Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest erland fjell

blir vel en prioriterings sak.. 6 pack med øl eller sove godt?  ;D

Sover som et barn jeg, med et såkalt selvoppblåsende underlag av den korte typen, med gemseren under bena. Har man problemer med ryggen elelr slike ting, må man sikkert prioritere annerledes.  Eller om man må ha med seg 3 kg drikke hjemmefra :)

 

Fikk lyst til å nevne at telt, sovepose og underlag tilsammen veier i overkant av en sixpack hos meg, med godt utstyr som gir bra komfort. Underlaget holder dårlig på lufttrykket, men fungerer bra likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 193 men etter militær traumene har jeg fått en uvane med å pakke meg godt inn i pose :D  digg at den er litt stor og så blir det litt varmere i den (mer luft) og plass til å strekke på seg litt

Er ikke helt enig i dette, den blir kaldere jo romsligere den er.  Mer luft å varme opp og du bruker jo av kroppsvarmen til dette.  

Vil henge meg på anbefalingene av Helsport Alta, den posen er innmari komfortabel dersom det ikke er altfor mange kuldegrader.  Jeg kjøpte meg wide-utgaven for å kunne bevege meg litt, ofrer litt av kuldeegenskapene for å øke komforten.  Kjøpte meg først en Ajungilac Tyin Winter, flott pose og varmere enn Alta.  Men jeg fikk fullstendig hetta inne denne trange kondomen, kjøpte meg derfor en Alta uka etter.  :rolleyes:  Men....husk skikkelig underlag!

 

Noen anbefalinger? Jeg hater å ligge dårlig på tur... Er villig til å gå opp litt i pris for et skikkelig godt underlag, men igjen ikke et som veier to kilo ell no; da kan jeg likså godt ta med meg feltseng :rolleyes:

 

Bruker dette, er megafornøyd

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-downmat-9-dlx-liggeunderlag-dun-5395.aspx

 

Morten

 

Ser at det er dun i de. Er det sånn med de også, som med dunposer, at det er svært viktig å holde de tørre ellers blir de ødelagt? Er det sånn at hvis de har blitt våte en gang så er de ødelagt resten av tida? Hva slags tiltak gjør dere for å holde madrassene deres tørre?

 

Det er jo ikke behov for store tiltaket for å holde dunen tørr, i og med at dunene er på innsiden av underlaget, og det er vanntett.  Det eneste man skal passe på er å bruke orginaltrekket til å pumpe luft i underlaget, ikke blåse, for da fører man fukt inn.  Vil man ikke ha dun, er det jo bare å velge modellen uten dun.

 

Morten

 

Er modellen uten dun like myk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, det er ikke forskjell på mykheten om det er dun eller ikke, dunen har en isolerende effekt. hvor mykt man ligger bestemmer man med luftmengden.

Morten

 

Så dunen er der for å isolere. Men det er jo ikke en ren luftmadrass den kunstige modellen heller? Den inneholder jo kunstfiber for å isolere ikke sant? Og selv om jeg ser at dununderlaget var komfortabelt ned til -38 grader celsius og kunstfiberunderlaget ned til -25 så har det ingenting å si for meg siden jeg ikke ligger ute i telt ved så kalde temperaturer. Har også deilig og varm sovepose hvis det plutselig skal bli slikt ekstremvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er en ren luftmadrass.......den er iallefall 10 ganger så god å ligge på som thermarest....forskjellen blir nesten som skumgummimadrass kontra Jensenmadrass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Luftmadrasser for turbruk er ikke noe nytt. Jeg har hatt en fra Eagle Sharp i mange år, men å dra med den ut på langturer i villmarkene er helt uakttuelt på grunn av vekta - for meg i hvert fall. Klart de er gode å ligge på, men dette her blir det evige dilemmaet mellom vekt og komfort. Og helt sånn "prinsessa på erta" har vel ikke mannfolk blitt ennå, selv i vulgærminismens tidsalder. :)

Ut fra omtalen i linkene, brukes det dun her for bedre komprimering ved sammenrulling. Det er selvsagt lufta som holdes på plass av ventilen som sørger for isoleringen, noen annen funkjson for duna er vanskelig å se, bortsett fra å rettferdiggjøre en grov pris kanskje.... Man bør også tenke gjennom hvordan et slik underlag fungerer når det ikke klarer å holde på lufta lenge, og ikke lar seg nødreparere. Da er det så godt som verdiløst (blir flatt som papir), mens et skumunderlag fortsatt gjør brukbar nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel bare en kvsithaug jeg og  ;D Blir fjelltur til helga, så det var meldt ned mot 0 grader så jeg får ta med et ullpledd også da....er da ikke helt Monsen heller!

 

Seriøst; jeg bruker skumunderlag. Funker så fint atte, skal jeg gå kort tar jeg med reinskinn i tillegg.

 

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bært lett og sovet hardt (les: skumunderlag) i mange år, kjøpte jeg i 2005 et 2,8cm Artiach "selvoppblåsende" underlagt, ConfortMat. På 1,1 kilo er det TUNGT, men stor forskjell fra skumunderlag. Dyrt og, rundt 1100.-

 

Så tipset en kompis om at priser og vekt på tykkere underlag har falt kraftig siden da.

 

Nå bruker jeg et 5 cm tykt ThermaRest. Det veier og koster det samme som et på2,8cm fra 2005!

