Gå til innhold

Airflo 40 Plus


Anbefalte innlegg

Airflo 40 plus har jeg registrert brukt i england av ivrige innsjø fiskere/konkurransefiskere.

Av en eller annen merkverdig årsak har jeg ennå ikke fått prøvd disse etter sigende fantastiske linene :(.

Har skrytt av Rio Outbound jeg akkurat har fått fingrene på, fordi de både kaster godt og fordi de ikke minst er geniale med sine synkende klumper og intermediate og flyt runningline. :)

 

Tenkte Airflo 40 plus gjorde seg fortjent til egen tråd, rett og slett fordi denne linen skal visst overgå mange, deriblant Rio outbound sine egenskaper. Selv om jeg er rikelig fornøyd med dem, er det jo gøy hvis det finnes noe som er enda vassere. Om mulig :)

 

Toggi har gitt fabtastiske tilbakemeldinger i forhold til Airflo 40 plus med intermediate/synk.

Han kommer nok til å gi denne tråden mye innhold, helt sikkert :D

Den skal visst være enda enklere å få fin balanse i kastingen med...og fisker naturligvis fabelaktig.

Airflo 40 Plus har stort register i forhold til ulike synkehastigheter.

Helt ned til Synk7 :D

Denne linen skal bli forsøkt bestilt imorgen den dag, rett og slett fordi jeg også trenger slike varianter til mitt innlandsfiske, og lette sjøfiske.

Gleder meg som en unge, og er utrolig glad for å ha mottatt troverdig info om linen.

Tipper denne henger i mange butikker neste sesong, når folk begynner å se hvilken muligheter man har til mye av sitt fiske :)

 

Kom igjen Toggi og andre som har gode erfaringer...spe på med info til oss foreløpig uvitne...

 

Jeg ser for meg neste sesong med Airflo 40 plus/samt de outbound jeg allerede har kjøpt og R.Wulff sine to meget spennende TT liner og hele intermediate... :D :D :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har brukt 40 plus i noen år og er meget fornøyd...

Mest fordi det er en langtkastende line som samtidig

presenterer...

Jeg har brukt den mest til sjøørretfiske, men ser ikke bort

fra at den og kan brukes til ferskvann...

Den har en meget lang fronttapering og mye vekt bak i klumpen

derfor er den meget godt egnet til speykast, og kast i vind(min påstand).

Noe som er meget interesant er at den og har kommet i en langbelly variant

http://www.flylines.com/Flylines_AirfloFlylineRange_Fresh_FortyPlus.cfm

 

Dette er det nærmeste du kommer en skyteklump"feeling" med et wf..

 

Må ha den bare må ha den

 

Tight lines  Micke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i klasse 7 synk 3 som jeg har blitt veldig glad i. Har faktisk brukt den siden 2005 . . . og den er i bruk enda.

For meg er ikke dette "drømmelina" rent kastemessig, men den går langt og det er ikke noe problem å kaste i bra motvind.

 

Har brukt min i sjøen etter de fleste arter og i ferskvann. Drar aldri på tur uten denne lina.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte denne lina på opplyst brygge akkurat. Den er helt rå :)

 

I minus 2 hadde jeg ikke en vase, den er utrolig lettkastet. Perfekt til sjøfiske med andre ord.

Synk 3 synker litt tregt synes jeg, men den er konge til å fiske grunner eller steder hvor det blir bittelitt dypere. Tyngden er bak som Micke "lærte" meg ;D

 

Denne skal jeg ha i synk 5 og mulig 7 også, ingen tvil!

 

Du kan bestemme om du vil kaste med den som "klump" eller WF. Jeg foretrekker mest klump, men andre ord kort arbeidsvei, solide stopper og bare "vippe" ut.

 

Det er deilig å ikke kjenne noe overgang. Runningeline delen virker solid. Myk og fin.

Har lenge letet etter noe slikt gitt. Synes den er bedre enn outbound fordi den ikke er så brutal og den kaster like langt som Rio lina helt klart.

 

Ingenting er bedre enn 2-3 blindkast og fisk. Praktisk helt konge, og det virker som om kvaliteten er både bra og holdbar. Dette vil jeg skrive mer om etter lengre tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket mye med både Outbound og 40+. De eneste gangene jeg foretrekker Outbound er i de tilfellene store fluer skal fiskes i real motvind. Liker i det hele tatt Airflo's snørekonsept bedre enn mange av de andre produsentene. Trives helt klart best med Ridge-linene, og aller helst de med kevlarkjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Airflo 40 plus i synk 3 og synk 5, og bruker den bare mer og mer.

