Gå til innhold
  • 0

JEG KASTA OVER 20 *stolt*


Random

Spørsmål

  • Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Kan jeg anse meg selv som viderekommen etter et kast på ca 20-23 meter ;D 9 fot 4 stang

 

Jeg skreik av glede!  ;D ;D ;D

 

 

det synes jeg vel ikke at du kan......det viser at du har i kastebevegelsen din gjort det riktig og og skapt en

ganske så trang bukt. akkurat det kan hende for en nybegynner etter fem minutter. viderekommen fluekaster

eller fluefisker....de er to ulike ting.....Kenneth Bostrøm sier at man er viderekommen først etter ca. 20 år

jeg velger å tro at man aldri blir viderkommen! nei beklager du er nok ikke viderkommen fordi du klarer den

kastelengda. men det er en deilig følelse...ikke sant! :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Staffan. Du er ikke viderekommmen, men gratulerer med en god kasteopplevelse! Du må likevel regne med mange tilbakeslag, og mye knoting. Plutselig mister man grepet, og da er det om å puste rolig og fokusere på teknikk og den gode opplevelsen.  Det viktigste er å aldri slutte å trene grunnteknikk. I vinter arrangerte en gjeng av oss på ffs kastetrening i innendørshall, og selv erfarne fluefiskere var der for å trene, terpe og repetere. Det må sitte i ryggmargan når fisken vaker, og fortsatt så klarer jeg å rote til en del ganger - selvfølgelig når det gjelder som mest. Derfor benytter jeg enhver god anledning til å trenekaste. Var senest en tur ute i går.  ;)  Mathias Lilleheim skrev i en artikkel at golfspilleren Tiger Woods benytter ufattelig mye tid på å trene på det aller enkleste. Og Solskjær stod jo timesvis for å skyte en ball mot mål etter at treningen var over. Det ligger mye her. Våger å påstå at ingen fluefisker har null utbytte av kastetrening! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest nicolaj brekke

Kan jeg anse meg selv som viderekommen etter et kast på ca 20-23 meter ;D 9 fot 4 stang

 

Jeg skreik av glede!  ;D ;D ;D

 

 

det synes jeg vel ikke at du kan......det viser at du har i kastebevegelsen din gjort det riktig og og skapt en

ganske så trang bukt. akkurat det kan hende for en nybegynner etter fem minutter. viderekommen fluekaster

eller fluefisker....de er to ulike ting.....Kenneth Bostrøm sier at man er viderekommen først etter ca. 20 år

jeg velger å tro at man aldri blir viderkommen! nei beklager du er nok ikke viderkommen fordi du klarer den

kastelengda. men det er en deilig følelse...ikke sant! :) :) :)

20år? Det var jo et utrolig dårlig mål på hvor mye man har fisket/kastet :( Kjenner folk som har fisket 30 år og fortsatt er på et nivå laangt under middels. Det hjelper lite å ha fisket i 30 år når man fisker 10 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gratulerer!

 

Da kaster du langt nok til å fiske over alt!

 

Jan

Overalt innenfor en radius på 20 meter kanskje?

 

 

He he, jada. I de fleste tilfeller trenger man jo ikke å kaste 30 m pluss for å få fisket. Bare av og til trenger man å få til de siste meterne for å nå drømmefisken. . . .

 

Mente vel mest at når man kan kaste 20 meter så er man egentlig godt rustet!  ;) Har fått laks i år med 10 meter line ute!

 

Men må og si meg enig med Staffan, jeg har fisket med flue i 20 år og lærer fremdeles nye ting hvert år. For meg tror jeg det blir kjedelig når man evt ( om mulig ) blir utlært i fluekasting. Håper det aldri skjer med meg . . .

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Selv håper og tror jeg, som Staffan sier, at man aldri blir fullkommen som fluefisker  ;)

Det er jo nettopp der mye av fascinasjonen for hele greia med fluefiske ligger, at man lærer noe nytt hele veien.

Om man får til rimelig greie snørebukter, samtidig som man har en viss peiling på selve fisket, da er man ihvertfall såpass igang at man kan ha berettiget håp om å kroke en fisk en gang i blant . . .

For min egen del merker jeg at om jeg noengang skal bli en fullkommen fluefisker så betinger det at jeg minst bør fiske i 450 år til  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Selv håper og tror jeg, som Staffan sier, at man aldri blir fullkommen som fluefisker  ;)

Det er jo nettopp der mye av fascinasjonen for hele greia med fluefiske ligger, at man lærer noe nytt hele veien.

