Gå til innhold

Priser på fiske i Norske vassdrag.


Tor

Anbefalte innlegg

Noe må være galt et sted! Norge skulle da være et sted med gode vekstvilkår for ørret!? Så hvorfor er det ikke slik? Jeg tror det kommer av jordbruket og dårlig forvaltning. Omprioriteringer og ansvarsfordeling må til!! Er derfor ikke enig i at de som tilfeldigvis er brukere av vassdraget skal betale hele regningen. En naturlig ørretbestand skal være intakt, uansett om det fiskes der eller ikke. De som har ødelagt kretsløpet må ta støyten!

 

Jeg fisker nå i et land som fortsatt har store eierkonflikter mht. landområder. Jeg betaler 380 kroner for et årskort for HELE landet. Jeg kan til og med fiske i elver og vann hvor det drives kultivering. I tillegg er landet en god del fattigere enn Norge (hvis man skal måle det i kroner og øre :) ).

Tankene går tilbake til ferien 2000 hvor jeg brukte 2800 kroner på fiskekort på 5 uker. Jeg fisket kun ørret. Som sagt, noe er galt!!!

 

Gratulerer med Hemsil, bestandsmessig! Men personlig mener jeg at utviklingen går i helt feil retning med tanke på de naturlige vilkårene. Vi kan ikke sammenligne oss med land som ikke er like velsignet med en natur slik som vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal undervurdere bønder og deres økologiske forståelse. Jeg tør faktisk påstå at mange bønder har til dels MYE mer kunnskap om økologi' date=' og samspillet i naturen enn svært mange som har gått på universitet i Oslo for å lære dette... Jeg er faktisk ganske sikker på akkurat det.

 

god jul![/quote']

 

Host Host

 

Hvis du spør meg har en gjennomsnitlig bonde (der jeg kommer fra) 0 Peiling.

I et lite vann satte grunneierne ut garn om Høsten rett forran gytebekken, også klør dem seg i huet året etter fordi det er lite fisk :)

 

Nei Bønder er genrelt dumme når det gjelder forvaltning av vassdragene, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen her som sier at det ikke er størrelsen det kommer an på.

Bullshit!!

Det er kun en grunn til at det er så mange som reiser til Hemsila, og det er at det er stor fisk der, og det går an å få den på tørrflue.

Den som sier at det kun er naturopplevelsen som er viktig er hykler. Da kunne dere like gjerne reist et sted det er bare hundregrammere. Er det da ikke noe point i å kultivere elver og vann?

Det er sprøyt. Vi ønsker å fiske etter stor ørret alle sammen!!

Hadde det vært like tett med stor ørret i hele Hallingdalen, hadde det ikke vært køfiske i Heimsil! Selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Er vel ingen som reiser til Hemsila for naturopplevelse som viktigste "grei", trur nok den folkegruppen reiser utenom "låven" til Grøthe.

 

Selv vil jeg ha både stor fisk og fin natur, om fisken ikke veier 1600 gram men 800 gram så er jeg rimelig fornøyd. Er vel (var i allefall) rimelig stort fisketrykk i Hallingdalsen også, mulig det meste der har blitt flyttet til Hemsila. Har ikke vært oppi områdene der på noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg inn igjen, jeg; Som en nevnte, så PLIKTER kraftselskaper å holde elva ved like, ved å fks. å holde en "naturlig" vannstand, samt å kultivere elva. Kjenner ikke lov-teksten her, men det bør ikke holde å slenge ut noen aurer en gang i blant, og samtidig holde igjen vannet, for så å tyne opp strømprisene. Ved å holde igjen vannet sørger man mange steder for at ikke aura går opp i elva, og i neste instans, i den rette årstiden, at den ikke går opp for å gyte. Men, ros til Hemsil-gutta, som har greid å få til en avtale m -selskapet, slik at vannstrømmen blir mest naturlig! -Men hvis denne lille gjengen greier det, så må det jo bety at "tapet" hos -selskapet er såpass lite at et lov-påbud ikke ville kjøre noe kraft-selskap på rompa! Ergo, med plikten de allerede har til utsetting, og et krav til jevn vannføring, så burde veldig mange aure-elver kunne leve uendelig lenge. Gi dem bare ikke "sove-puten", som Hemsil har gjort, ved å påta seg anvaret for vedlikehold!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen her som sier at det ikke er størrelsen det kommer an på.

