Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

kanskje ingen dum ide. hva med å la folk liste opp hva de bruker av utstyr, så kan heller de som er int i visse varer/merker, heller spørre?

 

basisutstyr som sekk, telt, liggeunderlag, sovepose, primus, jakke, sko osv

 

andre utstyr som lykt, kniv, bukser, superundertøy, fleece osv

 

bare et forslag! :)

 

til ditt spm ang telt: hva er lav vekt? hadde hilleberg unna på ca 2kg. kongetelt, men litt tung, for meg, for lange turer. bruker pr tid msr hubba solo. begge er selvstående (må ha det!). hubba er 'bare' et 3-sesongstelt, men jeg har da ikke behov for annet. søk på nett, og du finner masse info/test ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Jeg har en del teltdøgn og soloturer bak meg, og anbefaler på det varmeste Hilleberg Akto. (hillberg.se) Det overgår helt klart Helsport Stetind som jeg hadde før, vekta ligger helt nede på 1,3 mener jeg det er, og det kam brukes med bare innerteltet, noe som kan være avgjørende under hetebølger med korte netter, særlig nordpå selvsagt, der problemet rett og slett kan bli å få nok søvn når sola steiker omtrent søgnet rundt.

Bruker Primus Micro sommerstid, en mellomstor boks kan godt holde 4-5 dager med litt forsiktig bruk, men fyrer gjerne opp et bål når det skumrer. Primusen er god å ha om man blir liggende i teltet i skikkelig grisevær.

Jeg bruker de korte, såkalt oppblåsbare underlagene, mitt fra Ajungilak fungerer bra også uten at det er "blåst opp", disse underlagene ser ut til å ha en begrenset levetid som "oppblåsbare".

Dunpose er fine greier, en god sommerpose på litt over kiloen blir liten i komprimert tilstand.

Anbefaler også pakkrammesekk, det er en ren myte, om ikke en ren reklamebløff at de såkalte anatomiske sekken er bedre for ryggen.

Og Goretex - jeg vil ikke ha det, har prøvd flere varianter, men syns det er funker elendig som turklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ingen dum ide. hva med å la folk liste opp hva de bruker av utstyr, så kan heller de som er int i visse varer/merker, heller spørre?

 

basisutstyr som sekk, telt, liggeunderlag, sovepose, primus, jakke, sko osv

 

andre utstyr som lykt, kniv, bukser, superundertøy, fleece osv

 

bare et forslag! :)

 

til ditt spm ang telt: hva er lav vekt? hadde hilleberg unna på ca 2kg. kongetelt, men litt tung, for meg, for lange turer. bruker pr tid msr hubba solo. begge er selvstående (må ha det!). hubba er 'bare' et 3-sesongstelt, men jeg har da ikke behov for annet. søk på nett, og du finner masse info/test ;)

 

Et godt forslag! :D Støtter d fult ut.

 

Ang. telt så har jeg gjort mange søk på google. Masse bra telt, men jeg ønsker et telt som er beregna på maks 1 ukes tur i fjellet i perioden fra tidlig i mars til sent i september. Ang. vekta så har jeg sett at de letteste teltene bare kjører én teltduk. Dette hjelper jo selvfølgelig  på vekta, men jeg har sett mange steder at dette resulterer i mye kondens inni teltet. For å si det sånn så bærer jeg heller 500 g ekstra og unngår kondens enn å måtte ta svømmetak om natta for å ikke drukne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

post-1073-1394985791057_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

 

 

Duken er nærme ansiktet ser jeg, men det gikk greit i vind og regn? Det sprutet ikke vann fra duken i trynet under vindkastene? Hvordan blir teltet i forhold til en på 196cm? Jeg må ha nytt telt jeg og det gamle blåste i stykker på kola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor det går ann og få tak i vadere, vade jakke osv... Med små størrelser?? :rolleyes:

 

Jeg er liten og skulle hatt vadere, jakke osv.. men jeg finner aldri noe som passer :(

 

Det synes jeg var litt rart. Har du spurt hos fohandleren du bruker om han bestille? Temmelig sikker på at han kan skaffe temmelig små størrelser av de fleste merker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

 

 

Duken er nærme ansiktet ser jeg, men det gikk greit i vind og regn? Det sprutet ikke vann fra duken i trynet under vindkastene? Hvordan blir teltet i forhold til en på 196cm? Jeg må ha nytt telt jeg og det gamle blåste i stykker på kola.

