Gå til innhold

Priser på fiske i Norske vassdrag.


Tor

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre
For å ha noensomhelst kontroll med begrensing i antall så må vel årskort være det første som fjernes?

Synest igrunn det er merkelig at det fins i en slik elv...

Mener du at fastboende, som i enkelte tilfeller har vært med på å kultivere og tilrettelegge fisket, ikke skal ha rett til å fiske når de vil i elva bare fordi det er en haug andre som har lyst til å gjøre det samme?

 

Kanskje vi heller skulle fyre opp detbatten skikkelig og si det slik:

Det selges kun årskort og flerdagerskort av valgfri varighet. Flerdagerskortene selges kun gjennom guiding. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om enkelttilfelle, nei...årskort er vel tilsalgs til alle? Hensikten med det var jo for å ha en viss kontroll med hvor mange som fisker i et gitt tidspunkt.

 

Mulig det fungerer, det virker bare merkelig for meg, som om det var mulig å kjøpe årskort i min lokale smålakselv...hadde blitt fullstendig kaos, tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klarte jeg å få til det jeg var ute etter, nemlig å provosere litt, så det ble litt fart på "temaet mitt" igjen. Litt morsomt å se at "bånngjedda" lar seg provosere, men alikevel ikke overraskende. Målet mitt nå var på en rask og effektiv måte å få besøkstallet over 10 000. (tengte det var greit å si ifra om dette, for de som ikke forstår misjonen min, )

 

kan jo ellers tilføye at det med årskort er en viktig diskusjon, som helt klart etter min mening må taes tak i. Får jeg bestemme, så vil det kun være grunneiere og lokalbefolkningen som skal ha tilgang til årskort. Alikevel bør det i framtiden svi litt ved kjøp av årskort for innanbygdes folk, på lik linje med heving av fiskekortprisene i uker og døgn. Alle former for begrensning av kortsalg, trekninger osv, er jeg imot, så sant man "bare" kan doble eller tredoble fiskekortprisene for å regulere fiskepresset. Dette vet alle i dette forumet indelig godt, men veien til å erkjenne dette er lang, fordi mange vet at de da ikke kommer tilbake. Jeg skal ikke skremme noen, men til sommeren må fiskeren spre seg, og ta "hensyn", om ting skal fortsette som det vil gjøre sommeren 2005.

 

Det som bør gjøres i 2006 er å heve prisene i perioden 15 juni til 15 juli, dette er de mest riktige og fornuftige tiltak/valg.

 

"Sykkylven" forstår poenget, det gjør også Erik Eikre som etter mitt syn har blitt flink og kvittet seg med det barnslige "fishy" navnet. Lars Magne har også blitt flink, og bildet hans som jeg regner med at Erik har tatt, er vel noe av det beste som er gjort innen fiskefoto i Hemsil gjennom tidene. Hvis turistkontoret får rettigheten til dette bildet, så skal dere begg få et gratis årskort for sesongen 2005!

Husk, bilder blir fort for gamle, og man må ganske fort fornye seg.

 

Det er helt riktig at en fisk som er 38 cm. ikke skal fiskes på. Om fisken er 37 cm eller 44 cm er ikke lett å vurdere, det er derimot lettere når fisken nærmer seg 50 cm. Alikevel er det mange som ikke ser forskjell på en tokilos fisk og en halvkilos fisk. Fisk på 3 - 4 kilo kan noen ganger vake som en fisk på 400 gram.

Jeg regner ellers med at grensa på 38 cm. snart kan heves til 40-45 cm

Hvordan dette skal fungere i framtiden er usikkert, men noe gammel fisk som er avmagra eller har synlige sår/mangler må avlives. Dette må praktiseres gjennom særskilte regler for lokalbefolkningen, men det blir ikke lett å "vise" praksisen/forståelsen utad, så det må informeres godt, eller gjøres i det skjulte.

 

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på fisket i Hemsila kan og vil ikke regulere fiskepresset i høysesongen uten å måtte ty til Kolapriser. Jeg går ut i fra at det er i fluesonene som er høyst belastet da jeg ikke har vært her ennå selv. Fluefiskere har stort sett penger og vet å prioritere fisket foran andre utgiftsposter. Det vil i stor grad si at også de som har mindre penger klarer fint å skrape sammen noen lapper for å oppnå ett klimaks i en uke i året mellom midten av juni til midten av juli. Det er kun snakk om prioritering. Unntaket er kanskje de yngste uten fast inntekt. Av de jeg kjenner som driver med fluefiske kan besettelsen om det absolutte øyeblikket bli til tider høy... og det er mange av oss :). Slik jeg ser det skal prisen enten være HØY for å begrense presset, eller så er det kun begrensininger i utstedelse av fiskekort som gjelder.