Bullshit!!

Det er kun en grunn til at det er så mange som reiser til Hemsila' date=' og det er at det er stor fisk der, og det går an å få den på tørrflue.

Den som sier at det kun er naturopplevelsen som er viktig er hykler. Da kunne dere like gjerne reist et sted det er bare hundregrammere. Er det da ikke noe point i å kultivere elver og vann?

Det er sprøyt. Vi ønsker å fiske etter stor ørret alle sammen!!

Hadde det vært like tett med stor ørret i hele Hallingdalen, hadde det ikke vært køfiske i Heimsil! Selvfølgelig![/quote']

 

DET ER LIKE STOR ØRRET I Hallingdalselva.

Problemet er å finne de riktige plassene, tror faktisk det er større ørret i Hallingdalen en i Hemsil :)

 

En ting til Hemsil er mer tilrettelagt som fluefiskeelv en H elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermansen,

Er vel ingen som reiser til Hemsila for naturopplevelse som viktigste "grei", trur nok den folkegruppen reiser utenom "låven" til Grøthe.

Auda Hermansen! Det er jo nettopp derfor så mange besøker Hemsila! Du har tydligvis ikke vært der for maken til idyllisk elv skal du lete etter..

Det er grønt og pent og høye fjell, hva mer trenger man?

 

Perca,

Vi ønsker å fiske etter stor ørret alle sammen!!

Godt poeng! Vi "vokser" da fort i fra å fiske halvkilosfisk, gjør vi ikke laugh.png' alt=':lol:'> Når jeg skal reise nesten 30 mil gidder jeg ikke å fiske bevisst på småfisk. Det er sesongen alt for kort til... En annen faktor er insektslivet, det er ikke alle vann eller elver som har et interessant insektsliv. Rikt inseksliv henger ofte sammen med fin fisk/bra fiske. Det teller mye for meg.

 

AR,

Betalingsvilja du snakker om Rune, tror jeg ligger utelukkende hos spesielt interesserte. Tror du ikke folk har andre ting å bruke penger på i ferien sin en et dags fiskekort til en tusenlapp?

Jo! helt klart og jeg er en av dem :D Og jeg er ikke uenig i at det er drøyt! Ja, alt for dyrt er det. Og jeg betaler ikke så mye for en dags fiske, for en uke er det greit eller i værste fall en helg fre-søn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må da nok have lov at sige, fisker man i Hemsedal og her tænker jeg på Hemsila, tror jeg ikke man kan stå i en flottere natur. :roll:

Jeg fiskede der i 1999, jeg var på skiferie der i marts, og bestemte mig for at tage et par dage i juni, at stå ude i elven og fiske, se vandfaldet falde 140 mtr. frit, det vil jeg kalde en naturoplevelse, der er vær at køre 850 km. for.

 

og jeg kommer igen. :D

 

Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

"Jeg kan ikke selv bestemme priser for Hemsil, eller andre vassdrag men jeg håper og tror jeg får innflytelse i forvaltning og prising av Norske ferskvann og

ørret-vassdrag."

 

Forvaltning, ja takk. Prising, nei takk. Tror som sagt tidligere at dersom alle vassdrag skal prises så høyt som Hemsil så tror jeg mange vil sitte der med elva si uten så mye som en eneste fiskende turist. Kanskje en og annen tysker??? Thats it.

Vi får se hva som skjer med Tunna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss i Hemsil er det svært viktig å være pengegriske' date=' jeg skal bidra til at andre enn oss også blir det. (En forutsetning er at forvaltninga fungerer.)

 

[/quote']

 

Men hvorfor er dette viktig? Jeg forstår at bønder også vil være med på pengefesten mange andre yrker opplevde, men personlig tror jeg det å bli mer pengegriske bare er negativt.. Uff, håper ikke dette blir trenden. Jeg ser for meg et land hvor gode ørretelver er høyt priset, og ja, det vil være folk som betaler, desverre. Men ønsker vi denne ekskluderingen av folk som ikke har råd/ikke ønsker å betale i dyre dommer for å utnytte vår felles naturressurs?

 

Sitat: "En kapitalistisk hånd er ofte en hånd med riktig forståelse."

