Gå til innhold

Hvorfor tar laksen flua?


omgoks

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som vet dette med sikkerhet. Men det er vel nokså bred oppfatning om at hugget kan utløses av flere forskjellige faktorer. Hugh Falkus nevner vel 7 mulige grunner i sin bok Laksefiske og forklarer også sin teori med hvordan laksen tar fluen avhengig av hva som trigget den til å bite. Anbefaler på det sterkeste å lese denne boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har spurt LAKSEN da he he

 

Nei her finnes det mange forskjellige teorier, jeg har troen på at den tar flua av ren refleks, eller at den er agresiv :)

 

Erling Olsen skriver at Nygått laks veldig ofte tar fluer med sølv i kroppen, noe som tyder på at den tar flua for en liten fisk, men hvem vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også obeservert laks om beiter i elven. Tror ikke selv før jeg får se det. Men laksen hugger av ren irritasjon eller refleks. Nygått laks er mer agressiv en laks som har stått i elven en tid og har begynnt å bli brun.

 

Når ny laks kommer opp og skal vandre så skal den finne sin plass i kulpene oppover elven og klart skaper irritasjon og den regelrett glefser etter alt og alle som er i veien. Når den har stått der en stund, mange ganger kun noen få minutter så finner den sin plass og alt faller til ro og det fort mye vanskeligere å få den.

 

Satt i sommer og obersverte dette i en liten kulp i en liten elv i Finnmark i sommer. Det stemte bra at med en gang det kom ny laks i kulpen så ble det tatt laks der.

 

Kan være det kommer mer fra meg om denne elven og "pilke" etter laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. laugh.png' alt=':lol:'> Jeg har selv noen tanker om emnet.

Jeg har fisket laks med flue i noen år, og i 1993 var jeg på en av mine turer til svenske Mörrums-ån. Der på brekket på pool 17 er det en stor stein, nesten et lite berg. Der stod jeg og så på 12-14 lakser i ti kg+ klassen som sto og hvilte på brekket. De red på "bølgen".

Helt inne ved denne steinen stod det en hunnlaks, så nær at jeg kunne ta på den med stangtoppen hadde jeg villet. Og i bakevja ovenfor steinen gikk hundrevis av yngel og surra. De var på str med en fyrstikkeske eller deromkring, kanskje litt større. Så kommer det interessante: Hver gang en av disse småfiskene kom litt for nær laksen ved steinen, ble den øyeblikkelig angrepet. Laksen tok yngelen i munnen, holdt den fast noen sekunder og slapp den så løs igjen med brukket rygg. :idea: Jeg fisker mye med yngel-imitasjoner etter dette! Adferden beskrevet overfor har jeg også observert i Bjøra og Nidelva i Trondheim hvor jeg gjerne fisker. Hva tror dere? Laksen tåler ikke at noen/noe kommer innenfor komfortsonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket laks med flue i noen år' date=' og i 1993 var jeg på en av mine turer til svenske Mörrums-ån. [/quote']

 

*Sukk* Mørumsån, fikk sjansen å fiske der i 93 94 men takket nei. Hvor dum kan man bli :oops:

 

Mörrum er fint det, men er sikkert bedre med sekserstang og tørrflue i ei nlita finnmarkselv. Har bare ikke vært der ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en gang et sted(i boka Laks av Jan johannson trur eg..) for mange år siden at noen av de engelske herremenn som komponerterte enkelte av de nå klassiske laksefluene trodde at laksen tok sommerfugler...og at dette skulle være en forklaring på de fantasifulle og fargerike kreasjoner. (neida, kloden var ikke flat på den tiden..)

 

Senere har jeg lest teorier(i FiN, tror jeg) hvor åleyngel har vært inne i bildet, og derav en forklarng på flua Elvers fortreffelighet, har noen her prøvd den??

 

Sier meg enig med ekspertisen her i at en høl som får jevnt tilsig av ny laks, og derav stadig kamp om de beste plassene er et interessant sted å være...Men det er snedig at laksen, når du presenterer det N'te mønsteret, plutselig tar... Tror det ofte kan være forhold som strømstyrke, elvedybde, farge, omgivelser, osv som påvirker hvilke fluer(mønster og størrelse) som vekker huggrefleksen hos laks.

 

At laksen var så hissig på yngelen i Mørrum kan jo være en del av forklaringen på hvorfor fluer som Sunray Shadow i perioder er brutalt god...jeg bare undrer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...