Gå til innhold

sjøørretringen-høstfluer


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

  • Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fikk pakka i posten i dag :D

Flotte fluer! passa fint siden SØ-boksen begynte å bli slunken... ;D

 

Gjerne gi beskrivelser om når og hvor fluene fungerer best! :D

 

Personlig har jeg meget gode erfaringer med børstemarken jeg bandt over grunner med fin sandbunn med noen steiner ehr og der. Gjerne et tydelig skille mellom tare og tang, og strand! SØ liker å gjemme seg over den mørke tanga for så å "skyte" ut etter føde som går over den lyse sandbunn rett forran :D Denne flua syns jeg er lite væravhengig eller vannklarhetsavhengig. Pga. litt flash funker den fint om vannet er litt farget, men det er heller ikke for mye etter min mening ved klarere vann :)

 

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gule silden fungerer i vann som er litt farget og med endel mørk bunn (tare, brundt sjøgress). minner om en typisk liten stimfisk som gjemmer seg i tareskogen i lag med brødrene sine ;)

på grunn av flashen i lite-brite har den levert best på overskyet vær, da klart vann og solfylte dager gjennomskuer den (tror jeg) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg konvolutten min i dag  :) :). Da jeg åpnet den møtte jeg et forskremt blikk av en skikkelig kuul flue. Den var ikke syk og konvolutten var fin og rein  :D :D. Det er de råeste reke øynene jeg har sett noen gang Dagbjørn :). Den reka skal imiteres ja. Vi driver vel imitasjonsfiske vi også gjør vi ikke.... ;D ;D

Gulingen var jeg også spent på. Trodde den var mye større, men det er tydeligvis ikke størrelsen det kommer an på her heller.  Lasse17, zonkeren din var orginal, spennende, den må du legge ut bindebeskrivelsen til (kroppen). Vil tro den fanger fisk også ja. Takk til sailfish for en børstemark som er lett å binde, det liker jeg, men hva slags hackel bruker du?? At fisken liker drops det skjønner jeg når jeg ser fluene til Pellus og Igor. Disse var orginale og skal prøves.

I det hele tror jeg dette var en svært fiskbar SØ kolleksjon, glad jeg ble med  :):D:):D.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre Bjorni :D Bra du ikke vart "skræmt" da reka satte øya i deg ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Det tikker inn sms i fra Toggi om at reka fungerer både på Torsk og Lyr ;D han er ute å tester i skrivende stund ;D

 

Blir nok med på flere SØ-flue ringer hvis det dukker opp :D kanskje en aldri så liten JuleSøfluering sånn frem til jul kanskje ;)

 

Mvh Dagbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden igor er litt sliten i dag... hjelper jeg han litt :D;)

 

Her er hans rosa reke:

 

krok: saltvannskrok med kort skaft

øyne: mono farget svart med epoxy

kropp: ice dub rosa

bein: silly legs chrome rosa

 

funker hele dagen, men er ikke en spesiell natt flue...funker på strender og stort sett der som sjøørreten liker seg..

post-2700-13949859262462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er flua til syrstad :)

 

Lakk og Lynlim

Tråd: Gjerne samme farve som resten av reka

Krok: Mustad Circle Streamer ( men her er det sikkert andre kroker som er bedre)

Munndeler: Hackle spisser rød

Antenner: 2 stk hackle der fibrene er fjernet samt klippet ned. Brunlig

Øyne: Monofilament som er smeltet og dyppet i epoksy (egen step by step vil komme på disse)

Ribb: Monofilament

Fortynging: Blytråd i 2 ganger skaft på krok (montert på undersiden

Kropp: Ligner Ice Dub men kom i en dispenser fra Mustad og er mye finere i fibrene (vet desverre ikke hva den heter, kan evt legge ut et bilde av dispenseren)

Kropshackle: Marabou fiber lagt i dubbingløkke

Ryggskjold/følehorn: 3 stk Sillylegs i dertil egnet farve, etter montering klippes den midterste av ved hodet, mens 3 ligger over ryggen

post-2543-13949859264541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seilfiskens flue

 

Hoved-ringflue Peacock

Krok: Saltvanns 4X Streamerkrok str. 2

Bindetråd: Danville Rød 6/0

Hale: Oliven marabou med litt flash, i                    Peacock farge, rundt

Fortynging: Tynn strimmel tungstenplate under kroken

Kropp: Cactus chenille, gold

Hackle: Withing Spey Hackle 

 

Bonusflue #1

Krok: Buet saltvannskrok str. 4

Bindetråd: Danville 6/0 Rød

Hale/følehorn: Stive, hvite hår av rev

Fortynging: Tynn strimmel tungstenplate under kroken, litt frempå.

Øyne: Smeltet monofilament ( 0,50 )

Kropp: UV polar chenille

 

Bonusflue #2

Krok: Kurva saltvannskrok i str. 8

Bindetråd: Danville 6/0 Rød

Undervinge: Hvit Slinky Fibre

Overvinge: Chartruse Slinky Fibre

post-2543-13949859265392_thumb.jpg

post-2543-13949859265863_thumb.jpg

post-2543-13949859266343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er arilds

 

gul sild:

tråd: hvit

krok: mustad C52S size 4

kropp/hale: marabou moss green

"undervinge": hanked lite-brite drak olive

overvinge/hode: antron #1 golden stone

 

ekstra:

tråd: hvit

Krok: mustad C52S size 4

kropp: mylar pearl #S

rygg: hvit kaninstrips 3mm

hode: antron #1 cahill cream

øyner: holographic eyes 1/8 silver

 

post-2543-13949859266992_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...