Gå til innhold

kastestil


Random

Anbefalte innlegg

Det vaket rett utenfor brygga i gjeddedammen din, er det ørret der alikevel?

 

Hei Dagbjørn, det er med respekt å melde trist å se at du har det samme "lille nøkket" av et dobbelttrekk i bakslengen som undertegnede, vi må nok gjøre en jobb her ;D ;D ;D.

 

Prøv med et lengre trekk i bakslengen, der altså.

Nope..., ingen ørret  igjen i dette vannet kun gjedde og ål :'(

Lå et sagbruk på andre siden av vannet i ca100år, det forteller vel det meste (gassbobler) :-[

 

Er faktisk lettere å se hva en gjør feil på film :D Skal jobbe med dobbeltrekket ja ;D

Ellers tusen takk for innspill, tar gjerne imot flere :D Micke, JanM osv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 535
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

 

Satt faktisk og tenkte på om jeg trengte å redigere en gang til og legge til at det sikkert blir annererledes om man driver konkurransetrening, skulle jeg ha 25 meter snøre utenfor toppen hadde jeg garantert snudd meg hele tiden jeg også.

Jeg tenker her på vanlig kasting med normalt wf-snøre. Opp mot 25 med femmerstanga.

Kan dette også misforstås, eller må jeg bruke minst 11 smilefjes?

Prøver om det holder med ett. :)

 

Hej Erland

 

Man skal passe på med absolutter...

 

Kigger du ikke efter dit bagkast når du skal placerer det mellem to træer eller buske?

 

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Råd, tips, evt anbefalinger om å begynne med bordtennis eller annen sport mottaes med stor takk :D;D ;D ;D ;D

Stang kastet med her er en Scierra EDP 5/6 med Sharkskinn :)

http://www.vimeo.com/2161619

 

Mye triveligere å se dette enn Rajeff  : ;), syns du lager flere fine bakkast, men du tar i litt ekstra på det siste, for å komme litt lenger eller noe sånt, kastet åpner seg og blir uryddig, egentlig ødelegger du bare mesteparten av du har bygd opp, for å si det sånn. Etter min ringe oppfatning. (red: bedre med en litt dypere opphenting, 10-20 cm kan være nok).

Og hvorfor så mange?

Anbefaler å trene på bare ett bakkast og rett ut igjen, og bare ett, maks to-tre mellomkast for stabilisering om det trengs.

 

 

Hej Erland

 

Man skal passe på med absolutter...

 

Kigger du ikke efter dit bagkast når du skal placerer det mellem to træer eller buske?

 

Mvh

Lasse

 

Hei Lasse

Jo selvsaggt, det hender jeg kaster meg med ryggen mot elva også, kiler snørert inn mellom kvistene og bråsnur halvveis slik at bakkastet blir til et fremkast, det kan gå så det suser det også. Men jeg har gått litt inn for å kvitte meg med det meste av behovet for å se etter bakover, og syns det bare er fordeler med det. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mye triveligere å se dette enn Rajeff  : ;), syns du lager flere fine bakkast, men du tar i litt ekstra på det siste, for å komme litt lenger eller noe sånt, kastet åpner seg og blir uryddig, egentlig ødelegger du bare mesteparten av du har bygd opp, for å si det sånn. Etter min ringe oppfatning. (red: bedre med en litt dypere opphenting, 10-20 cm kan være nok).

Og hvorfor så mange?

Anbefaler å trene på bare ett bakkast og rett ut igjen, og bare ett, maks to-tre mellomkast for stabilisering om det trengs.

 

 

Takker for innspill Erland :D Antall blindkast var kun i filmøyemed ;) Men ser også helt klart at jeg tabber meg ut på siste kast :-[ Anbefaler faktisk alle som har mulighet til å filme seg selv om å gjøre dette :D Ser mye lettere hva en selv gjør feil, og hva man egentlig bør rette på ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du driter deg absolutt ikke ut her Syrstad. Artig at noen legger ut filmer så man kan studere kast, og mulige forbedringspunkter. Av hva jeg kan registrere så drifter du ikke noe i bakslengen, og her kan du hente noen meter om det er målet. Hadde en diskusjon på forumet her i fjor om dette, og jeg oppdaget at jeg faktisk driftet uten at jeg var helt klar over det. Tror rett og slett jeg har fått det innarbeidet ved å se på andre fluefiskere, filmer osv. Falt meg bare naturlig å gjøre det slik. Man får en veldig fin og rolig rytme av å drifte i kombinasjon med lange dobbelttrekk. 

 

Enkelt forklart: Stopp bakslengen, så rulle skuldre litt opp og bakover. Man mater egentlig på noen centimeter til  med snøre i forlengelse av at trekkarmen (snørearmen) føres tilbake til stanga (og så skjer det en del med stang og snøre som jeg ikke klarer å forklare skriftlig), men man skaffer seg imidlertid en litt lengre arbeidsvei og mer punch i fremslengen.

 

Vel, ikke så bra forklart, men mange her forstår nok hva jeg mener og kan supplere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, ikke så bra forklart, men mange her forstår nok hva jeg mener og kan supplere.

 

Skjønner godt hva du mener (meget godt forklart for min del) :D På firer stanga så "drifter" jeg litt har jeg blitt fortalt, men vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjør det med "tyngre" stenger :-\ Tror faktisk jeg må begynne å tenke når jeg kaster he-he ;D

 

jeg gleder meg mest til neste video fra deg, med laaaange dobbelttrekk....det blir vakkert å se på!