 

Det må være dagens beste, i forbindelse at vi snakker om forvaltning av naturen! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> Belegg for denne påstanden trur jeg du har vanskelig å skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et tema som engasjerer mange tror jeg.... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Tor skriver at Norge er et U-land, og dette er jeg helt enig med han i når det gjelder å forvalte ressursen innlandsfiske (med noen få unntak). Selv land som Russland har for lengst skjønt at "økologisk fiske", med svært begrenset eller selektivt uttak av ørret i en elv, er den rette vei å gå for å få flere gode ørretelver og vann i Norge. For alle er vel enige om at vi trenger flere gode elver i Norge, og da spesielt Østlandet der fiskepresset er størst ?

 

Når ingen andre i Norge frem til i dag har klart denne bragden med å begrense fiskeuttaket slik Tor har gjort, så tar jeg av meg hatten for han, og ser heller litt igjennom fingrene på den provoserende måten han skriver sine innlegg på. Stakkars Dryflyfool blir jo nærmest flådd og kastet til fuglene fordi han ikke deler Tors oppfatninger. Tror ikke det er vondt ment, da Tor ellers virker som en sympatisk ung mann... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Prisen man skal betale for å fiske ørret kommer alltid til å være et hett diskusjonstema. Vi snakker om et "produkt", og forbrukeren vil alltid ha produktet billigst mulig, mens selgeren prøver å tjene mest mulig. Ikke noe unormalt i dette....

 

Det vi forbrukere må spørre oss er; Hva er vi villige til å ofre for å få kjøpt produktet vårt flere steder. Valgfrihet er det populære ordet. De forvalterne som til i dag ikke har klart det Tor har klart, kommer sikkert ikke til å klare det i fremtiden heller, hvis ingen går inn å "gjør en jobb" for dem. Jeg har i det siste hørt fra flere hold at grunneiere over store deler av Østlandet nå slår seg sammen for å satse på fisketurismen i innlandet. Det skal engasjeres fiske-konsulenter som skal se på forvaltning og markedsføring i disse områdene. Flere vil kopiere Hemila. Tror noen virkelig at dette kan gjennomføres uten at kortprisene reguleres i forbrukernes dissfavør ???? Kortprisene må dessverre opp, men så vil vi forhåpentligvis få et stort løft i fisket også.

 

Grunnen til at grunneiere nå våkner opp, er nok mye takket Tor Grøte i Hemsedal. Noen må vise at det er mulig for grunneierne å tjene penger på dette. Da engasjerer de seg voldsomt. Det aller beste med dette er at jo flere elver og vann som følger i Tor´s fotspor, jo større blir tilbudet for fluefiskere flest, og alle som har lest om tilbud og etterspørsel vet hva dette betyr for forbrukerne..... :D

 

Så får vi bare krysse fingrene for at kortprisen i Hemsila ikke øker så mye i 2005 at det blir billigere med en uke i Finnmark inkl. fly og leiebil... laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Enig i mye av det du sier. At vi fiskere må betale litt mer fordi det er stor fisk i en elv er helt greit, men hvor mye? Dette vil nok regulere seg selv etter som det kommer flere bønder som vil slå seg opp på fisket i norge.

Når man kommer opp i priser over 500 for en uke da synest jeg det er mere enn nok. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta _MER_ penger for køfisket i Hemsila? Hemsila skal ha pluss i margen for baglimit, maxstørrelse, mothakeløse kroker, fluesoner og at dere har bygd opp en god storørretstamme. Ut av det jeg nevnte er det fortsatt kun kultiveringen som koster penger, dette skjer like bra andre steder uten at det koster flesk. Og har ikke dere sluttet å sette ut storfisk der nå? Er ikke dette mindre utgifter?

 

No offence, men jeg synes det virker høl i huet å ta så sinnsyke priser for en god Aurivillii klekking. Da drar jeg f.eks. heller opp i Gudbrandsdalen, hvor ørreten er minst like stor, lengre mellom hver fiskestang og prisen vesentlig lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle vært som Flemming i måten å prate på, hadde vi levd i en MYE bedre verden!

Def. eksempel til etterfølgelse!

