Gå til innhold

Hva syns dere funker best på døgnfluer


Roy Ole L. Jakobsen

Anbefalte innlegg

Har fisket klart mest med enkle parachutes, flyrite kropp og polygarnvinge. Har imidlertid fått veldig sans for biotkropp, spesielt fordi jeg synes sementeringen blir så fin. Dette har antageligvis veldig liten betydning, men etterhvert så blir mange litt nøye med at fluene også skal se pene ut for å ha troa på den. Tullete selvsagt, men jeg er en av dem. Har helller ikke så veldig sans for parachute-konseptet lenger.  Har fire hovedmønster av biot-baserte døgnflueimitasjoner:

 

1) Klekker med cdc vingesekk og cdc haletråder (trailing chuck) på krok TMC 2487. Bruker også splash tråd om ribbing noen ganger på alle variantene, men det er ikke standard. Henger delvis under filmen. 

2) Klekker med vanlig cdc vinge og cdc haletråder på TMC 100 eller 102y. Sitter på/i filmen, men dypt og imiterer nyklekket.

3) Dun med cdc compardun vinge og fibettshaletråder, og hackle rundt kroken (palmer). Står høyt med fremkroppen, og imitererer både dun og spinner. TMC 102Y.

4) Spent spinner variant. Haletråder er hackletråder eller fibets, og vingen er cdc eller aero dry wing. 

 

Bruker polyrite i torax på samtlige, og i den fargen som ligger nær bioten eller litt mørkere.

Binder disse på krok 12/13 - 19/20, i fargene oliven, mahogny (dyprød) and sulphur (gul).

Varierer cdc fargen fra oliven, blågrå eller hvit. Oliven på klekkere stort sett, blågrå til duns og hvit til spinnere og spent spinnere.

 

Med fargekombinasjonene og posisjon i forhold til filmen, har jeg fluer til de fleste døgnfluesituasjoner (tørt). Har imidlertid sikret meg med noen andre varianter også, men bruker dem sjelden.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hadde jeg god uttelling på i sommer....

Tar under 5 min. og binde, lager lite luftmotstand i kastet, og ligger pent på vannet.

Bruker enten biots eller "fine & Dry" dubbin til kropp.

Er også glad i Comparadun med cdc eller rådyrvinge til imitasjoner av voksent insekt.

Klekkere binder jeg stort sett trailing chuck av cdc eller antron, samt flytevest av cdc.

post-0-13949858810622_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt døgnflue er uten tvil i de fleste situasjoner comparadun. biots i kropp og cdc i ving.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7523.0

 

Eller

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7781.0

 

Med et enkelt klipp av vingen i felten, så har du en helt universal klekker åsså.

 

Staffan sin med capok(kropp), cdc ving og parachuthackle i serafill med cdc er på lista åsså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som funker best er vanskelig å si. Den flua som er på vannet er som regel den som fisker best.  Forutenom fluer med forlenget kropp, bruker jeg mye en "cdc-biot" som jeg synes funker bra.  En annen flue som har fisket svært bra denne sesongen er cdc-flymfe, som en av våre danske venner (mener å huske det) la inn på inspirasjonstråden tidligere i år, og hans bilde er laaaangt bedre enn det jeg laster opp her.

 

post-1073-1394985882884_thumb.jpg

post-1073-13949858829323_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hale: En bunt snøharefot

Til kropp: En bunt snøharefot (dubbet)

Til vinge: En bunt snøharefot

 

Dette funker best fordi fisken tar denne flua, og fordi den er lett å se.

 

Alternativt går det bra med navlelo...

 

Din døgnflue-boks er en hån mot alle imitasjonsfiskere, flyalf!!! Og det jævligste er at navlelo-fluene dine funker som f... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Førstevalget pr idag er biots kropper. Biots er litt skjøre og ryker lett, men etter at jeg tok en nål og strøk litt superlim på kroken før jeg surrer biotsen så

ble de langt mer holdbare.

 

Andrevalget er chenille kropper som jeg bruker i smeltelim døgnisene.

 

Tredje valget er capok som jeg bruker mye i spent spinner og som jeg kommer til å bruke mye igjen hvis Staffan kan få det i produksjon igjen.

Da blir det flere døgnfluer som får capok i seg ;D.....og sjansen for at det blir førstevalget er overhengende.

 

Terje!

post-0-13949858874134_thumb.jpg

post-0-13949858874996_thumb.jpg

post-0-13949858875622_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som funker best er vanskelig å si. Den flua som er på vannet er som regel den som fisker best.  Forutenom fluer med forlenget kropp, bruker jeg mye en "cdc-biot" som jeg synes funker bra.  En annen flue som har fisket svært bra denne sesongen er cdc-flymfe, som en av våre danske venner (mener å huske det) la inn på inspirasjonstråden tidligere i år, og hans bilde er laaaangt bedre enn det jeg laster opp her.

 

 

 

Netthendt du også Hmm.. , likte fyrstikk fluene dine. Men jeg stusset på "cdc-biot" hva er det? fikk også en del fisk på Renapuppen, som vel ble navnet på cdc-flymfen.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Din døgnflue-boks er en hån mot alle imitasjonsfiskere, flyalf!!! Og det jævligste er at navlelo-fluene dine funker som f... ;D

jeg prøver å gå egne veier. Å være en imitasjonsfisker, dvs å imitere andre fiskere, er ikke min ting  ;D.

 

P.S. synes å huske at du hadde en slags klekker som sjørøya trigget på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si så mye om boksen til flyalf, men jeg foretrekker CDC av samme grunn som flyalf foretrekker navlelo eller hva det var: Lett å se flua, selv på over 20 meter. Helt vesentlig for et morsomt tørrfluefiske. Selv klekkere med CDC-vingesekk som ligger lavt i vannet, eller tilsvarende spent spinnere med cdc-vinge, synes mye bedre enn veldig mye annet, vaganza f.eks - som jeg ikke ser i det hele tatt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Din døgnflue-boks er en hån mot alle imitasjonsfiskere, flyalf!!! Og det jævligste er at navlelo-fluene dine funker som f... ;D

jeg prøver å gå egne veier. Å være en imitasjonsfisker, dvs å imitere andre fiskere, er ikke min ting  ;D.

 

P.S. synes å huske at du hadde en slags klekker som sjørøya trigget på?

 

Det var noe så kjedelig som en brun-grå CDC-klekker. Den fisker meget godt når fisken foretrekker klekkere, enten det er snakk om døgnfluer eller mygg... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode svar her, takker for det.

Vet ikke om det er jeg som er sær, eller om det er fisken jeg fisker etter som er sær. Derfor jeg kastet ut tråden er fordi at det finnes så utallig mange varianter av en og samme imitasjon - men hvem fisker best???  Tja, jeg har opplevd hvertfall at de enkleste imitasjonene ofte er de jeg har fanget best på - hacklehaler og polyvinge... om det er tilfeldig, eller om det er at det er disse jeg fisker mest med (og ja da tar fisk på) - hmmm  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...