Gå til innhold

Alta


Anbefalte innlegg

Jeg har en enkel filosofi, fiske skal være for alle og ikke bare Røkke og Kongen. Nå er det slik at Alta elven er det blitt veldig dyrt, enkelte kort går på svartebørsen for X-antall lapper, og nesten umulig for vanlige dødlieg personer å få fisket der. Ja ja, likt for alle, trekning og alt det der, men funger det helt etter boken, jeg tror det ikke

 

Skal det og må det være slik, hva er det som trekker folk til Alta elven og hvorfor får elven så mye oppmerksomhet. Etter min mening så er det en dårlig elv med en fangststatistikk som ligger på 7. plass i Norge og med en gjennomsnitts vekt 2 hekto under Tana.

 

Jeg bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ikke alltid vært slik at Alta har ligget på 7.plass.

Alta har vært Norges beste storlakselv i uminnelige tider, og for de som har vært litt våken i timene så er det inngrepene som har ført til nivået

som er pr.d.d!

Når det gjelder kortene så beror det mye på tradisjon. Det at folk fisker der framfor andre elver tror jeg har med naturopplevelsen og gjøre, samt muligheten til å ta den helt store...

Du skal ikke mange årene tilbake for å se at mesteparten av laksene som ble tatt lå over 9 kilo!!

Men jeg skal være enig i at kortprisene og tilgjengeligheten er av det heller uspiselige slaget, men who cares........... Jeg fisker ikke laks ;)

Skal kjøpe ukekort (ca 1400 kr.) for å fiske sjøørret i sommer, men tar jo også laks hvis det byr seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som Lars sier jeg vil frem til, å leve på gamle fangsoppgaver kan vel bare Alta elven gjøre. Ikke engan Lærdalselven kan gjøre det ;)

Fine naturopplevelser får jeg hvor enn jeg fisker og behøver ikke betale i dyre dommer bare for det hadde godt rykte på seg for titals år siden. Storlaks får man i andre elver og har større sjanse til det i elver som ikke koster så mye og naturopplevelser skal være gratis. Men nu må vi vel betale for det også. Men det er en annen diskusjon.

 

Men uansett Lars så har du missforstått, man fisker laks og ta SØ som en bonus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Alta er den elven i verden som leverer flest laks over 20 kg. Med tankte på kort sesong og relativt få stenger i elven i forhold til str er det ikke rart dette er blitt eksklusivt. Er litt feil å si at alta har levert størst laks gjennom uminnelige tider. Det er Vosso som er hakket over, snittvekt på 12,4 kg har ingen slått. Men dette er det jo slutt på. Laksen er utryddet i Vosso. Politikerne har vært flinke der må jeg si=) Ble litt of topic her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hehe' date=' mulig at jeg tok feil da, men har da hørt flere steder at dette er den elva som leverer de største varene.. En laks på over 20 kg i fjor? Har da hørt at de to største var på 26 der i fjor?[/quote']

mulig jeg tar feil, men så på en fangstliste over de største laksene som ble tatt i 2004 og der var det nu bare en laks over 20kg. ja, altaelva er jo kjent på seg for å levere de største fiskene, det kan nok kanskje stemme å. men det skal sies at det var en særdeles dårlig storlaks sesong ifjor. igjenn var det mye smålaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...