Gå til innhold
  • 0

Bra film om fluekasting.


ecke

Spørsmål

Heisann.  :)

 

Jeg lurte på om noen kan anbefale en film om fluekasting. Jeg har sett at det finnes en som heter Rett linje, den skall vel vare ganske bra.

 

Jeg kaster hyffsat langt, men langt fra alle kast blir bra. Jeg må f.ex lære meg dubbeltrekk .

 

Takk. Mvh Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Synes filmene og bøkerne til avdøde Mel Krieger bør nevnes; "Lær å kaste med flue". Både Vol.I og II.

Synes ikke "Rett Linje" ga meg noe som helst.

"Zaaaapp" (sikkert feil skrevet) av Mathias Lilleheim hadde jeg derimot god utbytte av.

Denne har en god pedagogisk tilnærming.

Ellers er det mye bra boklitteratur om fluekasting fra "over there"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må innrømme at jeg ikke ble særlig imponert over demoen til Matthias Lilleheim på villmarksmessa. Han kastet korrekt nok(Og sikkert mye bedre rent teknisk enn alle jeg kjenner), men estetikken var totalt fraværende. Håper dette var kun fordi han demonstrerte kast på messa. Estetikken i fluekastet er iallefall det jeg verdsetter høyest. Deilige myke bevegeleser med koordinerte og jevne trekk, en griserompe i ny og ne får så være.. Denne estetikken er nærmest fraværende i alle kastevideoer jeg har sett. Sett på litt fin musikk og dra ned tempoet, er min oppfordring til instruksjonsvideoer. Gjør det til noe vakkert!

 

Menmen om man skal lære så er det kanskje greit å få inn teknisk riktige bevegelser.. KAST MYE på egenhånd, kjenn etter og finn ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kaster hyffsat langt, men langt fra alle kast blir bra. Jeg må f.ex lære meg dubbeltrekk .

Artig måte å fremlegge det på, det må jeg si  ;D

Men kaster du hyffsat langt uten dobbeltrekk så gjør du sikkert mye riktig.

Dvd'en "Fluekasting, for bedre fluefiske", med Kjell Ove Grimsmo er en av flere filmer som kanskje kan hjelpe deg, men det beste ville nok vært om du fikk en som mestrer dette til å lære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Støtter anbefalingen om filmene til Mel Krieger som selges i Bokklubben nå. Disse ga ihvertfall meg mye mer utbytte enn Zaaaap og Rett Linje!  :P

Billige er de også!  ;)

 

hvem av dem? :)

 

Sikkert avhengig av nivået du er på, men har sett Kasteteknikk 1 og 2 + Tips og Råd og synes de var svært bra alle sammen. Mel Krieger er en skikkelig entusiast og er flink til å engasjere! I tillegg er dette materialet svært pedagogisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har kun sett Rett Linje, men jeg kan anbefale denne. Tar for seg fluekastet på en pedagogisk god måte.. Alt fra hvordan et fluekast fungerer, til typiske kastefeil.. De viser deg også at det er flere måter å kaste bra, ikke bare en.

Nå var jeg ikke totalt nybegynner når jeg så den, men den gav meg mange konstruktive tips til å bli en bedre fluekaster.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har sett "Rett Linje", "Fluekasting for bedre fluefiske" (Kjell Ove Grimsmo) og iallefall tre filmer med Mel Krieger. Filmen til Grimsmo går grundig gjennom teknikkene på en enkel og oversiktlig måte. En glimrende film. De øvrige dykker litt lenger ned i materien, og tar samtidig sikte på å luke vekk en del "opplagte" kastefeil. Se dem alle om du kan. Hvis du har et godt oppsatt bibliotek i nærheten, så finner du dem kanskje der - sammen med flere også. Selv har jeg tråkket opp en sti frem til en viss hylle inne på mitt lokale bibliotek...  ;D

 

Men jeg anbefaler selvsagt at du kjøper dem, for dette er verdt å ha tilgjengelig på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kasteteknikk, tips og råd med Mel Krieger er i dvden i skrivende stund. Jeg har sett halvparten av filmen og den er KANON! jeg har allerede avdekket 4 feil på meg selv ;)

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kasteteknikk, tips og råd med Mel Krieger er i dvden i skrivende stund. Jeg har sett halvparten av filmen og den er KANON! jeg har allerede avdekket 4 feil på meg selv ;)

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

 

Og dette har du funnet ut i dag? ???:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kasteteknikk, tips og råd med Mel Krieger er i dvden i skrivende stund. Jeg har sett halvparten av filmen og den er KANON! jeg har allerede avdekket 4 feil på meg selv ;)

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

 

Og dette har du funnet ut i dag? ???:D

 

hehehe! JAAAAA! :-[ Den mannen er jo spinnvill! kjempelærerikt! :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kasteteknikk, tips og råd med Mel Krieger er i dvden i skrivende stund. Jeg har sett halvparten av filmen og den er KANON! jeg har allerede avdekket 4 feil på meg selv ;)

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

 

Og dette har du funnet ut i dag? ???:D

 

hehehe! JAAAAA! :-[ Den mannen er jo spinnvill! kjempelærerikt! :D

 

 

 

He he, han begynte ikke med fluefiske igår da akuratt :D :D Hvor har du vært hen da? Som ikke har fått med deg gubben før i dag? :D

Nei, skulle vært obligatorisk å lese/se noe fra den karen før en fikk lov å ta i en fluestang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kasteteknikk, tips og råd med Mel Krieger er i dvden i skrivende stund. Jeg har sett halvparten av filmen og den er KANON! jeg har allerede avdekket 4 feil på meg selv ;)

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

 

DEnne filmen kan kjøpes hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kasteteknikk, tips og råd med Mel Krieger er i dvden i skrivende stund. Jeg har sett halvparten av filmen og den er KANON! jeg har allerede avdekket 4 feil på meg selv ;)

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

 

DEnne filmen kan kjøpes hvor?

 

På bokklubben!

 

DF :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

 

Glem zaaaap, glem rett linje. glem alt annet bortsett fra nettopp Mel Krieger. Og i tillegg er han morsom!

 

 

 

I denne tråden har det blitt nevnt mang en god fluekaster og deres filmer.

Ecke, jeg oppfordrer til å gå på et fluekaste kurs /-instruksjon. Da vil du få lært dobbeltrekket på en god måte.

Om instruktøren(e) bruker; Grimsmo, Lilleheim, Rajeff, Mortensen, Syrstad, Krieger eller andre som sine læremestre, så tenker jeg at du vil få det inn med god veiledning.

Jeg tenker at man skal ikke glemme den ene eller andre filmen. Tror at alle og enhver vil kunne plukke opp noe fra hver enkelt film. Spørsmålet er om du har tid til å se dem alle, det kreves mye trening også. :) Og du skal veø fiske også, tenker jeg.

 

Jeg har sans for dem alle, ja kanskje derfor er det det så gøy å se at de alle har lært og lærer fra hverandre. Og alle er engasjerende på sin måte. og bra er det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

noen som vet om en god film som viser spesial kast??... har lyst til og lære meg litt av dise kastene :)

Dette fikser vi på Renatreffen vist du kommer. Da har mann noen meget dyktige instruktører på plass, og da er det enda lettere å lære. Jeg er den dårligste i Norge på slike kast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...