Gå til innhold

Ørretfiske i Hordaland, Rogaland og Sogn & Fjordane.. Rapporter og Tips.


Rennestraum

Anbefalte innlegg

Veldig fint vann det det der ja. Har faktisk fått fisk på 3 merker (eh, panther martin) i den store dype kulpen ovenfor brua. Ellers har jeg også fått en på 2 merker (eh, silver grey) ved steinene på det smale før utoset. Mener å huske jeg har sett syke caenisklekkinger der også. Fytterakkern så kult det hadde vært hvis hele Handelandsdalen hadde "virket"...

Hva med Skulevatnet, prøvd det? For ikke og snake om Tveitebotnavatnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Oliver

Veldig fint vann det det der ja. Har faktisk fått fisk på 3 merker (eh, panther martin) i den store dype kulpen ovenfor brua. Ellers har jeg også fått en på 2 merker (eh, silver grey) ved steinene på det smale før utoset. Mener å huske jeg har sett syke caenisklekkinger der også. Fytterakkern så kult det hadde vært hvis hele Handelandsdalen hadde "virket"...

Hva med Skulevatnet, prøvd det? For ikke og snake om Tveitebotnavatnet?

Ja, Tevitadalen/handeland er nok finere en de fleste plassene. Hadde det her vært  skikkelig fisk, så hadde dette vært helt utrolig.

Skulevatnet og Tveitabotten er testet litt, men har ikke brukt så mye tid her.

Er rimelig sikker på at det er vespertinaklekkinger du har sett. Da det klekker enorme mengde med disse i hele dalen i slutten av mai, begynnelsen av Juni. Hundretusenvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint vann det det der ja. Har faktisk fått fisk på 3 merker (eh, panther martin) i den store dype kulpen ovenfor brua. Ellers har jeg også fått en på 2 merker (eh, silver grey) ved steinene på det smale før utoset. Mener å huske jeg har sett syke caenisklekkinger der også. Fytterakkern så kult det hadde vært hvis hele Handelandsdalen hadde "virket"...

Hva med Skulevatnet, prøvd det? For ikke og snake om Tveitebotnavatnet?

Hallo, har sett tidlegare og at du er kjent i Handelandsdalen/tveitedalen, har du budd i området eller?

Skulevatnet er kanskje det vatnet i området som har hatt størst fisk (2 kg), men da nokre ivrige garnfiskere fant

ut av dette så var det øydelagt på nokre år >:( da eg var der for nokre år siden var det kun småfisk, kan jo

håpe at det blir bra igjen.

Tveitebotnvatn hadde bra fiske for nokre år sidan og, men var litt dårlegare i fjor.

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har dessverre ikke bilde, men fikk en telefon nettopp av en kompis som satt ved govannet og hadde funnet en ny døgnflue vi ikke hadde sett før der oppe før.

Den var ca str 16(mulig 18) og var gu/ grønn.. Mer gul enn grønn ville han si.. Tenkte på Baetis, men denne er vel en elvedøgnis og klekker i ruskevær? Dette er et vann på ca 200 meters høyde og har masse siv rundt hele vannet. Noen tips til hva dette kan være? Er ellers masse Vespertina i vannet.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Var en tur på høyfjellet forleden. 12-1300 moh nord for Voss. Tross regn og frisk vind var fisken overraskende interessert i tørrflua. Prøvde først å stripe vårflue med liten effekt, men da jeg satte på stankelbeinimitasjon blei det fart i sakene. Stankelbein i magen fortalte også hvorfor. September er tida for de høyestliggende vanna (med de største fiskene!). Det er ikke helt slutt ennå!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Regner med dette er rette tråden for å spørre om døgnfluer.. Wink

Hvilke døgnfluer kan man regne med å treffe både i Ekso og på vestlandet ellers?

Vet om Vespertina, Marginata, Baetis og Aurevillie.. Men hvilke størrelser bør man ha når det gjelder disse fluene og de som dere gjerne supplerer med Smiley

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

ble jaggu en buzzertur i dag og gitt... meldt 8 grader, lite vind så alt lå tilrette.. dette vannet ligger nok litt høyere oppe enn de andre vannene eg pleier og fiske i og det resulterte jo selvfølgelig i snø. ja det snødde...

da eg kom opp blåste det volsomt men fant meg en liten vindstille bukt. det så eg flere mygg utpå vannet som surra rundt og lagde litt liv.. rigga opp stangen og gjorde meg klar.

da skjedde det.. det blåste katter og troll.... og fluene havna i buskene til støtt og stadighet.. ikke noe vits og dra til det vannet på en stund nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var en tur i ett godvann i dag med Trygve, så bra ut til å begynne med. En del vak, døde fort ut når vinden dreide mot nord igjen, litt lei nordavind nå >:(    Men blei to røyer på 9 hekto på meg. Trygve sleit en pen brun en (skikkelig pen).    8 grader i vannet.  Venter på varme vinder og skikkelig klekkinger!

