Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Klassiske ørretfluer


Gjest Lars M

Anbefalte innlegg

Siden imitasjoner, streamere, attraktorer osv. har fått sine egne tråder, dristet jeg meg til å opprette en egen tråd for kl. ørretfluer.

Både tørr- og våtfluer passer her inn her så lenge de tilhører klassiske ørretfluer.

 

Her er mitt første bidrag...

post-0-13949858927144_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første årntlige tørrfluebonanza på tidlig nittitall med den siste der.

Den gangen var det så enkelt som det overhodet kan bli.

Får ikke til å lage sånne fjærvinger jeg, men så har jeg da heller ikke

prøvd så veldig mye.

 

Mvh

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir moro å følge med på! Ser ikke så altfor mange slike fluer her på forumet :)

Må fluene som legges ut her følge originalmønsteret til punkt og prikke?

 

 

Pene fluer lars! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden blir moro å følge med på! Ser ikke så altfor mange slike fluer her på forumet :)

Må fluene som legges ut her følge originalmønsteret til punkt og prikke?

 

 

Pene fluer lars! ;D

 

Artig å mimre litt over gamle slagere. Når det er sagt så bruker jeg i stor grad slike fremdeles.

Det er en grunn til at slike fluer har eksistert i århundrer. De er gode fiskefangere.

Eks.vis kan en telemarkskonge være dødelig giftig i et tilsynelatende dødt, klart fjellvann!

 

Fluene trenger ikke å være trofast mht. mønster. Dette er jo ment som en inspirasjonstråd!

Aller helst bør fluene jeg binder ta mindre enn 5 minutter å lage, men når det kommer til klassiker'ne dukker det estetiske fram :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ Lars!

Dette er fluer jeg vokste opp med og som vekker gode minner :). Jeg startet egentlig fluefisket lenge før jeg kunne håndtere fluestanga. Hadde en onkel som lot meg være med å dra fluer etter prammen oppe på Haukeli. Jeg var 7 år gammel første gangen.  Metoden var enkel og effektiv. Onkelen min rodde og jeg satt bak og holdt ei line i hånda som vi dro etter båten.. I dag vet jeg at det var ei gammal silkeline som engang var brukt til fluekasting. I enden av lina var det festet ei flue og vi brukte gjerne 3-4 opphengere. Mine første fisker fikk jeg på denne måten. Det var utrolig moro og spennende for en guttunge.

Jungle Cock og Jungle Cock silver ble blant favorittene mine. Disse fluene fanga bra sammen med March Brown, March Brown silver, Olsen. Telemarkskongen og ikke minst Zulu Silver. I regnvær var gjerne Alexandra svært god. Doctor Silver var også en god flue i vind og solskinn.

Jeg tror ikke disse fluene er dårligere i dag enn de var før.

 

Har fisket litt med denne flua i høst. en MarcBrown Silver variant, bundet så enkelt som mulig.  Ja, den har vært effektiv, overraskende effektiv  :D :D

post-1017-1394985893189_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette mønsteret heter Sands Favourite. Nesten like enkel som Marc Brown silver varianten. Her er søvtinsel erstattet med hareøre dubbing. Ribb er tynn sølvtråd som den forrige. Butt er noen tørn tynn sølvribb. Hale består av noen fjærfibre fra rapphøne halefjær. Vingen består kun av et par tørn rapphøne brystfjær. Denne er bundet på Mustad dobbeltkork str. 12.

Flua er enkel å binde, men jeg sleit litt med rapphøne vingen i begynnelsen. Disse fjæra er sprø og det gjelder ikke å være for hard på labben. Flua fungerer dårlig for purister, men for oss andre er den dødelig  ;D ;D ;D

 

bjorni

post-1017-13949858932374_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å skrive hvordan jeg fisker dem. De siste turene har jeg brukt Winston LT #5 stang med Scierra HMT WF5S3 line. Den 5 delte stanga forsvinner helt i sekken og er ypperlig på tur. Synk 3 snøret gjør at jeg kan fiske dypt, fordi fisken har stått dypt. Jeg hiver snøret ut så langt jeg kan, lar det synke og trekker inn med korte trekk (5-6 cm) med innlagt små pauser. Ofte har fisken tatt 4-5 meter fra land, rett utenfor nøkkerosebeltet. Prøvde tørrt også uten resultat.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ Lars!

Dette er fluer jeg vokste opp med og som vekker gode minner :). Jeg startet egentlig fluefisket lenge før jeg kunne håndtere fluestanga. Hadde en onkel som lot meg være med å dra fluer etter prammen oppe på Haukeli. Jeg var 7 år gammel første gangen.  Metoden var enkel og effektiv. Onkelen min rodde og jeg satt bak og holdt ei line i hånda som vi dro etter båten.. I dag vet jeg at det var ei gammal silkeline som engang var brukt til fluekasting. I enden av lina var det festet ei flue og vi brukte gjerne 3-4 opphengere. Mine første fisker fikk jeg på denne måten. Det var utrolig moro og spennende for en guttunge.

Jungle Cock og Jungle Cock silver ble blant favorittene mine. Disse fluene fanga bra sammen med March Brown, March Brown silver, Olsen. Telemarkskongen og ikke minst Zulu Silver. I regnvær var gjerne Alexandra svært god. Doctor Silver var også en god flue i vind og solskinn.

Jeg tror ikke disse fluene er dårligere i dag enn de var før.

 

Har fisket litt med denne flua i høst. en MarcBrown Silver variant, bundet så enkelt som mulig.  Ja, den har vært effektiv, overraskende effektiv  :D :D

 

 

Har veldig sans for March Brown-varianter. Personlig foretrekker jeg March Brown Gold best.

Er alltid med på sjørøye-raid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...