Gå til innhold

Hva skal leses i vinter


Gjest Sjur

Anbefalte innlegg

Lidman blir aldri feil ;) mye god stemning der. Ellers vil jeg på det varmeste anbefale det etterhvert svært berømte verket til Svend Saabye - Lystfiskerliv Har dere ikke lest den så løp og kjøp, men ikke fall for fristelsen til å kjøpe den på norsk. Denne boka skal leses på dansk, det er ihvertfall min klare oppfattning.

 

Mvh

Rolf JF

 

Har den å norsk, og synns det var helt greit jeg..

 

 

Har akkurat bestilt

 

Hans Lidman; Lapplands stjerne. 

 

Hans Lidman; Reise inn i solen. 

 

Hans Lidman; Laksesprang og ørretvak. 

 

Hans Lidman; Standplass ved djuphølen. 

 

Hans Lidman; Bortenfor vei og sti.

 

Hans Lidman; Fiskefeber. 

 

Even Rise; Storørreten i Laksjokka.

 

Magne Farlund; Fra langbambus til fluestang. 

 

 

Så da blir det litt å kose seg med fremmover

 

 

 

Liker du Hans Lidman??  :) :). Har ikke lest noen bøker av ham.., kanskje jeg skulle det?

 

bjorni

 

Jepp liker Lidman, kan lese litt mere om han her http://www.hanslidman.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Enig i at Lidmann er god lesning.

 

En annen bok jeg vil anbefale er:

Tre i Norge, ved to av dem.

 

Den handler om tre enkelskmenn som jakter og fisker i Jotunheimen på slutten av 1800-tallet. Morsom og finurlig reiseskildring!

 

Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem av Bokklubben-Villmarksliv. Månedens bok er: Fluefiskerens Felthåndbok av Lars Lenth og Lars Nilsen.

Denne blir min for 244,- inkl.frakt. Er den å anbefale, eller skal jeg avbestille den?

 

 

 

Vanskelig å si siden denne er ny.. men jeg skal ha den, det finnes sikkert ting som er mer bortkastet å bruke penger på en dette..  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem av Bokklubben-Villmarksliv. Månedens bok er: Fluefiskerens Felthåndbok av Lars Lenth og Lars Nilsen.

Denne blir min for 244,- inkl.frakt. Er den å anbefale, eller skal jeg avbestille den?

 

 

 

Vanskelig å si siden denne er ny.. men jeg skal ha den, det finnes sikkert ting som er mer bortkastet å bruke penger på en dette..  ;D

 

Da lar jeg den dette ned i posten. Omtalen så veldig bra/interressant ut i hvert fall  :)

 

Visste ikke at den var helt ny... Uansett. Da kan denne føres på "hva skal leses i vinter"  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem av Bokklubben-Villmarksliv. Månedens bok er: Fluefiskerens Felthåndbok av Lars Lenth og Lars Nilsen.

Denne blir min for 244,- inkl.frakt. Er den å anbefale, eller skal jeg avbestille den?

 

 

 

Vanskelig å si siden denne er ny.. men jeg skal ha den, det finnes sikkert ting som er mer bortkastet å bruke penger på en dette..  ;D

 

Da lar jeg den dette ned i posten. Omtalen så veldig bra/interressant ut i hvert fall  :)

 

Visste ikke at den var helt ny... Uansett. Da kan denne føres på "hva skal leses i vinter"  ;)

 

Er selv i vurderingsfasen om jeg skal avbestille, det er så mye rot med bokklubben. Pratet med kundeservice i dag, og de sa at boken er på lager, men de har problemer med utsendelsene, ville gå minst 3 uker før de kunne sende den, dersom jeg bestilte i dag. Var innom en bokhandel (ARK) for å sjekke ut boken, men de hadde ikke fått den inn i datasystemet sitt enda.  Trodde Sherpa var kjapp med å ta inn Lenths utgivelser, men der er den ikke.  Dersom jeg kan unngå det handler jeg utenom bokklubben,

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det som regel et gjensyn med Lars Nilssen`s "Naken over vidda" og Even Rise`s "Fiske er livet" iløpet av vinteren.

