Gå til innhold

Noe riktig, men hva gjør jeg galt?


Stian38

Anbefalte innlegg

Ved vannkast/rullekast kaster jeg ca. 20 meter. Fluelina og fortom retter seg da ut. Hvis jeg da med samme lengde flueline prøver ett overhode-kast, klarer jeg ikke rette ut hele lina. Ergo blir dette for langt (klarer det ved ett par meter kortere line).

Men i baksvingen er det ikke noe problem. Kaster jeg bakover retter jeg ut denne lengden uten problem. Klarer en god del meter til i baksvingen.

 

I.o.m. at jeg klarer ca. 20 meter i fremkastet da det er vannkast/rullekast gjør jeg jo noe riktig der som jeg ikke gjør riktig i framkastet over hodet. I bakkastet gjør jeg det også noe som er mer riktig. Hva kan det være????

 

Noen tips, eller bør jeg bare begynne å stå med ryggen mot elva???  :)

 

Fikk tips (av en som ikke har sett kastingen min) om at jeg antageligvis burde kaste roligere med laaaange dobbelttrekk. Prøvde dette i paksis i går, men fikk det ikke til. Da jeg prøvde å kaste roligere døde alt ut. Følte ikke at jeg kunne kaste roligere enn jeg gjør uten at det ble for rolig. Men så klart, dette kan jo allikevel være riktig. Bare at jeg ikke kaster rolig på riktig måte...??? :-\

 

Edit: Stanga er ei firerstang med medium aksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

Det blir litt gjetninger, men prøv å vente ut bakkasstet et ørlite øyeblikk lenger. Jeg opplever rett som det er noe av det samme. Det er lett å fokusere for mye på fremkastet, og overse at forutsetningen for et godt fremkast er et like godt bakkast.

Et rolig dobbelttrekk kan hjelpe - det fører gjerne til at kastet gis litt lengre tid til å strekke seg helt ut bakover før det skal frem igjen.

De fleste kasteproblemer kommer av manglende eller dårlig koordinerte stoppunkt. Og overdreven kraftbruk, gjerne kombinert maed at man rykker i gang for at flua ikke skal subbe nedi. Det gjelder å finne den rette linjen, alle kasteteorier er i grunnen underordnet dette hovedprinsippet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det med kontante stopp og ikke for mye kraftbruk føler jeg at jeg har kontroll på ( jeg kan i hvert fall teorien  ;)Prøver også å starte kastet rolig for så å akselere...

 

Tipset med å vente ut bakkastet ett ørlite sekund er kanskje ikke så dumt. Ikke umulig at jeg er for rask fremover igjen. Jeg har stort sett fokusert på tobbeltrekket, rett linje og myke bevegelser for å få til bra kast fremover.. Har egentlig ikke tenkt så mye på utventingen

 

Er ikke av de som ser bak meg når jeg kaster. Av den enkle grunn at da går i hvert fall kastene dårlig. Stiv i nakken serru  :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vannkast/rullekast kaster jeg ca. 20 meter. Fluelina og fortom retter seg da ut. Hvis jeg da med samme lengde flueline prøver ett overhode-kast, klarer jeg ikke rette ut hele lina. Ergo blir dette for langt (klarer det ved ett par meter kortere line).

Men i baksvingen er det ikke noe problem. Kaster jeg bakover retter jeg ut denne lengden uten problem. Klarer en god del meter til i baksvingen.

 

I.o.m. at jeg klarer ca. 20 meter i fremkastet da det er vannkast/rullekast gjør jeg jo noe riktig der som jeg ikke gjør riktig i framkastet over hodet. I bakkastet gjør jeg det også noe som er mer riktig. Hva kan det være????

 

Noen tips, eller bør jeg bare begynne å stå med ryggen mot elva???  :)

 

Fikk tips (av en som ikke har sett kastingen min) om at jeg antageligvis burde kaste roligere med laaaange dobbelttrekk. Prøvde dette i paksis i går, men fikk det ikke til. Da jeg prøvde å kaste roligere døde alt ut. Følte ikke at jeg kunne kaste roligere enn jeg gjør uten at det ble for rolig. Men så klart, dette kan jo allikevel være riktig. Bare at jeg ikke kaster rolig på riktig måte...??? :-\

 

Edit: Stanga er ei firerstang med medium aksjon...

 

Skulle likt å sitt deg kaste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dersom bakslengen er fin så må du miste fart i framslengen og dersom du ikke har griserompe så må det være at du åpner bukta, mest sansyblig at du dreier innover....vekk fra den rette linja......hvor peker stangtoppen når du er ferdig med det siste kastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom bakslengen er fin så må du miste fart i framslengen og dersom du ikke har griserompe så må det være at du åpner bukta, mest sansyblig at du dreier innover....vekk fra den rette linja......hvor peker stangtoppen når du er ferdig med det siste kastet?