 

Jeg har ikke noe mot at prisene for fiske går opp... Jeg mener at de i Hemsil må få ta akkurat hva de vil for fiskekortet der. Jeg trekker bare følgende konklusjoner

 

1. Jeg betaler ikke så mye for køfiske. Skal de skru opp prisene, SKRU DE OPP SKIKKELIG, og sett en effektiv begrennsing på ant fiskere! Da skal jeg fiske. Garantert!

 

2. Markedsøkonomi funker slik at behov og etterspørsel stryrer priser på sikt. Kanskje er prisene i Hemsil kunstige akkurat nå (høye eller for lave? jeg vet ikke. har ikke fisket der), men de vil jevne seg ut med tiden.

 

3. Den mest kjente økonomiske lov, er tatt fra Newton og hans eminente teori om jordens gravitasjon, og sier : "What goes up, must go down!" Ergo, prisene kommer ikke til å være høye for alltid!

 

4. Flemming har ett godt poeng..... Snart kan vi reise til Finnmark MYE billigere...:)

 

5. Flemming har glemt en ting..... Myggen i Finnmark er JÆVLIG plagsom i ansiket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
For det første Nicco' date=' prisene skal opp!

500 kroner for ei uke i ei god elv er en hån mot Norske Bønder.

Har Nicco noen gang brent av 500 kroner i øl og drinker en lørdagskveld?

Om du ikke har vært i nærheten av dette, så støtter jeg dine synspunkt

[/quote']

Jeg har nok brukt noe i nærheten av 500 på en kveld ja, med det resultat at det sikkert var hyggelig den ene lørdagskvelden, men ikke fristende til gjentakelse. Fluefiske er ikke noe jeg skeier ut med en gang i uken. I sommerhalvåret prøver jeg å fiske hver eneste dag (ikke langt unna sannheten). Jeg er utrolig takknemlig for at vi i Norge har muligheter til dette, men med priser på 200 kroner dagen ville det jo være en umulighet for meg iallefall. Jeg synes det er trist at noe som egentlig burde være gratis i fremtiden skal koste så mye som du Tor legger opp til. Tenk bare på all ungdommen som vokser opp utenfor Bærum som vil bli forhindret i å utføre f.eks fluefiske i et godt vann eller en "hemmelig" elv fordi de rett og slett ikke har råd til det. Du kan kanskje si at det vil bli lenge til absolutt alle fiskemuligheter koster flesk, men med de tankene du sprer så gjør du din del for at dette skal skje. Jeg synes også å bruke Russland som et eksempel blir litt på kanten. Er målet ditt at vi skal betale 20-30.000 om vi vil fiske en uke om sommeren? Nei, det finnes mange andre muligheter tror jeg. Personlig tror jeg du kan lære mange grunneigere hvordan de skal kultivere elvene sine. Du sitter sikkert inne med mye kunnskap om dette. Det er bare litt trist at man må friste de med store penger for å få dem til å lytte og handle. Det er kanskje derfor du kaller norge et u.land? :roll: Ellers er det fint å få litt debatt rundt dette og jeg forstår at de flåsete uttalelsene dine er for å provosere, selv om pengeproblematikken er mer enn nok til å provosere meg. Jeg mener prisene de f.eks har i G.lågen er ganske fornuftige. Der er også muligheter for storfisk (selv om den generelle bestanden sikkert kunne vært forbedret en smule).

Lykke til med arbeidet ditt Tor, men tenk litt på oss som skal betale for de ultimate ørretopplevelsene dere tilrettelegger i fremtiden. Uten oss har dere ikke noe produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
For det første Nicco' date=' prisene skal opp!

500 kroner for ei uke i ei god elv er en hån mot Norske Bønder.

Har Nicco noen gang brent av 500 kroner i øl og drinker en lørdagskveld?

Om du ikke har vært i nærheten av dette, så støtter jeg dine synspunkt

[/quote']

