Gå til innhold

Turutstyr


Sailfish

Anbefalte innlegg

Folk som driver mye ute lager seg sine særheter, Monsen syns det er stas å brenne opp underbuksa si, Ousland mente han lurte på hva han egentlig holdt på med da han sto og sagde over skaftet på tannbørsten for å spare noen få gram.

Man kan sikkert klare seg uten dasspapir også, men tror de ferreste har lyst til å prøve. :)

 

 

Hehe, godt sagt ;D

 

Men ærlig talt, alle kan vel være enige om at jo lettere sekken er jo deiligere er det. Men trur nok jeg satser på å spare vekt på de litt store tinga som telt og sovepose o.l. ikke tannbørste etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Apropos dasspapir... Ser desverre mye slikt der det er en del turgåere. Det kan i det minste gjemmes bort under mose og stein. En mye bedre løsning, særlig vinterstid og når det ikke er veldig tørt  ;) er å brenne det opp. Det tar faktisk skremmende lang tid før det brytes ned naturlig, og få ting er mer egnet til å ødelegge ellers fin natur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå til innkjøp av vanntette pakkposer snart. Hvilke forskjellige poser bør jeg kjøpe da? Tenker da spess på hvor mange liter, ikke merke.

 

Sett gjerne opp en liste:

 

Til mat ... L

Til småkvist og oppfyringsmateriale ... L

Klær ... L

osv...

 

 

 

er det ikke lettere og kjøpe seg en stor sekk av skikkelig kvalitet... har en selv og det funker!!kjøp en som er helt vanntett, behagelig og ha på rygge på grunn av moderne bære systemer og kanskje med skikkelige side lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke lettere og kjøpe seg en stor sekk av skikkelig kvalitet... har en selv og det funker!!kjøp en som er helt vanntett, behagelig og ha på rygge på grunn av moderne bære systemer og kanskje med skikkelige side lommer.

 

Er ikke mange vanntette storsekker på markedet...

Kommer vel bare på ArcTeryx Bora i farten.

Skal du utelukke Bergans Alpinist, Norrøna Syncro osv blir utvalget fort snevert...

 

Når det gjelder vanntette pakksekker leverer Cirdan noen fine modeller. Har selv pakksekker fra Bergans i ulike str., men er ikke fornøyde med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har forkjellige pakkposer, et par vanntette med borrelås på toppen til å rulle sammen - en for kamerutstyr mob og lommebok, og en litt større til å ev. bruke på soveposen og noe nødutstyr ved risikabel vading. For bruk i båt/kano har jeg en diger en som rommer hele innholdet i sekken. Og vanlige poser i forskjellige farger ellers. Satt langt inne i en bortgjemt avkrok for omtrent 15 år siden og så på alle bæreposene fra REMA og JOKER og alle mulige glorete logoer rundt i lyngen og fant ut der og da at nå var det siste gangen!

 

Vanttete sekker en god idè, spørsmålet er hvor lenge de er vanntette, og om det forsvare prisen, som på den jeg så på var direkte ekkel. Klarer meg helt bra med et vanlig regntrekk, andre sider ved ryggsekker er viktigere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter produserer veldig mye mer enn bare sukker gitt. Alle planter beskytterseg mot infeksjoner og mikroorganismer ved å produsere ulike giftstoffer og antibakterielle forbindelser. Bjørl skal jo fungere fint som omslag på sår nettopp pga av dette. Vitsen med tannbørsten er først og fremst å fjerne matrester.

 

Det jeg pleier å ha med på tur:

 

Mat:

Real - 1 pose pr dag

Noen posesupper, nudler etc.

Salt, pepper, sukker (glad i te)

Kornblanding til frokost

Potetstappe og/eller boil-in-bag hurtigris

Kaffe&te

Lommelerke og snacks  :)

 

Mat pakkes i vanntett pakkpose

 

Klær: Selvfølgelig avhenger av sted og årstid...

 

Fleecebukse til å ha under vadere

Brynje (Gjør underverker for pusteevnen og regulerer temp i begge ender av skalaen)

Oftest to par bukser (i tilfelle man blir klissvåt)

Ulltrøye og ullgenser

En tynn genser

Allværsjakke, gjerne paclite-type. På Finnmarksturer også en tynn-tynn myggtett jakke

Buff/lue og gjerne vanter (vanter er must i finnmark pga mygg)

3 par sokker, 2 par ullsokker, også i tilfelle jeg blir våt

 

Klærne pakkes i vanntett pakkpose, emn ønsker meg pakkpose med luftventil for å kunne vakumpakke klær.

