Gå til innhold

regnbueørret fiske


Lasse18

Anbefalte innlegg

 

Sorry, här kommer en bättre

http://www.hokensas.se/Fiske/Baltak.htm

 

 

Jeg har fisket i Tidan (Baltak) et par ganger.

Omgivelsene er flotte m/steinbroer, overhengende trær, ruiner etc, men det er dessverre mye "stygg" fisk der..

Det gir allikevel litt kribling i armene hvis man ser et av de beistene av noen regnbuer som går i den elva.. ;)

Det kan i perioder også være litt for mye folk for min smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sorry, här kommer en bättre

http://www.hokensas.se/Fiske/Baltak.htm

 

 

Jeg har fisket i Tidan (Baltak) et par ganger.

Omgivelsene er flotte m/steinbroer, overhengende trær, ruiner etc, men det er dessverre mye "stygg" fisk der..

Det gir allikevel litt kribling i armene hvis man ser et av de beistene av noen regnbuer som går i den elva.. ;)

Det kan i perioder også være litt for mye folk for min smak...

 

 

Men då är Lungsjöån, Borrsjöån, utanför Mora/Rättvik ett lungt område, endast ett begränsat antal fiskare per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dersom jeg skulle finne på i fiske Regnbueørret igjen så måtte det være for å begynne sesongen før.....ikke drive å rote oppe i Mora eller Fari da sesongen har begynnt i elvene våres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må bare påpeke at vedlegget er fra 1997... ;)

Det er på langt nær så mange kommuner i Norge som har regbue i dag (50% i flg artikkel), på godt og vondt.

For 20 år siden kunne vi fiske regnbue i Oslo. Jeg fikk faktisk flere ved Grefsenkleiva(?) på Grefsen i Oslo (småpytter), og husker jeg ikke feil, så var det noen regnbuer i Akerselva også..

 

 

 

:-[ oops! men jeg garderte meg med KANSKJE, da! ;D

 

vet om et vann i florø, men kan desv ikke veien dit godt nok til å beskrive det. ikke vet jeg om det er stor 'båge' der heller, siden største jeg fikk den ene gangen jeg fisket der, var på 450g. kommer tilbake hvis jeg finner mer ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skulle finne på i fiske Regnbueørret igjen så måtte det være for å begynne sesongen før.....ikke drive å rote oppe i Mora eller Fari da sesongen har begynnt i elvene våres!

 

Om du kollat deras hemsida kankse du skulle se att de planterat in Regnbåge i Borrsjöån, och sedan har du hela siljan som är full med 300 ton förrymd regnbåge, så snacka inte om att börja säsongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Lyst til å fiske på fullstendig bananas regnbue? Jeg var dum nok til å pleie kontakten med "Jocke" i www.flyfishing-slovenia.se  ;D

 

FY KATTA!!! :o Er merket for livet.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Lyst til å fiske på fullstendig bananas regnbue? Jeg var dum nok til å pleie kontakten med "Jocke" i www.flyfishing-slovenia.se  ;D

 

FY KATTA!!! :o Er merket for livet.  ;)

FY KATTAAAAA for noen bilder på den linken der!!!!!!!!!!!!! Skjønner godt at du er blitt merket for livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å fiske på fullstendig bananas regnbue? Jeg var dum nok til å pleie kontakten med "Jocke" i www.flyfishing-slovenia.se  ;D

 

FY KATTA!!! :o Er merket for livet.  ;)

 

Hey..! Jeg satt og pratet med Joakim for bare to dager siden, og han nevnte at du hadde vært der. Verden er liten gitt.  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

kjører de sånn C&R tull der også?

Sier han som en del år tilbake i tid forsøkte å påvirke meg til å sette tilbake fisk... Dreper du alt eller fisker du kun på fisk du kan drepe Staffan? Hvordan velger du i så fall ut hvilken fisk som skal få bite på flua di? Hadde vært moro å lært seg trikset. I Slovenia er akkurat det noe enklere da du ser de fleste fiskene meget godt før du kaster på dem.

