Gå til innhold

Priser på fiske i Norske vassdrag.


Tor

Anbefalte innlegg

Hei Tor

 

Er enig i mye av det du sier, men å legge på en hundrings for hvert fiskekort er vel litt drøyt.

 

1 Bøndene må da lære seg hvordan man skal forvalte vassdragene sine, dette gjelder også lokal fiskeforeninger.

 

Hvis prisene på Ørret fiske stiger, så blir dette også en slags gutteklubben Grei sak, håper dette ikke skjer, hva med de yngre fiskrene da, de som ikke har råd til denne ekstra hundrelapen?

 

Jeg betaler200 lappen i døgnet for bra ørret fiske, men da bør det være bra fiske også :) dvs ikke køfiske heller :)

 

Jeg synes at sjarmen blir noe borte hvis dette blir for dyrt, og bare det å skur opp prisene er ikke løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi skal legge forvaltningsjobben i hendene på bønda. God forvaltning krever utdannede forvaltere på området med bred forståelse for økologi. Men for all del la grunneieren tjene penger på en bærekraftig forvaltning av norske vann og vassdrag. Slik får norsk natur en egenverdi og kanskje forhindre ødeleggende virksomheter som vassdragsregulering og andre utbygginger.

 

Når det gjelder å bruke prisøkning til å sile ut en gruppe fiskere i et vassdrag, er dette noe uheldig ettersom det rokker noe ved folkets frihet.

Mulig dette er det eneste alternativet for å redusere presset på et vassdrag, men man bør ikke bagatelisere et slik tiltak. Selv om noen bruker 400kr dagen i en skibakke (hvor det forøvrig blir brukt millioner av kroner årlig til heisdrift), blir det feil å sette dette opp mot priser på fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal undervurdere bønder og deres økologiske forståelse. Jeg tør faktisk påstå at mange bønder har til dels MYE mer kunnskap om økologi, og samspillet i naturen enn svært mange som har gått på universitet i Oslo for å lære dette... Jeg er faktisk ganske sikker på akkurat det.

Jeg mener det er synd at staten fjernet fisketrygdavgiften på innlandsfiske. I mine øyne burde denne avgiften vært dobblet eller tredobblet. disse pengene burde så vært brukt til direkte økonomisk støtte til tiltak som kunne fremme bedre kvalitet på fisket, og kanskje også økt kunnskap.

 

Jeg tror at man må for en stund legge bort tanken om allment fiske, der alle skal få gå der de vil, og fiske der de vil, aller helst til den prisen de vil, og bare innse at om man skal ta vare på alle de fine vassdragene man har i Norge, er man nødt til å gjøre dette til en Bærekraftig næring. Med det mener jeg at de som eier må kunne tjene penger nok, til at det er verdt og bruke tid og ressurser på et aktivt vedlikehold og pleie av vassdraget. Dermed er det ikke godt nok at hvem som helst skal kunne få fiske, og i allefall ikke til latterlig lave priser!

 

For meg er det viktigere å om 25 år (når jeg blir 50), å kunne ta med meg mine barnebarn ut til mine barndom og ungdomselver og vise dem og forklare dem litt av historien bak hvorfor jeg ble meg. Jeg tror at uansett hvilke interesse et menneske har, så former den interessen svært mye av det menneskets holdninger, syn på saker og ting og sist men ikke minst personlighet. Hvem av dere som fisker i et stilleflytende, flatt og glassklart parti i en fin ørretelv, med flott natur på alle kanter, er det som ikke blir rolig, og får en fantastisk sinnsro av å nyte den opplevelsen, og som kan nyte den opplevelsen hjemme i stua forran peisen med en cognac nå i juletiden også?

 

god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg tenker at det i noen vassdrag kunne brukes mer penger på kultivering og grunneiere etterpå kunne ta seg betalt for de resultatene de eventuelt har oppnådd. Om de vil kommersialisere sine vassdrag eller vann så må de investere for så å høste av resultatene, slik som alle andre "bedrifter". Det blir for dumt å skulle plutselig heve prisene uten at det er noen bestandsmessige forbedringer. Jeg er redd for at grunneiere rundt om i Norge ser Hemsil-effekten og tenker at de også burde heve prisene uten å gjøre noe som helst med det tilbudet vi skal betale for. Men det er på det rene at det er mange vassdrag som trenger bedre kultivering og at dette er noe vi fiskere må betale for. Det er trist å se optimale elver med vanvittig potensiale som f.eks er full av småfisk eller uten noe særlig fisk.

