Gå til innhold

Winston Bllt 486-4 eller "Staff of Moses" .. ??


torben slyngborg

Anbefalte innlegg

Hej Alle.

Kært barn har mange navne, og sådan er det også for fluestænger.

Jeg har siden læst, at manden bag denne udtalelse, at Bllt 486-4 skulle være "Staff of Moses" har solgt sin "Staff of Moses" !!!

Dette har medført en del forklaringer gående på, at manden har viet hele sit fiskeliv til Bambus/Cane istedet for det mere moderne Boron.... ;)

 

"The Staff of Moses" signalerer jo en del..... for mig, at jeg nærmest selv bestemmer, hvor mange fisk, jeg vil fange :o

Kan jeg så det ???

 

Nej, heldigvis kan jeg ikke det 8)

Der er flere og vigtigere faktorer end stangen, der gør sig gældende, før jeg kan triumfere ved at genudsætte en fint fanget stalling (harr) eller bækørred.

 

Når jeg skriver sådan, kunne det da tænkes, at Winston Bllt 486-4 ingen forskel gør ???

DET GØR DEN ;D

 

Jeg har nu gennem et par måneder testet min nye Bllt både på græs (kaste) og ved vandet (fiske i åen).

Den er fantastisk ;D ;D ;D ;D ;D

 

Jeg er normalt mest til Sage (!!!) og har flere meget fine stænger,- også til tørfluefiskeriet fra Sage.

Min TXL 7´10" .. #4 er perfekt i de helt små vandløb.

Min Sage Z Axis 486-4 er fantastisk til lange præcise kast.

Min Sage SLT 486-4 er fantastisk ......

......men.......men.....

 

Min nye "Staff of God" er perfekt til det hele :-* :-*

 

På græs har jeg testet den med flere forskellige liner, og min oplevelse er, at stangen mestrer et bredt spektrum af liner, hvilket betyder, at den ikke er afhængig af én bestemt type line (selvfølgelig inden for #4).

Jeg har kastet med flere forskellige liner, såsom

Sage Quiet Taper DT 4 F

S.A. GPX DT 4 F

S.A. Trout WF 4 F

Carron Jetstream Trout WF 4 F

 

Jeg har før omtalt Carron som den bedste line, men sammen med Bllt´en vil jeg påstå, at jeg har den bedste tørflue-kombination

(som jeg har prøvet!!!)

 

Min nye "Staff of God" giver så meget igen, at min hustru har meget at lære :-X

 

Denne følelse af at mærke hver en bevægelse i linen (gennem stangen) er helt unik,- og noget jeg ALDRIG har oplevet før mit bekendtskab med "Staff of God".

 

Den fisker helt kontrolleret og præcist på kort hold med fine tighte linebugter.

På medium hold fungerer den bare mere optimalt og på længere afstand overrasker den (bare første gang) ved at holde meget line i luften med fuld kontrol og lange præcise og rolige kast til følge.

Denne stang kan det hele.

 

Har den da INGEN begrænsninger overhovedet ??? ??? ???

 

Jo da,- den er så sjov at køre fine fisk på, at man mister koncentrationen :'(

 

Jeg har netop været på høst-fiske i Sverige for at fiske i Lungsjöån og Borrsjöån.

Vi havde en kraftig vind,- og i flere tilfælde ret imod os :(

Med lyst til bare at fiske tørflue og forsøge os med små str. 18-20-22 sorte myg og lignende stod valget mellem Bllt og Z-axis.

 

Jeg valgte Winston Bllt 486-4 og fortrød ikke et eneste sekund ;)

 

Der var flere tilfælde, hvor jeg stod i vand til taljen og skulle gøre kast ret op imod vinden :(

Normalt ville det ikke lykkes for mig på disse afstande (15-20 meter), men med tålmodighed i kastet lykkedes det langt flere gange end normalt at placere fluen, hvor jeg ønskede det.

Til min store overraskelse formåede  "Bllt" også at strække forfanget, så fluen i mange tilfælde landede som om, jeg havde kastet uden vind.....

