Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan være gull verdt å ha med en lett presenning hvis turen går til skogkledte strøk. Veldig praktisk å ha litt ekstra tørr leirplass utendørs, og dessuten uvurderlig som "røykfanger" når det er mye mygg. Med en slik presenning går det faktisk an å oppholde seg ute selv når myggen er som hissigst, gitt at du har et ordentlig bål.

 

Men nå er jeg usikker på hva du mener med nylonduk, mulig jeg misforstod helt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg bruker en liten nylonpressenning høst, vinter og vår, snaut 3x4 m, og da som et skråtak til å fange bålvarme og for le mot vind eller snø, ikke minst snøen som raser fra trærne etterhvert som bålvarmen gjør sin virkning. Før lagde vi slike gapahuker av granbar og tynne rajer. Kjenner også folk som bruker pressenning til lage skygge for teltet om sommeren nordpå, men et telt som kan stå med bare innerduken løser det meste av det problemet for min del.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Haga, dunpose er best, både på komfort, vekt og volum. Jeg har månedsvis tilsammen med soloturer og dunpose, også vinterstid (men da stort sett bare et par døgn i strekk), og jeg har aldri hatt problemer overhodet. Men når det er sagt, setter skitværet inn for fult, bruker jeg mye omtanke på å holde soveposen og innsiden av teltet tørt, og jeg har da kommet greit gjennom tre døgn på Laksefjordvidda da det omtrent ikke gikk an å være utenfor teltet. Det har blitt noen slike kuler opp gjennom årene. Det hører med det også. Og det er da man oppdager hva utstyret egentlig er godt for.

 

Det jeg egentlig ville nevne om sovepose:

Prøv den i butikken først, selv om betjeningen ser rart på deg. De utpregede lettvektsposene er gjerne temmelig smale og trange for å spare vekt. Det gjør seg med sovepose det går an å snu seg i uten at alt følger med og vrir seg til som et reip.

 

 

 

Den soveposen jeg trives best i er en dunpose som heter "Mountain Equipment Dreamcatcher".  En behagelig pose det er mulig å kunne snu seg i uten å føle at det er et kroppsskondom.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kanskje -10 for komfortabel søvn var litt ekstremt.Rundt null som nedre komfortable grense? Hjelper det på vekt? Hvis det da blir ekstremt kaldt en natt, sånn ca. -5 til -10 så går det jo ann å sove i parkasen :) Syns 2,5 kg er mye for en sovepose. Teltet veier 1,5 kg liss :D

 

 

Det hjelper godt på vekta det ja , sjekk ut Helsport Alta http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64689 . Da er du nede i 1,7 kg hvis du kan bruke en short.

det står at Alta skal være komfortabel ned til -10 men du må være Eskimo for å være enig i det . Denne posen virker greit ned til 0 synes jeg.

 

Til vektjaget ditt vil jeg si att jeg heller bærer en kilo ekstra enn å ende opp med ei uke på tur uten søvn. Da legger jeg heller igjen en flueboks og reservesnelle .

 

  jeg har denne i long utgave (230 cm) og er svært fornøyd.. husker med gru militærposen som rakk meg til navlen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kanskje -10 for komfortabel søvn var litt ekstremt.Rundt null som nedre komfortable grense? Hjelper det på vekt? Hvis det da blir ekstremt kaldt en natt, sånn ca. -5 til -10 så går det jo ann å sove i parkasen :) Syns 2,5 kg er mye for en sovepose. Teltet veier 1,5 kg liss :D

 

 

Det hjelper godt på vekta det ja , sjekk ut Helsport Alta http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64689 . Da er du nede i 1,7 kg hvis du kan bruke en short.

det står at Alta skal være komfortabel ned til -10 men du må være Eskimo for å være enig i det . Denne posen virker greit ned til 0 synes jeg.

 

Til vektjaget ditt vil jeg si att jeg heller bærer en kilo ekstra enn å ende opp med ei uke på tur uten søvn. Da legger jeg heller igjen en flueboks og reservesnelle .

 

  jeg har denne i long utgave (230 cm) og er svært fornøyd.. husker med gru militærposen som rakk meg til navlen ;D

 

Hvor lang er du? fåes i 2,15 m åsså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være gull verdt å ha med en lett presenning hvis turen går til skogkledte strøk. Veldig praktisk å ha litt ekstra tørr leirplass utendørs, og dessuten uvurderlig som "røykfanger" når det er mye mygg. Med en slik presenning går det faktisk an å oppholde seg ute selv når myggen er som hissigst, gitt at du har et ordentlig bål.

