Gå til innhold

Cow dung. noen som kjenner til dette fluemønsteret


bjorni

Anbefalte innlegg

Har støtt på omtale av dette fluemønsteret 3 ganger nå:

 

1. Står omtalt i Ørretboka til Iacob Sømme

2. Staffan nevner i sin bok "Bare ett kast til" hvor han "lurer" "frimerket" sitt til å ta en flott ørret med denne flua

3. Denne flua skal fungere meget bra i et tjern bak i heia der jeg bor

 

Problemet mitt er bare, hvordan ser denne flua ut og hvordan fisker jeg med den? Googling viser meg bare forskjellige "kuruker" og jeg vet ikke hvem av dem som er den riktige. Kan noen hjelpe meg med dette?

 

 

Er inne i en steam hvor jeg prøver å finne litt tilbake til klassikerene som virker. Det er jo en grunn til at de ble brukt i så mange år, og fisken har vel ikke forandret seg like mye som fiskeren vil jeg tro  ;D ;D.

 

Noen kvelder med Winston #5 stang, Synk3 line og March Brown Silver dobbeltkrok 10 har gitt meg en aha opplevelse ja. Dødt på overflaten, men har fått relativt mye fisk likevel. Hadde blitt rimelig kald skulle jeg ha venta på vak med tørrflua disse kveldene ja.. De få vakene jeg har observert i mine vann  har vært noen få "myggringer" i skumringen langt utenfor kastehold.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at originalen hadde "skittengul" kropp.

Har noen gamle Mustadplansjer fra 50-tallet hjemme, hvor masse av klassikerne står beskrevet...

Flua skal regelrett imitere de brune møkkfluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at originalen hadde "skittengul" kropp.

Har noen gamle Mustadplansjer fra 50-tallet hjemme, hvor masse av klassikerne står beskrevet...

Flua skal regelrett imitere de brune møkkfluene.

 

Du er inne på noe her Lars. Har også fått høre at kroppen skal være gulaktig og det er jo ingen av fluene som Dagbjørn eller Lasse17 har funnet frem til her. Takk for hjelpa så langt gutter, men er vi ved målet?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingen og hackelet skal være brunt som vist på flua med påfuglkropp, og rimelig bestemt på at kroppen skal være gulbrun/skittengul...

Flua på det siste bildet minner mere om Greenwels glory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå snakker vi Dagbjørn  :D :D :D :D

Utvilsom en gammel og god beskrivelse her. Er ikke akkurat den type engelsk jeg leser til daglig, men tror jeg får med meg nok til å binde flua. Den skal prøves bak i heia her ja.

 

Takkar og bukkar  :D :D. Hvis noen har et bilde av orginalen så sender jeg  noen fluer også når jeg har bindt dem  ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå snakker vi Dagbjørn  :D :D :D :D

Utvilsom en gammel og god beskrivelse her. Er ikke akkurat den type engelsk jeg leser til daglig, men tror jeg får med meg nok til å binde flua. Den skal prøves bak i heia her ja.

 

Takkar og bukkar  :D :D. Hvis noen har et bilde av orginalen så sender jeg  noen fluer også når jeg har bindt dem  ;D ;D

 

bjorni

;D ;D ;D Har ikke funnet noen fluer ut i fra beskrivelsen..., men den ser ut som en gammel oppskrift ja ;) Men ser gjerne noen bilder av dine eksemplarer etterhvert :D

Lykke til Bjorni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en assosiasjon til Preben Torp Jacobsen, mulig jeg tar feil.

Er ikke Cow-dung ment å skulle imitere de fluene som sitter på ku møkka?

I boka "Under overflaten" av Michael Jensen finnes det en bindebeskrivelse av denne flua, selv har jeg ikke prøvd akkurat denne.

Kan finne bindebeskrivelsen dersom det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg fikk en assosiasjon til Preben Torp Jorgensen, mulig jeg tar feil.

Er ikke Cow-dung ment å skulle imitere de fluene som sitter på ku møkka?

I boka "Under overflaten" av Michael Jensen finnes det en bindebeskrivelse av denne flua, selv har jeg ikke prøvd akkurat denne.

Kan finne bindebeskrivelsen dersom det skulle være av interesse.

 

Og det var ptj beskrivelsen han brukte med noen modifikasjoner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en assosiasjon til Preben Torp Jorgensen, mulig jeg tar feil.

Er ikke Cow-dung ment å skulle imitere de fluene som sitter på ku møkka?

I boka "Under overflaten" av Michael Jensen finnes det en bindebeskrivelse av denne flua, selv har jeg ikke prøvd akkurat denne.

Kan finne bindebeskrivelsen dersom det skulle være av interesse.

 

Og det var ptj beskrivelsen han brukte med noen modifikasjoner.....

 

Vil gjerne ha en beskrivelse Morgan Cane :). Hvem er "han" Staffan? På meg virker det som om dette fluemønsteret er modifisert til det "ugjenkjennelige", eneste som er beholdt er navnet.. :-\

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Preben Torp Jacobsen, er det han du mener.....om så så var han den som har hatt mest å si for utviklingen av "det moderne" fluefisket i Scandinavia, han døde i 2003, han var vetrinær, bodde i nærheten av Aalestrup, ikke langt unna Hobro.....han utga mange fluefiske bøker....høydepunktet var Tørrfluefiskeri.....en bibel for fluefiskeren......får du tak i en av hans bøker KJØP!!

 

Hadde den gleden av å kjenne han personlig! en enormt kunnskapsrik person på alle fasetter av livet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er er vi helgardert  ;D ;D. Skal prøve begge om noen måneder. Takker for bidrag!!

Sesongen er vel på hell her nå, men tok 2 mindre ørreter på våtflue i skumringen i kveld. Faktisk vaket det litt mellom stormkastene. Fremover blir det sjøfiske, særdeles moro det også.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften fra boka "Under overflaten".

 

COW-DUNG:

krok: str. 12-14

tråd: brun eller gul

kropp: golden oliven naturdubbing

vinger: hvit polygarn

hackle: lys brun eller golden badger

 

Ellers veldig lik i komposisjonen som den flua Trygve har lagt inn et bilde av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginal mønsteret på "Cow Dung" er vel mulig beskrevet i Isac Walton's bok Complete Angler.

Her står det : 10. We have then the Cow-dung fly; the dubbing light-brown and yellow mixed, the wing the dark gray feather of a mallard.

 

Bok kan leses på nett flere steder - en link her http://darkwing.uoregon.edu/~rbear/walton/index.html

 

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...