 

Hemsila er pr.dags datum meget kjent i sportsfiskerkretser, og for mange er dette den eneste Norske navngitte elv som gir ørret over to blanke på tørt (eller sluk eller mark). Etter min mening vil ikke presset gi seg før det dukker opp en elv i midtnorge med like gode vekstvilkår for ørreten. Elva gir våte drømmer for de fleste, om det være seg flue-, sluk-, eller markfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening vil ikke presset gi seg før det dukker opp en elv i midtnorge med like gode vekstvilkår for ørreten.

 

Vel, det er nå ganske mange elver i midt-/øst-norge med minst like bra eller bedre vekstvilkår som i Hemsila. Et par av dem har også like godt fiske. Forskjellen er at de store ørrettene får leve videre i Hemsila, mens de blir kakket i hodet andre steder.... :?

 

Jeg vet om et par elver på østlandet med potensiale, som KUNNE vært i samme klasse med riktig kultivering (les: like strenge fiskeregler som Hemsil), det er bare snakk om vilje og forståelse....... :smt064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening vil ikke presset gi seg før det dukker opp en elv i midtnorge med like gode vekstvilkår for ørreten.

 

Vel' date=' det er nå ganske mange elver i midt-/øst-norge med minst like bra eller bedre vekstvilkår som i Hemsila. Et par av dem har også like godt fiske. Forskjellen er at de store ørrettene får leve videre i Hemsila, mens de blir kakket i hodet andre steder.... :?

 

Jeg vet om et par elver på østlandet med potensiale, som KUNNE vært i samme klasse med riktig kultivering (les: like strenge fiskeregler som Hemsil), det er bare snakk om vilje og forståelse....... :smt064[/quote']

 

Dette var jo en lite gjennomtenkt setning fra min side :oops:

Du har nok rett Flemming, og hensikten med utsagnet mitt var egentlig å få fram at presset ikke kommer til å gi seg før en annen elv blir like populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger en elv som er/blir like populær, f.eks Hallingdalselva. Denne elva har et langt større potensiale enn Hemsil mht. insektklekninger/næringstilgang osv, men desverre elva blir jo vannskjøtt. Denne elva kunne alene tatt bort det meste av fiskere fra Hemsil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hallingdalselva kan til tider være en helt rå elv. Dessverre er det, som Tor sier, alt for lite som gjøres for å ta vare på elva. Dette gjelder flere elver, men det er nok slik at få elver passer like godt til fluefiske. Noen av dem har enkelte strekker som er suverene for fluefiske. Problemet er vel at disse strekningene er for korte og at dette gir færre valgmuligheter for fluefiskeren. De best egnede stedene blir da fisket for hardt og dermed blir resultatet en elv med potensiale og bare det. Så fort noen fanger en fisk over kiloen så kakkes den i hodet og det blir færre og færre store og flere og flere små.

 

Denne situasjonen fører altså til at vi står som sild i tønne i Hemsila og klager over at "alle" andre gjør det samme. Det er med andre ord like mye fiskeren sin feil som grunneierens at det er slik. Dessverre er det også slik at det eneste som kan forandre situasjonen er at det innføres regler som styrer uttaket av fisk i de andre elvene. Først når det har skjedd kan man regne med at det blir mindre trykk i de få elvene som har blitt tatt vare på.

 

I mellomtiden får vi heller sette pris på at det ihvertfall er noen som vil ta jobben med å gjøre upopulære tiltak for å bedre vilkårene for fisken. Ellers ville vi bare hatt elver med potensiale og filmer som Tørrfluelandet 1 og 2 ville hatt flere innslag av gåturer langt inn i Femundsmarka og heiene i Troms og Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi heller skulle fyre opp detbatten skikkelig og si det slik:

Det selges kun årskort og flerdagerskort av valgfri varighet. Flerdagerskortene selges kun gjennom guiding. :shock:

 

Vel, da ville dere vel fått det slik dere ønsker. Det sier jo en del at formannen i fiskeforeningen, slik jeg tolker det, "hjernen" bak dagens dustete regler og høye priser, har guiding som biinntekt. Bukta og begge endene, spør du meg.

 

La meg også komme med et spørsmål: Min erfaring fra de siste par års fisking i elva, tyder på at det blir mer og mer småfisk i elva...Er dette korrekt observert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes rart at Hemsedøler klager over at det til tider blir ”køfiske” i Hemsila. Dette skyldes bl.a at fiskere som ikke er kjent i området blir anbefalt de samme stedene når de spør seg for (feks. i sportsbutikken i Hemsedal ..).

