Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Jeg er en nybegynner som er blitt meget usikker på meg selv..Jeg prøver meg på stadig nye snarveier pga utålmodghet, og jeg har tilslutt lært meg at snarveiene fører til feil grunnteknikk(jeg har heldgvis ikke øvd mye), og fører til mer usikkerhet, som fører til kompensering, som videre fører til dårlig kasting..1 av 15 kast blir bra :-\ Nå er det på tide å kvitte seg med all driten, og starte på nytt.. :) jeg er sikkert ikke den første  ;D

 

 

Fremover skal jeg øve uten stang med tau og armbånd.

 

Kom gjerne med innspill som var til hjelp for deres del under denne "tunge" perioden..Og hvordan jeg kan forbedre meg på ting.. f eks skal jeg dempe hjerneaktiviteten..for den ødelegger katastrofalt

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Jeg stiller i samme båt som deg. Etter at jeg prøvde nystanga i helga, ble jeg sjokkert. Var jeg virkelig så dårlig til å kaste? Fikk ut snøre, var ikke noe i veien med det, men snørebukta var alt annet enn pen å se på :(

 

Har aldri fått noe opplæring i å kaste, alt er 100% selvlært. Men siden jeg alltid har klart å kaste til den andre siden av elva, har jeg aldri tatt meg bryet av å delta på kastekurs :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjipt  :-\ jeg har rekord på 30 meter, med streamlineklumpen. men det er bare flaks. korte distanser får jeg pene bukter, ihvertfall framsleng. i min ungdomstid kunne jeg kaste en stein 100 meter i sterk medvind. igår implementerte jeg dette i framslengen. det funket! men jo mer snøre som er ute, jo mer stresset blir jeg og kompanserer unødvendig mye, og bryter den rette linjen fullstendig  :'(

 

Nå skal jeg bare øve meg på grunnkastet til kroppen faller fra hverandre!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Aldri målt hvor langt jeg klarer å kaste, men skal ut på SØ jakt med noen på forumet her i nærmeste framtid, så jeg kan ta en liten test da. Tipper de vil ha noen innspill på hva jeg gjør galt, noe som trengs vil jeg tro  :-\

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det blir fort litt sånn håpløst å prøve å komme med kasteråd her - med så mange kokker ser det ut til å bare bli mer søl, men grunnen til at kastene kollapser er som regel at man prøver å kompensere med muskler i stedet for å øve inn en avslappet teknikk.

Finn en grei lengde på 15-20 m man syns man får til og forleng kastet med en liten meter om gangen. Uten å bruke muskler. Glem dette som castingfolk er så opptatt av med å skulle "holde mye snøre i lufta" - det er sikkert bra for å imponere i kastekonkurranser, men unødvendig for praktisk fiske.

Og glem ikke at 20 meter med femmerstanga er et ganske langt kast. Alt lengdeskrytet er bare til å flire av, det er stort sett bare overdrivelser likevel :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort litt sånn håpløst å prøve å komme med kasteråd her - med så mange kokker ser det ut til å bare bli mer søl, men grunnen til at kastene kollapser er som regel at man prøver å kompensere med muskler i stedet for å øve inn en avslappet teknikk.

Finn en grei lengde på 15-20 m man syns man får til og forleng kastet med en liten meter om gangen. Uten å bruke muskler. Glem dette som castingfolk er så opptatt av med å skulle "holde mye snøre i lufta" - det er sikkert bra for å imponere i kastekonkurranser, men unødvendig for praktisk fiske.

Og glem ikke at 20 meter med femmerstanga er et ganske langt kast. Alt lengdeskrytet er bare til å flire av, det er stort sett bare overdrivelser likevel :)

 

 

 

skal jeg gjøre! helt enig. forskjell på kaste 20 meter line, og 20 meter utstrakt line :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig normalt dette. Det beste du gjør er å komme deg sammen med noen veldig dyktige kastere eller melde deg på kastekurs slik at du får lært hva som er ok og hva som ikke er det..

 

Jeg har en fiskekamerat som startet samtidig med fluefiske som meg selv og vi har hatt en jevn utvikling, helt til han begynnte å dra på en del demoer og kurs etter dette ligger han forran meg kasteteknisk.. så det er verd å satse litt med de som virkelig er dyktige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demko.....har du dobbelttrekket inne??? isåfall, bruk laaaange dobbeltrekk i rolige bevegelser!

 

jeg hadde det. kanskje jeg trekker for hardt nå? eller kanskje jeg trekker i feil retning i forhold til hvordan jeg fører stanga??? kanskje slipper jeg for seint..hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene!

 

Jeg innrømmer etter to års praktisk fluefiske at jeg plages til tide og utide med kastingen. Det har gått så langt at jeg nesten ikke tør å spørre etter hjelp.  :o

Til nå har jeg delvis lagt skylden på stang og snøre, eller en kombinasjon av de. Hvis jeg ikke får den nyinnkjøpte FLI`en til å kaste bedre må jeg nok ta en titt i speilet. :-\

 

Av en eller annen merkelig grunn kaster jeg 10 ganger bedre etter noen glass med konjakk, forstå det de som kan :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene!