For å unngå hekting av line rundt svømmeføtter, er jeg avhengig av den flytende skytedelen når jeg fisker fra flytering, og da er dette snøret helt topp. Det samme når man står på land, og ikke vil sette fast snøret i marbakken utenfor..

Man kan skyte ganske langt med klumpen utenfor stangtuppen, og dette er praktisk når man sitter i flyteringen..

 

Noen klager på at den ikke synker raskt nok i starten, men dette gjelder de fleste synkende liner som kommer direkte fra fabrikken.

Etter noen turers "slitasje" synker den bare bedre og bedre. Sånn har det vært med nesten alle mine synkeliner - uansett merke..

 

Gleder meg til å teste denne i en "longbelly-utgave"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming

 

Takk for info! Hvordan synker 5 i forhold til 3?

Jeg synes lina er gull, men 3eren synker ikke kjapt nok for mittt fiske i vinter. Gull på grunner og i marbakker som ikke blir for dype.

 

Brukte den i strøm i kveld og strømmen tok lina glatt.

 

Ellers kanon, må bare ha den lina i synk 5 og 7.

Setter pris på erfaringer rundt synk 5 og 7 hvis noen har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming

 

Takk for info! Hvordan synker 5 i forhold til 3?

Jeg synes lina er gull, men 3eren synker ikke kjapt nok for mittt fiske i vinter. Gull på grunner og i marbakker som ikke blir for dype.

 

 

Hei Toggi,  :)

 

Synk 5 går hurtig ned, men dersom det er ekstremt sterk strøm bør du kanskje vurdere synk 7 eller "grainsnører"..

 

Jeg brukte faktisk synk 5 i på Kola i sommer, for det var omtrent det eneste som gikk gjennom vinden i stormkastene den ene dagen..

Jeg synes det sank vel fort til så grunne elver (måtte strippe inn med stanga under armen), men i British Columbia fikk jeg virkelig behov for det. Elva i Canada var mye dypere, og da fikk jeg snøret ned i noen av hølene. Men selv synk 5 var ikke nok på de dypeste plassene. Der skulle jeg hatt synk 7, minst..

 

Dersom det ikke er elv/ sterk strøm, så synes jeg synk 3 ofte holder til mitt fiske. Jeg teller heller ned mens snøret synker,

og finner det dypet jeg vil fiske på... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært så heldig å fått liner til min #6 stang.

Airflo 40 pluss inetrmediate/synk3 skiftet jeg straks over på en snelle i butikken, stormet ut på kastebrygga...noen  få kast uten flue; Joda...jippy...elller noe slikt...

Den var annerledes enn Rio Outbound linen på den måten som tidligere beskrevet. Den har ikke samme tyngden så langt fremme på klumpen, gir penere presentasjoner, og en mindre "skudd effekt" gjennom ringene.

Var derfor spent når jeg fiklet frem en deceiver i krok 2 eller 4 å satte på den ca 4,5 meter lange fortommen...

ville dette slå like effektfullt over som på Rio linen?

Jada, pene bukter med godt overheng, og mye deiligere balanse i kastingen enn jeg har trodd de årene denne lina har vært på markedet.

Gikk så det kvein.. :D På en behersket og kontrollerbar måte.

Jeg strakk ikke i lina før kasting...ingem floker på løsline..den virker faktisk nøyaktig beregnet på tykkelse, for ikke å skape for hurtig fart på underlina i snørebukten. Dette hjelper bla på at flua "alltid" slår pent over. Og hindrer selvsagt masse løsline som farer sammen i en eneste stor vase.

Smart å ikke ha for tynn runningline, synest nå jeg :D

JEg fisket greit med den også ;D ;D

På de 10 minuttene jeg rotet på på brygga rakk jeg 5 lyr...kroket dem godt på langt hold :)

Linen sank meget jevnt og godt...klump først, og så gradvis resten av skytelinen i intermediate.

Som Rio et kjempe fiske snøre, med enda mer behag, hvis jeg kan si det slik....passer nok bedre til sky ørret på klare dager grunnet sine penere presentasjoner.