Om man får til rimelig greie snørebukter, samtidig som man har en viss peiling på selve fisket, da er man ihvertfall såpass igang at man kan ha berettiget håp om å kroke en fisk en gang i blant . . .

For min egen del merker jeg at om jeg noengang skal bli en fullkommen fluefisker så betinger det at jeg minst bør fiske i 450 år til  ;D

;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

jeg skal komme med en påstad.....jeg har hatt endel fluekastekurs gjennom åra.......i den mest aktive perioden på 90 tallet hadde jeg opptil 60 kurs pr. år....med i snitt 10 stykker på hvert kurs skulle det tilsi ca. 600 mennesker i året.....jeg vil påstå en annen ting også....Jeg klarer å få en nybegynner til å kaste ca. 20 meter+ iløpet av to kvelder iallefall ca. 75 % av deltagerene......men jeg har langtfra med dette laget en viderekommen kaster eller fluefisker....når de drar derfra har de nogenlunde lært å kaste.......men uten at de får til drifter på eller under vannflata så er de håpløst handikappa......

 

Min konklusjon på hva en erfaren fluekaster:

 

Kan du....lage en griserompe bassert på feil akselrasjon?

kan du....lage en griserompe bassert på feil dobbelttrekk?

kan du....lage vide og trange snørebukter annenhver gang under blindkastinga?

kan du....lage et kurvekast til høyre side?

kan du....lage et kurvekast til venstre side?

kan du....framprovosere alle kastefeil.....førs da kaller jeg kasteren viderekommen...

for først da forstår man hva som er årsaken til kastefeilene og kan lage feilkast

med viten og vilje!

 

denne var streng! ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

Kan du..... Få en slik sleng på flua at den vipper UNDER busken langs bredden...dvs, at du får en slik opp vipp som gjør at flua ikke rulle over snøret, men under på siste slengen?

 

Kan du...... Få lina til å lande i rett linje, men fotommen 90 grader til siden?...Perfekt for oppstrøms og nedstrømsfiske der linnen ikka skal lande OVER hodet på fisken..

 

 

(Jada.....Det var Staffan som hadde dette her for seg i Rena.....Fikk han det til? jaaa :) Fikk jeg det til?....nææææ :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

... ja og så er det å trene på alle varianter av mending og vannkast, samt egenkomponerte spesialkast... Listen over kastvarianter og kombinasjoner er uttømmelig. Den store gleden ligger i følelsen av å ha solid kontroll over stang og snøre. Slik som Indiana Jones med pisken. For min del var det også fasiniasjonen for selve fluekastet som fikk meg til å anskaffe fluestang. Tror de aller fleste nettopp har startet med inntrykket av at selve fluekastingen ser så morsomt ut, elegant og teknisk raffinert - vi har bare glemt det. Jeg for min del har uendlig langt igjen, og trenger nok å fiske like lenge som Godsmack. Noen planer for 2070-sesongene forresten?  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis man utfører perfekte kurvekast både til venstre og høyre, så mener jeg at man kan kalle seg en ekspert på spesialkast ;) Jeg tror ikke det er så veldig mange fluekastere i Norge som behersker dette til det fullkomne... :rolleyes:

 

Jeg mener at jeg kan kalle meg viderekommende på bakgrunn av at jeg under vindstille forhold og med femmerstang; 1) kontrollert klarer å legge flua 30 meter ut på vannet med overhodekast, 2) kontrollert klarer å legge flua 25 meter ut på vannet med overhodekast over venstre skulder, 3) kontrollert klarer å legge flua 25 meter ut på vannet med speykast over høyre skulder (jeg er høyrehendt), 4) kontrollert "snaker" 20 meter, 5) behersker rullekast, 6) behersker "reach"-kast begge veier, 7) behersker luftmending begge veier, og 8 ) behersker ulike sjølmekka "snøre-manipulasjons-teknikker" (nice word 8)) slik at lina lander med slakk og flua får nogenlunde fri flyt i de fleste situasjoner.

 

Samtidig innser jeg at jeg er langt unna å kunne kalle meg en ekspert. Jeg klarer f.eks. ikke å få til; 1) kontrollerte kurvekast i begge retninger, 2) kontrollerte speykast over venstre skulder, 3) kombinasjonen av lange kast og høy baksleng (dere skjønner sikkert hva jeg mener), 4) å unngå at flua hekter i fortommen i ny og ne, 5) å unngå at flua hekter i buskene bak meg i ny og ne, 6) osv. osv. osv. osv.... ;)

 

PS! Er det ikke dette dere kaller for kurvekast?