 

Men la meg gjøre det helt klart: Jeg er ikke for at alle elver skal oppnå samme prisnivå som Hemsil. Greit nok, det er sikkert en av de beste elvene i Norge bestandsmessig og det ligger i grei avstand fra Oslo og kan derfor ta seg betalt for dette, men den dagen jeg må betale slike priser i mer avsidesliggende elver med tynnere bestand og lite fiskepress. Da synes jeg mye av sjarmen er vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg tenker at det i noen vassdrag kunne brukes mer penger på kultivering og grunneiere etterpå kunne ta seg betalt for de resultatene de eventuelt har oppnådd. Om de vil kommersialisere sine vassdrag eller vann så må de investere for så å høste av resultatene, slik som alle andre "bedrifter". Det blir for dumt å skulle plutselig heve prisene uten at det er noen bestandsmessige forbedringer. Jeg er redd for at grunneiere rundt om i Norge ser Hemsil-effekten og tenker at de også burde heve prisene uten å gjøre noe som helst med det tilbudet vi skal betale for. Men det er på det rene at det er mange vassdrag som trenger bedre kultivering og at dette er noe vi fiskere må betale for. Det er trist å se optimale elver med vanvittig potensiale som f.eks er full av småfisk eller uten noe særlig fisk.

 

Men la meg gjøre det helt klart: Jeg er ikke for at alle elver skal oppnå samme prisnivå som Hemsil. Greit nok, det er sikkert en av de beste elvene i Norge bestandsmessig og det ligger i grei avstand fra Oslo og kan derfor ta seg betalt for dette, men den dagen jeg må betale slike priser i mer avsidesliggende elver med tynnere bestand og lite fiskepress. Da synes jeg mye av sjarmen er vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det opplevelsen man betaler for. Opplevelsen er også, etter min mening på ingen måte ett produkt av hvor mye fisk det er i en elv, men hvordan helheten i turen blir. En tur uten fisk kan være en kjempeflott fisketur om man har en elv for seg selv, naturen er flott, og fossekallen jakter i vannkanten. På den andre siden kan en fisketur med kilosfisk være totalt misslykket, om man fisker 100 meter fra Europaveien, og man må mende over fiskestengene til andre fiskere nedover elven. ERGO mener jeg at avsidesliggende elver med lite fiskepress burde koste MYE mer enn de gjør i dag. Bare slik tror jeg vi kan ta vare på disse naturperlene, og ser grunneierene potensialet da, da tror jeg de vil gjøre noe med fiske også!

 

Kanskje naivt, men jeg velger å tro det beste om folk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Da er du og jeg av totalt forskjellig oppfattning, selv om jeg med minsteviljen forstår hva du sier. At grunneierne begynner å kultivere etter at de begynner å tjene penger faller på sin egen ironi. Det tror jeg simpelthen ikke noe på. Kanskje burde vi bruke NZ som forbilde.

EN fast sum i året og du kan fiske så og si hvor som helst. Om grunneierne vil ta en liten "bompengeslant" for at du skal kjøre eller gå ned til elven gjør vel ikke så mye. Forskere burde avgjøre hva som skal gjøres i hver enkelt elv. Jeg vet at mange grunneiere gjør utrolig god jobb med kultiveringstiltak, men på langt nær alle. Det burde ligge føringer fra statlige organ på hvordan grunneigerene skulle gjøre tiltakene og de burde få støtte til dette. Det burde også drives ettersyn for sjekke om arbeidet er blitt gjort. De som eier elvene har et ansvar over for naturen og samfunnet og ikke forurense og drive hensynsløst garnfiske o.l. Dette er jo en vinnvinn situasjon. Vi får fiske på fin fisk i rene omgivelser, grunneigerne får både fiske samtidig som de tjener en liten slant på de som vil fiske i elva deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg antar du er grunneier selv siden du inntar slike holdninger. Det er synd for oss andre. Hadde det vært opp til meg burde alle grunneiere enten slutte seg til et elveeigerlag med klare målsetninger om kultiveringstiltak eller gi fra seg elvene sine og la noen andre med interresse for å holde elva i stand få tilgang til den. Ingen er tjent med "det er mi elv" tankegangen så lenge den ikke er god for noe. Må huske at det er fra gammelt av gjort hevd på eiendommene grunneiere sitter på i dag. Det er kanskje den mest forferdelige loven som noen gang ikke er opphevet. De som sitter med desse naturomrområdene har fått dem rett i fanget uten å gjøre noen verdens ting for å få det. Kanskje de burde bevise at de skal få beholde fiskeretten i elvene sine ved å drive kultivering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...kan man ikke innføre nye regler a la Hemsila uten at det MÅ koste tusenvis av kroner?