 

Jeg vil absolutt anbefale fiskere å besøke elva utenfor høysesongen. Det er faktisk muligheter for å tusle i fred og ro langs elva, nyte naturen, velge og vrake i gode fiskeplasser og fiske etter store, vakende ørret....de er der !

 

Jeg har fisket i denne elva i over 30 år og minnene er mange, men jeg må innrømme at de siste årene har jeg ikke hatt den samme gleden av å besøke Hemsila. Dette skyldes i stor grad de skjerpede reglene og de høye prisene. Jeg vet også at det er mange Hemsedøler som ikke liker utviklingen på priser og regler, det være seg lokale fiskere og næringsdrivende som også baserer sin inntekt på sommerturisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger en elv som er/blir like populær' date=' f.eks Hallingdalselva. Denne elva har et langt større potensiale enn Hemsil mht. insektklekninger/næringstilgang osv, men desverre elva blir jo vannskjøtt. Denne elva kunne alene tatt bort det meste av fiskere fra Hemsil.[/quote']

 

Helt enig stort potensiale her, har fisket i Elva mye som guttunge, men den er ikke førstevalget lenger dessverre

 

Men det finnes enda goplasser i elva, som huser stor aure, og jeg vil tro det er en del som fisker i hallingdalselva som hoved elv enda, men det er ikke så gjevt lenger der som det var, før i tida var det jo køtendenser fra Gol camping og strekket rundt campingen, nå er det stort sett god plass der

 

Vanskelig å si hvem som har ansvaret for at elva blir vanskjøtt da, har du noen meninger om dette Tor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Det synes rart at Hemsedøler klager over at det til tider blir ”køfiske” i Hemsila. Dette skyldes bl.a at fiskere som ikke er kjent i området blir anbefalt de samme stedene når de spør seg for (feks. i sportsbutikken i Hemsedal ..).

 

Kommer vel helt an på hvordan man spør. Hvor er det best klekking? Hvor er det mange fiskere? Hvor kan jeg være i fred?

 

Stort sett spør folk om hvor det klekker best og hva som klekker. De får da svar på spørsmålene de stiller. Det kan jo hende at det er andre som har spurt om det samme og fått samme svar. Skal man juge istedenfor? Hva tror du skjer når kunden får vite at han har blitt sendt på "feil plass"?

 

Å skylde på "sportsbutikken" (til opplysning - det er flere sportsforretninger i Hemsedal) er å dra det alt for langt. Hvis det klekker godt over hele elva, blir folk fordelt utover elva ved litt forskjellige svar. Og alle får flere alternativer dersom det finnes. BASTA BOM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere priser vil helt klart begrese antall fiskere hvis prisen er høy nok. Ulempen (ihvertfall slik jeg ser det) er at en slik politikk vil begrense muligheten for yngre fiskere. Et ekstremt høyrevridd virkemiddel synes jeg!

Jeg kan imidlertid forstå motivet til de som har ambisjoner om å tjene stort på guidevirksomhet i Hemsedal. Ryktet om slike elver har en tendens til å spre seg til rike amerikanere som ikke nøler med å gi 5000 kroner i driks som takk for hjelpen, etter først å ha betalt 30 000kr for en ukes fiske og opphold. Jeg har sett eksempler på dette i NZ. Ihvertfall én av debattantene her har alt klappet og klart for en slik virksomhet... ;)

 

Hvis man skal ha fokus på elva og miljø ser jeg intet problem med en slags trekning. Hvordan man løser det praktiske får en ta tak i i fellesskap.

 

Er egentlig med her mest for å kverrulere :) Sluttet å fiske i Hemsila for leeenge siden. Den gangen svenskeinvasjonen fortsatt var et fenomen i elva. Intet vondt sagt om svensker, det var antallet jeg reagerte på. Nå er antallet fiskere enda høyere, men de snakker norsk. Derfor minst like lite fristende å fiske der.

Da er det godt å vite at det finnes utallige andre elver å fiske på, og hvor fisken er mye mer 'urørt'. Men det er en digresjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

For meg kan det virke som Tor kanskje bare leter etter argumenter for å gjøre Hemsila eksklusiv. Desse argumentene legitimeres her hver gang noen er enig i tankegangen hans. Det gjennomgående er at det er for mange fiskere i Hemsil, men det kan virke som det er kun tiltak der det er snakk om å tjene mer penger som er akseptert fra den kanten. Er dette riktig Tor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er så redde for elva så steng den da. Fred den i x antall år. Da blir det ikke skader på bunn etter vanding, fiskebestanden vil regulere seg selv (kan jo hende det blir masse småfisk...men da er vel det naturlig for elva da?)

 

Den eneste haken er vel at ingen tjener penger da...

 

mjoff

...bare slenger ut en brannfakkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...