Gå til innhold

Priser på fiske i Norske vassdrag.


Tor

Anbefalte innlegg

Gjest Lars M

Det e så deili å feske i ei elv i naturlig balanse, uten å møte ei einaste sjæl, ikke høre et kjøretøy, plukke opp en kilos når magen bromme ut´n å få dårlig samvittihet. Bare vite at det ligg tilgjengeli for allmennheten, fluepurista og normale makkfeskera.

Synd at fesketrygdavgifta til staten falt bort. Selv om det meste røyna på sør & vestlandet. Bedre med statlig forvaltningsorgan enn at nån sauebønder skal gni sæ i nævan hvær gang dæm flår en stakkar.(Jordbruket må ta væsentlig del av skylda for at enkelte vassdrag e blitt så dårlig som dæm e,å da mene æ det e urimelig at den lille forbruker skal betale skjorta for å gjøre det mere lukrativt, og dyrere!)

 

Mvh

Lars Mathisen

Reinrasa finnmarking

Fiskespiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Jeg lar meg sjelden provosere' date=' men "trugsmål" skal man være forsiktige med. De som kommer til Hemsil med slikt er ikke velkommne. Om de prøver seg, vil det være dem selv det går ut over, og det blir ikke trivelig for dem å komme tilbake.[/quote']

??? :?:

 

Fishy: er for feig' date=' gidder ikke å gi et siste svar.[/quote']

Hvorfor er Fishy mer feig enn Brasma, bånngjedda og dryflyfool, som du vitterlig svarte?

Og jeg må jo si at det er ganske feigt å dra seg unna ærlige spørsmål som på ingen måte har vært ment som provokasjon. Dessuten kan jeg ikke se at jeg på noe tidspunkt har truet deg heller. Kan godt hende at språkbruken ble noe for sterk kost for deg, men spørsmålet var bare om det kunne skje at noen leide hele elva slik at ingen andre kom til. Summen var bare tatt ut av lufta. Det var i hvertfall tilfredstillende å høre at fiskeforeningen ikke vil tillate at dette skjer! :)

 

At du ikke kan eller vil diskutere med "skygger uten ansikt" er greit nok - det er ditt valg. Vi som ikke har noe problem med dette behøver ikke å bøye oss for det - det er vårt valg. Så lenge ingen truer med å kaste hverandre på elva eller skriver negativt om hverandre, spiller det vel ingen rolle om man heter det ene eller det andre? Dette har heller ikke vært noe problem, som jeg har lagt merke til på dette forumet, før nå!!! Dersom jeg på noen måte har bidratt til at dette har skjedd, ber jeg så mye om unnskyldning og trekker meg stille og rolig tilbake. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Tor. Har du noen formening om prisene i 2005? Hva blir prisen i den beste perioden og hva blir prisen i de dårligste. Når (nøyaktig dato) er desse periodene? Hvor mange kort vil dere selge i de forskjellige sonene til hvilken pris? Dette er sikkert noe dere må diskutere, men har du noe anslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishy,

Dersom jeg på noen måte har bidratt til at dette har skjedd, ber jeg så mye om unnskyldning og trekker meg stille og rolig tilbake.

Slapp av du har ikke det! Fortsett som før :D

 

Tor: Ingen argumentasjon egner seg bak et alias!

2000,- ville nok være passe for ei uke, da ville fiskepresset blitt mindre, og de som kommer blir mer fornøyde. "Bøndene skal ha betalt for at du tråkker på åkrene deres"!

 

Det er delte meninger om dette med alias o.l. Det har ikke vært noe problem og kommer neppe til å bli det heller. Bortsett fra at vi ikke kjenner igjen folk når vi møter dem da. Hvis bøndene får penger for at jeg går store omveier for å unngå å tråkke i alt som minner om dyrket mark så skal jeg jammen begynne med snarveier :twisted:

 

Så tilbake til dette med besøket i bygda Tor! Blir de næringsdrivende glad hvis det blir f.eks. halvparten så mange fiskere i en 14 dagers periode? Får dette konsekvenser? På ei langhelg så legger sikkert en fisker igjen et par tusen i mat og div.. I tillegg til å evt. heve prisene bør dere som Flemming var inne på skrive litt om sesongen før og etter "hemsedalsflua". Det kan nok gjøre sitt til at noen velger å reise opp før eller seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror oppsumert at følgende tiltak kan gjøre ting bedre:

- Sette prisene litt opp, LITT..

- Gjøre andre deler av elven mere attraktive

- Få frem at det er like mange store ørreter i elven både før og etter aurivillii uka.

- Tips på teknikker, fluer etc. som fanger fisk hele sesongen i hemsila.

- Flere parkeringsmuligheter langs elv.

 

hmm. Ja, noen av disse punktene skulle hjelpe, i allefall i mine øyne. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror oppsumert at følgende tiltak kan gjøre ting bedre:

- Sette prisene litt opp' date=' LITT..

