Gå til innhold

Markafisket igang igjen!


.JB

Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å sitte i byen og deppe over at du ikke kom til Kola i år heller, eller bla i fiskekatolger med bonefish i Karibien eller regnbuer i Pataganoia. Markavannenene er friske og raske igjen etter kalde netter og solide regnskyll! Maur og mygg er i gang for fullt og fisken vaker. Pakker sekken for en tur i morgen. I boksen ligger mygg og myggklekkere, samt maur i svart, brunt og brungult fra str 15 til 20. Skitt fiske!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden over en trinn halvkilos mygg- eller maurspiser i marka står på ingen måte tilbake for en spekefjøl fra Kola :) På tide å sende kone og barn til svigers (igjen) ;D

 

Tror jeg må ut til helga for å lete etter svermingene av den rare hårmyggen jeg ikke husker navnet på og for å sjekke om det er ryddegutter i Luretjedne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og jeg tok en liten markatur på lørdag (Vesleflåtan). Pappa fikk to pene abbor og en sik på sluk midt på dagen. Selv fisket jeg med nymfe/streamer uten suksess. Utover ettermiddagen begynte det å vake sporadisk. Jeg fikk en ørret på cdc caddis. Pappa  beviste at gammel rutine (og fluedobb) ikke skal avskrives da han dro opp to ørreter. Alle ørretene var i god kondisjon (ca 300 gram).

 

Tatt i betraktning at vi ikke fikk med oss kveldsfisket, er jeg godt fornøyd med uttellingen. Det var for øvrig mye vann i bekkene og i elva fra Storflåtan. Mulig at regnet de siste ukene har virket positivt på vanntemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn litt på etterskudd...

Var en tur i marka forrige helg, og fisket er definitivt i gang igjen. Hadde liten suksess med kvelds- og morrafisket, men etter en forflytning til et lite myrtjern løsna det. Fire fisker på en knapp halvtime, tre på tre-fire hg, en liten tass, alle tatt på billeimitasjon #16. Fikk en stund alle fiskene jeg kasta på ;D

 

Det blir ny tur til helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra levert erdude! Rapporteres om bra fiske i flere nærvann. Har bl.a. vært tatt ørret på 1100 gram i Østernvann. Gleder meg til å ta meg en skogstur igjen. Det er tross alt her jeg er på hjemmebane, selv om det har blitt mye elvefiske etterhvert - og til og med sjøfiske. Oops må legge barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Til helgen drar min eldste sønn og jeg på vår årlige høsttur til marka. Det vil si det er første gang i og med at gutten bare er 4 og 3/4 år. Men koselig skal det bli. Med nyinnkjøpt Helsport Glitterheim med comforttemperatur på minus 4 grader så kommer jeg til å sove godt. Guttungen har bare Helsport Nordmarka Jr. med komforttemperatur på +8 grader. Men jeg får vel finne en løsning på det... Så får vi se da om gutten kommer fra det uten traumer.  ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgen drar min eldste sønn og jeg på vår årlige høsttur til marka. Det vil si det er første gang i og med at gutten bare er 4 og 3/4 år. Men koselig skal det bli. Med nyinnkjøpt Helsport Glitterheim med comforttemperatur på minus 4 grader så kommer jeg til å sove godt. Guttungen har bare Helsport Nordmarka Jr. med komforttemperatur på +8 grader. Men jeg får vel finne en løsning på det... Så får vi se da om gutten kommer fra det uten traumer.  ;)   

 

Håper dere får en skikkelig fin tur, og at tueren gir mersmak til rollingen :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Håper dere får en skikkelig fin tur, og at tueren gir mersmak til rollingen :)

Lykke til :D

 

Takk for det Henning. Det melder fint og klart vær, og selv om det kanskje blir et nordvestlig drag så gjør ikke det noe. Klare høstdager er noe av det fineste jeg kan tenke meg- gjerne med noen løv som farer gjennom lufta og ut på vannet. Bjørnstjerne Bjørnson valgte seg april og mange foretrekker sommeren, men en klar høstdag er tingen for meg. Det er nå det skulle klekket andregenerasjon marginata, vespertina og vulgata. Det er det eneste skåret i gleden. Men nå på høsten er fiske feit og fin, og mygg, maur, libeller og biller er det jo. Vi får se om det blir noen, hvis ikke så kan vi i hvertfall sitte ved bålet, se på stjernene og jeg kan dra en eller annen røverhistorie om dengang jeg fikk en gigantfisk i akkurat dette markavannet. Guttungen tror jo på alt, så her kan jeg med fordel smøre på litt.  ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det på tur da JB? Dere hadde vel noen fine dager ihvertfall værmessig?