 

Med 196 cm er du 10 cm lengre enn hva jeg vil være i horisontal stilling, men jeg tror ikke du vil få noen problemer med lengden.  Teltet har plass i lengderetning for bagasje (greit dersom man er to i teltet, men jeg legger sekken ved siden av meg), og jeg er ikke i kontakt med duken når jeg ligger. Har ligget i en herlig kombinasjon av vind og regn, og det var ikke antydning til "vannsprut". Teltet har en god høyde ved stangen som også gjør det greit å sitte i teltet for å kle på/av-seg.  Jeg var noe skeptisk til at det bare var en stang, med tanke på vindstabiliteten, men har som sagt bare positive erfaringer.  I tillegg er det gode muligheter for lufting.  Var på vidda for noen uker siden med en kompis som vurderte dette teltet, men syntes det så så "snålt" ut og var usikker på plassen i teltet,  han valgte et annet, han angret da han så teltet i bruk.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

 

 

Duken er nærme ansiktet ser jeg, men det gikk greit i vind og regn? Det sprutet ikke vann fra duken i trynet under vindkastene? Hvordan blir teltet i forhold til en på 196cm? Jeg må ha nytt telt jeg og det gamle blåste i stykker på kola.

 

Med 196 cm er du 10 cm lengre enn hva jeg vil være i horisontal stilling, men jeg tror ikke du vil få noen problemer med lengden.  Teltet har plass i lengderetning for bagasje (greit dersom man er to i teltet, men jeg legger sekken ved siden av meg), og jeg er ikke i kontakt med duken når jeg ligger. Har ligget i en herlig kombinasjon av vind og regn, og det var ikke antydning til "vannsprut". Teltet har en god høyde ved stangen som også gjør det greit å sitte i teltet for å kle på/av-seg.  Jeg var noe skeptisk til at det bare var en stang, med tanke på vindstabiliteten, men har som sagt bare positive erfaringer.  I tillegg er det gode muligheter for lufting.  Var på vidda for noen uker siden med en kompis som vurderte dette teltet, men syntes det så så "snålt" ut og var usikker på plassen i teltet,  han valgte et annet, han angret da han så teltet i bruk.

 

Morten

 

Høres bra ut takk for svaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en skikkelig god sovepose som er komfortabel fra ca. +10 grader celsius til ca. -10 grader celsius. Vekt er en STOR faktor, det er også størrelsen på posen i sammenpakket tilstand.

 

Skal du ha en som passer til så kaldt så er det dun som er aktuelt . Men dun er svindyrt og håløst hvis det blir fuktig, noe det blir på en ukestur med drittvær.

Sjekk litt her : http://www.sportsnett.no/    Stort utvalg av dunposer.

 

Min neste sovepose kommer herfra : http://www.isbjorn.no/index.html  Fått gode kritikker og en svært hyggelig pris.

Med kunstfiber henger vekt og varme godt i sammen . Veier posen under 2,5 kg funker den ikke i -10 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en skikkelig god sovepose som er komfortabel fra ca. +10 grader celsius til ca. -10 grader celsius. Vekt er en STOR faktor, det er også størrelsen på posen i sammenpakket tilstand.

 

Skal du ha en som passer til så kaldt så er det dun som er aktuelt . Men dun er svindyrt og håløst hvis det blir fuktig, noe det blir på en ukestur med drittvær.

Sjekk litt her : http://www.sportsnett.no/    Stort utvalg av dunposer.

 

Min neste sovepose kommer herfra : http://www.isbjorn.no/index.html  Fått gode kritikker og en svært hyggelig pris.

Med kunstfiber henger vekt og varme godt i sammen . Veier posen under 2,5 kg funker den ikke i -10 .

 

Kanskje -10 for komfortabel søvn var litt ekstremt.Rundt null som nedre komfortable grense? Hjelper det på vekt? Hvis det da blir ekstremt kaldt en natt, sånn ca. -5 til -10 så går det jo ann å sove i parkasen :) Syns 2,5 kg er mye for en sovepose. Teltet veier 1,5 kg liss :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvet noen hvordan det er å bruke Ally kano i saltvann? Aluminium og saltvann er ikke bra hvis den ikke er saltvannsbestandig.