- Gjøre andre deler av elven mere attraktive

- Få frem at det er like mange store ørreter i elven både før og etter aurivillii uka.

- Tips på teknikker, fluer etc. som fanger fisk hele sesongen i hemsila.

- Flere parkeringsmuligheter langs elv.

 

hmm. Ja, noen av disse punktene skulle hjelpe, i allefall i mine øyne. :idea:[/quote']

 

Hittil det beste innlegget i denne debatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennne diskusjonen tok jammen en rettning ja.....

 

Så vidt jeg vet, har man i Norge rett til å mene hva man vil, under et hvilke som helst alias, så lenge det man mener ikke direkte angriper en person, eller folkegruppe og krenker privatlivets fred?

Jeg har rett til under Stortings og kommunevalg til å klart og tydelig si hva jeg mener (ved å stemme), uten at NOEN kan kreve å vite hva jeg heter og linke det til hva jeg stemte.

 

Jeg har ikke kommet med noe som helst personlig angrep på Tor (fult navn burde du ha tor... tor- navnet uten etternavn gir faktisk 42 953 i telefonkatalogen), jeg har bare sagt min mening om priser (faktisk noe av de mer positive i forhold til hemsil), og hvordan JEG mener at fiske bør foregå.

 

Jeg syns Tor, at det er dårlig gjort å påstå noe annet.

(og skulle noen som helst være i tvil, så send meg en pm, og dere skal få alle personlige opplysinger dere måtte ønske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff Tor..

Mulig det er bevisst, men måten din å argumentere på synes jeg virker som dårlig reklame for elven. (Skulle nesten tro at du har klekket ut en strategi for å redusere fiskepresset..?) Får liksom ikke noe lyst til å fiske i Hemsil til sommeren.

 

Jeg var i Hemsil i slutten av Juli i fjor. Ble overasket over hvor få fiskere jeg møtte. Fisket var ganske bra også (vårflueklekkinger). Jeg tror egentlig at prisene i Hemsil vil i høy grad regulere seg etter antall fiskere og etterhvert stabilisere seg. Hvilken pris det til slutt blir har vel kanskje ikke Tor oversikt over heller.

 

Til slutt vil jeg si at jeg tror en debatant vil virke mindre saklig og argumentene dårligere, om debatanten formulerer seg på en slik måte at det en sier virker som allmenn gyldighet og absolutte sannheter. Mulig dette noen ganger blir gjort for å provosere, men om debatanten kun formulerer seg slik, mister man troverdighet. Da hjelper det liksom ikke om man står fram med navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la opp min strategi som en "allment gyldighet og absolutt sannhet ". )

Mange av dere har svært liten eller ingen påvirkningskraft på mine meninger. Noen ganger ønsker jeg å fremstå som arrogant.

Min egentlige misjon i denne debatten har noen spurt om tidligere. Den har faktisk vært å prøve å fortelle dere "byfolk", at dere har ingen RETT overfor de ressurser som ligger til bønder og grunneiere(Skjønte dere den?

 

Denne saken kommer kansje til å ta 15 minutter i et styremøte, så den tida vi har brukt er vel egentlig litt dårlig bruk av tid?

 

 

Næringsdrivende har ingen påvirkning på forvaltningen av bonden/grunneierens rettigheter, men man skal som en "regel" se en fellesskapstanke. (m.a.o ikke arrogant i alle tilfeller)

 

mvh Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada Tor!

 

Det er greit at du på et tidspunkt kommer ut av "kostymet". Vi som kjenner deg vet jo at du er en likandes kar og vet at du er glad i å "fyre opp" litt.

Jeg er klar over at Kivi på ulsåk ikke har så mye å si når det dreier seg om fiske i Hemsila. Men det bør være flere felles mål i ei turistbygd. Ville bare nevne det...

 

Nå har denne tråden glidd litt fram og tilbake mellom det generelle spørsmålet om priser på fiske i Norske vassdrag og i Hemsila. Greit nok siden vi var såpass godt i gang i en annen tråd. Jeg tipper at dere setter opp prisen i "goduka" +- en uke, dette snakket vi om i sommer..

 

Og skrive litt om sesongen det skal vi ordne, jeg har en del bilder og litt annet på gang. Det blir en slags del 2 på den artikkelen som ligger på denne siden fra før. Mer om fluemønstre, klekkinger, o.l. Og du må gjerne bidra Tor :D

 

Vi har luftet en del teorier rundt fisket i Hemsila jeg har noen tanker om Hemsila som ikke har kommet fram. Hvis dere ønsker å flytte litt på folk kan dette kanskje prøves ut:

 

- Dele fluesona inn i 2.

- Sone 1 fra Flaket og opp til Langesetbrua.

- Sone 2 Resterende fluesone.

- Dyrere kort i sone 2 i den mest befolkede perioden, utenfor samme kort og pris.