 

Det var en nedtur å komme til Storflåtan som var tappet ned minimum to meter  :o :o Forferdlige stygt syn, ufiskbare godplasser og veldig trist. Poden og jeg ruslet videre til Store Åbortjern hvor vi brant bål,  slo opp telt, fisket litt med mark på Eliasstanga, rigget et par fluefiskestenger i påvente av vak nær land, brant bål, så på en  fantastisk stjernehimmel og leste om Emil før vi sovnet i teltet. En fantastisk koselig tur som jeg alltid vil huske, men ikke så mye å skrive om på en fluefiskeside egentlig.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk en liten tur ut i dag, dvs. en time med fiske før de sluttet å vake. Det er rimelig følsomt nå. Etter kl. 18 er det totalt dødt. Jeg "rakk" å få 4 fisker, noe jeg er meget godt fornøyd med på denne tia.

 

[attachimg=1]

 

 

Ingen store, men ganske fine på 5-7hg. Slenger med et bilde av en (ål) som ligger i fanget før den blir tuppa ut.

 

[attachimg=2]

 

Når jeg ser en slik som er i ferd med å klekke nå, ja da lurer jeg.

Vulgata i oktober  :) Denne har bommet stygt på kalenderen. Ikke klarte den å klekke heller. Den ble mat en times tid etter at jeg fotograferte den. Jeg så forresten vulgataspinnere som la egg for 2 uker siden. Det er også ganske sprøtt. I det vannet har det klekket vulgata fra 17 mai til nå! Selvfølgelig bare smårusk etter sankthans.

 

 

oktoberfiskx.jpg

oktobervulgata.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motiverende rapport Rune! Skal en tur i skauen på lørdag. Vil si at 5-7 hg er ganske så brukbart til å være i marka (litt avhengig av hvilken mark riktignok). Regner med det var glue buzzer'n som slo til, og at du tok dem en bit under overflata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motiverende rapport Rune! Skal en tur i skauen på lørdag. Vil si at 5-7 hg er ganske så brukbart til å være i marka (litt avhengig av hvilken mark riktignok). Regner med det var glue buzzer'n som slo til, og at du tok dem en bit under overflata?

Hallo JB, Jeg fisket med tørr cdcmygg og buzzer i krokbøyen på den. Fritt valg for fisken! 3 av 4 tok buzzer, ikke helt uventet. Men tørrflua gikk jo ned da  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk med 2 fluer! Jeg gjør dette svært ofte og det angrer jeg svært skjelden på. Det som kan være litt irriterende er hvis du fester endeflua i håvnettet. I tillegg til å kjøre tospann lager jeg often en opphenger når jeg knyter på ny spiss. Det er ikke så ofte jeg bruker den ved tørrfluefiske, men jeg har den i tilfelle. Jeg bruker såpass lange spisser at en senebit på 7-8cm 2 meter opp på lina spiller ingen rolle. Buzzern i bøyen henger som regel 30cm etter tørrflua, noen ganger lenger. Tospann er også utrolig bra med 2 maur, endemauren er en maurnymfe  ;D Men den saken skal jeg komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags buzzer brukte du rune?

 

Hei Igor,

 

Min favorittbuzzer til markafiske er denne: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6437.0

Jeg binder den på krok 14 og 16. Brukte 14 i dag, gjør det mye vår og høst. Den superglue buzzern har jeg også brukt mye. Men "Grey Boy'en" har en tendens til å bli tatt lettere. Det har skjedd gang på gang når jeg har brukt to eller flere fluer sammen. Fisken tar den grå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...