Jeg har nok brukt noe i nærheten av 500 på en kveld ja, med det resultat at det sikkert var hyggelig den ene lørdagskvelden, men ikke fristende til gjentakelse. Fluefiske er ikke noe jeg skeier ut med en gang i uken. I sommerhalvåret prøver jeg å fiske hver eneste dag (ikke langt unna sannheten). Jeg er utrolig takknemlig for at vi i Norge har muligheter til dette, men med priser på 200 kroner dagen ville det jo være en umulighet for meg iallefall. Jeg synes det er trist at noe som egentlig burde være gratis i fremtiden skal koste så mye som du Tor legger opp til. Tenk bare på all ungdommen som vokser opp utenfor Bærum som vil bli forhindret i å utføre f.eks fluefiske i et godt vann eller en "hemmelig" elv fordi de rett og slett ikke har råd til det. Du kan kanskje si at det vil bli lenge til absolutt alle fiskemuligheter koster flesk, men med de tankene du sprer så gjør du din del for at dette skal skje. Jeg synes også å bruke Russland som et eksempel blir litt på kanten. Er målet ditt at vi skal betale 20-30.000 om vi vil fiske en uke om sommeren? Nei, det finnes mange andre muligheter tror jeg. Personlig tror jeg du kan lære mange grunneigere hvordan de skal kultivere elvene sine. Du sitter sikkert inne med mye kunnskap om dette. Det er bare litt trist at man må friste de med store penger for å få dem til å lytte og handle. Det er kanskje derfor du kaller norge et u.land? :roll: Ellers er det fint å få litt debatt rundt dette og jeg forstår at de flåsete uttalelsene dine er for å provosere, selv om pengeproblematikken er mer enn nok til å provosere meg. Jeg mener prisene de f.eks har i G.lågen er ganske fornuftige. Der er også muligheter for storfisk (selv om den generelle bestanden sikkert kunne vært forbedret en smule).

Lykke til med arbeidet ditt Tor, men tenk litt på oss som skal betale for de ultimate ørretopplevelsene dere tilrettelegger i fremtiden. Uten oss har dere ikke noe produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis meningen er å herme etter Russland og Kola halvøya mht forvalting og prissetting, er det bare for vanlige arbeidende nordmenn som ikke driter gullbarrer å flytte. Trur ikke at en vanlig gjennomsnitts russer har råd til så veldig mange fiskedøgn på kola i løpet av livet. Og hvis norske elver skal bli kasteballer på likhet med fotballspillere som kjøpes og selges i hytt og gevær til alle de beste elvene er eid av rike, griske utlendinger som skal begynne å arrangere fisketurer til "verdens beste ørretelver omgitt av storslått uberørt natur" Da trur jeg jaggu jeg selger fiskeutstyret mitt til de dumme, feite overbetalte amerikanerene, som kommer og betaler et par middels norske månedslønner for å fiske noen timer i elver jeg tidligere kunne betale et par hundrelapper for årskort, Og finner meg en ny hobby :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvis noen pengesterke kamerater eller et firma betaler bønda i Hemsedal 1 mill for å leie Hemsila en sesong og forutsetningen er at Tor og alle andre holder seg langt pokker i vold unna elva, hva da? Hvor skal du guide da Tor? Du kan vel ikke garrantere at fiskeforeningen sier nei, kan du vel? Det er mye penger for bare elva det. Og det kunne jo bli en avtale som kunne forlenges med flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark/sluk-fiskere skal vekk' date=' la oss be for det! laugh.png' alt=':lol:'> =D>[/quote'] :shock: Fluefiske er noe av det mest skadelige i en elv hvis det ikke blir gjort på en fornuftig måte en skal ha respekt for andre som fisker med annet hilsen en fluefisker so m er mer glad for å se en med mark en med flue! laugh.png' alt=':lol:'>
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne spalten syntes jeg det var viktig også å sette fokus på fiskeforvaltning, for ved å utføre denne på riktig vis, kan Norske bønder

faktisk tjene penger på vassdraget sitt. En synd og skam, spesiellt fra de anonyme sin side.

 

mvh. Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi har mye å lære om forvalting. Man kan ha regler a la Kola osv. Men; å gjemme seg bak denne forvaltningen for å tjene penger er bare bullshitt!

 

Man kan da ha de samme reglene uten at det koster haugevis med penger?

 

For det er vel det beste for fisken vi vil? Og ikke bøndenes lommebøker?

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faan nå hadde jeg skrivi den lange meldinga også klikka datan. Men uansett det må ikke koste flesk for å få lov til å fiske i en elv hvor man ikke har lov til å drepe fisken. Er redd for at hvis du får med deg mange andre grunneiere på å øke prisene, er jeg stygt redd for at dette er det eneste som blir gjort, og at arbeidet og forvaltninga kommer i annen rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...