 

HAr ikveld også test kastet den hele slow intermediate linen til Guideline, Coastal,... :D :D Godt snøre å kaste, meget godt, minnet om SA Striped BAss i coating, meget glatt, litt stiv....men helt uten ekkelt minne i den kalde kveldsdisen...men dette må jeg selvsagt fiske med også for nærmere nyanser.

Men det føltes j.... godt for å si det slik. Litt mer vekt fremme enn Airflo 40 pluss linen...men det kan jo være gunstig det også, noen ganger... ;)

 

Har bestemt meg for også å få tak i Airflo 40 plus synk5 til #6 stangen...men det er jo ingen bombe etter mitt første inntrykk idag med synk3 som sannsynligvis kommer til å stå for mye av mitt sjøørretfiske fra land til vinteren....kanskje til og med fra kajakken dersom jeg sitter oppankret inne i en bukt og skal fiske inn på grunna....

 

takk alle som har skrytt...endelig har jeg erfart det jeg ikke trodde stemte i annonsene fra Airflo da denne linen kom :D :D

 

Toggi, du tipset meg, genialt gjort :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig lesning dette :D Begynte å tenke litt på Airflo 40+ etter at Kim Skjerve nevnte det i en annen tråd, og etter flere spennende uttalelser fra bare fornøyde folk og ikke minst Toggi og Stig (som ennå ikke har anbefalt meg noe som ikke fungerer) er vel saken klar om at den vil bli bestilt i #8 synk 5 :D

Men er synk 7 å oppdrive i Norge og evt hvor? Hadde vært spennende å prøve den også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært ute å prøvekastet Slow intermediate linen også.

Den ga en følelse av å være mer et "klump snøre" enn synk3  linen.

Slow intermediate kom som et skudd, og man merker overgangen tydeligere fra den flytende runninglinen til den saktesynkende klumpen.

Litt mer merkbart var også skjøten mellom skyteline og klump.... Overgangen er penere på Rio Outbound i den sammenliknbare Rio Hover varianten.

 

Men: Som ved synk3 40plus, er slow intermediate klumpen også vektet i bakre del, hvilket gir relativt lang front tapering og nyydelige bukter...tenker den presenterer fluen(e) flott denne også, både på kort og langt hold.

Skytelinen er også på denne varianten en sann fryd....ingen antydning til vase.

Denne ble også prøvd i #6,,,som matcher de fleste #6 stenger skulle jeg tro ;)

Utrolig artig å vasse i gode liner, selv om det etterhvert begynner å koste noen kroner...er gjerne verdt det lell ;D ;D

de varer jo i åresvis, for nå har jeg så mange gode liner å bruke at jeg kan umulig rekke å slite et eksemplar ut på åresvis :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at så mange har fått øynene opp for Ridgeline-snørene til Airflo.

Har fem ulike Airflo-snører; Ridgeline Tactical Trout, Ridgel. Presentation, Ridgel. Distance, Sixth Sense (ikke ridge) og 40 plus.

Først- og sistnevnte er min absolutte favoritter i denne familien. Kombinasjonen av "gummicoatingen", rillene og non-stretch kjerne er bare herlig. Spesielt for oss her i kalde nord  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke nødvendigvis kalle Airflo 40 plus for "Ridgeline", selv om jeg leser det av pakken.

Rillene som finnes i de linene jeg har er så lite fremtredende at det er nesten ikke til å tro at de er der.

Kanskje derfor jeg liker disse så godt :D

 

De øvrige linene er nok de ridgeline snørene folket kjenner....noen liker tactical trout ser jeg, de øvrige er ikke så mye nevnt, ikke helt uten grunn..dessverre.

 

Av Airflo produkter, er nok 40 plus et eget fenomen for meg. Og det var gøy å få en positiv overraskelse :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

40+ skiller seg mye ut synes jeg, har ridgeline tactical trout selv.

Førti pluss har helt andre bruksområder vil jeg si. Virker som Tactical kommer fra en helt annen snøreverdenen. Jeg er glad i begge, men må si jeg ble utrolig positiv overrasket første gang jeg brukte

Airflo 40 + synk 3. Hva pokker har jeg gått glipp av tenkte jeg ;D

 

Takk for all info du deler Stig, det er gull verdt! ;)

 

 

Off: Utrolig gøy at Lars M og Ørreten har vendt tilbake. Tommelen opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det vil bli foretatt en ekstrabestilling fra Airflo på dette snøret straks fra imp. Det hadde vært artig å vite hvor mange som skal ha dette snøret. Ta det på PM. (Sykt snøre ja...:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...