inneholder skadelige løsemidler og man skal være svært forsiktig med å rote rundt med dette. Tuben til lynlim har en lei tendens til ketsjup effekt. Sist runde ved bindestikka holdt på å ende i ren forferdelse med fastlimt saks til fingre og diverse bøss (!). Hvordan en stor klatt med lynlim hadde endt der er for meg en gåte men registrerer at det er vanskelig å holde god kontroll på limet... Tar derfor din info om bindetråd(er) til etterretning og kaster ut lynlim!        

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2015.06.06.dryfly.me_.cascade_double-102

 

Hook: Guideline Double 2X Heavy #6
Thread: UNI 6/0
Tag: Veevus French Tinsel M
Tail: Red/Yellow Bucktail, Gold Crystal flash
Body: UNI-Floss Black 
Rib: Veevus French Tinsel M
Wing: Black Hair, Gold Crystal Flash
Hackle: Yellow & Red hackle
Sides: JC

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...