Gå til innhold

Top to Bottom


Osprey

Anbefalte innlegg

Registrerer at det er flere enn meg som har anskaffet Shane Stalcup's eminente bok Mayflies "Top to Bottom". Masse flotte mønstre fine bilder og gode bindebeskrivelser. Problemet er imidlertid ikke helt ukjent; materialvalg. Shane bruker (selvfølgelig) en del bindematerialer jeg ikke har. Kan noen hjelpe meg med hvor man lettest skaffer feks Z-lon, Medallion sheeting, ice dub ol. ? Hva er eventuelt brukbare erstatninger for disse ?

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka er et funn!! Ved siden av "Flytying Masterclass" av O. Edwards er det en av mine soleklare favoritter. Er man ørretfisker og interessert i fluebinding så er denne boken uunværlig. Nytekning og inspirasjon.

 

Z-lon = Antron

Medallion sheeting = Zing Wing, Fly Film, f.eks..

Ice Dub = Mikse inn antron i dubbingen.

 

Alle produktene som Shane bruker selges stort sett gjennom leverandøren

Hareline Dubbing Inc. De har ingen webside, norsk importør er Tundra.

Produktene selges bla. gjennom Jarle & Bjørnar Fluefiske.

Det er sikkert mulig å bestille opp for deg.

 

Medallion Sheeting ser fint ut men er etter mitt syn noe dritt.

Fortomstvinn er ikke langt unna hold deg langt unna doble vinger.

Skulle jeg brukt det ville jeg nok laget en vinge med f.eks fallskjermhackle. Men til nymfer derimot.......snadder!

 

Sitter forresten å tar bilder/binder fluer.

 

Denne er dagens prosjekt:

 

cdcmarflo.jpg

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da tror jeg jammen jeg skal klare meg. Enig i at det lett blir fortommstvinn av doble vinger med den typen materialer. Til de delvis utkrøpne klekkerne til Stahlcup derimot med korte vinger rettet bakover blir vel dette et mindre problem. Har ellers veldig sans for den impresjonistiske bindestilen hans, litt i motsetning til den ofte superrealistiske bindestilen til Oliver Edwards. Det er vel egentlig det jeg har imot Edwards, fluene hans blir "for fine" :) Gary Borger, Gary LaFontain med flere representerer en linje jeg er mer fortrolig med. Med sine "nøkkelstimuli" og "supertriggere". De har også noen praktbøker på samvittigheten.

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at de du lister opp har flere gode bøker.

Men LaFontaine er litt i overkant impresjonistisk for meg.

Spesielt på de større imitasjonene av døgnfluer/steinfluer.

Flex-fluene og mess blir litt corny for min del...

Synes at Edwards sin fluer er greie bortsett fra døgnfluenymfene, der er

det litt i overkant mye dill. Men pene er de.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du kan bestille den fra f.eks USA.

Bruk Google som søkemotor og søk på mayflies top to bottom.

Jeg kjøpte mitt eksemplar hos Jarle & Bjørnar Fluefiske.

Det er andre butikker som har bøker også.

 

Ring rundt å spør, de kan sikkert bestille den for deg.

 

Eller sjekk siden til Shane: http://www.stalcupflies.com/

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er siste inlegget til Osprey:

Jeg splittet temaet og la til en ny tråd om fiskefluer.

 

Rune

------------------------------------------------------------------------------------

 

Takk for link Rune. Ser han har laget et par videoer også. Hittil har jeg fulgt konseptene hans mer enn å binde eksakte etterligninger.

 

Siden vi var inne på det kan jeg jo si at når jeg ser på fluene dine på denne siden tror jeg ikke vi er veldig uenige om hva som er "fiskefluer"

Hva som kjennetegner "fiskefluer" kunne ellers vært en interessant diskusjon i seg selv.

 

@Ph: Dersom du vi ha en sikker, velprøvd, ryddig og grei plass å bestille boka fra så prøv amazon.com. Der vil du i tillegg finne en "håndfull" andre bøker som er vel verdt papiret de er skrevet på

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Å ja Hermansen!

Der er det mye unntak.

Tipper at du tenker på humpy's, Wulfs og den stilen der.

Vi snakker om ørretfluer ikke sant?

 

Rune

 

Jeg har søkt litt her og der, og ekstreme mender dill på fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalcup er en av disse amerikanerene. Det høres veldig negativt ut. Vi har ellers en tendens til å henge på det disse amerikanerene driver med, både i fluebinding og fisking. Sånn kan det virke ihvertfall. Sannheten er vel at den gjennomsnittlige norske fluefisker går disse amerikanerne en høy gang.

Stalcup er en dyktig fluebinder og fisker med stor kreativitet når det gjelder måter å bruke kjente materialer. Han er også god til å formidle sine teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...