 

Jeg innrømmer etter to års praktisk fluefiske at jeg plages til tide og utide med kastingen. Det har gått så langt at jeg nesten ikke tør å spørre etter hjelp.  :o

Til nå har jeg delvis lagt skylden på stang og snøre, eller en kombinasjon av de. Hvis jeg ikke får den nyinnkjøpte FLI`en til å kaste bedre må jeg nok ta en titt i speilet. :-\

 

Av en eller annen merkelig grunn kaster jeg 10 ganger bedre etter noen glass med konjakk, forstå det de som kan :rolleyes:

 

Det siste du sier er vel et tegn på at du må slappe mer av under kastene :)

 

EDIT: Evt. drikke mer alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen merkelig grunn kaster jeg 10 ganger bedre etter noen glass med konjakk, forstå det de som kan :rolleyes:

 

Det er da myyye greiere enn å drikke 10 ganger mer konjakk etter noen gode fluekast  ;)

 

Ellers så er det som Renanissen sier her; en må se en kaster før en kan plukke på ham eller henne. Det er så individuelt dette med fluekasting.

 

Du sier også i ditt innlegg at det har gått så langt at du nesten ikke tør å spørre etter hjelp. Til din trøst kan nevnes at vi alle spør etter hjelp, på en eller annen måte, og på vårt vis. Det er sånn vi utvikler oss...

 

Mye kan du gjøre selv, mye må du gjøre selv. Men fluekastingen får rakettfart på seg når du omgås gode kastere. Søk miljø.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med buktene jeg. Skal få ordna film, håper at noen kan hjelpe meg. Får til greit lange kast 25-30 m med #7, men sliter med at fortommen ikke bestandig strekker seg helt ut eller at flua lander litt ved siden av snøret på en måte. Dette gjelder spess med lette fluer som smår reker o.l. Buktene mine er også langt fra trange... Skjønner ikke hva jeg gjør feil :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sailfish......fu sliter ikke med noe.....det eneste du kan gjøre er at du løfter stanga sakte opp mot 12 for å få bukta til å rulle raskere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med buktene jeg. Skal få ordna film, håper at noen kan hjelpe meg. Får til greit lange kast 25-30 m med #7, men sliter med at fortommen ikke bestandig strekker seg helt ut eller at flua lander litt ved siden av snøret på en måte. Dette gjelder spess med lette fluer som smår reker o.l. Buktene mine er også langt fra trange... Skjønner ikke hva jeg gjør feil :-\

 

Kaster du den distansen med din sjuer, så gjør du noe riktig.

 

Erfaringen gjør deg stabil. Men det er viktig for stabiliteten at sentrale "feil" lukes vekk. Når de er luket vekk, så kaster du helt likt, gang på gang på gang.

 

Jeg hører mange si akkurat det du sier; "buktene mine er langt fra trange". De aller fleste har bukter trange nok. Hva er en trang bukt? Hvor trang må den være, når, og i hvilken situasjon? Idealet er ikke alltid og nødvendigvis en bukt så trang at du kutter eplet på hodet til nabo'n...

 

Ja, legg ut en film, og legg gjerne ut en som viser deg forfra...

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med Staffan... Ingen gode råd er "riktige" før man ser kasteren.... PS har fortsatt inntrykk av at mange sliter med avstandsberegning... Ser stadig folk som "sliter" med kastinga... samtidig sier de at de kaster 30m.. DETTE er sannsynligvis flere meter kortere i virkeligheten på vann.. Mange snører er 25-27 meter fra fabrikk og jeg har til dags dato til gode å se bakline utenfor toppen på stanga under normal fiskesituasjon blant de hordene av folk jeg har fisket/kastet sammen med.. Selvfølgelig finnes et par hederlige unntak.. (hvertfall opp til klasse 6) Feks. Micke, Kjetil B Mathisen, Mathias,  og et par til.. Men her snakker vi om meget habile kastere tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Enig med Staffan... Ingen gode råd er "riktige" før man ser kasteren.... PS har fortsatt inntrykk av at mange sliter med avstandsberegning...

 

Kasteråd er heller ikke særlig relevante før man har sett rådgiverens egen kasting, det hadde vært fint om storkasterne her ville være så generøse å legge ut en liten filmsnutt så man kunne få se hva de har å fare med. Teori er fine greier det, men praksis er mye bedre.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

En typisk langekaststil.......jeg mener at ved lange kast så skal dobbelttrekke vare like lang tid som kastebevegelsen og akselrasjonen på dobbelttrekket skal være lik kastearmens bevegelse......det høres kanskje litt komplisert ut.....men det er slike detaljer som skiller den dyktige fra den middelmådige. ps. jeg tror jeg ville lagt meg av med håndleddsknekken i bakkastet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk langekaststil.......jeg mener at ved lange kast så skal dobbelttrekke vare like lang tid som kastebevegelsen og akselrasjonen på dobbelttrekket skal være lik kastearmens bevegelse......det høres kanskje litt komplisert ut.....men det er slike detaljer som skiller den dyktige fra den middelmådige. ps. jeg tror jeg ville lagt meg av med håndleddsknekken i bakkastet.....

 

jeg skulle praktisere dette, alt rakna istedenfor  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Problemet for nybegynnere flest er dette evinnelige fokuset på langkasting. Det er stort sett bare det fluekasting handler om både her og det andre forumet, noe annet er liksom ikke interressant å diskutere. Men den beste måten å oppnå lengder på er å skaffe seg kontroll på korte kast og øke på litt og litt etterhvert som det sitter, la lengdene komme av seg selv.

Samtidig bør det skilles tydeligere mellom teknikker for splitkein og mer moderne utstyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...