 

Min Winston Bllt 486-4 gjorde det ikke hver eneste gang, og når det lykkedes havde nogle ting måske også med snøren at gøre,-......

.....MEN......

 

"Staff of God" gør mig dygtigere og mere afslappet på samme tid.

 

Kan jeg ønske mere ???

 

Ja,- 2 ting :

 

1. At jeg opnår tålmodighed til at give hvert et tørflue-kast den ro, dét fortjener.

2. At jeg får en "Staff of God" i reserve ;D

 

Mange hilsner

Torben, DK

(Tak til Stig for at insistere på denne stangs kvaliteter)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nesten så godt som bestemt meg for en Winston i klasse 4, så dette var interessant og oppløftende lesning, Torben! Jeg er derimot fortsatt veldig usikker når det kommer til valget mellom BIIt og BIIx, og om den skal være 8 eller 8,5 fot - tror aldri jeg har sett en stangserie generere så splittede meninger som disse to. Etter å ha lest dette haller jeg kanskje litt mot en "Staff of Moses", men det er nok et godt stykke igjen før tvilen og usikkerheten er helt overvunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nesten så godt som bestemt meg for en Winston i klasse 4, så dette var interessant og oppløftende lesning, Torben! Jeg er derimot fortsatt veldig usikker når det kommer til valget mellom BIIt og BIIx, og om den skal være 8 eller 8,5 fot - tror aldri jeg har sett en stangserie generere så splittede meninger som disse to. Etter å ha lest dette haller jeg kanskje litt mot en "Staff of Moses", men det er nok et godt stykke igjen før tvilen og usikkerheten er helt overvunnet...

 

Hei sverreef,

Jeg har hardnakket gått ut å prøvd å si de samme ting som torben så fantastisk skildrer i sitt innlegg.

Han har helt rett, og jeg liker hans nye navn til stangen: "Staff of God" :D

Du må ikke tvile, (tror det også er nevnt i bibelen et sted...ho-ho..du må ta ham til deg)

Artig det der, men for stangen gjelder akkurat nettopp det: Ta den til deg!!!

Denne stangen eier jeg ikke selv, har 9' BIIt #4....men SKAL ha Winston BIIt 8'6 #4 neste år kanskje... den gjør alt det torben sier. Den er helt unik. Og alle liker den jo svært godt uansett kastekunnskaper...det er litt artig i seg selv.

"Staff of God" er intet mindre en fantastisk stang!!!

Det er kanskje det tryggeste stang valget jeg kan anbefale uansett klasse. enten man liker raske stenger eller myke litt langsommere stenger, så merkelig nok liker alle denne.

 

Stig ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stygg mistanke om at det blir grønn pakke under juletreet hvis jeg reiser om Oslo og Nordisk på vei hjem til jul, ja ;D Alternativt kunne jeg kanskje hoppet på bussen til Florvåg, men siden jeg skal ha nye vadere også, tror jeg det er mest sannsynlig at jeg slår to fluer i en smekk (prutningsmonn?) og går for Nordisk. Eller har de stengene på Aktiv's avdeling her i Bergen også? I så fall kan jeg om ikke annet få sett litt nærmere på stengene en gang jeg likevel er en tur innom byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stygg mistanke om at det blir grønn pakke under juletreet hvis jeg reiser om Oslo og Nordisk på vei hjem til jul, ja ;D Alternativt kunne jeg kanskje hoppet på bussen til Florvåg, men siden jeg skal ha nye vadere også, tror jeg det er mest sannsynlig at jeg slår to fluer i en smekk (prutningsmonn?) og går for Nordisk. Eller har de stengene på Aktiv's avdeling her i Bergen også? I så fall kan jeg om ikke annet få sett litt nærmere på stengene en gang jeg likevel er en tur innom byen...

 

 

He-he...om du får tatt i en så har nok du grønn pakke under treet, ja.

Aktiv sin avdeling i C-Sundts gate har bare kajakk...du må nok til Florvåg, eller Nordisk.