 

I Rena har de jo begynt (vel, er nesten Hemsila pris der da...80 kr døgnet i fjor) med bag limit. Var 5 fisk pr mann i år og etter som jeg har hørt går det ned til 3 pr dag neste år. Dette sammen med en kombinasjon med max/minstemål burde jo hjelpe en del.

 

Jeg mener; at regler som bag limit og maxmål ikke MÅ gjøre kortet dyrere...

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det er ingenting som tilsier at den bestandsmessige modellen ikke fungerer i hemsila. Men fordi den fungerer der er det ikke sagt at den fungerer andre steder. Å begrunne prisøkninger med at det da blir mindre fiskepress er bare dumt. Det finnes hundre andre måter å begrense dette på. Nei, her lukter det grunneiere på pengejakt.

Hemsil ligger også lett tilgejengelig med tanke på avstand til Oslo osv.

Andre steder kan ikke skilte med like lett tilgjengelighet og populæritet.

Det er da pengegriskheten kommer inn i bildet med at dette er eksklusivt osv. Jeg synes norge har en meget fin ordning som det er egentlig. Du har muligheten til finne "din" elv uten at det koster skjorta og du kan til og med fiske der alene til andre oppdager stedet. Da må du finne et nytt.

Det er jakt, det er et spill. Med priser konjakkklassen så får du kanskje stor fisk, men følelsen blir jo som å fiske i en oppdrettsdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nicco_brekke,

Det er jakt, det er et spill. Med priser konjakkklassen så får du kanskje stor fisk, men følelsen blir jo som å fiske i en oppdrettsdam.

Hei du!

 

Mener du at det er synonymt med å fiske på oppdrettsfisk dersom man har et vann eller en elv som har mye stor fisk? Blir det en kunstig opplevelse? Er det ikke der mye av problemet ligger, vi er vant med å fiske småfisk. Dvs. ørret under en kilo. Med litt fornuftig kultivering og et passende regulert fiske så er ikke kilosfisken langt unna noe sted.. Sier ikke det litt om hvor langt nede vi og fiskebestandene har sunket når kilosørret blir en visjon? Og kilos var bare et eksempel, det er da ikke noe voldsomt det heller...

 

For å ta seg godt betalt for fiskekortet skal det være gjort en solid innsats på fiskeutettinger eller annet kultiveringsarbeid. I hvertfall når vi snakker om en radikal prisendring. Videre bør selvfølgelig fisket være av klasse. Slikt koster både tid og penger. Det vet jeg alt om siden jeg er leder for et settefiskanlegg og kultiverer et titalls vann selv. Dette arbeidet bør man ikke legge skjul på når man skal ta seg godt betalt for fiskekortet. Informasjon om driften av vannet bør komme ut til brukerne. Det skaper betalingsvilje, forståelse og styrker/motiverer brukerne til å ta vare på det som er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal undervurdere bønder og deres økologiske forståelse. Jeg tør faktisk påstå at mange bønder har til dels MYE mer kunnskap om økologi' date=' og samspillet i naturen enn svært mange som har gått på universitet i Oslo for å lære dette... Jeg er faktisk ganske sikker på akkurat det.[/quote']

 

Hmm...javel. Tviler på at en biolog med master i naturforvaltning kan mindre økologi enn en gjennomsnittelig bonde :? Men du om din mening der.

 

Er forøvrig enig med nicco_brekke. Det er klart at et vassdrag bør bli forvaltet av sakkyndige uten økonomiske interesser, dvs et statelig organ. Deretter kan grunneier i samarbeid med naturforvalter kartlegge hvor stort fiskepress vassdraget kan tåle og prise deretter, (så sant dette er eneste prevantive tiltak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, hva skal vi fovente oss dersom et "statlig" organ skal forvalte et vassdrag for å fremme fisket? Det er som å be om "gå sakte aksjon" og at det ikke blir noe av. Enhver som har vært i kontakt med det offentlige vet hvor lite midler de har og hvor begrenset tid de har til å jobbe med dette. Nei, vassdrag bør forvaltes av folk som bruker dem og ingen andre. Det er min mening! Det er også de som faktisk har en reel interesse av det.