 

Utstyr:

 

Liggeunderlag: Har til nå brukt Bamse men skal investere i downmat, rett og slett for komfort. 400g mer, men det er greit.

Ajungilac summer extreme dunpose. 750g og komfort ned til 0. Hvis kaldt tar jeg bare på ulltrøye og fleecebukse. Har 3 ulike poser til forskjellige årstider, og bare dun. Bergans Senja snow (Komfort -8 eller no) og en Nanok (komfort -30  ;D)

Telt: Jeg bruker et Helsport hardanger 3 mannstelt fordi det er det jeg har. 3,5 kg er ikke så aller værst men ønsker meg et lett lite telt til soloturer. Kan gjerne dra med presenning også. Ønsker meg lavvolight.

Primus: Primus omnifuel fordi den er genial enkel og driftssikker. Fyrer bare med bensin for da har jeg stålkontroll på hvor mye jeg har. Synes gass er vanskelig i så måte, men det er nå meg.

Enkelt kjelesett

Sag kniv, 1. hjelppakke etc, etc

 

Avh. av hvor og hva ender jeg med en sekk på mellom 20 og 30 kilo. Det blir fort noen kilo fiskeutstyr også. Finnmarkssekken veier 30 kilo. Ganske mye men jeg takler å gå langt med det, og jeg synes ikke jeg kan unnvære noe. Ekstra bukseskift kan jo skippes, men jeg liker å ta høyde for noen "i tilfelle" situasjoner.

Synes dette fungerer greit for meg, men jobber stadig med å redusere. Er kjent for å ha med meg mye, hvertfall på kortere turer, men jeg takler å bære det.

Å sage av tannbørster for å spare gram synes jeg blir for dumt, men det er klart at hektoer fort blir til kiloer og med en sekk på 30 kilo er det gull verdt å redusere en kilo. Tannbørste tarjeg jeg med i hel form, men reduserer der jeg kan.

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette sekker tror jeg ikke man bør belage seg på. Som Lars sa finnes det svært få, og jeg ville vært skeptisk til om de faktisk holder mål når det kommer til stykket. Dessuten vil du avskrive mange gode sekker for noe som sikkert er unødvendig dyrt og sikkert ikke like bra. Har selv Bergans Alpinist 115 liters utgaven og er storfornøyd. Godt med plass, kraftig bæresystem som gjør det mye lettere å bære tungt. Vanntette pakksekker spes til klær er en fornuftig sikkerhetsløsning som også gjør det lettere å lage systemer så du vet hvor du har hva. Bruker alltid noe av klærne til å pakke inn/padde ting som primus, sneller for å beskytte.

 

Har bare hatt pakksekker fra Inuk og de er ikke veldig vanntette. Har ikke erfaring med andre merker, men savner selv luftventil for det er vanskelig å få nok luft ut ellers. Kan da komprimere mye mer.

 

Antar en pakkpose til klær burde være en ca 20 liter og antar det er L. At den er litt stor gjør ikke mye for de rulles sammen i toppen, så det er bare å rullelitt mer. Når jeg bruker en til mat er det ikke mye av maten man trenger å pakke slik. Jeg gjør det fordi jeg har en, men det er jo greit å ha ting samla. KAn godt klare deg med en på kanskje 15 liter mener jeg (kanskje medium).

 

Oppfyringsmateriale holder en liten lenge skulle jeg tro, men har ikke noe sånt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

... sikkert ikke like bra.

 

Hæ? Sier du at Arc'teryx Bora ikke er en bra sekk? Ok...

 

Sikkert en grei sekk til å være "anatomisk", men det er jo klinkende klart at en god rammesekk både er bedre å bære og mer skånsom for ryggen, særlig når vekta nærmer seg 25 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette sekker tror jeg ikke man bør belage seg på. Som Lars sa finnes det svært få, og jeg ville vært skeptisk til om de faktisk holder mål når det kommer til stykket. Dessuten vil du avskrive mange gode sekker for noe som sikkert er unødvendig dyrt og sikkert ikke like bra. Har selv Bergans Alpinist 115 liters utgaven og er storfornøyd. Godt med plass, kraftig bæresystem som gjør det mye lettere å bære tungt. Vanntette pakksekker spes til klær er en fornuftig sikkerhetsløsning som også gjør det lettere å lage systemer så du vet hvor du har hva. Bruker alltid noe av klærne til å pakke inn/padde ting som primus, sneller for å beskytte.