 

Reglene der jeg fisket:

NO KILL! En lettelse å vite at jeg var rimelig trygg.

Kun 1 flue på fortommen! Svenskene lurte fælt på hvordan en konkurransefisker (hvilket jeg ikke er) skulle kunne takle den regelen.

Kun mothakeløs krok! Lettere å få ut av kroppen min fant jeg ut.

 

Jeg så svært få indikasjoner på at fisk hadde blitt mishandlet eller blitt fanget mange ganger. Men noen var nok "trent opp" til ikke å la seg lure. En forklaring må man jo finne på hvorfor ikke alle tar flua.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lyst til å fiske på fullstendig bananas regnbue? Jeg var dum nok til å pleie kontakten med "Jocke" i www.flyfishing-slovenia.se  ;D

 

FY KATTA!!! :o Er merket for livet.  ;)

 

Gå ta banen for noen bilder og for ett sted :D

Erik, kan du svare meg på ett par spørsmål?

 

Jeg registrerte at det kosta noen kroner å fiske der hvis man kjøpte en pakke med overnatting, guiding etc.

Spørsmålet blir da:

Kan man fiske på disse strekkene uten guide eller organisert opplegg?? Er det mulig å skaffe overnatting på egen hånd, eller er alt lagt opp til ferdige pakketurer?

Hva koster fiskekort hvis det eventuellt er mulig å kjøpe dette fra dag til dag, eller på ukesbasis?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Alt er selvfølgelig mulig. Men jeg må si det var ganske kjekt å ha noen som viste meg hvor forskjellige steder lå. Ikke så lett å finne alt på egenhång gitt. Selv hadde jeg det genialt ettersom "guiding" besto i å vise hvor det var vakkert, mulig å fiske og i hvilken elv det mest sannsynlig var klekkinger i forhold til været som var. Hva man skulle bruke eller hvilken stein fisken stod bak fikk man finne ut sjøl. Det vil si at man var på fisketur - KANON! For de som ville vite mer var det bare å si fra og Jocke og kompani tro til. Jeg ville helst klare meg selv og fikk svi for det. Men det var jo desto mer gøy når det ble klaff.

 

Fiskekort kan kjøpes på enkelte steder og er dyrt, men alt annet er billig. En stor porsjon biff, 2 halvlitere øl og desert kostet meg hele 72 norske fjelldollar på restaurant! Overnatting lar seg sikkert også ordne.

 

Uansett ville jeg ikke tatt en førstereis uten en viss hjelp fra guide. Det er verdt det når man først er i paradis. Dumt å oppdage hvor bra det egentlig er dagen før man skal hjem igjen... Og den hjemmelagde vinen til Branco (med døgnfluemotiv på label) var rett og slett genialt etter en dags konstant gåsehud.

 

Så ja, jeg tror du kan klare deg på egenhånd. Men jeg ville heller spart til billigste alternativ med guide ved første reise hvis jeg var deg. Eller spurt om muligheter for et alternativt opplegg. Joakim er på ingen måte en typisk "amerikansk" guide. Han er en fiskekompis som vet en del mer enn du gjør og som forteller deg akkurat det du har behov for. Dermed frigjøres du fort fra kjøpt-og-betalt-fisk-følelsen.

 

Uff, dette ble rotete. Men så er det nesten umulig å holde konsentrasjonen oppe når man tenker på fluefiske.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Alt er selvfølgelig mulig. Men jeg må si det var ganske kjekt å ha noen som viste meg hvor forskjellige steder lå. Ikke så lett å finne alt på egenhång gitt. Selv hadde jeg det genialt ettersom "guiding" besto i å vise hvor det var vakkert, mulig å fiske og i hvilken elv det mest sannsynlig var klekkinger i forhold til været som var. Hva man skulle bruke eller hvilken stein fisken stod bak fikk man finne ut sjøl. Det vil si at man var på fisketur - KANON! For de som ville vite mer var det bare å si fra og Jocke og kompani tro til. Jeg ville helst klare meg selv og fikk svi for det. Men det var jo desto mer gøy når det ble klaff.