I tillegg skal Iacob Sømme`s "Ørretboka" studeres.

Det skal også spes på med kanokunnskap med å lese "Kanoboka" til Pål Krogvold :)

Som påfyll av dypere tankegods har jeg kommet igang med "Walden - Livet i skogene" av Henry D. Thoreau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et boktips til meg? Har lett for å miste konsentrasjonen så en tjukk bok er ikke å foretrekke :)

Har lest noen av Even Rise og syntes de var flott.

 

"Den samme elva" "Naken over vidda" er glimrende bøker og kose seg med. Dersom du virkelig sliter med konsentrasjonen vil jeg anbefale Lars Lenth sitt kapittel (I pose, sekk og skuff) i "Fluehue" (er vel egentlig et kapittel fra boka hans "Flyt" ???) , sinnsykt morsomt om problemstilling dame med på tur/perfekte fiskeforhold etc. Anbefales!!

 

Andre bøker som anbefales:

"Ett kast til"

"Insektlære for fluefiskere"

 

For min egen del gleder jeg meg til å lese John Kent sin bok om sørøya, som oppvarming til vinterens høydepunkt 8)

 

Også må jeg snart få børsta støvet av "Ørretboka" til J. Sømme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over bekken ja...., jo det er ei jæv.... bra bok med mye fine bilder av både Lars og Bård Tufte. Og masse fine landskap. Jeg kjøpte boka gjennom Bokklubben Villmarksliv.

 

 

Hei , noen som har kjøpt boka  (Fluefiskerens Felthåndbok)  til Larserne. Har lyst til å kjøpe den, men vet ikke helt. De siste bøkerne derfra har vært tettskrevet, altså uten bilder eller tegninger. Det trekker ned synes jeg selv om de skriver krute godt. Gi lyd da dere som har sett den.      :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdaget at vi har en forfatter blandt oss!

 

http://www.erlandfjell.no/  Trykk på bøker.

 

Er spent på om bøkene er like kontroversielle som innleggene hans her? ;D

Noen som har lest bøkene? Jeg kommer til å gjøre det.

Jeg har et par av bøkene hans, mener jeg å huske.

Den linken du la ut er forresten særdeles lite til hjelp, for der får man bare beskjed om at "Her kommer erlandfjell.no"  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg ikke noe særlig nyskjerrig :rolleyes: Hva slagt bøker?

Handler de om jaktmoral? ;D ;D ;D

Den ene boka jeg har av E. Fjell heter "Nattfiskeren og andre fortellinger", den andre finner jeg ikke igjen for øyeblikket, og ikke husker jeg hva den heter.

Ikke helt min smak disse bøkene, men sikkert andre som liker dem  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medlem av Bokklubben-Villmarksliv. Månedens bok er: Fluefiskerens Felthåndbok av Lars Lenth og Lars Nilsen.

Denne blir min for 244,- inkl.frakt. Er den å anbefale, eller skal jeg avbestille den?

 

 

 

Vanskelig å si siden denne er ny.. men jeg skal ha den, det finnes sikkert ting som er mer bortkastet å bruke penger på en dette..  ;D

 

Da lar jeg den dette ned i posten. Omtalen så veldig bra/interressant ut i hvert fall  :)

 

Visste ikke at den var helt ny... Uansett. Da kan denne føres på "hva skal leses i vinter"  ;)

 

Er selv i vurderingsfasen om jeg skal avbestille, det er så mye rot med bokklubben. Pratet med kundeservice i dag, og de sa at boken er på lager, men de har problemer med utsendelsene, ville gå minst 3 uker før de kunne sende den, dersom jeg bestilte i dag. Var innom en bokhandel (ARK) for å sjekke ut boken, men de hadde ikke fått den inn i datasystemet sitt enda.  Trodde Sherpa var kjapp med å ta inn Lenths utgivelser, men der er den ikke.  Dersom jeg kan unngå det handler jeg utenom bokklubben,

 

Morten

Glemte å avbestille denne boka fra Bokklubben, og den lå i postkassa her om dagen.

Har lest og kikket litt i den nå, og boka er fin, den  :D

Egner seg både for ferske og erfarne fluefiskere, vil jeg tro . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...