Gå til innhold

Flue boks/ systemer


Gjest Jon Hafstad

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Hafstad

Hei!

 

Leter fortsatt etter den perfekte flueboks løsningen for mitt ørret fiske,, er ikke bare purist så har derfor en del nymfer og lignende også.. Synes imdlertid at det er noe kjedelig og fly rundt med fire fem bosker i varierende størelse.. Har til nå forsøkt meg C&F sitt system uten at det har falt helt i smak... Noen som har noen gode forlag? Vurdere og skaffe meg en stor(t) skrin som kan være en slags "bank" og ha en liten foam boks eller lignende som jeg kan plukke fra når jeg går ned til elva/vannet... Noen som har prøvd noe slikt? Evt fordeler, bakdeler????

 

Er som dere sikkert skjønner dritt lei av og se ut som et fugle skremsel på fisketur... Minst mulig på kropp,, i fiskesituasjonen er ønskelig!!!

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En evig utfordring dette her. Selv har jeg nå rekomponert slik at jeg har en stor C&F boks med døgnfluer (flymfer, klekkere, duns, spinnere og spent spinners). I en en annen stor foamboks har jeg nymfer, attraktorer, vårfluer, vårfluepupper, bibio, mygg og maur. Det hører med at det er kvalifiseringsheat for å komme med i boksene. De som ikke duger havner i en stor gjennomsiktig boks med 15 rom hvor det må bo mange på rommet- et slags gamlehjem kan man vel si. Noen havner også i privat omsorgsbolig, som vil si gamle foambokser i ulike størrelser. Basert på de to boksene, plukker jeg ut et utvalg før hver fisketur som havner i den taktiske boksen - C&F 1306 med foam til flatvinger og rom til duns og spinnere. Det hender jeg har med alle tre boksene i vesten, men jeg prøver å la de to store bli igjen i sekken. Så gjelder det å gjøre et riktig utvalg, alternativt gå tilbake til base camp og rote i sekken. Om dette funker vet jeg ikke, men jeg har jo gjort lignende før. På høstfiske i marka er det ganske greit å plukke ut et lite utvalg av myggvarianter og maur. Store danica spinnere trenger man ikke drasse rundt på i Bærums marka i oktober. Så en taktisk boks er lurt, og komposisjonen av taktisk boks er en fin forberedelse til turen med gjennomgang av klekkekart og gamle notater (for dere fører vel feltdagbok med klekkeoversikt gutter/jenter?)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Sånn - http://www.c-and-f.co.jp/c_and_f_e/flycases/filingsystem/index.html

 

Og så fyller du bare et par bokser med dagens aktuelle foamplater. Dermed kan du ha en stor "lagerboks" og diverse "temaplater". Det er 2 systemer for "small" og "large" + et utrolig utvalg av foamplater. Genialt og he****es dyrt.  ;)

 

Mangler bare storboksen (2 stykk og har ventet lenge) så er jeg klar. Platene er i hus for lengst. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har selv brukt systemet som Erik viser til i sommer og er veldig godt fornøyd med dette. Lett å skifte ut platene ved ulike klekkinger eller fiske. Er såpass godt fornøyd at jeg skal bestille flere av de store boksene og foamplatene. Blir etterhvert mye fluer (for mange??) som trenger plass. de store boksene har også et gjennomsiktig topplokk som gjør det enkelt å se fluene.

 

MVH

Lars B-Osa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Best du ikke låner vesten min når den er fylt opp med flere stappfulle CF-bokser med tsjekkernymfer da Erik. Da kan du vade langt før strømmen tar deg da!  ;D

 

Edit: Veide ankerboksen min for moro nå. Resultat: 528 gram. En tom med innsatte plater: 216 gram. Skal god rygg til for å bære på 2kg fluer og bokser...  ;) Men så er vanlige bokser uten utskiftbare plater lettere.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn - http://www.c-and-f.co.jp/c_and_f_e/flycases/filingsystem/index.html

 

Og så fyller du bare et par bokser med dagens aktuelle foamplater. Dermed kan du ha en stor "lagerboks" og diverse "temaplater". Det er 2 systemer for "small" og "large" + et utrolig utvalg av foamplater. Genialt og he****es dyrt.  ;)

 

Mangler bare storboksen (2 stykk og har ventet lenge) så er jeg klar. Platene er i hus for lengst. ;D

 

