Gå til innhold

Fiskefluer


Osprey

Anbefalte innlegg

Takk for link Rune. Ser han har laget et par videoer også. Hittil har jeg fulgt konseptene hans mer enn å binde eksakte etterligninger.

 

Siden vi var inne på det kan jeg jo si at når jeg ser på fluene dine på denne siden tror jeg ikke vi er veldig uenige om hva som er "fiskefluer" :)

Hva som kjennetegner "fiskefluer" kunne ellers vært en interessant diskusjon i seg selv.

 

@Ph: Dersom du vi ha en sikker, velprøvd, ryddig og grei plass å bestille boka fra så prøv amazon.com. Der vil du i tillegg finne en "håndfull" andre bøker som er vel verdt papiret de er skrevet på :)

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Ja, hva kan man si!? En fiskeflue, det er det vel omtrent like mange meninger rundt som det er fiskere.

 

For meg er en fiskeflue først og frems noe som fanger fisk. De beste fiskefluene er de som ikke bare fanger, men sparer meg tid ved bindestikka. Misforstå meg ikke jeg liker å binde fluer, men det trenger ikke alltid ta så fryktelig lang tid.

Siden jeg er ørretfisker (røye og harr for den saks skyld), og liker å "servere" fisken det den har valgt å beite på, gjør det jo heller ingenting om den ligner på det aktuelle innsektet. Om den ikke ligner bør den i allefall inneholde de triggerne som gir indikasjon på hvilket innsekt det er det er.

 

Hilsen Anders, som syntes det var artig å finne et forum hvor det er innlandsørret som er hovedtema. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om fiskefluer ligger det for meg i det et viktig element av praktiske egenskaper. Den skal fange fisk det er klart, men den skal så sant mulig ikke spinne fortommen eller forårsake annet bøll. Med laks- og sjøørretfluer er det ofte et problem at vingen slår seg rundt krokbøyen. Slike ting gjør i mine øyne at eller gode fiskefangere ikke blir "fiskefluer" Fine i vannet når de går riktig, men siden man til stadighet må ha de helt inntil seg for å sjekke om de går riktig; ikke "fiskefluer".

 

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det er egenskapene i materialene og teknikkene som vi bruker som er det viktigste. Det er det jeg holder størst fokus på.

Om flua er enkel eller vanskelig spiller ingen rolle for meg så lenge den oppfyller mine kriterier til en god fiskeflue.

 

Flua bør være solid, realistisk, enkel som mulig og fin å fiske med.

Flyteegenskaper og avtrykk er andre meget viktige faktorer (tørrfluer).

Fluer som tvinner fortommen går rett i søppla.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...