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i ett godvann i dag med Trygve, så bra ut til å begynne med. En del vak, døde fort ut når vinden dreide mot nord igjen, litt lei nordavind nå >:(     Men blei to røyer på 9 hekto på meg. Trygve sleit en pen brun en (skikkelig pen).    8 grader i vannet.  Venter på varme vinder og skikkelig klekkinger!

Joachim

Jada Joachim....

Bare strø salt i såret du!! Det går heilt fin!!!  :'( :'( :'(

Neste gang!! håhåh.. Då blir det action!!  8)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja røye på nesten kiloet er artig som fy! Men er ikke det vi er ute etter, når vi kan få mye større brun ørret.  To kiloser? Høres kult ut. Er det på mygg dere tar de? Fortomtykkelse dere går med da? Vi har kutta ut 7 gangen, har slete noen pene. Er 6 gangen det går i her! 5 gangen blir vel fort tykk eller?

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! 7x er det noen år siden jeg har brukt ja. Det hender jeg bruker 6x på solskinns dager med hjerte i halsen. Masse siv å vannliljer som gjør det vanskelig. Bruker 5x Japansk fluorcarbon. Kjøp Umpqua fluorcarbon. Finnes kun på baardsen.no . Fisker stort sett om kvelden, og går derfor ofte opp i 4x om det er større fisker jeg fisker på. Klart det har noe å si...Men det spørs hvordan fluen er presentert i forhold til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! 7x er det noen år siden jeg har brukt ja. Det hender jeg bruker 6x på solskinns dager med hjerte i halsen. Masse siv å vannliljer som gjør det vanskelig. Bruker 5x Japansk fluorcarbon. Kjøp Umpqua fluorcarbon. Finnes kun på baardsen.no . Fisker stort sett om kvelden, og går derfor ofte opp i 4x om det er større fisker jeg fisker på. Klart det har noe å si...Men det spørs hvordan fluen er presentert i forhold til fisken.

4x høres veldig tykt ut til mygg!!!! Bruker GL Egor funker fint syns jeg.  Skal ut en tur snart, vinden snudde nettopp på nord igjen >:(    Men men kanskje noe fine ryddefisker seint på kveld!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! 7x er det noen år siden jeg har brukt ja. Det hender jeg bruker 6x på solskinns dager med hjerte i halsen. Masse siv å vannliljer som gjør det vanskelig. Bruker 5x Japansk fluorcarbon. Kjøp Umpqua fluorcarbon. Finnes kun på baardsen.no . Fisker stort sett om kvelden, og går derfor ofte opp i 4x om det er større fisker jeg fisker på. Klart det har noe å si...Men det spørs hvordan fluen er presentert i forhold til fisken.

4x høres veldig tykt ut til mygg!!!! Bruker GL Egor funker fint syns jeg.   Skal ut en tur snart, vinden snudde nettopp på nord igjen >:(    Men men kanskje noe fine ryddefisker seint på kveld!!!!

Men den gang ei??!  :'( :-\ ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! 7x er det noen år siden jeg har brukt ja. Det hender jeg bruker 6x på solskinns dager med hjerte i halsen. Masse siv å vannliljer som gjør det vanskelig. Bruker 5x Japansk fluorcarbon. Kjøp Umpqua fluorcarbon. Finnes kun på baardsen.no . Fisker stort sett om kvelden, og går derfor ofte opp i 4x om det er større fisker jeg fisker på. Klart det har noe å si...Men det spørs hvordan fluen er presentert i forhold til fisken.

4x høres veldig tykt ut til mygg!!!! Bruker GL Egor funker fint syns jeg.   Skal ut en tur snart, vinden snudde nettopp på nord igjen >:(    Men men kanskje noe fine ryddefisker seint på kveld!!!!

Det kommer helt an på hvor store mygger man fisker med. Der hvor jeg fisker er myggen ofte opp i krok 12. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...