Finnes det noen som selger disse boksene i Norge eller må det bestilles fra statene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også på C&F boksene. Det beste opplegget jeg har funnet sålangt. Bruker normalt to store bokser, en til døgnfluer #10-#18, en til Vårfluer, mygg, klekkere og landinnsekter #10-#18 (med et sånt ekstra ark i midten). I tillegg har jeg to av den minste typen, en til nymfer ol og en til micro-fluer. Den til microfluer er utstyrt med bare "threader" holdere, seks på hver side + ca 8 i midten. Helt genialt når jeg skal prøve å få tredd in 5x på #22 i mørket (egentlig alltid ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker boksene og systemet til scientific anglers kalt "system x" (Men det er jo typisk å skryte av noe man har selv.. kanskje bedre å si at de funker for meg?) Ganske rimelig er de også og får de etter ca uke fra Usa.. Aner ikke hvorfor de ikke finnes i Norge?

 

Du får ihvertfall en koffert til 4 inserts: http://www.bobmarriottsflyfishingstore.com/detail.aspx?ID=20939

 

Inserts'a finnes i div varianter til store/små, nymfer osv.. http://www.bobmarriottsflyfishingstore.com/SearchResult.aspx?CategoryID=9422 og disse putter du inn i en boks eller to.

 

Kanksje enda billigere å kjøpe dem på ebay forresten..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn - http://www.c-and-f.co.jp/c_and_f_e/flycases/filingsystem/index.html

 

Og så fyller du bare et par bokser med dagens aktuelle foamplater. Dermed kan du ha en stor "lagerboks" og diverse "temaplater". Det er 2 systemer for "small" og "large" + et utrolig utvalg av foamplater. Genialt og he****es dyrt.  ;)

 

Mangler bare storboksen (2 stykk og har ventet lenge) så er jeg klar. Platene er i hus for lengst. ;D

 

Finnes det noen som selger disse boksene i Norge eller må det bestilles fra statene?

 

mener jeg har sett dem hos Jarle ogBjørnar.. men de er dyre som sexige kvinnfolk (og de dumme svina kan å brenne av spenn på ingenting :)) jeg hadde mye mer sansen for den boksen her --> http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Products/%22Lamar%20Professional%20Flybox%22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dere System X boksene blir mer og mer fristende. Må nesten kjøpe en sånn for å teste ut...

 

Ellers så har jeg en C&F i M størrelse (14 rader) som jeg liker veeeldig godt http://www.bobmarriottsflyfishingstore.com/detail.aspx?ID=38094 M-serie boksene er mye lettere enn de store C&F boksene. Bare synn at de ikke lager slike bokser med utskiftbar foam og midtdelere. Har maila C&F og spurt om dette kommer men jeg har ikke fått svar  :-[

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Hei!

Har selv brukt systemet som Erik viser til i sommer og er veldig godt fornøyd med dette. Lett å skifte ut platene ved ulike klekkinger eller fiske. Er såpass godt fornøyd at jeg skal bestille flere av de store boksene og foamplatene. Blir etterhvert mye fluer (for mange??) som trenger plass. de store boksene har også et gjennomsiktig topplokk som gjør det enkelt å se fluene.

 

MVH

Lars B-Osa

 

Kan man bruke vanlige CF bokser her,, eller er det spesial modeller?

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå at man trenge ørtenhundre fluer og bokser på en fisktur?

En stor CF boks for tørt str #10-16. En medium CF boks for 18-24. En medium boks, type lommebok(sort flat)  nymfeboks/streamer.

 

Thats it ;)

 

Vil legge til at jeg ikke er no avangsert fluefisker, så derfor  klarer jeg meg med et lite utvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del kjøpte en drøss med gamle bokser på tilbud hos Jarle og Bjørnar og fyller opp disse med div. fluer. når jeg skal på tur plukke jeg bare med meg det jeg trenger foruten ett lite knippe faste fluer som alltid er med

 

Det lille knippe med faste fluer? Vil du røpe det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå at man trenge ørtenhundre fluer og bokser på en fisktur?

En stor CF boks for tørt str #10-16. En medium CF boks for 18-24. En medium boks, type lommebok(sort flat)  nymfeboks/streamer.

 

Thats it ;)

 

Vil legge til at jeg ikke er no avangsert fluefisker, så derfor  klarer jeg meg med et lite utvalg...

 

Hvis du fisker med fluer i str 24 så er du ihvertfall mye mer avansert enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...