 

Men nå er jeg usikker på hva du mener med nylonduk, mulig jeg misforstod helt her...

 

Jeg mener en nylontarp: http://www.travelshopone.no/productDetails.aspx?PO=253&PI=254 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en skikkelig god sovepose som er komfortabel fra ca. +10 grader celsius til ca. -10 grader celsius. Vekt er en STOR faktor, det er også størrelsen på posen i sammenpakket tilstand.

 

Hei  :)

 

Da vil jeg anbefale Helsport sin Alta - modell. Ypperlig til bruk hele året. Veier to kg med trekket. Jeg skal love deg at denne posen har reddet meg fra mange kalde søvnløse netter. Ikke er den dyr heller. Finnes i "long" utgave også. Den har jeg med mine 194 cm  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kanskje -10 for komfortabel søvn var litt ekstremt.Rundt null som nedre komfortable grense? Hjelper det på vekt? Hvis det da blir ekstremt kaldt en natt, sånn ca. -5 til -10 så går det jo ann å sove i parkasen :) Syns 2,5 kg er mye for en sovepose. Teltet veier 1,5 kg liss :D

 

 

Det hjelper godt på vekta det ja , sjekk ut Helsport Alta http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64689 . Da er du nede i 1,7 kg hvis du kan bruke en short.

det står at Alta skal være komfortabel ned til -10 men du må være Eskimo for å være enig i det . Denne posen virker greit ned til 0 synes jeg.

 

 

Til vektjaget ditt vil jeg si att jeg heller bærer en kilo ekstra enn å ende opp med ei uke på tur uten søvn. Da legger jeg heller igjen en flueboks og reservesnelle .

 

Helt enig! Men posen holder fint i fire-fem minus (hvis ikke luftfuktigheten er for høy) når du sover med ullundertøy. - Som er obligatorisk om vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 193 men etter militær traumene har jeg fått en uvane med å pakke meg godt inn i pose :D  digg at den er litt stor og så blir det litt varmere i den (mer luft) og plass til å strekke på seg litt

Er ikke helt enig i dette, den blir kaldere jo romsligere den er.  Mer luft å varme opp og du bruker jo av kroppsvarmen til dette.  

Vil henge meg på anbefalingene av Helsport Alta, den posen er innmari komfortabel dersom det ikke er altfor mange kuldegrader.  Jeg kjøpte meg wide-utgaven for å kunne bevege meg litt, ofrer litt av kuldeegenskapene for å øke komforten.  Kjøpte meg først en Ajungilac Tyin Winter, flott pose og varmere enn Alta.  Men jeg fikk fullstendig hetta inne denne trange kondomen, kjøpte meg derfor en Alta uka etter.  :rolleyes:  Men....husk skikkelig underlag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 193 men etter militær traumene har jeg fått en uvane med å pakke meg godt inn i pose :D  digg at den er litt stor og så blir det litt varmere i den (mer luft) og plass til å strekke på seg litt

Er ikke helt enig i dette, den blir kaldere jo romsligere den er.  Mer luft å varme opp og du bruker jo av kroppsvarmen til dette.  

Vil henge meg på anbefalingene av Helsport Alta, den posen er innmari komfortabel dersom det ikke er altfor mange kuldegrader.  Jeg kjøpte meg wide-utgaven for å kunne bevege meg litt, ofrer litt av kuldeegenskapene for å øke komforten.  Kjøpte meg først en Ajungilac Tyin Winter, flott pose og varmere enn Alta.  Men jeg fikk fullstendig hetta inne denne trange kondomen, kjøpte meg derfor en Alta uka etter.  :rolleyes:  Men....husk skikkelig underlag!

 

Noen anbefalinger? Jeg hater å ligge dårlig på tur... Er villig til å gå opp litt i pris for et skikkelig godt underlag, men igjen ikke et som veier to kilo ell no; da kan jeg likså godt ta med meg feltseng :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at soveposen er huset ditt og kroppen din er eneste varmekilde.  Blir huset varmere jo større det blir?   Er ellers veldig enig. :)

 

selvfølgelig, fordi da er det mer luft som kan holde på varmen, men det tar selvfølgelig lengere tid å få opp varmen i "huset". men jeg vet egentlig ikke, sikkert bare traumene som spiller meg ett puss slik at det føles varmere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 193 men etter militær traumene har jeg fått en uvane med å pakke meg godt inn i pose :D  digg at den er litt stor og så blir det litt varmere i den (mer luft) og plass til å strekke på seg litt

Er ikke helt enig i dette, den blir kaldere jo romsligere den er.  Mer luft å varme opp og du bruker jo av kroppsvarmen til dette.  