 

Fiskeforvaltning er ikke mye hokus pokus, det som er viktig er å ha tid til å se konsekvenser og skaffe tilveie en solid mengde data om tilstanden underveis. Skal slikt arbeid gjøres godt nok er det bare en ting som jeg har sett fungere og det er idealismen.

 

Kan noen gi meg en god grunn til at ikke sportsfiskerne skal være førstevalget til å kultivere et vassdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE grunneier. Så vet dere det! JEg bor derimot 35 meter fra Bjerkreimselva, som de siste 10 årene har blitt en faktisk nasjonalt ganske bra lakse-elv. Mine argumenter henger først og fremst på "knaggen" for at grunneiere faktisk betaler en stor pris, for at alle folk skal ha fri tilgang til en elv. I et kulturlandskap lager dette faktisk en del ulemper og bryderier for en del grunneiere.

Jeg mener at det ikke er en selvfølge, og at vi er svært heldige i Norge som har lover som forteller oss at vi kan bevege oss fritt nesten hvor vi vil. Jeg tror det er et tids-spørsmål før mange går lei av dette prinsippet om man ikke på en eller annen måte får får kompensasjon for de ulemper dette medfører. Husk på et dette medfører en forringelse av bruksområder for mange grunneiere, og dette ville man i mange andre sammenhenger fått kompensasjon for.

 

Dermed tror jeg at den eneste måten man kan få mange grunneiere til å se noe positivt i dette er å gi en form for kompensasjon, og det er dog slik i Norge i dag, at økonomisk kompensasjon er et viktig virkemiddel.

 

Jeg mener man er laaaaangt på bærtur om man mener at fisk, og helst stor fisk er målet og suksessfaktoren i en fisketur. Eller for å si det på en annen måte... Slike fiskekamerater vil ikke jeg ha!

Ellers er jeg helt enig med Rune i at et statlig orgen absolutt ikke må forvalte elvene i Norge, men et opplysningskontor for forvaltere kunne vært fornuftig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg en god grunn til at ikke sportsfiskerne skal være førstevalget til å kultivere et vassdrag?

 

JA. :shock:

En som forvalter et vassdrag basert på egeninteresse av å fremme tilveksten av størst mulig ørret kan fort glemme at hans tiltak også kan ha negative effekter på andre arter.. I en tenkt situasjon hvor det i et vassdrag finnes både harr og ørret, kunne man f.eks tenke seg at man tynner ut harrbestanden for å gi ørreten bedre oppvekstvilkår.

 

Man kan også tenke seg at økonomisk interesse kan gjøre fisken til et mekanisk produkt hvor fisken fort blir behandlet som en gjenstand og ikke et dyr :?

 

Og argumenter som er bygd på emprisk kunnskap om hvordan staten tidligere har handlet\handler i ulike forvaltningssaker, legitimerer ikke en forkastning av statlige organer. Jeg mener altså at man skal være forsiktig med å la den kapitalistiske hånd styre forvaltningen :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål H,

JA.

En som forvalter et vassdrag basert på egeninteresse av å fremme tilveksten av størst mulig ørret kan fort glemme at hans tiltak også kan ha negative effekter på andre arter.. I en tenkt situasjon hvor det i et vassdrag finnes både harr og ørret, kunne man f.eks tenke seg at man tynner ut harrbestanden for å gi ørreten bedre oppvekstvilkår.

Dette Pål H. er jeg enig i og jeg ville ikke favorisert noen av de artene.

Det jeg er mest opptatt av i kultiveringsspørsmål er at det er de som brenner for dette som burde få utøve det og ha gjennomslagskraft. DN og Fiskeforvalteren i fylket setter grenser og fører kontroll fra før. Når det gjelder kroner så føler jeg at sportsfiskere flest er mer opptatt av å ha gode fiskevann enn kroner på bok.