Du får vel rikelig med assistanse begge steder ;)

Og sluttsummen er det viktigste, grønn pakke ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt i en winston stang siden The Boo Boys fikk føyken av de nye eierne (helt tilfeldig fra min side). Er finishen den samme som før? Det ble en del oppstandelse blant gamle Winston tilhengere over dammen rundt denne episoden. En gjeng som i dag kjøper sine stenger her: http://www.sweetgrassrods.com

De fire gutta startet nemlig for seg selv.

Noen som har testet karbonstengene til disse og sammenlignet med Winston? Kunne vært interessant og sett. Og hvordan er de Winston stengene som produseres i Kina i forhold til de som bygges i USA? Er nysgjerrig av natur  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt i en winston stang siden The Boo Boys fikk føyken av de nye eierne (helt tilfeldig fra min side). Er finishen den samme som før? Det ble en del oppstandelse blant gamle Winston tilhengere over dammen rundt denne episoden. En gjeng som i dag kjøper sine stenger her: http://www.sweetgrassrods.com

De fire gutta startet nemlig for seg selv.

Noen som har testet karbonstengene til disse og sammenlignet med Winston? Kunne vært interessant og sett. Og hvordan er de Winston stengene som produseres i Kina i forhold til de som bygges i USA? Er nysgjerrig av natur  ;D.

 

Nysgjerrighet er bra :D

Stengene til Winston som produseres i Kina, Accent og Vapor serien (de to billigste som ikke på noen som helst måte prøves å fremstilles som "green sticks") er vel som Sage, Loomis og andre sin billig produksjoner i asia. Billig og grei nok.

Winston sine BII serie er kestremt lette og meget følsomme stenger. Med tradisjonell Winston look....som ikke er lett å kopiere. Selv om flere andre etterhvert kommer med grønne flotte stenger ;) Med fiskeaksjon som også er overraskende gode å kaste med.

Prøvde en grønn Streamstix stang her om dagen, en Troutseeker, for neste års sortiment....synest denne var både penere og langt mer "winston lik" i aksjon enn de to billige de selv produserer i asia.

Hører at 8'6 "4 i denne serien er fantastisk flott :)

Kanskje en ting å tenke på for de som liker en "Staff of Moses" (unnskyld..."..God"), men ikke har råd?? :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har ikke tatt i en winston stang siden The Boo Boys fikk føyken av de nye eierne (helt tilfeldig fra min side). Er finishen den samme som før? Det ble en del oppstandelse blant gamle Winston tilhengere over dammen rundt denne episoden. En gjeng som i dag kjøper sine stenger her: http://www.sweetgrassrods.com

De fire gutta startet nemlig for seg selv.

Noen som har testet karbonstengene til disse og sammenlignet med Winston? Kunne vært interessant og sett. Og hvordan er de Winston stengene som produseres i Kina i forhold til de som bygges i USA? Er nysgjerrig av natur  ;D.

 

Sweetgrass skal få en mail fra meg straks dollarkursen har fallt til ett nivå jeg kan leve med.

Har allerede vært i kontakt med dem, og stanga skal bygges etter mitt ønske :D

Det vil si at stanga får en dyp aksjon. :D

Mye mer spennende med en stang fra Sweetgrass som er spesiallaget til meg, enn masseproduserte stenger fra Winston ;D ;D ;D......... men en Winston Bllt høres unektelig spennende ut. :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Stig  :)

 

Men, bare for å drepe alle spekulasjoner: Sage lager fortsatt ALLE sine stenger i Bainbridge.   ;)

Er offisielt fortsatt Sage Pro Staff medlem ut 2008, hehe. Selv om jeg nå selger bl.a. Thomas & Thomas. Som forøvrig ikke har noen billigserie, så der slipper vi å spekulere  ;D. De gutta lager t.o.m. snellefestene på fabrikken, så der er det HELT kompromissløst.