 

Kan du...... Få lina til å lande i rett linje, men fotommen 90 grader til siden?...Perfekt for oppstrøms og nedstrømsfiske der linnen ikka skal lande OVER hodet på fisken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

en ganske så morsom diskusjon og til henning......"5 ord og det løsna"! det var dritgøy....det er slik jeg instruerer!

Ja, det var dritgøy :)

Det er vel en av de største oppturene jeg har hatt innen fluefiske :)

Greit nok at jeg fikk det til med min egen stang som jeg kjenner rimelig godt etter hvert, men det som er så kult er at det går rimelig greit med ALLE myke stenger jeg har testet etterpå....Drittgøy :).....Åsså på 5 minutter da gitt :)

Bjørn......Han digre som var med oss, han er rimelig fornøyd han også for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Hvis man utfører perfekte kurvekast både til venstre og høyre, så mener jeg at man kan kalle seg en ekspert på spesialkast ;) Jeg tror ikke det er så veldig mange fluekastere i Norge som behersker dette til det fullkomne... :rolleyes:

 

Jeg mener at jeg kan kalle meg viderekommende på bakgrunn av at jeg under vindstille forhold og med femmerstang; 1) kontrollert klarer å legge flua 30 meter ut på vannet med overhodekast, 2) kontrollert klarer å legge flua 25 meter ut på vannet med overhodekast over venstre skulder, 3) kontrollert klarer å legge flua 25 meter ut på vannet med speykast over høyre skulder (jeg er høyrehendt), 4) kontrollert "snaker" 20 meter, 5) behersker rullekast, 6) behersker "reach"-kast begge veier, 7) behersker luftmending begge veier, og 8 ) behersker ulike sjølmekka "snøre-manipulasjons-teknikker" (nice word 8)) slik at lina lander med slakk og flua får nogenlunde fri flyt i de fleste situasjoner.

 

Samtidig innser jeg at jeg er langt unna å kunne kalle meg en ekspert. Jeg klarer f.eks. ikke å få til; 1) kontrollerte kurvekast i begge retninger, 2) kontrollerte speykast over venstre skulder, 3) kombinasjonen av lange kast og høy baksleng (dere skjønner sikkert hva jeg mener), 4) å unngå at flua hekter i fortommen i ny og ne, 5) å unngå at flua hekter i buskene bak meg i ny og ne, 6) osv. osv. osv. osv.... ;)

 

PS! Er det ikke dette dere kaller for kurvekast?

 

Kan du...... Få lina til å lande i rett linje, men fotommen 90 grader til siden?...Perfekt for oppstrøms og nedstrømsfiske der linnen ikka skal lande OVER hodet på fisken..

 

enig at da er du veldig dyktig.....en gang var det en butikk som hette flyfisher.....der traff jeg lefthy k......det var i -79.....han fortalte meg at dersom du som dyktig fluekaster klarte å lage feilkast så var du erfaren.....alt handler om rette linjer og akselrasjon, intet annet....det skiller begynneren og den viderekommende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

Hvis man utfører perfekte kurvekast både til venstre og høyre, så mener jeg at man kan kalle seg en ekspert på spesialkast ;) Jeg tror ikke det er så veldig mange fluekastere i Norge som behersker dette til det fullkomne... :rolleyes:

 

Jeg mener at jeg kan kalle meg viderekommende på bakgrunn av at jeg under vindstille forhold og med femmerstang; 1) kontrollert klarer å legge flua 30 meter ut på vannet med overhodekast, 2) kontrollert klarer å legge flua 25 meter ut på vannet med overhodekast over venstre skulder, 3) kontrollert klarer å legge flua 25 meter ut på vannet med speykast over høyre skulder (jeg er høyrehendt), 4) kontrollert "snaker" 20 meter, 5) behersker rullekast, 6) behersker "reach"-kast begge veier, 7) behersker luftmending begge veier, og 8 ) behersker ulike sjølmekka "snøre-manipulasjons-teknikker" (nice word 8)) slik at lina lander med slakk og flua får nogenlunde fri flyt i de fleste situasjoner.