Tenkte det hadde vært morro og dratt ut i kuling og store bølger iført tørrdrakt for å teste. Og kjærringa i båten på siden seff ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenkte jeg vi kunne utveksle erfaringer med forskjellig turutstyr, som f.eks. telt, liggeunderlag, primus, sovepose, kniver osv...

 

Noen som har et forslag til telt hvis jeg skal på fjelltur solo sent i september eller tidlig i mars. Setter lav vekt høyt på prioriteringslista, men faktorer som slitestyrke o.l. legges selvfølgelig også vekt på. Noen som har noen gode erfaringer, eller ganske har du en god test å linke til? :)

 

Etter 2 sesonger med Helsport Ringstind 2, har jeg ingen problemer å anbefale teltet, dersom vekt, komfort, og hurtig montering er viktig. Har brukt det i sterk vind, og var imponert over stabiliteten.  Det er jo egentlig et to-mannstelt, men vektforskjellen i forhold til enmannsteltet er så liten, at jeg vil ha den ekstra plassen å rote på.

 

Morten

 

 

Duken er nærme ansiktet ser jeg, men det gikk greit i vind og regn? Det sprutet ikke vann fra duken i trynet under vindkastene? Hvordan blir teltet i forhold til en på 196cm? Jeg må ha nytt telt jeg og det gamle blåste i stykker på kola.

 

Teltet har jo en høyde på over 1m.

 

Man skal jo ikke ligge med hodet innerst, men ut mot inngangspartiet. (punktum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kanskje -10 for komfortabel søvn var litt ekstremt.Rundt null som nedre komfortable grense? Hjelper det på vekt? Hvis det da blir ekstremt kaldt en natt, sånn ca. -5 til -10 så går det jo ann å sove i parkasen :) Syns 2,5 kg er mye for en sovepose. Teltet veier 1,5 kg liss :D

 

 

Det hjelper godt på vekta det ja , sjekk ut Helsport Alta http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64689 . Da er du nede i 1,7 kg hvis du kan bruke en short.

det står at Alta skal være komfortabel ned til -10 men du må være Eskimo for å være enig i det . Denne posen virker greit ned til 0 synes jeg.

 

 

Til vektjaget ditt vil jeg si att jeg heller bærer en kilo ekstra enn å ende opp med ei uke på tur uten søvn. Da legger jeg heller igjen en flueboks og reservesnelle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde definitivt satsa på en dunpose. Har hatt en dunpose som veier under kiloen i noen år nå, og har ennå til gode å fryse sommerstid, selv med temperaturer ned i null. Jeg har også hatt den med på flere langturer (les: godt over en uke) i telt, og har aldri hatt problemer med fuktighet. Hvis teltet er stort nok (og det er det definitivt hvis du skal ha et solotelt/ 2-mannstelt alene) er fuktighet sjelden et problem; da trenger du ikke å ligge klint oppi en fuktig teltduk. Forøvrig er det flere gode dunposer på markedet med vannavstøtende yttertrekk. Fungerer ypperlig! (sjekk for eksempel ut Mountain Equipment eller Western Mountaineering, du får varme nok poser til sommerbruk ned i 600-700g.).

 

Etter min mening er kunstfiberposer kun "nødvendig" (les: interessant å vurdere) dersom du skal på laaang ekspedisjon vinterstid i fuktig klima. Dun er veldig mye varmere (i forhold til vekt) og mer behagelig til alt annet.

 

mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Enig med Haga, dunpose er best, både på komfort, vekt og volum. Jeg har månedsvis tilsammen med soloturer og dunpose, også vinterstid (men da stort sett bare et par døgn i strekk), og jeg har aldri hatt problemer overhodet. Men når det er sagt, setter skitværet inn for fult, bruker jeg mye omtanke på å holde soveposen og innsiden av teltet tørt, og jeg har da kommet greit gjennom tre døgn på Laksefjordvidda da det omtrent ikke gikk an å være utenfor teltet. Det har blitt noen slike kuler opp gjennom årene. Det hører med det også. Og det er da man oppdager hva utstyret egentlig er godt for.

 

Det jeg egentlig ville nevne om sovepose:

Prøv den i butikken først, selv om betjeningen ser rart på deg. De utpregede lettvektsposene er gjerne temmelig smale og trange for å spare vekt. Det gjør seg med sovepose det går an å snu seg i uten at alt følger med og vrir seg til som et reip.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...