Gå til innhold

Gjeddefiske høst 08


D. Syrstad

Anbefalte innlegg

Lite med Gjedde action for tiden så jeg prøver å blåse litt liv i en skikkelig predatorfisk som jeg har stor respekt for :)

Hadde en liten tur ut i båt idag i lokalt vann (20m fra heimen) for å se om det var noe liv i finværet :D

Ankret opp i noen småbukter og fisket av området. Brukte intermediate glassline og stålfortom samt "juletreet", men ingen som tok skikkelig :-\ Fulgte masse smågjedder etter, men ikke farken om dem ville ta. Prøvde forskjellige inntrekksteknikker..., men nei :-[ Skiftet så over til en rød/svart flashflue og da ble det plutselig liv i gjedda ;D Flere smågjeddersom ville ha, men ingen av de skikkelig store dimmensjonene 8) Men vet at de er der ;) Største var ca 40cm og slank :) Men fikk testet nyinnkjøpt kamera og det var litt kult, selv om alle varsellamper og alarmer kjimte i bakhuet da jeg stakk kameraet ned i vannet ;D

post-2790-13949858259968_thumb.jpg

post-2790-13949858260381_thumb.jpg

post-2790-1394985826097_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og bilder :)

Inspirerer til å teste ut dette fiske mer, noe jeg alltid har hatt lyst til.

 

Kom gjerne med flere sånn bilder etterhvert, mindre forum= mer fiske ;D ;D

Takker Toggi  :D Er jo "bare" å ta turen det, meg vise Gjedde, du vise SØ  ;D ;D ;D ;D

 

Mest imponert over bildene, jeg  :D

 

Takker :) Flere slike bilder vil nok komme, og kanskje med annen fisk også ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde vel heller la deg invitere til toggi dagbjørn......på han egner er det mange fantastiske gjeddevann med beist opptil 15 kg

Skal nok nedover/bortover en tur ;) Men det slenger en og annen "mannevond" gjedde her også ;D Pers på 6k ;D og nabo tok ifjor en på 11k (dog på wobler). Må vel gå an å lure noe slikt på flue også selv om jeg kommer til å pisse i buksa ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt med undervannskamera Dagbjørn  ;D . Blir gjerne med å prøver etter gjedda en dag. Helt forkastelig å bo så nærme og samtidig sitte hjemme å bare tenke ørret og sø...

 

 

 

Helt klart L.Kvarme ;) Vi bor jo fantastisk til på denne øya med uante muligheter og bruker dem alt for lite :-[ Men det kan vi kjapt gjøre noe med, bare stikk nedom du, så ser vi om vi klarer å lure "krokodilla" igjen ;)

 

ps. For en gangs skyld slipper jeg å være redd for kameraet lenger, med tanke på fukt, støt etc. ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

ps. For en gangs skyld slipper jeg å være redd for kameraet lenger, med tanke på fukt, støt etc. ;D ;D ;D

 

Bare husk å holde det fast :) Eller flyter det også?

 

Ekstra snor rundt håndledd ;) Går nok rett til bunns :-\ Greit med dykkersertifikat i tilfelle rottefelle (men sliter under 40m);D ;D ;D

 

ps.Tror jeg har en grei forsikring ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Syrstad...meget tøffe bilder. Jeg er imponert av at du turde stikke hendene ned i noe som huser svære gjedder...jeg har kanskje enda mer skrekk og gru for gjedde enn elg.... ;D ;D

 

Kameraet "vårt" Olympus mju 850 SW funker jo 8) Det er gøy å se..

 

Aner jeg et mulig kajakk treff i vannet med #8 stang og synk 4 line....ta de svære nedi marbakken. Skal ihvertfall ha mothakeløs krok og laaaaaan tang/evt saks for å frigjøre den uten egentlig å ha den for nærme båten...kan jo komme oppi dekelskapet...grøss. :-\

 

Ut å fang flere stilige foto motiv Syrstad!

 

Blir du forresten med på kajakk treffet vi planlegger til helgen??

Se turformidling/vestlandet  :)

Hadde vært hyggelig om du fikk lånt deg en demo tandem hos Aktiv i Florvåg, ta med deg kjerringa.

Vi får det nok hyggelig selv om det er meldt en litt storm rester fra gulfen..

