Gå til innhold

Airflo 40 Plus


Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke nødvendigvis kalle Airflo 40 plus for "Ridgeline", selv om jeg leser det av pakken.

Rillene som finnes i de linene jeg har er så lite fremtredende at det er nesten ikke til å tro at de er der.

Kanskje derfor jeg liker disse så godt :D

 

De øvrige linene er nok de ridgeline snørene folket kjenner....noen liker tactical trout ser jeg, de øvrige er ikke så mye nevnt, ikke helt uten grunn..dessverre.

 

Av Airflo produkter, er nok 40 plus et eget fenomen for meg. Og det var gøy å få en positiv overraskelse :) :)

 

Alle de modellene jeg nevnte har fått strålende kritikk her på forumet. Da Ridgeline presentation og Distance kom ut pågikk det lange debatter. Distance fikk litt på pukken ang. vekt... men ellers bare skryt.

(mange hevdet at de ble bedre og bedre etter litt bruk).

Sixth sense har/hadde mange tilhengere her, og har høstet mange lovord. Og nå også 40 plus.

 

Hei

 

40+ skiller seg mye ut synes jeg, har ridgeline tactical trout selv.

Førti pluss har helt andre bruksområder vil jeg si. Virker som Tactical kommer fra en helt annen snøreverdenen. Jeg er glad i begge, men må si jeg ble utrolig positiv overrasket første gang jeg brukte

Airflo 40 + synk 3. Hva pokker har jeg gått glipp av tenkte jeg ;D

Takk for all info du deler Stig, det er gull verdt! ;)

Off: Utrolig gøy at Lars M og Ørreten har vendt tilbake. Tommelen opp!

 

"Tactical trout" og "40 plus" er jo også beregnet på totalt ulike fiskeverdener!

Tactical er en presentasjonsline for kort og mellomdistanse, med små nette fluer.

40 plus er en "genmanipulert klump" for kyst- og streamerfiske og kastelengder ut av horisonten!

Kan overhodet ikke sammenlignes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg smiler litt i skjeggstubbene om dagen.

Før jobb idag rakk jeg stikke ut på demo bryggen til lokale forhandler, riggert synk3 linen med en relativ tung Jiggy,som jeg egentlig har bundet for 7-8 stang bruk....synk3 linen er råbra...bar denne "sluken" enkelt avgårde laaaangt. Gang på gang pene presentasjoner (hvis en kan kalle pluppet denne jiggyen lager for "pent" ;D)

 

Lyr og pale (små sei) på hvert kast og da mener jeg hvert kast. Kroker lekende lett langt ute...linen kaster fenomenalt godt, og fisker meget, meget godt. Dette har vært en altfor godt bevart "hemmelighet", Guideline....fy skam dere ;D ;D

 

Håper mange for oppleve disse linene, samt andre meget spennede liner for 2009 sesongen.

Sammen med den nye Predator linen til R.W, som nevnt i en tråd her et par uker tilbake, er nok mine fiskeliner til synkeline fiske etter innlandsørret og sjøfiske allrede bestemt....Deilig å være ferdig med den biten og bare glede seg til fortsettelsen. :D

 

Når min synk5 line ankommer imorgen, har jeg lyst å prøve fiske etter svær lyr en times tid hvis jeg får tid.....eller blir det til helgen, men da må vel kajakken frem igjen.

 

Effektiv flue den jeg fisket med idag, "Anna jiggy", inspirert av bjornis myke material valg.

Jeg har brukt hvit og baby rosa Craft Fur....knip ned mothake og flua fungerer pulserende flott uten å henge seg opp, selv med så myke material.

Gjett hva jeg skal binde mine børstemark imitasjoner av til vinteren ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte 40+ til sjøfiske i fjor vinter, men bestemte meg til slutt for å fortsette med et DT-basert skyteklumpsystem. Etter alt dette skrytet er det mulig jeg må ta det opp til en ny vurdering, men selv om det er litt mer knot med tynn monoskyteline vinterstid, så er det også befriende å slippe vedlikehold. Airflos PE coating er vel litt bedre enn PVC i så måte, men selv den bør vel vaskes godt mellom hver tur i saltvann for å opprettholde optimal glid? Fleksibiliteten i et klumpsystem er også et stort pluss når man ikke har et ubegrenset antall sneller/spoler til rådighet... :P