 

Samtidig innser jeg at jeg er langt unna å kunne kalle meg en ekspert. Jeg klarer f.eks. ikke å få til; 1) kontrollerte kurvekast i begge retninger, 2) kontrollerte speykast over venstre skulder, 3) kombinasjonen av lange kast og høy baksleng (dere skjønner sikkert hva jeg mener), 4) å unngå at flua hekter i fortommen i ny og ne, 5) å unngå at flua hekter i buskene bak meg i ny og ne, 6) osv. osv. osv. osv.... ;)

 

PS! Er det ikke dette dere kaller for kurvekast?

 

Kan du...... Få lina til å lande i rett linje, men fotommen 90 grader til siden?...Perfekt for oppstrøms og nedstrømsfiske der linnen ikka skal lande OVER hodet på fisken..

 

enig at da er du veldig dyktig.....en gang var det en butikk som hette flyfisher.....der traff jeg lefthy k......det var i -79.....han fortalte meg at dersom du som dyktig fluekaster klarte å lage feilkast så var du erfaren.....alt handler om rette linjer og akselrasjon, intet annet....det skiller begynneren og den viderekommende!

 

Med andre ord.... Staffan er dyktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dere må nok legge lista litt høyere.

 

Når dere ankommer fiskeplassen med en blank krok, setter dere ned for å vurdere insektslivet, spotter at det på 35 meters hold finnes en marginata i flukt, gjør deretter et perfekt kast som ender med at den blanke kroken trer seg gjennom kroppen på døgnflua for deretter å lande perfekt med utstrakt fortom i et vak - ja da kan dere kalle dere flinke kastere.

 

Trodde de fleste her på forumet behersket dette.  De som kan dette med EN krok bør forsøke å lære seg å gjøre dette med oppheng.  Den er litt mer kinky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Hmm... etter diskusjonen her å dømme så er jeg fortsatt en glad amatør uten muligheter til å bli akseptert som hverken dyktig kaster eller dyktig fisker. Alle kast som er beskrevet er utført av undertegnede, men det er nok mer i samme kategori som min første stående salto på ski; En svært overrasket utøver som absolutt ikke ville gjenta bedriften foran tilskuere. Forøvrig kom den saltoen av at det var en isblokk på kanten av en kul. Griserumper kan jeg alltids demonstrere i 2-kombinasjon av pkt. 1 og 2 i Staffans innlegg. Akkurat det er ingen problem ettersom det er slik jeg kaster, hehe. Trange bukter skal jeg også kunne få til med påfølgende demonstrasjon av flokeløsing. Det er også en av mine spesialiteter. Faktisk er alle disse 4 punktene et helt vanlig kast for meg. Men en ting er jeg sikker på; Jeg er en dyktig 3-flues flokeløser! Og det må da kunne telle litt?!?

;D

 

Så et 20m kast med perfekt presentasjon er et overraskende godt kast. Hvis man kaste så langt da. Heldigvis skjer ikke det så ofte.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dere må nok legge lista litt høyere.

 

Når dere ankommer fiskeplassen med en blank krok, setter dere ned for å vurdere insektslivet, spotter at det på 35 meters hold finnes en marginata i flukt, gjør deretter et perfekt kast som ender med at den blanke kroken trer seg gjennom kroppen på døgnflua for deretter å lande perfekt med utstrakt fortom i et vak - ja da kan dere kalle dere flinke kastere.

 

Trodde de fleste her på forumet behersket dette.  De som kan dette med EN krok bør forsøke å lære seg å gjøre dette med oppheng.  Den er litt mer kinky.

 

Kan du ikke legge ut en instruksjons video der du utfører dette kastet ???;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dere må nok legge lista litt høyere.

 

Når dere ankommer fiskeplassen med en blank krok, setter dere ned for å vurdere insektslivet, spotter at det på 35 meters hold finnes en marginata i flukt, gjør deretter et perfekt kast som ender med at den blanke kroken trer seg gjennom kroppen på døgnflua for deretter å lande perfekt med utstrakt fortom i et vak - ja da kan dere kalle dere flinke kastere.

 

Trodde de fleste her på forumet behersket dette.  De som kan dette med EN krok bør forsøke å lære seg å gjøre dette med oppheng.  Den er litt mer kinky.

 

Trer du på flere samtidig i samme klekkingen, eller tar du et blindkast imellom og trer på en til liksom? (jeg gjør det siste). I tillegg har du prøvd å variere med flere forskjellige? F.eks. mygg str 22 og vårfluer krok 12?  ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...