Gå til innhold

inspirasjonstråd: laksefluer krok/tube


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Fiskefanger det der, bind den gjerne på en liten tube, legg litt mer Flash i halen samt et sett med jungelcock øyne!

Ps: kondolerer, du er ødelagt for livet!

Takk for tipset. Skal forsøke dette på neste :)

PS. Takk for kondolansene også! Tok "hevn" ved å sende smitten videre til en annen kompis av meg  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Denna tråden er ganske så bortglemt så da får detta ørrethue her prøve seg med en av sine absolutt første forsøk på ei lakseflue.

En variant av Blue Norseman    Jeg skriver variant fordi den sikkert ikke er helt riktig lagd med riktige materialer, men er laget med det jeg har i mitt rot til ørretfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt opp disse fire luringene i kveld. Bundet på Kamasan B270, str. 6, så det er en ganske liten flue. Å bytte til denne lille flua når laksen har vist interesse for en litt større flue, men ikke tatt, har vist seg å fungere utmerket. :-) Beklager bildekvaliteten - hadde bare mobil for hånd.

yqaqy2u4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

noen som kunne vært så vennlig og sende meg en link evt fler til noen lettbindte nybegynner vennlige lakse flue?

binder for det meste SØ fluer(lopper reker streamers) og tørrefluer til ferskvannet, og skal binde noen lakse fluer til min far og meg selv så vi kan fiske litt :)

Søk i vei med Google. Søkte "davie mcphail salmon tube flies" og "davie mcphail salmon flies" og fant en god del.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tube driver jeg ikke med, så blir så jævelsk mye ekstra å kjøpe inn :P

jeg var av samme oppfatning til jeg oppdaget ProTube systemet som er enkelt og (i mine øyne) billig. selges på nordisk.

sjekk videoer av ,

han binder på noe svært lignende ProTube systemet og binder enkelt. jeg begynte med hans prinsipper og plukket inspirasjon fra andre etterhvert..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tube driver jeg ikke med, så blir så jævelsk mye ekstra å kjøpe inn :P

jeg var av samme oppfatning til jeg oppdaget ProTube systemet som er enkelt og (i mine øyne) billig. selges på nordisk.

sjekk videoer av ,

han binder på noe svært lignende ProTube systemet og binder enkelt. jeg begynte med hans prinsipper og plukket inspirasjon fra andre etterhvert..

Støtter dette fult ut!

Hva med å få blåst litt liv i denne tråden folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tube driver jeg ikke med, så blir så jævelsk mye ekstra å kjøpe inn :P

jeg var av samme oppfatning til jeg oppdaget ProTube systemet som er enkelt og (i mine øyne) billig. selges på nordisk.

sjekk videoer av ,

han binder på noe svært lignende ProTube systemet og binder enkelt. jeg begynte med hans prinsipper og plukket inspirasjon fra andre etterhvert..

Støtter dette fult ut!

Hva med å få blåst litt liv i denne tråden folkens?

god idé

jeg starter med en snaelda variant

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tube driver jeg ikke med, så blir så jævelsk mye ekstra å kjøpe inn :P

jeg var av samme oppfatning til jeg oppdaget ProTube systemet som er enkelt og (i mine øyne) billig. selges på nordisk.

sjekk videoer av ,

han binder på noe svært lignende ProTube systemet og binder enkelt. jeg begynte med hans prinsipper og plukket inspirasjon fra andre etterhvert..

hmm

hadde ikke tenkt til og handle inn så "mye" mer men jeg får vel bare krype til korset og handle inn enda mer greier da..

pro tube skal jeg kikke på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt opp disse fire luringene i kveld. Bundet på Kamasan B270, str. 6, så det er en ganske liten flue. Å bytte til denne lille flua når laksen har vist interesse for en litt større flue, men ikke tatt, har vist seg å fungere utmerket. :-) Beklager bildekvaliteten - hadde bare mobil for hånd.

yqaqy2u4.jpg

Disse så ekstremt giftige ut! Laksefiske vet jeg ingenting om men skal sannelig kopiere disse på single kroker til markafizke.. 8)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

En stund siden det ble lagt inn laksefluer her. I etterkant av sesongen i elv ser jeg at jeg mangler gode rekefluer i boksen, som kan funke godt til både laks og SØ i elv.

 

Inspirert av alle de fantastiske SØ fluene folk bruker i sjøen og noen viktige elementer fra kjente rekefluer til laks, forsøkte jeg derfor i går å skru sammen noe som kan funke til både laks og SØ i elv. Derav navnet "Tja-flua". Jeg tror det var en Kamasan low water krok # 6 jeg bandt den på, ser slik ut.

 

Kort forklart har Tja-flua:

 

Easy shrimp eyes (sikkert overflødig, men ser litt ok ut...)

4 brune hackle ribbet + 2 hvite hackle som er ribbet, som utgjør følehornene (her kan man også bytte ut til villsvin bust sikkert)

Gullfasan brystfjær hacklet bakerst

Noe rød syntetisk dubbing i kroppen (burde kanskje bytte ut med rød selull?)  

Gullrib

Orange hanehackle som kroppshackle, ribbet på ene siden slik at ikke det blir for overdresset.

 

Og sorry for elendig bilde...mobilkamera og dårlig lys er alltid dårlig kombo for min del.

post-1626-0-21393100-1412759855_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin Sunray det... Jeg foretrekker å binde inn JC også. Det er vel mest for min egen del enn laksen tror jeg. Fikk en sju kilos på Willie Gunn Snælda i sommer. Denne flua har vel segla inn som en av mine favoritter på godt farga elv 

 

Hypp på å dele materialene du har brukt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypp på å dele materialene du har brukt? :)

Seff!

Flua er bundet på 30mm kobbertube. Kan sikkert bruke vanlig tube og fortynge med bly eller noe under kroppen, for denne skal bygges opp til en noen lunde konisk form. Målte vekta på flua med krok. 3 gram. 

Halen, eller bakkroppen om du vil er bygget opp som Willie Gunn. Altså tre like deler av svart, gul og rød buck tail blandet sammen og spunnet rundt tuba. Dette er det som tar lengst tid med denne flua. I tillegg i halen så bandt jeg inn noen lange fiber pearl black angel hair, to ganger lenger enn totallengda på flua. Her kan du sikkert bruke hva som helst. Usikkert om det er nødvendig, men følte for å flashe opp flua litt. Fremkroppen bygde jeg opp med svart ulltråd. Tips her er å bruke litt superlim for at kroppen holder fasongen og ulltråden ikke begynner å skli, itillegg ikke begynn med tinnselet helt bak. Ta ett par  omdreinger med ulltråden i bakkant av der du vil tinsel-surringen skal begynne. Da sklir den ikke bakover, legg også på litt superlim på tinselet for at det ikke skal skli fremover.Til slutt tre noen lunde like hanehackel av gul, rød og svart. Det var det hele...Lykke til!

Tenkte jeg skulle eksperimentere med rødt og blått før jeg reiser til Finnmark til sommeren igjen.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fy F....!! Det var elegante fluer! Sykt fine detaljer. Har prøvd utallige ganger på å få til mallard-vinger, blir aldri helt fornøyd. Så har vel i utgangspunktet gitt opp å binde fjær-vinger på laksefluer.

Har eksperimentert litt med å binde Zonkere i det siste. Noen som har binde- eller fiskeerfaringer med sånne? Har aldri prøvd å fiske med de selv...

post-6302-0-91154900-1416211036_thumb.jpg

post-6302-0-64874300-1416211057_thumb.jpg

Endret av Yngviz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...