 

Har bare hatt pakksekker fra Inuk og de er ikke veldig vanntette. Har ikke erfaring med andre merker, men savner selv luftventil for det er vanskelig å få nok luft ut ellers. Kan da komprimere mye mer.

 

Antar en pakkpose til klær burde være en ca 20 liter og antar det er L. At den er litt stor gjør ikke mye for de rulles sammen i toppen, så det er bare å rullelitt mer. Når jeg bruker en til mat er det ikke mye av maten man trenger å pakke slik. Jeg gjør det fordi jeg har en, men det er jo greit å ha ting samla. KAn godt klare deg med en på kanskje 15 liter mener jeg (kanskje medium).

 

Oppfyringsmateriale holder en liten lenge skulle jeg tro, men har ikke noe sånt selv.

 

L betyr liter ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa.....mente vel ikke akkurat at Bora ikke er en bra sekk, for det er det sikkert. Er personlig ikke noe glad i Arcteryx fordi jeg oppfatter det som et merke som er dyrt for å liksom skulle være exklusivt flott, som Elixia gjør, men det er bare min mening. Det jeg vel mente var at du betaler sikkert flesk for at sekken skal være vanntett. En sekk som fort har endel sømmer, skal ha tungt innhold og brukes litt, er jeg svært skeptisk til at vil holde seg vanntett lenge.  Ihvertfall vanntett nok til at jeg ikke ville ha safet med vanntett pose til klær etc.uansett. En annen ting kan være vekt. Kan jo også løse det problemet med å ha en søppelsekk oppi sekken. Er nok en grunn til at ingen andre lager vanntette sekker.

 

Så Bora er sikkert ikke en dårlig sekk, men det er ikke sikkert den passer alle. Det er viktig å finne en sekk som passer din anatomi og sitter godt på ryggen så du får god støtte og fordelt vekta. Så å basere et sekkevalg på at den skal være vanntett mener jeg er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, arc'teryx bora, i nyeste versjon, koster 3700 kr, en pris som er på høyde med de dyreste bergans, gregory, osprey mm. men arc'teryx er nå sydd i østen, som alle andre merkene, i motsetning til før da det ble sydd i canada - dette bidro til en høyere pris.

 

har bora selv, og den er ikke tett i sømmene, men kun i stoffet. det holder i lange baner for meg. har gått med sekken i regn, samt latt den stå ute om kvelden, uten at vannet kom seg gjennom sømmene. så ta gjerne med stor søppelsekk, de som vil, selv har jeg foreløpig ingen behov.

 

og nei, bora veier ikke mer heller, (faktisk lettere enn alpinist) noe som lett kan sjekkes ut ved å google litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha ny sekk. Den har vart så lenge at jeg er helt uten kunnskap om merkene for tiden. Har Lillsport pakkramme størrelse "DIGER". Grei sekk egentlig men knirker i reimene når du går. Det er helt utrolig irriterende etter noen timer. Men sekken har hvert bra den. Det er flyturer som har ødelakt den. (De jævlene må gjøre det med vilje >:() Jeg må ha en ny. Er litt usikker på om jeg skal fortsette med pakkramme som jeg alltid har hatt, eller prøve anatomisk. Jeg er 196cm høy. Og begynner å bli halvfeit ;D ;D Noen som har et tips ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  Man bør også tenke gjennom hvordan et slik underlag fungerer når det ikke klarer å holde på lufta lenge, og ikke lar seg nødreparere. Da er det så godt som verdiløst (blir flatt som papir), mens et skumunderlag fortsatt gjør brukbar nytte.

Det har jeg prøvt, omtrent som å sove på en søppelsekk. Mista kniven på underlaget. Du kan lappe med aquasure det går, legg på to lag. Aquasure er foresten en ting jeg alltid har med. Tørker litt sakte men kan tette det utroligste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Aquasure er tingen, men det må få herde lengst mulig, helst et døgn.

Ble revet med av disse underlagene, og siden ingen her på forumet har noen forklaring på hordan dun kan ha noen isolerende effekt her, tok jeg et par telefoner til de som selger dette via linkene som er lagt ut i tråden. Men de hadde ikke noe annet svar å gi enn at produsentens egne tester påstår dette.

Hos den ene sa de rett ut at de anbefaler skum og ikke dun til folk som skal bruke undlaget mye, de har også vær på markedet bare i to sesonger, så levetiden er det ingen som vet noe om. Selv om man bruker trekket som pumpe, dannes det kondens som må ut igjen for at duna ikke skal råtne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...