 

Bare en tanke.... (Kan vel ikke la noe være usagt selv om det ikke er den beste løsningen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvordan vil det i så fall påvirke sesongkort? Med dobling av prisen i den beste perioden (hvilket jeg har full forståelse for), vil også sesongkortet måtte bli noe dyrere. Nå er det jo slik at kanskje ikke alle med sesongkort har mulighet til å fiske i denne perioden. De vil da betale mer for noe de ikke får, mens andre får mer igjen for pengene. Mulig det ikke er noe galt i det, ettersom det er et valg man gjør når man kjøper kortet.

 

:idea: Eller kanskje det er meningen å kutte ut sesongkortet? :evil:

Det blir jo stort sett bare kjøpt av lokale fluefiskere og gjengangere som bare tar opp plasser i og ved elvene. Det gir også mindre penger i kassa enn om de måtte kjøpe et nytt hver uke. Dessuten trenger de ikke guiding eller overnatting heller. :twisted: Ikke er det så mange som har hjulpet fiskeforeningen med noe opp gjennom årene heller??? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De anonyme lot seg provosere kraftig, og nå begynte også vanlige folk å bli provosert. Jeg ble blant annet beskylda for å "kalle" folk for en idiot, noe jeg aldri hadde gjort, jeg hadde provosert litt, og noen lot seg rive med.

 

mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg vil poengtere at følgende innhold er det jeg tipper vil skje og hvorfor i Hemsila og ikke nødvendigvis representerer min personlige mening. Til dette har jeg selv for lite erfaring både når det gjelder kultivering og prising av fiskekort.

Du spør meg Tor om en begrunnelse for svaret mitt. (Forresten... er diskusjonen blitt en tippekonkurranse? I så tilfelle... er det noen premie?)

Jeg tipper at dere vil doble prisene i den beste perioden fordi dere da drar inn mer penger i "høysesongen" og samtidig muligens minsker fiskepresset. Altså det er fornufig av to grunner.

Resten av sesongen vil da kanskje oppleves som "billig" og siden dere har mindre besøkende (kanskje for lite) i de dårligere periodene vil kanskje dette hjelpe på resten av sesongen. Dere oppnår altså økte inntekter og en jevnere spredning av antall besøkende fiskere utover i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Man kan jo tippe på at dette har en politisk innfallsvinkel. Byfolk bestemmer at subsidiene til bøndene skal ned, ergo skal de få betale det dere vil det skal koste å fiske i Hemsila. Det er måte å ta inn igjen de tapte subsidiene på. Staten oppfordrer jo til å drive et mer lønnsomt jordbruk og gå nye veier, "tenke nytt". Dette kan jo være en del av den prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Flere med samme tanke her ja, men hva med de som faktisk bor i bygda og ikke er bønder? Skal vi også måtte betale mye mer fordi det kommer fiskere utenfra og som vil betale hva det skulle være for å fiske i "vår" elv? Eller er det slik at vi må reise til Hallingdalselva eller andre steder fordi vi ikke har råd til å fiske i elva på utsiden av døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere med samme tanke her ja' date=' men hva med de som faktisk bor i bygda og ikke er bønder? Skal vi også måtte betale mye mer fordi det kommer fiskere utenfra og som vil betale hva det skulle være for å fiske i "vår" elv? Eller er det slik at vi må reise til Hallingdalselva eller andre steder fordi vi ikke har råd til å fiske i elva på utsiden av døra?[/quote']

 

Først; kjempe tråd!

 

Godt poeng fishy!

 

I Finnmark løser de jo det ved at innfødte betaler mindre enn utenbygdsboende.

 

Riktignok er dette på staten sin grunn. Hemsila blir vel noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere med samme tanke her ja' date=' men hva med de som faktisk bor i bygda og ikke er bønder? Skal vi også måtte betale mye mer fordi det kommer fiskere utenfra og som vil betale hva det skulle være for å fiske i "vår" elv? Eller er det slik at vi må reise til Hallingdalselva eller andre steder fordi vi ikke har råd til å fiske i elva på utsiden av døra?[/quote'] Godt poeng! Det ville vært synd om det ble for dyrt å fiske for de som bor der (på lik linje med mange andre). Det fremmer ikke interressen, ei heller rekrutteringen i lokalmiljøet. Årskort burde i hvertfall være tilgjengelig for innenbygdsboende. Tor har hintet at det ikke blir noe dyrere, la oss håpe på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nå skal det være sagt at det frem til nå aldri har vært noe problem. Det arbeidet som har blitt gjort av Tor og fiskeforeningen har vært strålende! :D:D:D

 

Men de siste forslag og hentydninger om økte priser for fisket i elva har spredd litt usikkerhet med tanke på fremtidige ordninger. Ingen tror at foreningen ikke tenker på de lokale fiskerne, men spørsmålet måtte likevel bli stilt, slik fremtidsplanene har blitt presentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...