 

Løkkekoblingen mellom klump og skyteline - i hvert fall slik jeg lager dem - har aldri vært et problem for meg, så slik jeg ser det, er det først og fremst "low stretch" kjernen som er den store fordelen med 40+. Dette kan man for så vidt også oppnå med et klumpsystem, men da med coata skyteline (eller Max Garths stuffed GSP med alle problemer den angivelig måtte medføre) :-\ Dersom jeg ender opp med å prøve 40+, regner jeg forøvrig med at det blir saltvannsmodellen, da et hode på 36 fot er i lengste laget for de fleste plassene jeg fisker i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smiler litt i skjeggstubbene om dagen.

Før jobb idag rakk jeg stikke ut på demo bryggen til lokale forhandler, riggert synk3 linen med en relativ tung Jiggy,som jeg egentlig har bundet for 7-8 stang bruk....synk3 linen er råbra...bar denne "sluken" enkelt avgårde laaaangt. Gang på gang pene presentasjoner (hvis en kan kalle pluppet denne jiggyen lager for "pent" ;D)

 

Lyr og pale (små sei) på hvert kast og da mener jeg hvert kast. Kroker lekende lett langt ute...linen kaster fenomenalt godt, og fisker meget, meget godt. Dette har vært en altfor godt bevart "hemmelighet", Guideline....fy skam dere ;D ;D

 

Håper mange for oppleve disse linene, samt andre meget spennede liner for 2009 sesongen.

Sammen med den nye Predator linen til R.W, som nevnt i en tråd her et par uker tilbake, er nok mine fiskeliner til synkeline fiske etter innlandsørret og sjøfiske allrede bestemt....Deilig å være ferdig med den biten og bare glede seg til fortsettelsen. :D

 

Når min synk5 line ankommer imorgen, har jeg lyst å prøve fiske etter svær lyr en times tid hvis jeg får tid.....eller blir det til helgen, men da må vel kajakken frem igjen.

 

Effektiv flue den jeg fisket med idag, "Anna jiggy", inspirert av bjornis myke material valg.

Jeg har brukt hvit og baby rosa Craft Fur....knip ned mothake og flua fungerer pulserende flott uten å henge seg opp, selv med så myke material.

Gjett hva jeg skal binde mine børstemark imitasjoner av til vinteren ;D ;D

 

Jeg trodde jeg hadde nok liner jeg..., helt til nå..., fy skamme seg Stig og Toggi  ;D ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

"Tactical trout" og "40 plus" er jo også beregnet på totalt ulike fiskeverdener!

Tactical er en presentasjonsline for kort og mellomdistanse, med små nette fluer.

40 plus er en "genmanipulert klump" for kyst- og streamerfiske og kastelengder ut av horisonten!

Kan overhodet ikke sammenlignes.

 

 

Helt enig i det Lars M, det var igrunn klønete av meg det der :P

Tar selvkritikk, hehe!

 

Jeg synes Tactical er også meget bra, bruker det til tørrfluefiske og er meget godt fornøyd.

 

40+ var like suveren idag ;) Blir glad av gode snører rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synk 7 på meg vei til meg også ;)

 

Og hvor får du tak i synk 7, de er jo umulig å oppdrive?  :rolleyes:

 

Jeg måååå bare ha den, er så jævlig spent ;D

Jada, ordner seg nok. Skal prøve å kjøpe den fra Norge. Har mange gode venner her "hjemme" ;)

 

Jeg glemte sånn plutselig hvor jeg bestilte den!  :rolleyes: Hehe, gleder meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig testet mitt Airflo 40+ #8 synk 5 i går kveld, og gud bedre for et herlig snøre å kaste med :o Ble for å si det mildt mektig imponert :D Slo over store slafsefluer uten noe problemer, nydelige presentasjoner og så og si helt minnefritt :D Gleden over dette snøret var så stor at jeg faktisk sto og vurderte om jeg skulle handle inn samme snøre fra intermediate osv. Men har hørt rykter om at Intermediate osv ikke har de samme gode egeskapene som synk 3-5-7 :-\ Noen som har noen erfaringer her? :D

 