Altså strålende vær :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig Syrstad...meget tøffe bilder. Jeg er imponert av at du turde stikke hendene ned i noe som huser svære gjedder...jeg har kanskje enda mer skrekk og gru for gjedde enn elg.... ;D ;D

 

Kameraet "vårt" Olympus mju 850 SW funker jo 8) Det er gøy å se..

 

Aner jeg et mulig kajakk treff i vannet med #8 stang og synk 4 line....ta de svære nedi marbakken. Skal ihvertfall ha mothakeløs krok og laaaaaan tang/evt saks for å frigjøre den uten egentlig å ha den for nærme båten...kan jo komme oppi dekelskapet...grøss. :-\

 

Ut å fang flere stilige foto motiv Syrstad!

 

Blir du forresten med på kajakk treffet vi planlegger til helgen??

Se turformidling/vestlandet  :)

Hadde vært hyggelig om du fikk lånt deg en demo tandem hos Aktiv i Florvåg, ta med deg kjerringa.

Vi får det nok hyggelig selv om det er meldt en litt storm rester fra gulfen..

Altså strålende vær :)

 

Stig

 

Satser på å bli med til Helgen ja :D har snakket med gutta på Aktiv Florvåg og jeg kunne låne kajakk der uten problemer. Stikker ned i morgen og henter'n, og Konemor er med ;) Kajakk i gjeddeteritorie er mer betryggende en belly, så det er jeg glatt med på ;D ;D ;D Værmessig har jeg hørt at det er kuuult å surfe på bølger i kajakk ;D ;D ;D

 

Sjefsbilder Syrstad!  :D

Men blir du ikke litt sheiky av å holde kamera under vann med neven, når en sulten Gjedde er noen cm unna?  ???

 

Takker for det StianM, kjempegøy å kunne ta bilder fra en litt "annen" vinkel også ;D  Sulten og sulten, hadde jo "nesten" spist seg mett på flue ;D ;D ;D Der og da tenkte je faktisk ikke over det, var mere opptatt med å ta bilder. Ikke så lett når du ikke ser "skjermen" og må peke på måfå, å stikke hue under blir lite aktuelt ;D ;D ;D Var faktisk mere "sheiky" når jeg stakk kameraet under vann, er liksom ikke helt vanlig ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier Dag, fin rapport og ikke minst bilder, ordna meg et olympus undervannskamera sjøl, gir mange nye former for fiskeminner det gitt. Ser at dere har litt klarere vann der opp hos dere ;D ;D. Øyern egner seg dårlig til undervannsfoto selv om øyern denne sesongen har vært klarere enn på lenge(mange mange år). Nok en gang supre bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det Robban ;D Skikkelig gøy med slikt kamera synes jeg :D Var utpå en tur i dag med Arild20 (som er på hjemlige trakter). Første gangen han er på gjeddefiske :D men desverre klarte ikke vannet å levere i dag  :-[ Og det var ingen ting å si på teknikk eller utstyr, men de småstore gjeddene var bare ikke å finne :-\ Vi spotta flere 15cm'ere som også fulgte fluene og glafset etter dem, men ingen som bet skikkelig på :-\ Men tror alikevel Arild20 syntes det var litt småspennende da fisket var veldig visuelt i rimelig klart vann :) Men vi skal nok prøve igjen ved en passende anledning ;) Avsluttet det hele med en lettere middag og filmen din Robban (på 50' plasma, da blir fisken stoooor da, som om den ikke var det fra før ;D ;D ;D) og selvfølgelig fikk Arild med seg en kopi ;)

Tusen takk for en kjempetrivelig dag Arild

 

ps. Hadde vært kjekt med noen tips om høst, vinter og sommerfiske etter Gjedde Robban? (vårfiske henger på veggen i fiskeboden ;D ;D ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv takk for en flott dag  :)

tok turen til Askøy og ble tatt i mot med lange åpne armer.

gjeddefiske er sterkt undervurdert, og som mr. S sier er det meget visuelt og spennende. ble mest prating mellom kastene da konsentrasjonen var dominerende ved inntrekk ;):D

filmen din Robban, var rå!!