 

Her er det nok mye riktig. Snørebukta er mye større i fremkastet enn bakkastet.  Og de gangene jeg tenker at f... nå skal jeg klare å rette ut dette snøret på denne lengden, blir det griserumpe. Ingen griserumpe da jeg tar vannkast (heter det egentlig det?? Eller rullekast?? :P)

 

I går pekte stangtuppen mot gården til Oddvar Gulli da jeg sto på badestranda på Galterud i Sør-Odal. Omtrent rett nord  ;D

 

Neida... vanskelig å si. Jeg står med venstresiden av kroppen mot kasteretningen. I forhold til venstre skulder er vel stangtuppen ca. kl. 13.00 eller 13.30....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En digresjon: Jeg lurer noen ganger på om det er begrepet "kaste flue" som setter oss litt på villspor, man gjør fort en slags kastebvegelse med armen framover, som en ren refleks, som om det var en ball eller noe sånt. I stedet skal man jo bruke stanga som en svepe som slynger snøret framover og bakover. Etterlikner man en vanlig kastebevegelse med armen kan alt mulig rart skje. 

Har man tilgang på en skikkelig pisk, gjerne en grov og lang "oksepisk" på minst 7-8 meter - da lærer man fort å vente ut bakkastet. Er man for rask der klasker den om ørene så det synger. Etterpå gjør man ikke den feilen en gang til, i hvert fall ikke med pisken . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Tusen takk for alle svar!!! Dette fikk meg på riktig vei. For jeg gjorde i hvert fall noe riktig i går!!!!! Det med utventingen bak var en ting. Jeg var visst for rask fremover  :)

I tillegg viste det seg at jeg IKKE hadde så rett linje som jeg trodde (jeg var jo overbevist om at jeg kastet helt rett  :) )

 

Lagde en bue utover.... Måtte altså tvinge meg selv til å kaste mere innover på slutten av kastet fremover. (kaster jo ikke innover da, men det føltes sånn..)

 

Jeg slo ned 2 staurer på plenen. Knøt en hyssing mellom dem i høyden jeg har armen og fikk derfor en rett line å gå etter (tips fra en nabo som ikke fisker med flue!! Jeg bare forklarte ham det med viktigheten av rett line osv. Da han lurte på om jeg fikk noe fisk på plenen i går  :) )

 

Det resulterte i ett bestekast på 22 meter med strekt line. Ble så overveldet at jeg måtte gå etter målebåndet  ;D

 

Alle kast ble ikke like strøkne, men nå vet jeg i det minste hva jeg bør fokusere på i den videre treningen :)

 

Tror ikke jeg skal legge ut noen video her nei. Jeg som får prestasjonsangst bare noen står på andre siden av elva og ser på meg  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du avanserer! Jeg sliter med samme selv! Jeg kastet før dårlig baksleng, og nå har det blitt stikk motsatt(nå har jeg ikke øvd så mye heller :rolleyes:)..Nå er framslengen virkelig på bærtur..Må virkelig ta en titt på meg selv med kamera..Men det med hyssingen er meget praktisk! Skal prøves snart! :) Altså framslengen er kun på bærtur ved 15 meter line i lufta! Skal øve meg idag med 15 meter ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Det kan være at du ikke setter stoppen i framkastet tidlig nok/kontant nok. Dersom du har for lang kastebevegelse eller senker stangtuppen for mye etter stoppen i framslengen vil snørebukta kunne åpne seg og resultrer i dårligere overrulling. Ved å drifte i bakkastet etter at snørebukta er satt(brekke håndleddet bakover samtidig som du hever kastearmen for å kompensere for høydetapet) vil du få til en lengre arbeidsvei selv om du velger å foreta en tidlig stopp i framkastet.

Prøv å eksperimentere med lite eller mye håndleddsbevegelse i sluttfasen av kastet. Et utgangspunkt kan være at stenger med dyp aksjon trives med litt mer håndleddsbevegelse i sluttfasen av kastet, mens stenger med mer toppaksjon ofte trives med lite håndleddsbevegelse.

Det kan også være lurt å eksperimentere med bruk av lange dobbelttrekk gjennom hele kastebevegelsen kontra kortere dobbeltrekk helt på slutten av kastebevegelsen.

 

Lykke til  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Det kan være at du ikke setter stoppen i framkastet tidlig nok/kontant nok. Dersom du har for lang kastebevegelse eller senker stangtuppen for mye etter stoppen i framslengen vil snørebukta kunne åpne seg og resultrer i dårligere overrulling. Ved å drifte i bakkastet etter at snørebukta er satt(brekke håndleddet bakover samtidig som du hever kastearmen for å kompensere for høydetapet) vil du få til en lengre arbeidsvei selv om du velger å foreta en tidlig stopp i framkastet.

