Gå til innhold

regnbueørret fiske


Lasse18

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Slovenia er definitivt et drømmereisemål, men hva med fisketrykket Erik??

I september er trykket mer enn hva godt er spør du meg. Men i juni/juli er det visst ikke store problemet. Grunnen er vel ganske enkel; Folk har da et brukbart fiske der de bor. Så neste tur blir definitivt i mai/juni/juli. Nå har jeg blitt rimelig folkesky når det gjelder mitt eget fiske etter hvert. Så jeg syns det var i overkant mange med samme interesse som meg i enkelte av elvene vi var i. Jeg syns jo til og med at 4 fiskere ofte kan være 2 for mange, men sånn går det vel når man må snu og kjøre hjem fordi det ikke er plass i elva som renner et par hundre meter fra huset. Heldigvis var det så å si ikke fiskere i 2 av elvene og en av dem hadde begrensninger på antall kort. Uansett så var jeg heldig denne gangen. Vi var 8 stykker i hele gjengen. 2 nordmenn og 6 svensker (bla. Jocke) som gikk svært så godt sammen. Det var ganske enkelt en durabelig flott gjeng å være på tur med og da klarer man å svelge en og annen kamel, hehe. Problemet var likevel, i mine øyne, at italienere, østerikere, tyskere og franskmenn også hadde lyst til å være der jeg var. Men dette problemet er altså mindre tidligere på sesongen.

 

Ikke la dere skremme av det jeg sier. Jeg er blitt mer allergisk enn de fleste og er nærmest blitt livredd for andre fluer enn mine egne. De andre klagde ikke. Jo forresten, på lørdagen ved den ene elva ble det kommentert av et par av de andre. Da hadde slovenere også tatt frem stanga. Men heldigvis er elvene laaange og maaange!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er jeg litt på tynn is - sitter med et eldre kart over området Gausdal Vestfjell. Kartet er merket med hva slags fiskeslag du kan forvente å møte i de forskjellige elver og vann. Og vannene i området rundt Nisjuvatnet og Nedre Massingtjern er merket med X = regnbueørret.

 

Er det noen inne på forumet her som vet noe om dette, om det fortsatt er igjen individer etc. - har også tidligere hørt at det på 70-80 tallet ble satt ut regnbue i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sansynligvis, nei med stor sikkerhet utdødd, de forplanter seg neppe der......og om det er nok mat i området så har de spist seg ihjel om det er for lite mat så har de vel dævva da også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt på tynn is - sitter med et eldre kart over området Gausdal Vestfjell. Kartet er merket med hva slags fiskeslag du kan forvente å møte i de forskjellige elver og vann. Og vannene i området rundt Nisjuvatnet og Nedre Massingtjern er merket med X = regnbueørret.

 

Er det noen inne på forumet her som vet noe om dette, om det fortsatt er igjen individer etc. - har også tidligere hørt at det på 70-80 tallet ble satt ut regnbue i området.

Har fisket en del i gausdal vestfjell, men har hverken fått, eller hørt om andre som har fått regnbue-ørret i disse områdene.

Men det er jo mulig å fiske regnbueørret her på raufoss, Roy Ole  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at svenske leder når det kommer til regnbueørret, det hadde vel vært gøy om en fra ffs tok tilbake rekorden :)

 

"På grunn av sin store aktivitet og bitevillighet er regnbueørret en attraktiv sportsfisk. Regnbueørret er vanlig i oppdrett både i sjø og i innland (ferskvann)

 

Vanlig størrelse opptil 1,5-2 kg. Kan bli nesten 20 kilo.

 

Norsk sportsfiskerekord 11,495 kg.

 

Svensk sportsfiskerekord 14,160 kg. "

 

 

DF

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Nå er jeg litt på tynn is - sitter med et eldre kart over området Gausdal Vestfjell. Kartet er merket med hva slags fiskeslag du kan forvente å møte i de forskjellige elver og vann. Og vannene i området rundt Nisjuvatnet og Nedre Massingtjern er merket med X = regnbueørret.

 

Er det noen inne på forumet her som vet noe om dette, om det fortsatt er igjen individer etc. - har også tidligere hørt at det på 70-80 tallet ble satt ut regnbue i området.

Har fisket en del i gausdal vestfjell, men har hverken fått, eller hørt om andre som har fått regnbue-ørret i disse områdene.

