Gå til innhold

inspirasjonstråd: laksefluer krok/tube


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

2015.06.06.dryfly.me_.cascade_double-102

 

Hook: Guideline Double 2X Heavy #6

Thread: UNI 6/0

Tag: Veevus French Tinsel M

Tail: Red/Yellow Bucktail, Gold Crystal flash

Body: UNI-Floss Black 

Rib: Veevus French Tinsel M

Wing: Black Hair, Gold Crystal Flash

Hackle: Yellow & Red hackle

Sides: JC

Jeg  legger merke til innfestingen av rib her og er ikke ute etter å arrestere deg på noe vis, men spør ofte om folk gjør andre valg enn det jeg selv ofte gjør. 

Er dette mønsterspesifikt, en glipp, konsekvent metode eller andre valg som ligger bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  legger merke til innfestingen av rib her og er ikke ute etter å arrestere deg på noe vis, men spør ofte om folk gjør andre valg enn det jeg selv ofte gjør. 

Er dette mønsterspesifikt, en glipp, konsekvent metode eller andre valg som ligger bak?

Litt usikker på kva du meinar med dette.

 

Men: vist du tenker på at det ser ut som at rib kjem fra bak taggen og direkte fram over kroppen, så er det altså ikkje slik. Rib startar framfor tag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var det jeg lurte på. Det så ut som ribben startet helt bakerst og det var derfor jeg lurte på om det var noen bindemessige eller andre fordeler ved å gjøre dette. Man forsøker jo snappe opp de små forbedringene man kan ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer når du startar taggen framme og bind den bakover, så legg den under kroken og bind den inn, så har du utgangspunkt for rib. Sjekk starten av denne videoen, dette er slik eg legg inn tag på dobbeltkrok:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele handler om proporsjoner og hvis man skal være pirkete, så ser det ikke så pent ut. Davie Mc Phail er en dyktig og ikke minst en praktisk fluebinder som binder fluer for bruk. For binding til utstilling og jåleri vil ikke denne teknikken funke. Det bygger rett og slett for mye materiale. Dette kan kompenseres noe ved å bruke ribbing i en mindre dimmensjon (blir vanskelig å få tak i nå som Lagartun er borte fra markedet) eller legge taggen med ett til to færre turn og sørge for at kroppen på flua blir mindre (tynnere diameter).

Syntes forøvrig det er hyggelig tidtrøyte å kikke på fluene dine eide. Er stadig innom for å kikke om det har kommet noe nytt  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele handler om proporsjoner og hvis man skal være pirkete, så ser det ikke så pent ut. Davie Mc Phail er en dyktig og ikke minst en praktisk fluebinder som binder fluer for bruk. For binding til utstilling og jåleri vil ikke denne teknikken funke. Det bygger rett og slett for mye materiale. Dette kan kompenseres noe ved å bruke ribbing i en mindre dimmensjon (blir vanskelig å få tak i nå som Lagartun er borte fra markedet) eller legge taggen med ett til to færre turn og sørge for at kroppen på flua blir mindre (tynnere diameter).

Syntes forøvrig det er hyggelig tidtrøyte å kikke på fluene dine eide. Er stadig innom for å kikke om det har kommet noe nytt  <<l

Joda, når eg bind for teknikken/utstilling og reine linjer så bind eg ikkje inn slik, men for mine fiskefluer så synst eg dette er ein rask og god (og sikker) måte å binde inn på. Når det gjeld ribbing så har eg nettop fått tak i Veevus sin french tinsel, og er veldig godt fornøgd med den så langt!

 

Godt å vite at ein kan bidra til litt tidtrøyte! Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer når du startar taggen framme og bind den bakover, så legg den under kroken og bind den inn, så har du utgangspunkt for rib. Sjekk starten av denne videoen, dette er slik eg legg inn tag på dobbeltkrok:

Skjønner. Takk for at du tok deg tid til å forklare. Til fiskefluene (jeg binder veldig lite fluer til pynt ;-) ) så bruker jeg en lignende metode, men jeg "kjører 8-tall" rundt de to krokbeina på dobbelkrok og vender så frem OPPE på kroken i stedet for under som det blir gjort her så derfor koblet jeg ikke at avslutning av tag og start av rib hhv slutter og starter samme sted. Jeg avslutter tag oppe på kroken og startet rib under. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre fluebokser Eide... Mine bokser er stort sett ganske ryddige og sortert doble/enkle i starten av sesongen og i slutten av sesongen, ett eneste stort virvar. Fikk lyst å komme med ett tilskudd til tag/rib diskusjonen. Jeg binder ikke utstillingsfluer så jeg er ikke fremmed for bruk av snarveier og superlim. På bildene ser dere hvordan jeg binder alle mine doble. Binder fast tinsel på ryggen, surrer tag bakover og legger tinsel fremmover under. Altså motsatt av enkle. 

Egentlig avsluttet bindesesongen og startet fiskesesongen, men det blir vel en charm eller en TL innimellom for det om, alltid noen som trenger ettellerannet...... Noen som har fått noe enda? Blir for min del første elveturen i år i morgen. Så klokken 18:00:01 i morgen har jeg lagt ut første flytet for sesongen. Og om akkurat ei uke så er jeg på vei til Finnmark. En velfortjent (føler jeg selv hvertfal) ukes pause fra 2*Vannkopper, bleieskift og ymse andre huslige eller jobbmessige plikter. Det skal bli ubeskrivelig DIIIIIIIIG!!!

Nyt forresten nyesnella mi, måtte bare legge ved ett skrytebilde....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-6302-0-98232100-1434260335_thumb.jpg

post-6302-0-94663900-1434260346_thumb.jpg

post-6302-0-51806000-1434260925_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...