 

Nå virket det kanskje litt som om jeg er fryktelig opptatt av at det skal være enorme mengder med stor fisk for enhver pris (litt så laugh.png' alt=':lol:'> ). Det handler vel snarere om en bestand med god balanse og i den finnes det stor fisk, noen steder mer enn andre pga. gunstige næringsforhold. Det som gnager meg mest er at det mange steder ikke får lov til å bygge seg opp en god fiskebestand pga. uvitenhet, grådighet, mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nei det siste vi trenger er høyere priser. Jeg ser for meg britiske tilstander. Hvorfor søren skal vi gjøre fiske mer utilgjengelig for allmennheten? Det er en svært liten del av norges befolkning som faktisk er villig til å legge så mye penger bare for å utnytte noe som er ALLES naturarv. Hvis kultivering kun kan gjøres på en god måte ved hjelp av høye priser, viser jo dette en tydelig mangel på villighet til å ta andre løsninger i bruk. Som nikko sa, det lukter pengelyst lang vei spør du meg. Men det er vel dit vi er på vei i samfunnet, eller allerede er alt.

 

Betalingsvilja du snakker om Rune, tror jeg ligger utelukkende hos spesielt interesserte. Tror du ikke folk har andre ting å bruke penger på i ferien sin en et dags fiskekort til en tusenlapp? Vi får nok en rikmenn på besøk fra utlandet, som endelig får noe å bruke penger på.

Jeg betaler gjerne min avgift for å fiske, men blir det Hemsil-nivå (og høyere) på avgiftene for fiske i ørretelver, da er det ikke veldig aktuelt. Nei, dette vil nok slå tilbake på dere gutter, synes ekstremsporten med å finne ut hvor mye folk er villig til å betale bør ta slutt mens leken er god ;)

Det er klart, vi trenger god kultivering, men dette ansvaret ligger hos de som forvalter våre ressurser på toppen. Bruk heller energi på å få staten på gli, de er ikke vår store fiende. Synes det blir for dumt å la dette gå utover folket :)

 

Tor jeg siterer deg:

Det bør kansje koste mer jo lenger til fjells du drar,

 

Hvor ligger logikken her da? Her sliter jeg alvorlig med å se hva du mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor, vi har vel diskutert dette på en annen tråd her også? Men jeg blir fortsatt litt oppgitt over den "Ha-ha, hvor mye penger kan vi ta for dette"-holdningen din! Litt skræmt blir jeg, når du nå kaster dine øyne på andre elver/vann i Norge. Fint for deg, at du synes dere har gjort en kjempejobb m Hemsil, og at du mener dette er en ubetinget suksess! Jeg, synes ikke Hemsila er en komplett suksess! Og "vanlige dødelige" jeg prater med, sliter med oppkast-fornemmelser når jeg forteller om prisene, og utestengelsen av alle andre enn hardcore fluefiskere(og jeg er en av dem!!) i elva "di"! Sitter jo nå seff og kaster stein i mitt eget glasshus, da jeg gjerne bare vil ha likesinnede i elva, som utøver "the noble art of fishing". Og selvfølgelig vil jeg ha masse kjempe-aurer å kaste på! Men tror du "Hvermannsen" har noe spesielt forhold til denne magiske kilosgrensa vi har?? "En kilo sierru??-Sjæl dro jeg en femkilos torsk for en stund siden" -Nei, dette er rein egoisme! -Og kommer du til go`elva mi, og setter opp prisene med hundrelapper, uten å begrense antallet fiskere i tillegg, ryker du på elva så det suser!! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> :twisted: God Jul, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Markedsmessig er hemsil etter min mening en midlertidig suksess. Når du Tor så hoverende (og nesten truende) sier at du vil kaste blikket mot andre elver så håper jeg det blir Hallingdalselva eller andre Bærumsnære elver. Det er riktignok mange norske og utenlandske fluefiskere som fisker i Norge, men når hemsil får konkurranse fra andre elver i nærheten vil dere nok merke dette tror jeg. Forhåpentligvis må dere da senke prisene for å opprettholde mengen fiskere som vil fiske i hemsil. Husk at når det er snakk om en "ny" elv så er nyhetens interresse ikke til å underdrive. Og når du har erobret hele sør/øst norge med forvaltningsmodellen din så blir det vel ikke så mange igjen som vil betale i dyre dommer for fiske like stor fisk som man kan gjøre i en hvilken som helst annen elv. Kanskje er det det som er målet? I så tilfelle ville jo det egentlig vært greit nok. Å betale 60 istedenfor 30 kroner i en elv får vi da heller leve med.

 

Ha en fortsatt fin jul og et godt nyttår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...