Skal legge meg litt i selene Staffan og se om jeg ikke kan få det til ;) Har laaaange armer så dette kan jo bli interessant ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt å få til en liten sak som viser hvordan jeg kastet i dag ihvertfall ;D

Sikkert mye å gripe fatt i her :-\ Var litt interessant for meg å se hvordan bakslengen min var (da jeg har en uvane med å vri kroppen når jeg titter bakover og derfor fluestang med :-[ ) Grunnet trær og slikt var det umulig å plassere kameraet slik at jeg fikk med fremslengen. Men kan sikkert finne meg en mere egnet plass for testing ;D

ps. Staffan, må du ha med fremslengen også?)

Råd, tips, evt anbefalinger om å begynne med bordtennis eller annen sport mottaes med stor takk :D;D ;D ;D ;D

Stang kastet med her er en Scierra EDP 5/6 med Sharkskinn :)

http://www.vimeo.com/2161619

Du har et puslete trekk i bakslengen, du "rykker" stanga for mye i bakslengen (mangler jevn akselerasjon) og du har ikke noe markant stopp i fremslengen.  Det virker som du har fin timing, selv om du ikke ser på bakslengen.  Det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

 

Takker for innspill Erland :D Antall blindkast var kun i filmøyemed ;) Men ser også helt klart at jeg tabber meg ut på siste kast

 

Ikke mine ord at du tabber deg ut Dag, snarere tvert imot mener jeg, de fleste av oss har opplevd dette mange ganger, vi tar i litt eksta i troen på at vi oppnår et eller annet, men som regel skjer det stikk motsatte. Konsekvensen her blir fort at den ytterste delen av snøret og fortommen slår ned og kroken hekter i den eneste lille buska som står i vegen, den som ser ut til å flytte på seg og stille seg i vegen hele tiden. :)

Proffene her skriver om noe de kaller hengemager, siden dette foregår bak kasteren må det være snakk om hengeromper, men neppe supersoniske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett skal være rett Erland ;) "Tabbe seg ut" var mine ord ;D Det har hendt noen ganger at jeg "lurer" meg selv ved å skyte snøret "ved nest siste blindkast" (som om jeg skulle foreta et blindkast til, hvis du skjønner hva jeg mener :-\ ) Da har som regel resultatet blitt mye bedre ;)

 

I de situasjoner jeg har hindringer bak meg får jeg til (sånn nogen lunde) å "løfte" bakslengen over busker og trær inntil en viss grad selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Rett skal være rett Erland ;) "Tabbe seg ut" var mine ord ;D Det har hendt noen ganger at jeg "lurer" meg selv ved å skyte snøret "ved nest siste blindkast" (som om jeg skulle foreta et blindkast til, hvis du skjønner hva jeg mener :-\ ) Da har som regel resultatet blitt mye bedre ;)

 

I de situasjoner jeg har hindringer bak meg får jeg til (sånn nogen lunde) å "løfte" bakslengen over busker og trær inntil en viss grad selvfølgelig :)

 

Hva mener du med blindkast her - forover eller bakover?  Det virker som det har blitt en slags trend at man skal slippe snøre bakover i den siste bakslengen, men det er ikke noe behov for dette under ordinær kasting. For min del gjør jeg det sjelden, og bare ved akutt behov for et par meter ekstra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med blindkast her - forover eller bakover?  Det virker som det har blitt en slags trend at man skal slippe snøre bakover i den siste bakslengen, men det er ikke noe behov for dette under ordinær kasting. For min del gjør jeg det sjelden, og bare ved akutt behov for et par meter ekstra. :)

Det er ikke nødvendig, og i hvert fall ikke for å kaste lenger, men det innebærer uansett at du "avspenner" stanga og stopper stangtuppens påvirkning på snørebanen, noe som igjen kan medføre at det er lettere å oppnå en fin siste bukt og riktig oppspenning av stanga i den siste fremslengen.  Utfordringen kan være timing på når man skal stoppe snøret og starte fremslengen - man kjenner jo ikke dette i stanga så lenge snøret løper fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gutter!

 

Jeg har nå lagt ut en liten kurvekastsekvens som jeg lovet. For denne anledning legger jeg ut linken.

 

Legg merke til at det er en liten video under også, som viser hånd- og armbevegelsene på nært hold.

 

http://www.fluefiskeaktivitet.com/video.htm

 

Mvh. Jan.

Applaus-applaus Det der var ok gjort av deg :) Dette kan du ;) Kurvekast er noe jeg skal trene mer på så kansje det sitter en vakker vårdag :-\ Det er jaggu noe en burde prøve å lære seg ordentlig Utrolig nyttig kast :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det er ikke nødvendig, og i hvert fall ikke for å kaste lenger, men det innebærer uansett at du "avspenner" stanga og stopper stangtuppens påvirkning på snørebanen, noe som igjen kan medføre at det er lettere å oppnå en fin siste bukt og riktig oppspenning av stanga i den siste fremslengen.  Utfordringen kan være timing på når man skal stoppe snøret og starte fremslengen - man kjenner jo ikke dette i stanga så lenge snøret løper fritt.

 

Skjønner forsåvidt hva du mener, men lurer på om ikke effekten like gjerne kommer av at man automatisk gis kastet litt bedre tid når man slipper ut snøre, man tvinges til å ta det litt mer med ro før det skal fram igjen. Jeg oppfatter det litt som en metode for å kompensere for upresise kastebevegelser, men det kan være nyttig det også. :)

For min del har jeg bare bruk for det i lengdesammenheng.

 

Interressante filmer JanM, veldig nyttig å se håndbevegelsene på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...