Men det er jo mulig å fiske regnbueørret her på raufoss, Roy Ole  ;D

 

Kødder du nå, eller er det virkelig mulig å fiske regnbueørret på Raufoss?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

teknisk sett skal nordmenn reise til sverige for å fiske den da det ikke er lov å sette ut regnbueørret i norge, så at svenskene har rekorden er ikke rart.....men her utenfor fiskeforanlegget har jeg sett noen "buer" som kanskje er i 10 - 15 kilosklassen

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6753500.51386%26lon%3D314713.14988%26zoom%3D17%26layers%3D00B00%26id%3Da_10000022864%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teknisk sett skal nordmenn reise til sverige for å fiske den da det ikke er lov å sette ut regnbueørret i norge, så at svenskene har rekorden er ikke rart.....men her utenfor fiskeforanlegget har jeg sett noen "buer" som kanskje er i 10 - 15 kilosklassen

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6753500.51386%26lon%3D314713.14988%26zoom%3D17%26layers%3D00B00%26id%3Da_10000022864%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

 

takk for tipset staffan

 

Jeg har fisket med flue, og bunnet sjøl siden jeg var en neve stor, men grunnet min lave alder (15), har det vært smått med treff jeg har deltatt i

 

Og siden e-post adressa di starter med staffan, så skulle jeg mene at du er Staffan lynstrømm. (Beklager hvis jeg stava navnet ditt feil.) I den sammenheng så lurer jeg på HVOR, og NÅR Rena Treffet er.

 

 

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det ville vært veldig flott å se deg på treffen.....her er plakaten

 

staffan lindstrøm

 

unnskyld off

 

[attachimg=1]

post-0-13949865175866_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ville vært veldig flott å se deg på treffen.....her er plakaten

 

staffan lindstrøm

 

unnskyld off

 

[attachimg=1]

 

tusen takk staffan lindstrøm :D. Du har reddet fluefiskesesongen for meg  ;D

 

Jeg håper det holder med fluestang i 4#.

Og hva fluer angår, så tipper jeg at jeg må fylle flueboksen min med vårfluer, alleslags døgnfluer, og masse nymfer siden det er harr i elva

 

Magnus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Larvik har ei ælv det går ganske stor regnbue i, største jeg har sett var vel på 5-6 kilo. aldri fiska der selv, da det ikke er lenge siden jeg fant den elva, og det er midt i gyte tiden. men det må jo være lov å " Se, men ikke røre" hehe :)

Frekk Bump av tråd <<l

 

Er du sikker på at det er bare regnbuer du fisker på der er det bare å ta dem ut av elva. De gyter heller ikke nå, regnbuen gyter på våren. Sannsynlig står de og spiser egg fra sjøørreten .

Regnbuen er ikke "ønsket" i Norsk fauna.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk Bump av tråd <<l

 

Er du sikker på at det er bare regnbuer du fisker på der er det bare å ta dem ut av elva. De gyter heller ikke nå, regnbuen gyter på våren. Sannsynlig står de og spiser egg fra sjøørreten .

Regnbuen er ikke "ønsket" i Norsk fauna.

 

 

Må være rekord - 6 år da gitt  <<l

Haha, jeg så virkelig ikke på hvor gammel denne posten var. OPS! ppcrazyeyes

Nei det er ikke BARE regnbue der, det er også Sjøørret, mener du da at Regnbuen burde tas opp slik at SØ får gytt i fred? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg så virkelig ikke på hvor gammel denne posten var. OPS! ppcrazyeyes

Nei det er ikke BARE regnbue der, det er også Sjøørret, mener du da at Regnbuen burde tas opp slik at SØ får gytt i fred?

Regnbuen er søppel i den elva da ja og burde vært fjernet. De spiser rogn, og forstyrrer gytingen til sjøørreten.

Er vel påvist at regnbuen i Norge har skiftet gytetid og prøvd å blande seg med brunørret. Mener det var i frognerparken(lars&lars innslag på vgtv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken elv er det snakk om?

jeg røper ikke elv... det er mye stor sjøørret der også, og veldig mye vanlig bekkørret året rundt... så den holder jeg litt for meg selv dessverre :)

 

Regnbuen er søppel i den elva da ja og burde vært fjernet. De spiser rogn, og forstyrrer gytingen til sjøørreten.

Er vel påvist at regnbuen i Norge har skiftet gytetid og prøvd å blande seg med brunørret. Mener det var i frognerparken(lars&lars innslag på vgtv)

Ok, snakka med en bonde som bodde bare noen meter fra, litt lengere ned i elva, han sa det samme, så det blir vel snart en opperasjon regnbue ørret i den elva ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...