Gå til innhold

Prøv Vorma nå.


Tom R

Anbefalte innlegg

Har sett noen små fjærmygg som svirrer rundt, så det er nok det de vaker etter.

Sånn ca krok 20 eller 22. Jeg brukte faktisk en hareøre nymfe med kulehode krok 14. Den fikk jeg de fem første på, så satte jeg på en tsjekker krok 12 og fikk fire på den. Jeg har ikke prøvd å fiske vått med fjærmygg. Noen tips til mønstre som funker bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å spørre om!

 

Spørsmålet er heller - får du noen gode svar?

 

Min detalj kunnskap om Vorma er noget begrenset, men kan prøve meg litt:

 

Eidsvoll:

 

Bra i Minnestryken, begge sider. Fra Minnesund til sør for Eidsvoll sentrum, begrensede muligheter for fiske fra land. Sør for Eidsvoll sentrum har du den såkalte "Sundfossen". Her er det vinterstid bra å fiske fra vestsiden. Parker ved gamle Eidsvoll stasjon og gå sørover.

 

Fra Eidsvoll til Svanfoss.

 

Vanskelig å fiske fra land.

 

Nedenfor Svanfossen, har du den såkalte Ertesekken. Her er det brukbare muligheter for fiske fra land.

 

Nedenfor Ertesekken kan det bli vanskelig.

 

Hvis du skal fiske i Vorma, husk at vannstanden ovenfor Svanfoss er lavere vinterstid, mens den er forholdsvis konstant på nedsiden - pga. reguleringen av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er jeg i all offentlighet forsiktig med å angi gode fiskeplasser, spesielt på steder der bestanden er truet. (Har dårlig erfaring med sånn, og vips så står det 30 gærninger på godplassen neste gang du kommer)

 

Innslaget fra lokalavisen kan være nyttig, både som tankevekker om hvor sårbar ørreten er i dette området men også som generell informasjon.

 

http://www.raumnes.no/nyheter/nyhet.tpl?command=search&db=nyheter.txt&eqskudatarq=20012005084240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr fiske i vorma, er på ingen måte truet. Men man bør nok være forsiktig med ørreten. Men dette er fiskespisere, så det er vel ikke noen fare for at fluefiskere skal ta så mange av disse. Og det er ikke så mange plasser disse fiskene går så nært land. Men en og annen småørret er det jo muligheter for. Jeg tror ca 90% av de store ørretene som blir tatt i Vorma er tatt fra båt. Og de fleste på wobbler.

Men jeg kan si så mye at det er mange fine plasser fra Svanefossen og nedover men vil ikke utdype disse på nett.

 

Prøv rosa tjekkere etter harren på denne tiden av året, det er en killer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye lokalkunnskap for å fiske harr i Vorma. De stedene som er nevt tidligere er alle bra plasser. Finn deg et sted med no steiner og fjell så er det garantert harr der. Det er faktisk bra harr plasser nede ved Vormsund også.

Fear no fish har helt rett i det med rosa tjekkere, men prøv også andre farger.

Jeg har fått bra på bla nymfer i caddis green.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg er newbie på fluefiskeområdet, men har fisket hele mitt liv, da mest med mark etter ørret. Nå har jeg gått til innkjøp av fluestang (Guideline Salar #5) og snelle (Backwinder Trout), og planlegger å teste utstyret så fort som mulig, og da i vorma. Jeg skulla kkurat til å lage en tråd om flusfiske etter ørret i vorma vinterstid da jeg kom over denne tråden som var midt i blinken. Så nå bærer snart turen ned i ertesekken etter ørreten. Vel, jeg må lære meg å binde litt fluer først, men regner med det ikke skulle være noe problem. Har noen fluer jeg bandt av gulgrønne undulatfjær da jeg 10 på lur.

 

Dette virker som et glimrende forum, og en bra ressurs som jeg kommer til å bruke mye fremover.

 

Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...