Gå til innhold

""Hekle med fingrene""


Lasse18

Anbefalte innlegg

Noe å prøve på i vinter?? :D;)

 

For litt siden var jeg her inne å så på de hekla fluene.

fikk lyst til og prøve selv, men hadde ikke heklenål :rolleyes::P Jaja, jeg har jo fingre!.

Fant frem den bekskrivelsen som Terje har lagt ut her... Hvor han hekler med nål. Det så nesten umulig ut :rolleyes:

 

Men jeg prøvde i hvertfall og kom frem til en enkel hekling uten heklenål.

 

1. fest inn bindetråden ;D

2. Finn frem polygranet ditt. Velg ønsket farge. Her bruker jeg gul og svart :P

3. Klipp av en laang!! bit av hver farge

4. Nå må du splitte garnet...Bruk en dubbingnål eller saks. Hvor tynnt du splitter garnet er avhengi av krok størrelse. Det skal ikke være tykt!! faktisk veldig tynnt!

5. Bind inn garnet. En farge på hver side, de spiller ingen rolle hvilke farge som er på hvem siden.

6. Nå skal du starte og hekel!! Bind en enkel dobbel knute på garnet (kjerring knute ;D)

7. Så må du åpne knuten og skille de to fargene. Den fargen som kommer oppå kroken blir fargen på kroppen. Den andre blir på siden. Åpne denne knuten, da mener jeg ikke knyte opp, men skille disse to fargene mens de er en knute. Når de er skillt "Trer" du de inn på kroken. Slik at det kommer en farge oppe og nede.

8. stram til! Nå har du laget første millimeteren :D Gratulerer!! 8)

9. Slå enda en dobbelknute. Nå må du passe på at den svarte tråden blir øverst og den gule nederst. Åpne knuten, tre den på kroken og stram til! ;)

10. Nå begynner det å bli en kropp.

11. Her er en ferdig heklet :)

 

Det her skal litt øvlese til for og få til.....Øvelse gjør mester ;D ;D

 

De siste bilde er hva jeg brukte av verktøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flott beskrivelse btw.

Knivskarpe bilder, brukte du speilrefleks?

 

Takk skal du ha! ;)

 

Det er ett digital kamera jeg kjøpte for bare noen uker siden. Veldig enkelt å bruke, vanntett og tar bra bilder ;)

 

Det kameraet her:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d97861&plid=97861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Lasse17, fluer bundet på denne måten har jeg ennå ikke gjort. Tenkte faktisk jeg skulle prøve i vinter, så innlegget  ditt er "bookmarka".  :) :)

Kan desverre ikke møte på førstkommende fluebindekveld, men vil absolutt prøve seinere. Må være med fotballgutten i huset på sone uttak i Telemarkshallen på torsdag. Satser på å ta med meg stikka neste gang det er bindekveld.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Lasse17, fluer bundet på denne måten har jeg ennå ikke gjort. Tenkte faktisk jeg skulle prøve i vinter, så innlegget  ditt er "bookmarka".  :) :)

Kan desverre ikke møte på førstkommende fluebindekveld, men vil absolutt prøve seinere. Må være med fotballgutten i huset på sone uttak i Telemarkshallen på torsdag. Satser på å ta med meg stikka neste gang det er bindekveld.

 

bjorni

 

 

Du må prøve Bjørni!! :D Det blir noen skikkelig fine kropper!! 8)

 

Det er ikke noe bra beskrivelse jeg har lagt ut her... men det er vell kanskje noen så forstår den ;)

 

Synd du ikker kan komme til torsdag... men vi tar det igjen siden :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker du slike kropper på tørre døgniser også?

 

De hekla kroppene synker.. så de er best på nymfer og klekkere....

 

Halla Lasse! :D Kunne du legge ut et bilde av et ferdig produkt? :)

 

 

her er en :D;)

 

bla litt tilbake i inspirasjonstråden for døgnfluene så ser du noen til...

post-2700-13949859432671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...