Gleder meg voldsomt til mitt synk 7 snøre ankommer Aktiv på Florvåg, da skal Torsk, flyndre og breiflabb til pers ;) og kanskje ei krabbe eller 2 også ;D ;D Enig her Toggi ;D ;D ;D Glemte jo også å nevne at skyteegenskapene var helt enorm :D

 

ps. Retter stor takk til Kim Skjerve, Toggi og Stig for å ha gjort meg opperksom på dette fantastiske snøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig testet mitt Airflo 40+ #8 synk 5 i går kveld, og gud bedre for et herlig snøre å kaste med :o Ble for å si det mildt mektig imponert :D Slo over store slafsefluer uten noe problemer, nydelige presentasjoner og så og si helt minnefritt :D Gleden over dette snøret var så stor at jeg faktisk sto og vurderte om jeg skulle handle inn samme snøre fra intermediate osv. Men har hørt rykter om at Intermediate osv ikke har de samme gode egeskapene som synk 3-5-7 :-\ Noen som har noen erfaringer her? :D

 

Gleder meg voldsomt til mitt synk 7 snøre ankommer Aktiv på Florvåg, da skal Torsk, flyndre og breiflabb til pers ;) og kanskje ei krabbe eller 2 også ;D ;D Enig her Toggi ;D ;D ;D Glemte jo også å nevne at skyteegenskapene var helt enorm :D

 

ps. Retter stor takk til Kim Skjerve, Toggi og Stig for å ha gjort meg opperksom på dette fantastiske snøre :D

 

jeg har intermediate,syns selv det er noe av det beste jeg har prøvd. men jeg har ikke prøvd synk3 eller 5 enda,kanskje de er enda bedre? ;D.

Har bestilt synk5 og gleder meg som en unge ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy da, Syrstad.

Jeg skjønner at du ble positiv overrsaket, det gjorde jeg også

spesielt vil jeg fremheve Intermediate/synk variantene.

Flyt/Intermediate har jeg brukt for lite til å bekrefte at de er like "godt sammenskrudd" som runninglinen og de synkende klumpene.

Flyt/intermediate virket mer ujevn i overgang fra flyt skyteline til inetrmediate klump.

Til sammenlikning var Rio Outbound her nydelig :)

 

men bevares, til sjøørretfiske og stadige trekk i linen, så er jeg usikker på om denne lille ujevnheten blir vedvarende, eller om den "strekkes" litt ved fisk og generelt "innfisking".

 

Men en ting er ihvertfall sikkert: Intermediate/synk3, 5 og 7 er rågode fiskeliner, som heldigvis bare er en sann fryd å kaste med...med og uten langt overheng.

 

dette er mitt "marbakk" fiske fra land, første valg :D

 

Ved bruk av kurv, som vist i annen tråd, er det oppsiktsvekkende få vasekast med denne kombinasjonen. Det er voldsom fart på line, som noen ganger kan være pyton i forhold til vaser.

Likefullt er det en slags flyt over det hele som også tillater bruk av eks WJ kurven. Det er lite minne på både Rio Outbound linene og Airflo 40+....men presentasjonene synest på de to å gå i favør av Airflo.

Jeg har dem heldigvis i #6 også, skal brukes til skogs, fjells og langs tang og tare skog :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig testet mitt Airflo 40+ #8 synk 5 i går kveld, og gud bedre for et herlig snøre å kaste med :o Ble for å si det mildt mektig imponert :D Slo over store slafsefluer uten noe problemer, nydelige presentasjoner og så og si helt minnefritt :D Gleden over dette snøret var så stor at jeg faktisk sto og vurderte om jeg skulle handle inn samme snøre fra intermediate osv. Men har hørt rykter om at Intermediate osv ikke har de samme gode egeskapene som synk 3-5-7 :-\ Noen som har noen erfaringer her? :D

 

Gleder meg voldsomt til mitt synk 7 snøre ankommer Aktiv på Florvåg, da skal Torsk, flyndre og breiflabb til pers ;) og kanskje ei krabbe eller 2 også ;D ;D Enig her Toggi ;D ;D ;D Glemte jo også å nevne at skyteegenskapene var helt enorm :D

 

ps. Retter stor takk til Kim Skjerve, Toggi og Stig for å ha gjort meg opperksom på dette fantastiske snøre :D

 

Så moro da Dagbjørn :) :), nå gleder jeg meg til snørene kommer og fisketur .... :D :D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig, du må prøve det når du fisker fra båt.