 

Jeg sover som en stein på dette, også på snø (med litt granbar under)

 

Ingen av disse har punktert, tross mye bruk. Foran bålet har jeg et gammelt skumunderlag type "billig" som er kappet til en kvadrat. Holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser tidligere i diskusjonen her noen som nevner Ringstind 2 fra Helsport. Jeg kjøpte dette teltet i sommer og har brukt det flere ganger. Må si jeg til nå er veldig fornøyd. Det har stått fint i vind, og tålt kraftig regn uten problemer. Som forjemann her sa, så ville jeg også gått for 2 manns teltet, da du vinner utrolig lite vekt på å velge 1-manns utgaven. Den ekstra lille plassen er bare bonus uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Mat:

Tørkareisdyrhjerte

real turmat, en posjon hver dag

Nudler

Kandissukker

Havsalt....ikke mye Salt og sukkerbalansen er viktig

Pepper

fisk for resten

energidrikk xl1 type

.............................

 

Klær:

fleasebukse med seler

to underbukser

1 t-skjorte

ett bar tykke ullsokker

vind og vanntett jakke med hette

fleace genser

sandaler funggerer som vadesko og leirfottøy

micrrofiberhåndklede

.................................

 

comfort:

grønnsåpe den i geleform funggerer som sårsalve også kan brukes til all vask....oppbevares i plastpose med zip

stormkjøkken, liten versjon, tar ut kaffekjele  gassversjon

sovvepose sommer

fleace innerpose

liggeundelag expeed

lettvektlavu for 4 personer

tannbørste erstattes med avbrukket bjørkepinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat:

Tørkareisdyrhjerte

real turmat, en posjon hver dag

Nudler

Kandissukker

Havsalt....ikke mye Salt og sukkerbalansen er viktig

Pepper

fisk for resten

energidrikk xl1 type

.............................

 

Klær:

fleasebukse med seler

to underbukser

1 t-skjorte

ett bar tykke ullsokker

vind og vanntett jakke med hette

fleace genser

sandaler funggerer som vadesko og leirfottøy

micrrofiberhåndklede

.................................

 

comfort:

grønnsåpe den i geleform funggerer som sårsalve også kan brukes til all vask....oppbevares i plastpose med zip

stormkjøkken, liten versjon, tar ut kaffekjele  gassversjon

sovvepose sommer

fleace innerpose

liggeundelag expeed

lettvektlavu for 4 personer

tannbørste erstattes med avbrukket bjørkepinne

 

Den derre der stussa også jeg på :-\

 

Har lyst til å bli tannlege en gang i fremtiden, så DET hørtes foruroligende ut! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

den samiske befolkningen bruker bjørkeris som seng....+ tørka reinskinn. risseng kan godt brukes uten skinn og gir fantastisk liggekomfort!

 

Jeg bruker alltid et lag av småkvist/ris når underlaget krever det jeg, både for å ligge godt og beskytte teltbunnen. De korte skumunderlagene er prefekte for langturer, men jeg btruker det på småturene også :) Lav vekt (men helt grei komfort) øker beveligheten og åpner for de virkelig spennende turene, dit inn folk flest ikke orker å gå fordi de må ha med seg kilo på kilo med hverdagsluksus.

Om vinteren sover jeg søtt og drømmeløst i dunpose (-25) på ei tjukk seng av granbar, med et grått Bamse vinterunderlag - ved et skikkelig bål.

Også skjønner jeg altså ikke helt hvilken isolerende/varmende effekt dun kan ha i en luftmadrass, og dun må jo tørkes helt mellom turene, hva med innvendig kondens og slike ting, har denne løsningen vært på markedet lenge?

Ellers anbefales Eagle Sharp sin variant den er/var utstyrt med stropper og kan gjøres om til en lenestol på et blunk, skreddersydd for feltliv med bilen like i nærheten . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja det går greit å skrape av plakket med avbrukket bjørkekvist.....lærte det faktisk av en fluefiskende tannlege for mange år siden, sevja i bjørka er veldig positiv fortenna..... og til deg lasse....som vil bli tannlege.....og ikke har tro på det og at det vil bli mye høl i tenna så vil det være positivt for din virksomhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare kjøpe en sånn "gammeldags" tube av mykt metall (er det aliminium?) så kan du klemme den ned til passe størrelse og bruke en sammenleggbar tannbørste som ikke tar mer enn 4 cm plass. det mye man kan spare plass/vekt på men tannpussen er definitivt ikke noe jeg prioritere å legge igjen hjemme. (selv om jeg ikke tviler på at småkvist med sevje tannkrem fungerer)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går greit å skrape av plakket med avbrukket bjørkekvist.....lærte det faktisk av en fluefiskende tannlege for mange år siden, sevja i bjørka er veldig positiv fortenna..... og til deg lasse....som vil bli tannlege.....og ikke har tro på det og at det vil bli mye høl i tenna så vil det være positivt for din virksomhet...

 

*Kremt*, *kremt* det er jeg som vil bli tannlege ;)

 

Men er ikke egentlig bjørkesevje bare sukker og vann?? Ikke sant, plantene driver jo med fotosyntese. Det går jo utpå å gjøre CO2 og vann til glukose (C6H12O6) og oksygen ved hjelp av sollys. Glukosen (sukkeret) bruker planten til å vokse seg stor og sterk, mens oksygenet som egentlig bare er et biprodukt blir sluppet ut i lufta; noe vi nyter godt av ;)

 

Så Staffan, selv om du nok er MYE mer erfaren enn meg på tur, så har du nok et stykke å gå før du greier å overbevise meg om at det er bra munnhygiene å pusse tenna i sukker ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Folk som driver mye ute lager seg sine særheter, Monsen syns det er stas å brenne opp underbuksa si, Ousland mente han lurte på hva han egentlig holdt på med da han sto og sagde over skaftet på tannbørsten for å spare noen få gram.

Man kan sikkert klare seg uten dasspapir også, men tror de ferreste har lyst til å prøve. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...