jeg tror jeg tar turen litt oftere til Askøy :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he . Tok mange år før jeg kroka min virkelig store gjedde, det begynte som et sidekick innenfor fluefiske, men har nå tatt skikkelig overhånd. Hatt et par år med meget gode resultater, så "skuffelsen" i år var stor. Jeg skriver skuffelse fordi jeg ikke fikk en på over 10, men god dammned hadde det vært så jævli lett så hade jeg vel sannsynligvis ikke satt så stor pris på det. Min største gjedde i år ble tat på Jarenvannet på høstfiske, ca 6 kilo fra belly. super morro. Flommen i år ødela desvere det fisket jeg kjenner best til , dvs vårfiske etter gjedde i øyern, vannet ble for kaldt i de faste vikene og gjedda flytta seg ut i øyern ,trur jeg hehe. "klikken" i år hadde generelt et dårlig fiske, men det ble landet 3 stk gjedder på over 10 fra båten min, så noe gjorde vi riktig. Vår = stor fisk. Høst = fisk som kjemper utenom det vanlige, dessverre vanskeligere å prikke inn de store på den tiden, men du får ihvertfall ikke noen hvis du ikke prøver ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he . Tok mange år før jeg kroka min virkelig store gjedde, det begynte som et sidekick innenfor fluefiske, men har nå tatt skikkelig overhånd. Hatt et par år med meget gode resultater, så "skuffelsen" i år var stor. Jeg skriver skuffelse fordi jeg ikke fikk en på over 10, men god dammned hadde det vært så jævli lett så hade jeg vel sannsynligvis ikke satt så stor pris på det. Min største gjedde i år ble tat på Jarenvannet på høstfiske, ca 6 kilo fra belly. super morro. Flommen i år ødela desvere det fisket jeg kjenner best til , dvs vårfiske etter gjedde i øyern, vannet ble for kaldt i de faste vikene og gjedda flytta seg ut i øyern ,trur jeg hehe. "klikken" i år hadde generelt et dårlig fiske, men det ble landet 3 stk gjedder på over 10 fra båten min, så noe gjorde vi riktig. Vår = stor fisk. Høst = fisk som kjemper utenom det vanlige, dessverre vanskeligere å prikke inn de store på den tiden, men du får ihvertfall ikke noen hvis du ikke prøver ;D ;D ;D

 

Hei Robban -

 

jeg har tenkt meg ut med fiskekajakken i Øyeren helga 11 og 12 oktober etter høstgjedda. Fluefiske har jeg drevet med siden jeg var seks år gammel, men jeg har aldri fisket aktivt etter gjedde. Plutselig har det kommet for meg at havabbor og gjedde må da være mye morsommere enn svarte ørretpinner i skogen...

 

Har tenkt å fiske på noenlunde grundt vanni de store vikene i Øyerendelta + kanten mot dyprennene. Fisker med #7-stang og flyt/synk 1 snøre.

 

Siden jeg er helt fersk på gjeddefiske: høres dette ut som en ok plan for å få gjedde (helst med litt størrelse)? Noen tips som vil hjelpe meg i få fisk? Send gjerne en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og sailfish her fra forume var ute å prøvde oss på gjedda, herfor ikke så lenge siden.

Jeg har jo fått meg belly boat og var veldig desperat etter og prøve den, og siden sailfish har belly også, så tok vi en liten kvelds tur.

 

Vannet vi fisket i huser gjedde opp til 15 kilo!

Det ble ikke så mye fisk den kvelden, faktisk så ble det 0 fisk :-\ men jeg hadde et lite napp i flua :-*

Vi sparket i vei ute på vannet og prøvde flere plasser hvor det er siv, vannliljer og små bukter.

 

Rett før vi skulle dra hjem hadde jeg flyttet meg ca 10 - 15 m fra sailfish og han hadde begynnt å ta bilder.

helt plutselig inne ved vannkanten hørte jeg ett skikkelig plask!! :o :o Hjertet var helt oppe i halsen.

Så ble det helt stille en stund og sailfish tok diverse bilder og greier.

Men så snur han seg å begynner å ta bilder av seg selv. Pakker ned kameraet og skal akkuratt til og begynne og komme nermere meg.

Plutselig ser jeg noe komme opp av vannet rett bak sailfish, kanskje 2 - 5 m bak han, også PLASK!!!!!!!! :o :o ;D ;D

Sailfish holder på å falle ut av bellyen der han sitter. Han begynner og ta frem stanga.....Jeg bare ler!! HAHAHAHA!!

DER VAR BEVEREN ROPER JEG ;D ;D :D :D

Fy flate for et plask!! haha! Sailfish begynner å le han også

 

Vi padlet inn til land og pakker sammen, med ett flir om munnen :D :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...