 

Hørte du likte et visst snøre også  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Stig  :)

 

Men, bare for å drepe alle spekulasjoner: Sage lager fortsatt ALLE sine stenger i Bainbridge.   ;)

Er offisielt fortsatt Sage Pro Staff medlem ut 2008, hehe. Selv om jeg nå selger bl.a. Thomas & Thomas. Som forøvrig ikke har noen billigserie, så der slipper vi å spekulere  ;D. De gutta lager t.o.m. snellefestene på fabrikken, så der er det HELT kompromissløst.

 

Hørte du likte et visst snøre også  ;).

 

Nei, likte TO!!!

Lee Wulf Triangeltaper Long Belly og ikke minst Predator linen (m 3,5 meter intermediate spiss) var kanon flotte liner.

Disse er nok mine ønsker for neste år til de lettere klassene, sammen med Guideline Highwater...da har jeg meget komplett line sortiment føler jeg :)

Fikk ikke testet Triangel taper Long bellyen på noen av mine Winston stenger...men aner en viss suksess :) :)

Og jeg må nok kikke nærmere på Troutseeker stangen i 9'3 #6....akkurat den jeg mangler i mitt Winston sortiment..tror ikke de har den, da må jeg over på BIImx 9'6 #6...kanskje den blir for kjapp for meg...jeg likte aksjonen i den billige Troutseeker stangen..godt jobba, den var god altså!! predator linen gikk enkelt ut i vindkastene,,,passe dyp og lett håndterlig stang uten overraskende/ujevnheter i aksjonen. Passer meg rett og slett slike stenger har jeg etterhvert begynt å skjønne. Og så er de gode å fange fisk på...teller litt det også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testet karbonstengene til disse og sammenlignet med Winston? Kunne vært interessant og sett.

 

Det er vel Sam Drukman som er mannen bak både de nye Winstonseriene og Sweetgrass' karbonstenger, så selv om han kanskje står litt friere når han designer for et firma som Sweetgrass, og finishen kanskje er enda et lite hakk bedre enn hva Winston produserer i dag, er kanskje ikke forskjellen den største??? Slik jeg har forstått det er det først og fremst Winstons bambusstenger som har fått lide etter at de "mistet" the Boo Boys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen som har testet karbonstengene til disse og sammenlignet med Winston? Kunne vært interessant og sett.

 

Det er vel Sam Drukman som er mannen bak både de nye Winstonseriene og Sweetgrass' karbonstenger, så selv om han kanskje står litt friere når han designer for et firma som Sweetgrass, og finishen kanskje er enda et lite hakk bedre enn hva Winston produserer i dag, er kanskje ikke forskjellen den største??? Slik jeg har forstått det er det først og fremst Winstons bambusstenger som har fått lide etter at de "mistet" the Boo Boys.

 

Forskjellen kan bli stor fordi Sam bygger stanga sånn man vil ha den. Etter å ha snakket med Thomas Simarud som jobber for Sweetgrass nå så fortalte han at Sam bygger stanga slik du vil ha den med unntak av toppen på stanga som er ett spesialdesign fra Sam.

Man velger selv aksjonen på stanga etter eget ønske.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres herlig ut Terje, velge sin egen aksjon og så få den helt perfekt :)

Høres faktisk ut som mine to desiderte favoritter rett fra "Green Stick factory"...disse to stengene har nemlig det perfekte for meg:

BIIt 8'6 #4 og ikke minst femmeren som burde ha "staff et eller annet ved seg også": BIIt 9' #5 ;D ;D

 

Ingen ujevnheter, bare deilig, deilig...og så uendelig harmonisk vakkert.

 

Møtte tidlig på jobb idag, 0700.....har havnet litt utpå etter 2 uker hjemme med lille Anna, glemte at jeg ikke skal på jobb før kl 14.

Stakk innom lokale forhandler, lovde på tro og ære at jeg skulle fare pent med den ene lånestangen,tok også med mine egne, ville vise dem frem for "sverreef" som studerer i byen. Må jo spre det gode budskap :) Takk for lånet gutter!!

Han fikk prøve flere av modellene, se ulikhetene innenfor samme klasse.