Prøv å eksperimentere med lite eller mye håndleddsbevegelse i sluttfasen av kastet. Et utgangspunkt kan være at stenger med dyp aksjon trives med litt mer håndleddsbevegelse i sluttfasen av kastet, mens stenger med mer toppaksjon ofte trives med lite håndleddsbevegelse.

Det kan også være lurt å eksperimentere med bruk av lange dobbelttrekk gjennom hele kastebevegelsen kontra kortere dobbeltrekk helt på slutten av kastebevegelsen.

 

Lykke til  ;D ;D ;D

 

Tusen takk for veldig bra og godt forklarte tips. Dette skal jeg skrive ut og ha med meg på treningene mine  ;D

 

Det blir nok noen timer på plenen fremover nå  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

For min del kaster jeg best - mest presist og lengst, med håndleddet i en fast posisjon, så her det forskjellige råd å få. :) De bevegelsene snøret gjør fremover er i prinsippet et forstørret og forlenget bilde av det som toppringen nettopp har gjort, det gjelder å få den til å gå i en snorrett linje og bråstoppe med minst mulig etterslag - da går energien i kastet rett framover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en erfaren kaster inngår BÅDE det stive håndleddet, og håndleddet i overslag. Alt ettersom, og til riktig tid. Stian er ikke helt der ennå at han kan "ta det helt ut", verken på den ene eller den andre måten. Han må jobbe grunnleggende slik at han etterhvert mer og mer tilnærmer seg de avanserte greiene vi andre snakker om. Det som nok skaper litt problemer for ham, er at han kaster med en firer. En firer er krevende, og man må vite hvordan man legger om for den. Det er ikke gjort i en håndvending, og det er forferdelig vanskelig, både for meg, og jeg vil mene de aller fleste andre, å gi ham den gradvise tilnærmingen/innlæringen til den stanga her på nett. Ikke for det; gode tips er sikkert velkomne, men det blir gjerne sånn at det ene tipset raskt blir direkte "ødeleggende" for det andre.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

For en erfaren kaster inngår BÅDE det stive håndleddet, og håndleddet i overslag. Alt ettersom, og til riktig tid.

 

Jan.

 

En tøvete påstand, Det er helt unødvendig å hjelpe til med håndledd (og tommelfinger) med moderne utstyr og teknikker. Enkelt og greit. Men syns man det er lettere å få til ting med de gamae kasteteknikkene, så må jo det være helt greit det også. Poenget er å få flua dit man vil ha den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en erfaren kaster inngår BÅDE det stive håndleddet, og håndleddet i overslag. Alt ettersom, og til riktig tid.

 

Jan.

 

En tøvete påstand, Det er helt unødvendig å hjelpe til med håndledd (og tommelfinger) med moderne utstyr og teknikker. Enkelt og greit. Men syns man det er lettere å få til ting med de gamae kasteteknikkene, så må jo det være helt greit det også. Poenget er å få flua dit man vil ha den. :)

 

Denne skal jeg unngå å kommentere, annet enn at har en vært med litt, så skjønner en hva jeg mener. Dette har ingenting med gamle kasteteknikker å gjøre, tvert i mot. Alt til sin tid, sitt utstyr, og sin kasteform. Vi tar ut det beste av alt, til sin tid. Ekstremkasting på lengde krever sitt, presisjonskast på nære mål krever sitt.

 

Ja, forresten... jeg kan jo utfordre deg litt likevel; hva legger du i begrepet ditt "moderne utstyr og teknikker"?

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Ja, forresten... jeg kan jo utfordre deg litt likevel; hva legger du i begrepet ditt "moderne utstyr og teknikker"?

 

Jan.

 

Studer grundig og nøye boka "Bättre Flugfiske" fra 1991, legg deg i trening noen månder, så kan vi snakkes.

NB! De aller enkleste øvelsen er de viktigste, de som slike som oss hopper over fordi vi tror at vi er så gode fra før.  ;)

Sier ikke navnet på forfattren høyt, norske superkastere blir så rare av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja, forresten... jeg kan jo utfordre deg litt likevel; hva legger du i begrepet ditt "moderne utstyr og teknikker"?

 

Jan.

 

Studer grundig og nøye boka "Bättre Flugfiske" fra 1991, legg deg i trening noen månder, så kan vi snakkes.

NB! De aller enkleste øvelsen er de viktigste, de som slike som oss hopper over fordi vi tror at vi er så gode fra før.  ;)

Sier ikke navnet på forfattren høyt, norske superkastere blir så rare av det :)

 

Ja, jeg får vel nesten legge meg i trening her.

 

Ville du ikke svare på spørsmålet mitt? Det hadde vært fint.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...