Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Klassiske ørretfluer


Gjest Lars M

Anbefalte innlegg

Det som hadde vært litt artig eksperiment er å prøve en typisk attraktorflue som overhode ikke likner i farger på en døgnflue og sett om fisken tok den når den vaker steady like ofte som en "god" imitasjon. Kunne f.eks vært en Royal Coachman.

Spennende tanke. Catskill-varianten er Quak fly, lik Royal Coachman med uribbet påfuglherl og rød flossilke, men med vinge av hvit hjortehale. Er bare det at.... :rolleyes: :-\ synes den flua er litt stygg...  :-\ :rolleyes:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått litt bindesaker i postkassen. Litt mer catskill materiell :) Har startet en egen boks for formålet. Gleder meg til å prøve når endelig sesongen starter igjen.  Denne gangen ble det en klassisk spinner av typen Lunn's Particular.

post-969-13949885803838_thumb.jpg

post-969-13949885804087_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Sigve! Cane & Classic Flies.  ;D

Sitter her med en bunke hønenakker fra Juvis som jeg måtte finne på noe med. Det ble derfor noen Hen Wing Olive i dag, som jeg har kalt den.

Ving er altså spisser av hønenakke, krok er Mustad 94840 str 14, hale er fibre av lys hanehackle, hackle er oliven/svart hanenakke og kropp er quill av samme nakke.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Flytetest:

[attachimg=3]

Og her kommer vingen inn i ørretens synsfelt  ;) :

[attachimg=4]

post-2261-13949885861416_thumb.jpg

post-2261-13949885861791_thumb.jpg

post-2261-13949885862309_thumb.jpg

post-2261-1394988586273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så, ...om du synes fluene til JB er fine så kan du fint holde det litt for deg selv. Det gjør vi andre. Da tror nemlig JB at de ikke er fine nok, og ærekjær som han er, så jobber han enda mer for å få dem enda finere, noe han greier. Dette er selvfølgelig veldig inspirerende for oss  ;D ;D

Jeg tror du er på god vei til å bli en dykrig fluebinder JB!

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så, ...om du synes fluene til JB er fine så kan du fint holde det litt for deg selv. Det gjør vi andre. Da tror nemlig JB at de ikke er fine nok, og ærekjær som han er, så jobber han enda mer for å få dem enda finere, noe han greier. Dette er selvfølgelig veldig inspirerende for oss  ;D ;D

Jeg tror du er på god vei til å bli en dykrig fluebinder JB!

:) :)

bjorni

Hvis det var meg du siktet til: Skal prøve, men de er jo så **** ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he Bjorni!  :D :D Jeg er ikke i nærheten av 100% fornøyd med noen fluer jeg har bundet i vinter, så det er ingen fare med motivasjonen. Red Quill ligger vel nærmest på et par-og-nitti-prosent. Denne var en typisk 60-prosenter, og jeg var i grunn mest fornøyd med flytetestbildene.  ;)

Spenolsen, jeg aner ikke hva slags nakke dette er. Har egentlig ikke peiling på hønenakker, men har noen forskjellige. De fleste er for langfibrede til vingemateriell, med mindre man brenner dem. Kanskje kan Juvis eller noen andre fylle ut, men den er fra Whiting, benevnt som wet-fly-hackle og ser slik ut:

[attachimg=1]

Edit: Ja, og så takk for motiverende tilbakmeldinger.  ;)

post-2261-1394988586842_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke før sagt det, så satt det en nittiprosenter i dag også gitt. Noen slike i boksen, cane og jeg er klar for en tur til engelske kalkelver. Får forhåpentligvis spart sammen til en slik tur før sesongen 2012, da blir jeg nemlig 40 år!  ;) Noen modifikasjoner: Hale av samme materiale som hackle, og krok er TMC 102Y str. 13 - bare for å være litt moderne.

EDIT; Holdbarhet og propellering er selvfølgelig ulemper med slike fluer, men her snakker vi tre-fire kvalitetskast om dagen med fast fisk, og ikke noe nifisking.  ;D

[attachimg=1]

post-2261-13949885869308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den 0,1% at vingen er litt høy, så er jeg enig : :D

Må først presisere at prosentene er på min egen skala, ift maks av det jeg kan prestere. Liker lange vinger, og denne er innenfor 1,5 krokskaft. De naturlige har ofte sjokkerende høye vinger, og det gjør at flua synes godt - både for fisk og fisker. Men ift bredde og materiale, så synes også jeg at denne ble for høy. Så joda, det blir noen prosentpoengtrekk i boka mi. Sliter også med å få til pene avslutninger, og hacklesurringene foran vingene blir litt rotete når hackelet skal festes. Men jeg har gjort store fremskritt i vinter som følge av at jeg har konsentrert meg om noen ganske få og bindeteknisk like mønstre. Ser frem til å jobbe like systematisk med noen nye mønstertyper neste år. Blir vel vårfluer og soft hackle wet flies, tenker jeg.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he Bjorni!  :D :D Jeg er ikke i nærheten av 100% fornøyd med noen fluer jeg har bundet i vinter, så det er ingen fare med motivasjonen. Red Quill ligger vel nærmest på et par-og-nitti-prosent. Denne var en typisk 60-prosenter, og jeg var i grunn mest fornøyd med flytetestbildene.  ;)

Spenolsen, jeg aner ikke hva slags nakke dette er. Har egentlig ikke peiling på hønenakker, men har noen forskjellige. De fleste er for langfibrede til vingemateriell, med mindre man brenner dem. Kanskje kan Juvis eller noen andre fylle ut, men den er fra Whiting, benevnt som wet-fly-hackle og ser slik ut:

[attachimg=1]

Edit: Ja, og så takk for motiverende tilbakmeldinger.  ;)

Er vanlig hønesadel. Bra til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som noe kritikk JB ,og flua var flott. :D

Synes det var en hyggelig tilbakemelding jeg, og var enig i prosenttrekket.  ;) Tar ikke fluefisket mitt så veldig høytidelig, og i hvertfall ikke fluebindingen!  :D Glad som amatør!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra flue JB :)

Litt i største laget den vingen, men ikke så veldig mye for stor. Du kommer til å høre "ffffrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" når det passerer ørene dine :)

Husk å bruke 0.20 fortom. :)

Synest bildet ble skikkelig bra. Ditt beste fluebilde tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morrsom veltepetter JB.. Som Henning påpeker. Skal bli lett å finne deg i buskene :)

Hah.. sjekk flytetesten på forrige side du. Denne danser lett ut på vannet, seiler bortover som et naturlig innsekt og rett i gapet på en trekilos som Tørrbjørn har pekt ut for meg.  ;) Deretter er det opp i fiskekurven og hente frem noen glass med stett og nippe litt Chardonnay ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...