For meg så linebuktene pene ut :D Og lengder fikk han også (som om det teller..he-he..gøy noen ganger lell)

Dette til tross for at stengene veier fra 20-30 gr under de han er vant med...lett å bruke for mye kraft på en forballbane :)

Egner seg bedre i intime omgivelser.

Men jeg venter spent på Sverre sine inntrykk. Kan jo være han likte dem også :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Stig skrev:

Høres herlig ut Terje, velge sin egen aksjon og så få den helt perfekt

Ja ikke sant, Stig :D

Nå er det bare å vente på at dollarkursen faller igjen slik at det er mulig å realisere dette før sesongstart ;D ;D

Da blir det en mail til Sweetgrass med inngående beskrivelser av ønsket aksjon :D :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man benytter seg av Sweetgrass' custom muligheter kan man nok ende opp med litt av hvert, ja, men da snakker vi vel gjerne om et litt annet "ball game" enn serieproduserte stenger, selv om Winston med sine tre Boron II-serier gir deg litt av de samme valgmulighetene...

 

Tilbake til "The Staff of Moses", var en liten privat stangdemo det eneste som skulle til for å feie all tvil til side! Blir nok grønn pakke under treet i år. HoHoHo... 8) Selv om kastingen min var mildt sagt rusten etter flere måneder uten fluefisking/kasting, traff jeg godt nok ved et par anledninger til å merke potensialet som bor i stanga - både på kort og litt lengre hold. Litt uvant må jeg innrømme at det var med en såpass myk stang, men i tillegg til å være alternativet for finfiske i små bekker etter "krede", som vi kaller ørretpinnene hjemme, er litt av poenget også at det skal være en stang som pusher meg til å forbedre kraftbruken og rytmen i kastingen min.

 

En annen stang som imponerte stort var BIImx i 9' 5wt! Denne er mye likere stengene jeg er vandt til fra før, men selv om den er en god del stivere og raskere enn BIIx og BIIt, var den fortsatt overraskende følsom. Rent kastemessig er det muligens den råeste stangen jeg noen gang har prøvd :o BIIt i 9' klasse 5 var også en knakende god stang, mens BIIx i 9' 5wt derimot ble litt for sær for mitt vedkommende (eller var de 4'ere?). Hadde mx'en kommet i en 10' 7wt utgave tror jeg faktisk den kunne vært et godt alternativ til enhånds laksestangen jeg også har planer om å kjøpe i vinter. 9,5' er kanskje nærme nok, men slik det ser ut nå skal det godt gjøres at jeg velger noe annet enn Burkheimer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graulerer så mye Sverreef :D Dette var virkelig trivelig lesning ;)

 

Mvh Lykkelig "Staff of Moses/god" eier 8,6' #4

 

ps. Stig..., jeg har fremdeles noe som ikke du har Næhnæhnæhnæhnæhnæh ;D ;D ;D ;D ;D ;D

meeeen..., kjenner jeg deg rett så varer det vel ikke lenge ;D ;D ;D

 

Hønsehus????

 

;D ;D bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Terje.....vet du hvor lang leveringstid Sweetgras har......kanskje er det slik at stanga burde ha vært bestilt for lenge sida????

 

Preben Anker fikk en stang fra dem han fikk costumlaget i sommer.....han fortalte dem at den skulle være ekstremt myk men skulle takle en #5 line.....de lagde etter det han hadde bedt om.....men preben visste ikke hvor myk den ble.....kaster godt, men umulig å kjøre kilosørret på.....gå for standard!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje.....vet du hvor lang leveringstid Sweetgras har......kanskje er det slik at stanga burde ha vært bestilt for lenge sida????

 

Preben Anker fikk en stang fra dem han fikk costumlaget i sommer.....han fortalte dem at den skulle være ekstremt myk men skulle takle en #5 line.....de lagde etter det han hadde bedt om.....men preben visste ikke hvor myk den ble.....kaster godt, men umulig å kjøre kilosørret på.....gå for standard!!!

 

Ingen fare Staffan. Var i kontakt med dem her om dagen og en carbonstang tar ikke så veldig lang tid. Canestenger derimot er en helt annen historie :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...