 

Fiskekort kan kjøpes på enkelte steder og er dyrt, men alt annet er billig. En stor porsjon biff, 2 halvlitere øl og desert kostet meg hele 72 norske fjelldollar på restaurant! Overnatting lar seg sikkert også ordne.

 

Uansett ville jeg ikke tatt en førstereis uten en viss hjelp fra guide. Det er verdt det når man først er i paradis. Dumt å oppdage hvor bra det egentlig er dagen før man skal hjem igjen... Og den hjemmelagde vinen til Branco (med døgnfluemotiv på label) var rett og slett genialt etter en dags konstant gåsehud.

 

Så ja, jeg tror du kan klare deg på egenhånd. Men jeg ville heller spart til billigste alternativ med guide ved første reise hvis jeg var deg. Eller spurt om muligheter for et alternativt opplegg. Joakim er på ingen måte en typisk "amerikansk" guide. Han er en fiskekompis som vet en del mer enn du gjør og som forteller deg akkurat det du har behov for. Dermed frigjøres du fort fra kjøpt-og-betalt-fisk-følelsen.

 

Uff, dette ble rotete. Men så er det nesten umulig å holde konsentrasjonen oppe når man tenker på fluefiske.  ;)

 

Neida, Erik. Det var ikke rotete i det hele tatt, men tvertimot svært informativt.

Takker for gode råd, og jeg må si at den naturen jeg så på de bildene fristet helt hinsides :D

Takker også for en inspirerende link. Dit skal jeg engang :)

 

Har ett spørsmål til å jeg, Erik ;D

Synes så tydelig jeg så noen prikker på harren på det første bilde i "galleriet". Har du noen peiling på hvorfor den hadde det?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvorfor harren der nede har prikker kan jeg nok ikke svare på gitt. Men at det er en helt annen type harr enn du er vant til kan jeg garrantere. Hvis du ser mer på det bildet så ser du at den også har en rødlig "flekk" på siden. Dessuten gir finnene på enkelte av dem et rødlig inntrykk under vann. Med andre ord lett å skille fra ørreten. Men enkelte ser du ikke om du står 3 meter fra dem i en elv som er 50cm dyp! De svææære sorte beistene ser du. Problemet er de er blitt sure og gretne (sære) og svært så flinke til å late som de ikke har sett deg. Og så har de for ¤%&"¤#% vinkelsyn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvorfor harren der nede har prikker kan jeg nok ikke svare på gitt. Men at det er en helt annen type harr enn du er vant til kan jeg garrantere. Hvis du ser mer på det bildet så ser du at den også har en rødlig "flekk" på siden. Dessuten gir finnene på enkelte av dem et rødlig inntrykk under vann. Med andre ord lett å skille fra ørreten. Men enkelte ser du ikke om du står 3 meter fra dem i en elv som er 50cm dyp! De svææære sorte beistene ser du. Problemet er de er blitt sure og gretne (sær) og svært så flinke til å late som de ikke har sett deg. Og så har de for ¤%&"¤#% vinkelsyn!!!

 

Krysser fingra og håper at ikke Harren har begynt å hekke på ørreten eller omvendt........ frykta det ett øyeblikk ;D

 

Så den rødlige flekken, synes den gjorde harren vakrere rett og slett. Det ryktes også at harren der nede har litt mer fart i seg en det harren har i Østlandsområdet ;D

Slovenia blir bare mer og mer forlokkende :D...........trur jeg skal ta en rundtur ned i de områda der. Bosnia og Slovenia høres ut som noe som kan la seg gjøre. Ikke er det veldig langt heller.

 

Takker og bukker, Erik!

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...