Vil henge meg på anbefalingene av Helsport Alta, den posen er innmari komfortabel dersom det ikke er altfor mange kuldegrader.  Jeg kjøpte meg wide-utgaven for å kunne bevege meg litt, ofrer litt av kuldeegenskapene for å øke komforten.  Kjøpte meg først en Ajungilac Tyin Winter, flott pose og varmere enn Alta.  Men jeg fikk fullstendig hetta inne denne trange kondomen, kjøpte meg derfor en Alta uka etter.  :rolleyes:  Men....husk skikkelig underlag!

 

Noen anbefalinger? Jeg hater å ligge dårlig på tur... Er villig til å gå opp litt i pris for et skikkelig godt underlag, men igjen ikke et som veier to kilo ell no; da kan jeg likså godt ta med meg feltseng :rolleyes:

 

Bruker dette, er megafornøyd

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-dlx-liggeunderlag-dun-5395.aspx

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 193 men etter militær traumene har jeg fått en uvane med å pakke meg godt inn i pose :D  digg at den er litt stor og så blir det litt varmere i den (mer luft) og plass til å strekke på seg litt

Er ikke helt enig i dette, den blir kaldere jo romsligere den er.  Mer luft å varme opp og du bruker jo av kroppsvarmen til dette.  

Vil henge meg på anbefalingene av Helsport Alta, den posen er innmari komfortabel dersom det ikke er altfor mange kuldegrader.  Jeg kjøpte meg wide-utgaven for å kunne bevege meg litt, ofrer litt av kuldeegenskapene for å øke komforten.  Kjøpte meg først en Ajungilac Tyin Winter, flott pose og varmere enn Alta.  Men jeg fikk fullstendig hetta inne denne trange kondomen, kjøpte meg derfor en Alta uka etter.  :rolleyes:  Men....husk skikkelig underlag!

 

Noen anbefalinger? Jeg hater å ligge dårlig på tur... Er villig til å gå opp litt i pris for et skikkelig godt underlag, men igjen ikke et som veier to kilo ell no; da kan jeg likså godt ta med meg feltseng :rolleyes:

 

Bruker dette, er megafornøyd

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-dlx-liggeunderlag-dun-5395.aspx

 

Morten

 

Ser at det er dun i de. Er det sånn med de også, som med dunposer, at det er svært viktig å holde de tørre ellers blir de ødelagt? Er det sånn at hvis de har blitt våte en gang så er de ødelagt resten av tida? Hva slags tiltak gjør dere for å holde madrassene deres tørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 193 men etter militær traumene har jeg fått en uvane med å pakke meg godt inn i pose :D  digg at den er litt stor og så blir det litt varmere i den (mer luft) og plass til å strekke på seg litt

Er ikke helt enig i dette, den blir kaldere jo romsligere den er.  Mer luft å varme opp og du bruker jo av kroppsvarmen til dette.  

Vil henge meg på anbefalingene av Helsport Alta, den posen er innmari komfortabel dersom det ikke er altfor mange kuldegrader.  Jeg kjøpte meg wide-utgaven for å kunne bevege meg litt, ofrer litt av kuldeegenskapene for å øke komforten.  Kjøpte meg først en Ajungilac Tyin Winter, flott pose og varmere enn Alta.  Men jeg fikk fullstendig hetta inne denne trange kondomen, kjøpte meg derfor en Alta uka etter.  :rolleyes:  Men....husk skikkelig underlag!

 

Noen anbefalinger? Jeg hater å ligge dårlig på tur... Er villig til å gå opp litt i pris for et skikkelig godt underlag, men igjen ikke et som veier to kilo ell no; da kan jeg likså godt ta med meg feltseng :rolleyes:

 

Bruker dette, er megafornøyd

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-dlx-liggeunderlag-dun-5395.aspx

 

Morten

 

Ser at det er dun i de. Er det sånn med de også, som med dunposer, at det er svært viktig å holde de tørre ellers blir de ødelagt? Er det sånn at hvis de har blitt våte en gang så er de ødelagt resten av tida? Hva slags tiltak gjør dere for å holde madrassene deres tørre?

 

Det er jo ikke behov for store tiltaket for å holde dunen tørr, i og med at dunene er på innsiden av underlaget, og det er vanntett.  Det eneste man skal passe på er å bruke orginaltrekket til å pumpe luft i underlaget, ikke blåse, for da fører man fukt inn.  Vil man ikke ha dun, er det jo bare å velge modellen uten dun.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...