Gå til innhold

Silikonfluer


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter lang tids manglende fluebindelyst kom den plutselig i dag. Jeg måtte benytte meg av det og bandt meg en del fallskjermdøgnfluer. Men så ble jeg lei "produksjonen" og måtte prøve noe annet. Jeg har hatt en sånn "silikongreie" i det siste, godt mulig at jeg har blitt påvirket av media for det har vært nok av fine "imitasjoner" i både aviser og på tv.

 

Jeg har en sånn sykelig trang til å lage vulgata og danicaimitasjoner på flest mulige måter. Silikon på nål med påsnurret dubbing er en fin måte å lage forlengede kropper på. På bildet har jeg laget en vulgataspinner med følgende materialer:

 

Haler: Elghår

Kropp: Fin & Dry og Silikon

Vingesekk: Cdc.

Vinger: Coq de leon og golden olive grizzly.

Thorax: Som kropp.

 

Vårfluevinger er morsome greier på bildet har jeg bundet en med vinge av tiur. Vingen lages ved at du legger fjæra på en bit tape og klipper den i fasong. For at den skal være maksimal slitesterk så smører jeg et tynt lag med silikon på undersiden.

 

Tape Wing Caddis

 

Kropp: Dubbet og spunnet rådyrhår i løkke.

Vinge: Tapewing m/tiur brystfjær (Fra en 5,5 kilos fugl :D)

Thorax: Rådyrhår dubbet rett på tråden.

Hackle: skotsk lirype (grouse) og cdc spunnet i løkke.

Antenner: Elghår.

 

Tanken med denne vårflua er at den skal brukes på stille/blankt vann.

Jeg har fisket en del med slike mykhacklede vårfluer og de er effektive.

Den velflytende kroppen kompenserer for manglende flyteevne i hackle.

silikon vulgata spinner.jpg

tepwingcaddis.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende fluer dette.

 

Ser for meg at vårfluefisket kan få en spennende vri. Tror du ørreten er like glad i silikonpupper som ekte pupper?

 

Også spennende med din bruk av norsk skogsfugl' date=' her tror jeg det ligger et stort potensiale til masse interessante mønstre.[/quote']

 

Hei Oddbjørn!

 

Mykhacklede fluer skal jeg bruke mye til sommeren, begynte i år med gode resultater. Hehe tipper at også ørreten går 5på når den blir servert en god "puppeimitasjon" :D Skal se om jeg ikke skal komponere en "Aylar puppe" eller "Lene Alexandra" for ørret :D Silikon skal selvfølgelig være et sentralt materiale for å få de rette attributtene!

 

Skogsfugl har mye bra fjær! Jeg driver på med en større fluebindeartikkel om vårfluer med norske fjær som jeg legger ut over nyttår. Jeg fråtser i fine fjær fra Tiur, røy og jerpe. Er så heldig å ha noen jaktkompiser som kan skyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øystein,

Flotte fluer.

har du prøvd flyteevnen på dem?blir fluene tunge av silikonen?

Det går fint det øystein! Men man bør forimpregnere dem som på alle fluer med kropp av dubbing. Og man bør bruke tyntflytende impregnering som trekker skikkelig inn i kroppen. Eks. Watershed, Foreplay, hydrostop, o.l.

I tillegg impregnerer du den med silikonfett når du skal bruke den og gjerne risteboks også (før silikonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 17 år senere...
Rune Stokkebekk skrev (På 20.12.2004 den 20.15):

Heisann!

 

Etter lang tids manglende fluebindelyst kom den plutselig i dag. Jeg måtte benytte meg av det og bandt meg en del fallskjermdøgnfluer. Men så ble jeg lei "produksjonen" og måtte prøve noe annet. Jeg har hatt en sånn "silikongreie" i det siste, godt mulig at jeg har blitt påvirket av media for det har vært nok av fine "imitasjoner" i både aviser og på tv.

 

Jeg har en sånn sykelig trang til å lage vulgata og danicaimitasjoner på flest mulige måter. Silikon på nål med påsnurret dubbing er en fin måte å lage forlengede kropper på. På bildet har jeg laget en vulgataspinner med følgende materialer:

 

Haler: Elghår

Kropp: Fin & Dry og Silikon

Vingesekk: Cdc.

Vinger: Coq de leon og golden olive grizzly.

Thorax: Som kropp.

 

Vårfluevinger er morsome greier på bildet har jeg bundet en med vinge av tiur. Vingen lages ved at du legger fjæra på en bit tape og klipper den i fasong. For at den skal være maksimal slitesterk så smører jeg et tynt lag med silikon på undersiden.

 

Tape Wing Caddis

 

Kropp: Dubbet og spunnet rådyrhår i løkke.

Vinge: Tapewing m/tiur brystfjær (Fra en 5,5 kilos fugl :D)

Thorax: Rådyrhår dubbet rett på tråden.

Hackle: skotsk lirype (grouse) og cdc spunnet i løkke.

Antenner: Elghår.

 

Tanken med denne vårflua er at den skal brukes på stille/blankt vann.

Jeg har fisket en del med slike mykhacklede vårfluer og de er effektive.

Den velflytende kroppen kompenserer for manglende flyteevne i hackle.

silikon vulgata spinner.jpg

tepwingcaddis.jpg

 Er det lov å spørre om en kjapp fremgangsmåte på hvordan lage silikonkropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...