 

Du får en mye større rekkevidde når du må sitte med 40+ snøret. Var morsomt i Polen på båt økta å kaste

10 meter lengre enn sidemannen. . .

 

Jan

 

 

He-he...ja det er en herlig følelse...

Liker generelt å fiske med hele synkeliner fra flytende farkost....fordi man får det meget giftige "henget" på vei opp fra dypet....men kommer helt klart til å bruke disse linene også mye fra min kajakk.

Sittende inne på grunner og viftekaste ut på litt dypere vann...

Glad jeg har "oppdaget" disse linene, selv om det tok foruroligende lang tid :(

Bedre seint enn aldri ;D

 

Nå mangler jeg bare et par Wulf liner, så er jeg der ;D ;D ;D (Predator og TT long Belly)

HAr også fått prøvd en hel saktesynkende line fra Guideline, Coastal Slow Intermediate....kaster meget, meget godt og synker bare rett under vannfilmen....sikkert genial til eks børstemark og tangloppefiske.

Kanskje til og med fjærmyggfiske.....men der kommer jeg til å satse noen kort på den utrolig flotte Predator linen til Wulf.

Jeg er glad jeg bedriver fluefiske, dyrt, men gud bedre hvor artig med ting som funker :D :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd 40+ Exstreme Distance. Dette snøret er ytterligere 2-3 meter lenger enn "vanlig" 40+. Da ler du ikke....

;D

Har selv synk7 utgaven av dette i #7. Synes nok dette synker i meste laget. Men skal samtidig innrømme at jeg kun har brukt det til havabborfiske i Oslofjorden, og der kaster man som regel inn mot land. Elllers et ekstremt snøre å kaste med. Tåler masse kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd 40+ Exstreme Distance. Dette snøret er ytterligere 2-3 meter lenger enn "vanlig" 40+. Da ler du ikke....

;D

 

Har ikke noen problemer med å få noen meter med backing ut av snella på et vanlig et da  ;D

 

Er nesten så man trenger bæretillatelse på disse linene her  ;D ;D

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her kommer en korrigerig/oppdatering; :D

 

Jeg har vært litt tilbakeholdenhet angående 40+ Flyt/intermediate,  gjelder "slow intermediate" aqua blue.......

Men:de har jo denne klare klumpen i float/fast intermediate....det er nok den som gjelder, gitt;-)

 

Det blir nok en racer line å regne med i deres sortiment, bare vent å se..he-he

og da gjerne i expert utgaven....og helt ned i #5..genialt. Expert utg kommer bare i flyt i #5...dessverre.

Mao skal du ha synkende liner (interm/synk3/synk5/synk7), så er de tilgjengelig ifra #6 og oppover.

Det som skiller "expert " fra ordinær 40+ er litt lengre font og baktapering....altså enda mer flyt i kastingen :D

 

Blir som Outbound linen, med glassklar klump.

Denne finnes ennå ikke i landet(tror jeg), men blir nok etterspurt :D

Jeg har bestilt til min lokale leverandør....

 

En glad oppdagelse idag også ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan flytelinene er...med sikkert knall å kaste med de også... :)

Flyteliner er ofte ønsket i litt mer "jevne" overganger uten den store klump følelsen...ihvertfall er det slik for meg...men synest derfor "expert 40+" høres mer ut som et godt alternativ enn den ordinære 40+ i flyt utgavene. "Expert 40+" har som nevnt over lengre front og ikke minst lengre baktapering.

 

Men flyt kan jeg dessverre ikke si noe om i 40+, men helt sikkert noen som eier èn, og kanskje til og med liker den? :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være 100% sikker, så tror jeg pris er samme...og de har jo en "god" pris disse linene.

Ikke at det er et kjempe tema, men gode liner til gode priser, er ihvertfall ikke en uting ;D

 

For ordens skyld: flyt/fast intermediate (klar klump) finnes også i ordinær 40+, og da også i #5....mener jeg :) Og den er jo mer enn god nok ha flere av oss erfart :D

 

Sjekk selv på:

www.flylines.com (airflos sider)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...